handdator

Visa fullständig version : Maximal aktivering (Triceps)


Lomas
2005-09-09, 18:54
Jag har länge kört mina liggande press från pannan (triceps extensions) med EZ stång vilket funkat någorlunda bra sånär som på att de ständigt ger mej värkande armbågar. Idag körde jag övningen med rak stång i stället, runt huvudet, mina armbågar gillade verkligen det. Frågor: är det någon större skillnad i aktiveringen av triceps? vilken stång är att föredra för maximal aktivering och belastning? hur brett håller ni som kör med rak stång?

Spannmål
2005-09-09, 18:57
Saxat från Arnes tricepsartikel, finns att läsa i helhet i "Best of.."

"Utförande: Lägg dig på en rak bänk med huvudet bekvämt placerat en liten
bit utanför bänken (inte så långt ut att huvudet faller bakåt). Benen bör
kopplas ordentligt i bänken så att nödvändig stabilitet uppnås. Fatta helst
en rak stång (denna är lättare att få runt huvudet än EZ-stången) med en
ganska smal fattning. Lagom fattning är innanför räfflingen på ex en
Eleikostång (c:a 15 cm mellan tummarna)"

Lomas
2005-09-09, 19:38
Saxat från Arnes tricepsartikel, finns att läsa i helhet i "Best of.."

"Utförande: Lägg dig på en rak bänk med huvudet bekvämt placerat en liten
bit utanför bänken (inte så långt ut att huvudet faller bakåt). Benen bör
kopplas ordentligt i bänken så att nödvändig stabilitet uppnås. Fatta helst
en rak stång (denna är lättare att få runt huvudet än EZ-stången) med en
ganska smal fattning. Lagom fattning är innanför räfflingen på ex en
Eleikostång (c:a 15 cm mellan tummarna)"


Ok, tack för tipset, tyckte inte att jag lyckades stressa triccarna så bra dock med den raka stången.

Sve
2005-09-09, 19:48
öh man ska väl aldrig gå till pannan?
normalt utförande är väl runt skallen.

bubbe
2005-09-09, 19:50
öh man ska väl aldrig gå till pannan?
normalt utförande är väl runt skallen.

finns ju en övning som just heter skull crusher.

Arne Persson
2005-09-09, 19:57
finns ju en övning som just heter skull crusher.


Elbow crusher menar du?

Markus H
2005-09-09, 20:01
Elbow crusher menar du?


Jag har aldrig fattat varför det är så mycket farligare för armbågarna att köra mot pannan.

bubbe
2005-09-09, 20:01
Elbow crusher menar du?

*kissass*

vad ska man göra när king of triceps stiger in? :D

Jag har faktist även lite problem med armbågarna i vanliga extensions.
brukar hålla nere tricepstränande till klossbänk och smalbänk, sen fylla
ut lite med extension när armbågarna känns bra.

Lomas
2005-09-09, 20:02
Elbow crusher menar du?


Med andra ord så är det förmodligen det att jag körde runt huvudet snarare än att jag bytte stång som är nyckeln. Min ez extensions brukar jag sänka till övre delen av pannan.

Arne Persson
2005-09-09, 20:21
Jag har aldrig fattat varför det är så mycket farligare för armbågarna att köra mot pannan.


Jag försöker förklara det i min artikel. Dessutom...... vem kan köra riktigt slut triceps mot pannan?

Sonny
2005-09-09, 21:02
Jag försöker förklara det i min artikel. Dessutom...... vem kan köra riktigt slut triceps mot pannan?Inte jag iaf. tänk dig en fail på kanske 40 kg ;)

Arne Persson
2005-09-09, 21:08
Inte jag iaf. tänk dig en fail på kanske 40 kg ;)


Bara att beräkna vikt, hastighet, sträcka och anslagsenergin när stången dundrar in i pannan!

Ulf A Big
2005-09-09, 21:18
Ibland eller oftast är problemet mer av arten att man inte kan sätta verkliga gränser som hamnar innanför ens fysiska och mentala förmåga.

Sonny
2005-09-09, 21:20
Bara att beräkna vikt, hastighet, sträcka och anslagsenergin när stången dundrar in i pannan! :D

RobbeliRobban
2005-09-09, 21:57
Oavsett rak eller vinklad stång så arbetar triceps på samma sätt, med att sträcka ut av armbågsled. Kör du runt huvudet får du även med en annan funktion i triceps, dra bakåt i axxelled. Alltså, rent teoretiskt i det hänseendet, borde runt- huvudet- varianten vara bättre för triceps.

"Nackdelen" är att i runt huvudet varianten kommer du även jobba med pecs, lats och baksida axel. kanske därför du upplever att den varianten "stressar triceps mindre".

Arne Persson
2005-09-09, 22:01
Oavsett rak eller vinklad stång så arbetar triceps på samma sätt, med att sträcka ut av armbågsled. Kör du runt huvudet får du även med en annan funktion i triceps, dra bakåt i axxelled. Alltså, rent teoretiskt i det hänseendet, borde runt- huvudet- varianten vara bättre för triceps.

"Nackdelen" är att i runt huvudet varianten kommer du även jobba med pecs, lats och baksida axel. kanske därför du upplever att den varianten "stressar triceps mindre".


JAg har faktiskt ALDRIG känt något i varken latsen eller pecsen. Man skall ju bara precis runt huvudet. :)

Lillgrabben
2005-09-09, 22:07
JAg har faktiskt ALDRIG känt något i varken latsen eller pecsen. Man skall ju bara precis runt huvudet. :)


Det har inte jag heller gjort.


Men om man går för långt bakåt/neråt så blir övningen ganska raskt en kombo av skivstångspullover & tricceext. . I detta fall kan man nog så sådana känningar!

RobbeliRobban
2005-09-09, 22:24
JAg har faktiskt ALDRIG känt något i varken latsen eller pecsen. Man skall ju bara precis runt huvudet. :)

Men du har läst anatomi? :) *popcorn* Som Lillgrabben säger, övningen blir lite lik pullover. (Och en pullover är en extension i axelled, och de muskler som uför en extension i axelled är just pecs, lats, triceps långa huvud och baksida axel. )

Arne Persson
2005-09-09, 22:29
Men du har läst anatomi? :) *popcorn* Som Lillgrabben säger, övningen blir lite lik pullover. (Och en pullover är en extension i axelled, och de muskler som uför en extension i axelled är just pecs, lats, triceps långa huvud och baksida axel. )

Jo, men övningen har endast en liten och begränsad rörelsebana för tex latsen, M. teres major och pecsen, jmf med pullover.

RobbeliRobban
2005-09-09, 22:41
Jo, men övningen har endast en liten och begränsad rörelsebana för tex latsen, M. teres major och pecsen, jmf med pullover.

Jo, absolut, det är ju ändå en tricepsövning.

Arne Persson
2005-09-09, 22:43
Jo, absolut, det är ju ändå en tricepsövning.


Jupp!

Sonny
2005-09-09, 22:52
JAg har faktiskt ALDRIG känt något i varken latsen eller pecsen. Man skall ju bara precis runt huvudet. :)Jag kände det i början och drog slutsatsen att jag sänkte stången för långt, nu för tiden kör ja precis runt huvvet o känner ingenting!

Metal_boy_
2005-09-10, 09:38
Oavsett rak eller vinklad stång så arbetar triceps på samma sätt, med att sträcka ut av armbågsled. Kör du runt huvudet får du även med en annan funktion i triceps, dra bakåt i axxelled. Alltså, rent teoretiskt i det hänseendet, borde runt- huvudet- varianten vara bättre för triceps.

"Nackdelen" är att i runt huvudet varianten kommer du även jobba med pecs, lats och baksida axel. kanske därför du upplever att den varianten "stressar triceps mindre".


Känner du muskelarbete i pecs och lats när du kör liggande tricepsextension bakom huvudet, så rör du för mycket på över armarna fram och tillbaka, vilket kan gämföras med Pullovers.