handdator

Visa fullständig version : Tugga för mkt tuggummi ?


yeyoya
2005-09-10, 11:07
Tja undrar om de är något negativt att tugga för mkt tuggummi.
ja "äter" upp ca 1 stimerol paket om dagen ( 24 bitar nått) undrar asså om de finns nått negativt me de ?

il_dio
2005-09-10, 11:22
Kanske inte ska svälja dom, annars så är det väl sötningsmedlet du kan kolla upp...

skaparn
2005-09-10, 11:25
Ett "whitening"-tuggummi kanske nöter lite väl mycket på emaljen kan man gissa, men det är som sagt; en gissning.

yeyoya
2005-09-10, 11:36
k ingen som vet ???

Larsson
2005-09-10, 11:51
En annan nackdel är väl att man blir gasig i magen eftersom man drar ned massa luft i magen när man tuggar tuggummi.

Ryska_raketen
2005-09-10, 11:52
kan ha laxerande effekt.

Johan_P
2005-09-10, 13:05
Pumpas det insulin när man tuggar tuggummi?

King Grub
2005-09-10, 13:48
En icke-signifikant mängd. Hursomhelst förbrukar en halvtimmes tuggande på en bit sockerfritt tuggummi antagligen mer energi än tuggummit innehåller, även om man skulle råka svälja det.

Helena B
2005-09-10, 13:51
En kompis till mig tuggade mycket tuggummi och tandläkaren sa åt henne att sluta för att hennes tänder höll på att spricka, så lagom är bäst ;)

blekfet2
2005-09-10, 14:02
fan min mage klarar inte av tugg nå mera, den säckar ihop totalt (måste bero på att jag sväljer massa luft typ?)

myggan
2005-09-10, 22:11
En kompis till mig tuggade mycket tuggummi och tandläkaren sa åt henne att sluta för att hennes tänder höll på att spricka, så lagom är bäst ;)

jag har aldrig hört någon tandläkare säga något liknande, dom brukar väl uppmuntra folk att tugga tuggummi, har en vän som tuggar ett stort paket per dag och hennes tandläkare sa inget till henne, fast jag vet inte vad som stämmer :(

vrålapa
2005-09-11, 11:33
Ett "whitening"-tuggummi kanske nöter lite väl mycket på emaljen kan man gissa, men det är som sagt; en gissning.


Min mor som är tandhygienist sa att det går inte. Du måste fräta med coca-cola för att skada emaljen.. Nu pratar vi om 24bitar per dag.

myggan
2005-09-11, 11:36
Min mor som är tandhygienist sa att det går inte. Du måste fräta med coca-cola för att skada emaljen.. Nu pratar vi om 24bitar per dag.

vad säger hon om att tugga mycket tuggummi då?
borde väl bara vara bra för tänderna ?

Tolkia
2005-09-11, 12:03
Min mor som är tandhygienist sa att det går inte. Du måste fräta med coca-cola för att skada emaljen.. Nu pratar vi om 24bitar per dag.
Om man däremot redan HAR skador, t.ex. slipskador på tandhalsarna, kan man få problem med ilningar i tänderna (låter som ett ickeproblem, men det är RIKTIGT otrevligt om det blir på kontinuerlig basis). Men det är ju inte fråga om att whitening-tuggummi skadar tänderna, utan om att man retar en redan skadad och därför extra känslig yta (min tandläkare nämnde bl.a. osmos).

Helena B
2005-09-11, 22:19
jag har aldrig hört någon tandläkare säga något liknande, dom brukar väl uppmuntra folk att tugga tuggummi, har en vän som tuggar ett stort paket per dag och hennes tandläkare sa inget till henne, fast jag vet inte vad som stämmer :(

Ja nä inte jag heller. Berättar bara vad min vän sa till mig, men hon tuggade väldigt mycket hela tiden...antal vet jag inte, men konstant JA ;)

Mattiasbiff
2005-09-12, 17:35
Ökar inte risken för magsår och magcancer? Min bror sa det iaf för när man tuggar så sätter matssmältningen igång och det är väll inte så bra att bara ligger ligger och "fräter".
Rätta om han har fel för bror min har 4 år kvar av sina läkarstudier så nån som är mer insatt kanske kan säga sitt :)

King Grub
2005-09-12, 17:37
Det finns inga kända kopplingar mellan tuggummituggande och cancer.

astuffe
2005-09-22, 19:57
vilken sort av dess tuggummi är bäst?
V6 + FLOUR
Kolhydrater: 64g
Varav sockerarter: 0g

V6 White
Kolhydrater: 61g
Varav sockerarter: 61g

Är det sämre att äta White då för att det är sockerarter i????

King Grub
2005-09-22, 20:00
En kvalificerad gissning säger att det är sockeralkoholer i båda och att det är någon slags feltryck. Vad innehåller dom? Det måste stå.

backen
2005-09-26, 18:18
fan min mage klarar inte av tugg nå mera, den säckar ihop totalt (måste bero på att jag sväljer massa luft typ?)
Kan bero på att tuggummit är sötat med xylitol, det är laxerande.
Jag brukar bli rätt gasig av halstabletter *spy*

HookersUnited
2005-09-26, 19:06
Kan bero på att tuggummit är sötat med xylitol, det är laxerande.
Jag brukar bli rätt gasig av halstabletter *spy*
Du sväljer säkert en del luft.

ohah
2005-09-26, 19:41
vad jag hört vid nåt tillfälle så "lurar" man magen när man tuggar, dvs den tror nåt är på väg ner som aldrig kommer... vet inte om det är bra.
rent allmänt förstår jag inte vitsen med att tugga tuggummi, om man inte är baseballcoach då möjligen :D

Dalì
2005-09-26, 20:37
För mycket tuggummi är säkert inte heller bra ! Finns säkert en studie som kan nämna något med igångsättandet i produktion av ex. magsaft i samband med tuggummi.
Men lider du inte av det, sowhat..? Fortsätt tuggandet !

Att tugga tuggummi e ju skitgott- finns en smak för alla ! :cool: