handdator

Visa fullständig version : Dricka olja?


Slartibartfast
2005-09-10, 10:59
Finns det några nackdelar med att hälla en matsked olja i ett vattenglas och svepa?

Herkulez
2005-09-10, 11:03
närå ett bra och enkelt sätt att få i sig lite extra nyttigt fett.

Slartibartfast
2005-09-10, 11:09
Bra! Tack! :thumbup:

Smilfink
2005-09-10, 15:57
Jag brukar alltid hälla på en matsked extra olja på maten, tycker det blir godare så. Tycker det blir så vidrigt att dricka det.

Lizzie
2005-09-10, 16:34
Finns det några nackdelar med att hälla en matsked olja i ett vattenglas och svepa?
Beror väl på vad det är för olja förstås. Själv dricker jag en msk linfröolja dagligen!

Herkulez
2005-09-10, 16:35
Beror väl på vad det är för olja förstås. Själv dricker jag en msk linfröolja dagligen!
mm precis, 4-takts olja är ju ingen höjdare.


vilken olja (av dom som finns på dom vanliga varuhusen= är mest optimal egentligen?

Slartibartfast
2005-09-11, 13:29
Nu har jag prövat ett par gånger att hälla 25 ml rypsolja i prottedrinken och efter båda gångerna har jag börjat må illa. Har det nåt samband?

Har ni börjar må illa av att få i er mycket fett på en gång?

Nismo
2005-09-11, 13:39
Jag dricker några matskedar linfröolja om dagen, det enda jag märker är en fruktansvärd bismak.

Slartibartfast
2005-09-11, 14:04
Vad väger en dl olja? 100 g? Samma som vatten alltså?

Robbin
2005-09-11, 14:17
Jag tror att olja väger ungefär lika mycket som vatten. Kan väl kanske skilja mellan olika oljor dock. Jag brukar dricka olivolja och då räkna en matsked (15ml) som 15 g.

Slartibartfast
2005-09-11, 14:20
Läste just på exhale (DE har åtminstone en sökfunktion som funkar ;) ) att olja väger 0,8 g/ml.

Yankeee
2005-09-11, 14:27
Har för mig det är 0.9, men jag kan ju ha fel ;)

Sverker
2005-09-11, 14:35
Har för mig det är 0.9, men jag kan ju ha fel ;)


Det är rätt Yankee.
Räkna på 0.9, mer nogrannt än så går nog inte att få fram hemma i köket.





Vatten väger 1.0 och är alltså tyngre. Häller ni upp vatten och olja i samma glas kommer vattnet att lägga sig i botten och oljan lägger sig ovanpå ;)

HenrY
2005-09-11, 14:37
vilken olja (av dom som finns på dom vanliga varuhusen= är mest optimal egentligen?

BUMP!

Slartibartfast
2005-09-11, 14:42
Vatten väger 1.0 och är alltså tyngre. Häller ni upp vatten och olja i samma glas kommer vattnet att lägga sig i botten och oljan lägger sig ovanpå ;)

EUREKA! :thumbup:

Slartibartfast
2005-09-11, 14:43
vilken olja (av dom som finns på dom vanliga varuhusen= är mest optimal egentligen?

Jag har ännu inte förstått vad skillanden på raps- och rypsolja är. Och vilken som är bättre. I Finland finns bara rypsolja.

Sverker
2005-09-11, 14:46
Jag har ännu inte förstått vad skillanden på raps- och rypsolja är. Och vilken som är bättre. I Finland finns bara rypsolja.


Det är ingen näringsmässig skillnad mellan raps och rybs. Oljorna är nästintill identiska.

Sverker
2005-09-11, 14:48
EUREKA! :thumbup:

Men Arkimedes flöt inte, hans sjönk ned i vattnet och tryckte bort det :D

Slartibartfast
2005-09-11, 14:54
Men Arkimedes flöt inte, hans sjönk ned i vattnet och tryckte bort det :D

För att han var tyngre än vattnet! :thumbup:

Edit: tack för att du klarade upp dethär med raps och rybs (ryps i finland).

Slartibartfast
2005-09-12, 08:12
Är det viktigt att oljan är kallpressad eller går det med "vanlig" olja?

Slartibartfast
2005-09-12, 17:27
Är det viktigt att oljan är kallpressad eller går det med "vanlig" olja?

Bump på den frågan. Någon?

Sverker
2005-09-12, 17:38
Jag har en klar uppfattning här.


I den obehandlade kallpressade oljan är alla de ämnen kvar som ger dålig smak och kortare hållbarhet. I en kallpressad olja finns fortfarande ett stort antal fria fettsyror som lättare härsknar vid lagring.

För att få en olja med bra hållbarhet och bra smak krävs en omsorgsfull processning. Det är min syn.

Slartibartfast
2005-09-12, 17:49
Jag har en klar uppfattning här.


I den obehandlade kallpressade oljan är alla de ämnen kvar som ger dålig smak och kortare hållbarhet. I en kallpressad olja finns fortfarande ett stort antal fria fettsyror som lättare härsknar vid lagring.

För att få en olja med bra hållbarhet och bra smak krävs en omsorgsfull processning. Det är min syn.

Så i praktiken är det ingen skilland om man tar kallpressad eller obehandlad så länge man förvarar den i kylskåp och gör slut på den inom en månad eller så?

Sverker
2005-09-12, 20:01
Jag har en klar uppfattning här.


Alltid en renad och tvättad olja, tack.

jakke
2005-09-12, 20:05
Så i praktiken är det ingen skilland om man tar kallpressad eller obehandlad så länge man förvarar den i kylskåp och gör slut på den inom en månad eller så?
Olja måste inte stå i kylen.

Sverker
2005-09-13, 06:06
Olja måste inte stå i kylen.

All olja mår bra av att stå i kylen. Lite kallare och inget ljus gör att fettet klarar sig längre utan att härskna.



Gränsfallet är olivolja. Olivoljan mår bra av att stå i kylen men kan grumla till sig och dela sig i olika faser. De olika faserna får då lite olika smak.

Tolkia
2005-09-13, 06:40
Olivoljan mår bra av att stå i kylen men kan grumla till sig och dela sig i olika faser. De olika faserna får då lite olika smak.
Hur är det om man förvara oljan i kylen, men sedan tar fram den och s.a.s. låter den "tina"; kommer faserna dåatt gå ihop igen? Och vad har i så fall hänt med smaken?

Tolkia
2005-09-13, 06:43
(Långsam med editfunktionen igen.)

F.ö. skrivs det mycket till den kallpressade oljans lov i tjusiga matlagningssammanhang (den lovordas för sin pikanta smak), men det kan nog vara både si och så med den saken också. Jag vet i och för sig inte vad matskribenter menar med "pikant" och "nötaktig" etc., men jag har provat kallpressade rapoljor som avgjort inte hade en smak som JAG vill ha på mat i alla fall, pikant eller ej.

Sverker
2005-09-13, 06:57
Hur är det om man förvara oljan i kylen, men sedan tar fram den och s.a.s. låter den "tina"; kommer faserna dåatt gå ihop igen? Och vad har i så fall hänt med smaken?


Helt en fråga värme och om mekanisk bearbetning :D Skaka, skaka och skaka flaskan.
Smaken lär ju inte vara densamma enligt finsmakare men vi dödliga upplever säkert ingen skillnad.

Slartibartfast
2005-09-13, 11:03
Så det är SMAKEN det kommer an på då det gäller att välja mellan kallpressad och vanlig?

För mig spelar smaken ingen roll. Jag håller för näsan i vilket fall som helst. :)

Yankeee
2005-09-13, 13:44
Vanlig rapsolja (zeta) smakar inget alls, det borde rimligtvis inte rybs göra heller då, om det är samma sak och hyfsat kvalitet.

WinternetAlm
2005-09-13, 15:01
Oliv olja(virgin) sägs ha samma effekt som verktabletter har faktist testat :) Funkade på mig iaf :) Dosering 1 matsked

Sverker
2005-09-13, 15:09
Oliv olja(virgin) sägs ha samma effekt som verktabletter har faktist testat :) Funkade på mig iaf :) Dosering 1 matsked


Det var ett inslag i Morgonrapport för några veckor sedan.
Något amerikanskt forskarlag hade funnit att det verkligen fanns en antiinflamatorisk och smärtstillande substans i olivoljan.

Lyssnade man noga, så påpekades att det krävdes 50 g olja för att få 1/10 av den terapeutiska dosen ;)

raZmus
2005-11-17, 12:46
Hur är det med vetegroddolja? :)

Chandler
2005-11-17, 13:43
All olja mår bra av att stå i kylen. Lite kallare och inget ljus gör att fettet klarar sig längre utan att härskna.



Gränsfallet är olivolja. Olivoljan mår bra av att stå i kylen men kan grumla till sig och dela sig i olika faser. De olika faserna får då lite olika smak.

På min olivoljeflaska står det att det bör förvaras mörkt & svalt, men inte i kylskåp!

Chandler
2005-11-17, 13:45
vilken olja (av dom som finns på dom vanliga varuhusen= är mest optimal egentligen?

Enligt vad jag har läst så r*ps- märkbart "optimalare" än olivolja.

mangemani
2005-11-17, 13:51
tar alltid 1-2 matskedar rapsolja i 1(eller 2) utav mina sista drinkar innan läggdags :thumbup:

Slartibartfast
2007-09-13, 16:18
Nu har jag prövat ett par gånger att hälla 25 ml rypsolja i prottedrinken och efter båda gångerna har jag börjat må illa. Har det nåt samband?

Har ni börjar må illa av att få i er mycket fett på en gång?

Bump på denna fråga.

Börjar bli aktuellt med detta igen nu när man ska upp över energibalans.

Funkar det att ta en rejäl shot olja i samband med en ordentlig måltid? Fuckar inte oljan upp magen på samma sätt då?

Nonamenoshame
2007-09-13, 16:22
Bump på denna fråga.

Börjar bli aktuellt med detta igen nu när man ska upp över energibalans.

Funkar det att ta en rejäl shot olja i samband med en ordentlig måltid? Fuckar inte oljan upp magen på samma sätt då?


Jag kör själv på olja och tar 3-5 matskedar dagligen. Och ja, det funkar kalas.
Vikten har ökat konstant !

Racso
2007-09-13, 16:25
Bump på denna fråga.

Börjar bli aktuellt med detta igen nu när man ska upp över energibalans.

Funkar det att ta en rejäl shot olja i samband med en ordentlig måltid? Fuckar inte oljan upp magen på samma sätt då?

Jag kör ca 50 ml rapsolja i shakern, jag känner inte av något illamående. Däremot olivolja :nono:

krallan
2007-09-14, 15:00
vad är det för olja ni menar? rapsolja eller typ linfröolja?

Eddie Vedder
2007-09-14, 15:04
vad är det för olja ni menar? rapsolja eller typ linfröolja?

Det nämns ju i tråden vilka oljor olika personer kör med.

Ivar_Lo-J
2007-09-14, 15:23
Bump på denna fråga.

Börjar bli aktuellt med detta igen nu när man ska upp över energibalans.

Funkar det att ta en rejäl shot olja i samband med en ordentlig måltid? Fuckar inte oljan upp magen på samma sätt då?

Jag brukar ta typ 2 matskedar rapsolja i drinken, sen mixar jag med stavmixer, då blir det inte märkbart skiktat heller. Skönt att slippa ha all olja på toppen.
Jag har inte märkt av något illamående när jag haft det i drinken.

Har för mig att jag känt av lite illamående när jag provat att ta olivolja på lite vätska bara. Då blev det ju dock extremt skiktat så det var som att dricka ren olja. Nämnas bör kanske att den gången var det ej i samband med måltid, så det kanske är som du säger att det mildras då man tar det i samband med måltid.

rasmus77
2007-09-19, 08:06
Varför dricker ni olja? För att få kalorieöverskott?

King Grub
2007-09-19, 08:11
För att få... fett?

gibfel
2007-09-19, 08:13
Ingen aning. Jag dricker enbart Libolar Balans (DHA och EPA (fiskolja), CLA (konjugerad linolsyra) och GLA (jättenattljusolja). om något. Mutande min lillebror att ta 2 teskedar olivolja och han spydde någon timme efteråt. Smaken är rent ut sagt fruktansvärd också.

Nonamenoshame
2007-09-19, 08:37
Varför dricker ni olja? För att få kalorieöverskott?

Japp!

Tjuckot
2007-09-19, 08:48
Häller jämnt över raps/linfröolja på maten, då märks det i princip inte. Att hälla i vatten/drink funkar ju, men känns lite onödigt.

Slartibartfast
2007-09-19, 09:14
Varför dricker ni olja? För att få kalorieöverskott?

För mig är det en kombination av att få i sig bra fett och kalorier.

Otto P
2007-09-19, 09:15
För mig är det en kombination av att få i sig bra fett och kalorier.

Samma här!

Coldsmith
2007-10-01, 21:53
Jag brukar köpa 2litersdunkar euroshoppers rapsolja. Går åt hur mycket somhelst :D. Dels i shakers och dels till maten. Nära på en dunk om veckan tror jag används.

jesse
2007-10-01, 22:40
Jag brukar köpa 2litersdunkar euroshoppers rapsolja. Går åt hur mycket somhelst :D. Dels i shakers och dels till maten. Nära på en dunk om veckan tror jag används.

de hoppas jag inte att det gör, om du nu inte konsumerar 3 dl per dag (2700 kcal) vilket verkar lite väl.

;)

Coldsmith
2007-10-01, 22:46
de hoppas jag inte att det gör, om du nu inte konsumerar 3 dl per dag (2700 kcal) vilket verkar lite väl.

;)

Via shakers får jag i mig åtminstone 1dl. Sen steks det och friteras och allt möjligt så det står härliga till :P

X-ecuter
2007-10-02, 16:25
Via shakers får jag i mig åtminstone 1dl. Sen steks det och friteras och allt möjligt så det står härliga till :P

Har inte fått in det i skallen att man skall dricka olja för att mätta kaloribehovet... vad jag än gör går jag upp i vikt *gah!* hade vart skönt att kunna äta utan att lägga på sig några gånger i veckan, så att man får njuta av maten :hbang:

Coldsmith
2007-10-02, 21:46
Har inte fått in det i skallen att man skall dricka olja för att mätta kaloribehovet... vad jag än gör går jag upp i vikt *gah!* hade vart skönt att kunna äta utan att lägga på sig några gånger i veckan, så att man får njuta av maten :hbang:

om m an ändå hade det problemet. Lustigt det där ändå. Vissa kämpar för att få i sig tillräckligt. Andra tvärtom.

fudgy
2007-10-06, 22:10
drack 1 dl olivolja härom kvällen... hehe, ville testa om jag klarade det. det slank ner :P men sen kom illamåendet. klockan var väl 01.55 o läggdags, kunde inte sova förrän 1 o en halv timme senare, ville ju inte spy, då har jag ju druckit i onödan....lyckat!

Matthew_90
2007-10-06, 22:22
drack 1 dl olivolja härom kvällen... hehe, ville testa om jag klarade det. det slank ner :P men sen kom illamåendet. klockan var väl 01.55 o läggdags, kunde inte sova förrän 1 o en halv timme senare, ville ju inte spy, då har jag ju druckit i onödan....lyckat!

1dl känns väl endå som lite väl tilltaget. vid ett tillfälle.. (visserligen testade du men^^) sprid ut det annars

Personligen så måste jag mer eller mindre ta det tillsammans men en måltid för att ja inte ska må illa. Dock så går det om jag blandar det med en mäng vatten.

kör själv på ca 60ml/ dag