handdator

Visa fullständig version : Psyket


fffffffff
2005-09-10, 14:37
Det är så att jag snart ska springa ett test i skolan som man springer runt en löparbana, 6 varv alltså 2400 meter.
Jag har en bra kondition och tränar fotboll 2 ggr/veckan, fotbollsmatch 1 gång/veckan och löper själv 1 gång i veckan. Jag har sprungit testet 3 ggr och det bästa jag har fått är 9.26 men jag tror att jag lätt skulle komma under 9 minuter om jag bara gav allt vad jag hade, men att mitt psyke tar emot och jag slutar ge allt vad jag har eftersom jag känner mig lite trött.
Det jag undrar är om ni tror det är möjligt att klara 2400 på löparbana på under 9 minuter om man har en rätt bra kondition och bara ger allt vad man har?

MasterChief
2005-09-10, 15:10
Det är så att jag snart ska springa ett test i skolan som man springer runt en löparbana, 6 varv alltså 2400 meter.
Jag har en bra kondition och tränar fotboll 2 ggr/veckan, fotbollsmatch 1 gång/veckan och löper själv 1 gång i veckan. Jag har sprungit testet 3 ggr och det bästa jag har fått är 9.26 men jag tror att jag lätt skulle komma under 9 minuter om jag bara gav allt vad jag hade, men att mitt psyke tar emot och jag slutar ge allt vad jag har eftersom jag känner mig lite trött.
Det jag undrar är om ni tror det är möjligt att klara 2400 på löparbana på under 9 minuter om man har en rätt bra kondition och bara ger allt vad man har?

Det ska nog gå. 26 sekunder kan du putsa. När du kör testet kommer du ju ha en massa kompisar att springa emot. Det ger dig en extra kick! Gå inte ut för tokhårt i början bara och om du kan så försök vara rejält uppvärmd innan. Du ska var svettig och genomvarm...Då slipper du dra på dig syra i början.

il_dio
2005-09-10, 15:12
ehh, tror nog du kan komma en bra bit under 9 om du har så bra kondis som du påstår... bara se till att inte gå ut för hårt utan öka istället hastigheten.

Bengan
2005-09-10, 16:03
Det är bara att bita ihop. När vi sprang det i 1an på gymnasiet hade jag 8:24 och kan meddela att sån mjölksyra har jag aldrig haft och kommer aldrig ha, gav allt hela tiden.
ha delmål hela tiden försök tänka att du tex ska springa ifatt killen framför eller andra små mål så blir det lättare.

Lycka till under 9 är ingen omöjlighet

fffffffff
2005-09-10, 16:12
Okej så det första jag ska göra är att värma upp bra. När testet börjar så börjar jag med att löpa i ganska så hög takt och när jag gjort det i ungefär 300-400 meter så kan jag öka takten och försöka hålla den takten hela tiden.
Låter det bra?

Förresten, om jag värmer upp braså kan jag väl börja med en ganska hög takt och sedan hålla den hela tiden?

skaparn
2005-09-10, 16:37
Det jag undrar är om ni tror det är möjligt att klara 2400 på löparbana på under 9 minuter om man har en rätt bra kondition och bara ger allt vad man har?

Vad vill du egentligen ha för svar? Det klart det går, men det går ju inte att säga vilken kondition du har, men ta i måste man.

Okej så det första jag ska göra är att värma upp bra. När testet börjar så börjar jag med att löpa i ganska så hög takt och när jag gjort det i ungefär 300-400 meter så kan jag öka takten och försöka hålla den takten hela tiden.
Låter det bra?

Förresten, om jag värmer upp braså kan jag väl börja med en ganska hög takt och sedan hålla den hela tiden?

Det upplägget lät ganska bra, värm upp minst 15-20 minuter så kan du kort tid efter starten lägga dig på det tempo du räknat ut tar dig under 9 minuter

blekfet2
2005-09-10, 17:03
Vad vill du egentligen ha för svar? Det klart det går, men det går ju inte att säga vilken kondition du har, men ta i måste man.



håller med.....jävligt *screwy* fråga

fffffffff
2005-09-10, 17:11
Ja, jag visste att frågan var lite konstig men det jag egentligen grubblade över var om det var mitt psyke som gjorde att jag inte klarade under 9 minuter eller om jag helt enkelt inte hade tillräckligt bra kondition. Jag undrade alltså om en kille som har ''hyffsad'' kondition skulle klara under 9 minuter om han bara gav allt han hade.
Jag har väldigt bra kondition så det är bara psyket jag måste använda mig mer av än vad jag tidigare gjort.

fffffffff
2005-09-10, 17:13
håller med.....jävligt *screwy* fråga


Förenklad fråga: Kan en kille med bra grundkondition klara sig under 9 minuter om han tar i för kung och fosterland :)?

blekfet2
2005-09-10, 17:40
beror väl på vad hyfsad kondition är för dig?
och om han tar i för kung och fosterland, beror också på hur mycket det är för dig? ;)

Jax
2005-09-10, 20:14
Förenklad fråga: Kan en kille med bra grundkondition klara sig under 9 minuter om han tar i för kung och fosterland :)?
Fortfarande en jävla fråga!

Gör så här:
1. Spring testet och pressa dig så hårt du kan
2. Titta på tiden och se om du klarade dig

På så sätt ser du om du klarar av det. Vad spelar det för roll om några på ett forum, som inte har en aning om vem du är, tror att du klarar testet? Enda sättet att ta reda på det är att prova. Klarar du det inte beror det antagligen på att du inte är tillräckligt vältränad, eller för vek för att kunna springa med smärta, eller en kombination av båda. Ska du springa max på en så kort sträcka så kan du räkna med att från och med mindre än halva sträckan kommer din kropp konstant att skrika att du ska stanna. Get over it och spring vidare.