handdator

Visa fullständig version : Fun light youghurt


Kraggen
2005-09-09, 14:58
Många som kanske känner till konceptet, men någon därute kanske fortfarande är ovetande.

För min del så tar jag 250ml kesella (lätt). Häll i mjölk (lika mycket som kesella) Blanda allt med hjälp av typ gaffel. Tillsätt sedan Fun light starfruit. Blanda lite till. Avnjut...

p.s Tack till BigForre för tipset.

mini_Arnold
2005-09-09, 15:01
Och jag tar 2.5dl fromage(20kr/kg) och blandar med 2msk fun light citron/lime.
Underbart.

Johan_P
2005-09-09, 17:03
Gissar på att de flesta redan visste det ;) Det är iaf gott, favoriten är Wild Berries.

Liten Men Fet
2005-09-09, 17:07
Vad är det sör sötningsmedel i fun light? Är det något otäckt?
Jag ligger ju inte på deff direkt nu så jag kör nog med vanlig bob blandsaft men det blir kanske lite mycket socker..

MyungChul
2005-09-09, 17:16
Aspartam och acefaleudsm K eller vad det heter

King Grub
2005-09-09, 17:41
Är det något otäckt?

Aspartam - nedreglerad minnesfunktion och inlärningsförmåga, möjligen kopplingar till leukemi och hjärntumörer.

Acesulfam-K - signifikant klastogenicitet hos möss.

Inget av ovanstående är bevisat hos människa, men man kanske vill veta vad man häller i sig i alla fall.

Fredrik_
2005-09-09, 18:07
Många som kanske känner till konceptet, men någon därute kanske fortfarande är ovetande.

För min del så tar jag 250ml kesella (lätt). Häll i mjölk (lika mycket som kesella) Blanda allt med hjälp av typ gaffel. Tillsätt sedan Fun light starfruit. Blanda lite till. Avnjut...

p.s Tack till BigForre för tipset.

Mixa ner frusna bär (blåbär, hallon vinbär.. till och med hjortron har jag haft i) och en dl havregryn tillsammans med kesellan och mjölken så blir det riktigt smarrigt även utan fun light. Jättegott kvällsmål.

Liten Men Fet
2005-09-09, 18:10
Aspartam - nedreglerad minnesfunktion och inlärningsförmåga, möjligen kopplingar till leukemi och hjärntumörer.

Acesulfam-K - signifikant klastogenicitet hos möss.

Inget av ovanstående är bevisat hos människa, men man kanske vill veta vad man häller i sig i alla fall.

Jag har varit tveksam till aspartan tidigare så jag stoppar nog hellre i mig lite socker, har svårt nog att klara tentorna som det är.
Fetman är inte ett stort problem hos mig heller.

Axon
2005-09-10, 00:12
Aspartam - nedreglerad minnesfunktion och inlärningsförmåga, möjligen kopplingar till leukemi och hjärntumörer.

Acesulfam-K - signifikant klastogenicitet hos möss.

Inget av ovanstående är bevisat hos människa, men man kanske vill veta vad man häller i sig i alla fall.


Fan, man blir lite rädd. Visst, inget av detta är bevisat hos människa men ändå. Hur mycket Aspartam fick möss? Var det långt över den rek. dosen?

Axon
2005-09-10, 00:19
å andra sidan...

Det har hävdats att aspartam kan vara cancerogent? och att aspartam kan ge nedsatt syn. Både EU och USA:s Food and Drug Administration har sammanställt rapporter som motsäger detta.

Ska man skita i aspartam eller inte, that is the question :cryout:

Trance
2005-09-10, 01:10
Följ livsmedelsverkets rekommendationer.

Axon
2005-09-11, 22:32
Så här står det på livsmedelsverkets sida:

Aspartam (E 951) började användas i Sverige 1982. Aspartam har en sötningseffekt som är omkring 200 gånger högre än den hos vanligt socker. Det bryts långsamt ned i sura lösningar och snabbt vid uppvärmning. Aspartam är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra, vilka är naturliga byggstenar i många proteiner i vår normala kost. För ytterligare information om aspartam, se en tidigare artikel i Vår Föda (5). Personer som lider av fenylketonuri (PKU) har ett medfött fel i förmågan att omsätta fenylalanin och bör därför undvika att äta livsmedel som är sötade med aspartam. Alla nyfödda i Sverige undersöks för att se om de lider av PKU och frekvensen av sjukdomen är cirka 1 på 10 000. Produkter som innehåller aspartam måste därför märkas med uppgift om att de innehåller en fenylalaninkälla.

Aspartam har i massmedia påståtts öka risken för uppkomst av olika tumörer, inklusive hjärntumörer, men några tecken på detta har varken synts i djurförsök eller i epidemiologiska studier (5). Inte heller har man trots nästan 20 års användning kunnat visa att aspartam skulle ge några andra biverkningar. Det fastställda ADI-värdet grundar sig på en observation i djurstudier att mycket höga intag av aspartam kan leda till kalkupplagring i njurar och förhöjda halter av kalcium i blod, vilket kan förklaras av det höga extra intaget av proteiner som djuren erhållit (6).

Axon
2005-09-11, 22:33
Good enough for me :thumbup:

userfriendly
2005-09-12, 06:46
jag kan verkligen få lite lätt ångest ibland över det där med aspartam...
det finns inget direkt bevisat vad jag har förstått men ändå, jag vet att allt man äter för mkt av gör skada i princip...
o nu under deff blire MÄNGDER av aspartam.. äter 750g kvarg varje dag med fun light i... kanske inte skitmkt... dricker säkert 1-3 stora glas saft oxå... o vissa dagar, kanske 2ggr i veckan blire 1,5L lightläsk... osen nån light cola här o där..
är detta jättmkt? vad räknas som jättemkt??
jag klarar mig inte utan aspartaaaaaam :cryout: :cryout: :D

ps. en effekt jag märkt av mkt sötningsmedel är att det fräter i munnen...

King Grub
2005-09-12, 08:14
Nej, det är inte jättemycket - under ADI. En preliminära, ogranskad studie visar på signifikant ökad cancerrisk hos råttor som får aspartam:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51066

Själv tycker jag acesulfam-k, som nästan alltid ingår tillsammans med aspartam, är mer otrevligt, och har klastogena effekter hos djur.

"Acesulfame-K, a sweetening agent, was evaluated in vivo for its genotoxic and clastogenic potentials. Swiss albino male mice were exposed to the compound by gavage. Bone marrow cells isolated from femora were analysed for chromosome aberrations. Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity. These doses were within the no-toxic-effect levels reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution."

Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9.

petersson
2005-09-12, 09:05
kopierat från *******.se
"Hur säkert är aspartam?

av Paul Cribb, B.H.Sci HMS
AST Director of Research

NA-mutationer, hjärntumörer, cancer, huvudvärk, kronisk uttröttning - det är några av bieffekterna som kan förknippas med intag av aspartam.
Jag ska erkänna att när jag först hörde om dessa anklagelser så började jag fundera. Om du är bara lite grann som mig så intar du en mängd mat tillverkad med detta, fettfri yoghurt, proteinshakes, måltidsersättarbars, dietläsk. Om det finns någon sanning i dessa anklagelser så ska jag veta om det. Jag funderade på att andra människor också skulle det, så jag kavlade upp mina akademiska ärmar, kastade bort tidningsrubrikerna och började gräva i den verkliga vetenskapen om aspartam för att få den rätta bilden av det hela.

Aspartam är helt enkelt två sammankopplade aminosyror (L-fenylalanin och L-asparticsyra). För omkring 30 år sedan upptäckte matkemister att när man slog ihop dessa aminosyror fick man en mycket söt smak (180-200 gånger sötare än socker). Således krävs det mycket lite aspartam för att få samma söta sockersmak, utan några kalorier.

Phenylketonutrics - sanningen!

Phenylketonutrics: Contains Phenylalanine. (står det ofta på förpackningen) Hur är det med ökända hälsopåståenden om aspartaminnehåll i mat? Låt oss kolla noga på alla fakta.

Fenylketonuria (PKU) är ett extremt ovanlig förhållande som massmedia inkorrekt sammankopplat med aspartam. PKU är en sjukdom på centrala nervsystemet som kännetecknas av dess omöjlighet att metabolisera överdrivna mängder fenylalanin. L-fenylalanin är en essentiell aminosyra. Den hittas i mycket högre doser i proteinrik mat (såsom kött, ägg och mjölk) än i produkter med aspartam[1].

Kostundersökningar i USA, Kanada, Tyskland och Finland visade att de som betraktades ha ett mycket högt intag av aspartam ändå bara åt en tiondel av dagligt RDI (enligt US Food and Drug Administration) som var 50 milligram/kilogram/dag[1]. Intag av aspartam orsakar inte PKU, och även de som lider av PKU skadas osannolikt av den minimal mängd fenylalanin som finns i aspartam.

För tjugo år sedan, visade en studie på möss att lång tids användning av aspartam med nivåer på 550 gånger högre än mänskligt intag var nödvändigt för att framkalla brister i det centrala nervsystemet[2]. Det har faktiskt gjorts över 200 studier de senaste årtiondena som visar aspartams säkerhet. Lita inte på media, de låter sanningen komma i vägen för att få en bra rubrik.

Det finns också totalt ogrundad oro över giftigheten i aspartam. En nygjord studie visade att aspartam och andra sötningsmedel i kombination inte kunde skapa någon genotoxicitet (skada på DNA) i doser på 350 milligram/kilogram/dag![3] Aspartams två aminosyror; L-fenylalanin och L-asparticsyura metaboliseras som alla andra aminosyror[4].

Nu finns det ett korståg mot aspartam på grund av dess omvandling till formaldehyd. Ja, jag kan inte sluta korståget här och nu. Metylgruppen i aspartam metaboliseras till metanol (en alkohol), sedan oxideras den till formaldehyd, vilket sedan oxideras till koldioxid. Denna förfärliga metaboliska process är lika vanligt förekommande i vår biologi, som talkshows i USA. Gram för gram så ger tomatjuice sex gånger mer metanol än en burk dietläsk.[5].

Över 100 länder (till och med det konservativa Australian TGA) har godkänt aspartamanvändning. Aspartam har också godkänts av Världshälsoorganisationen (WHO).

Det olyckliga är att den allmänna rädslan för aspartam har blivit så förvrängd och överdriven att alltid-göra-som-andra-vill-mattillverkare har tyckt att det är lättare att göra sig av med aspartam i sina produkter än att citera forskningen. Nästa gång någon ger dig en felinformerad åsikt om aspartam är det bara att le. Nu har du fakta.

References
1. Butchko HH; Kotsonis FN. Acceptable daily intake vs actual intake: the aspartame example. J Am Coll Nutr. Jun;10(3):258-66,1991.
2. Potts WJ; Bloss JL; Nutting EF. Biological properties of aspartame. I. Evaluation of central nervous system effects. J Environ Pathol Toxicol. Jun-Jul;3(5-6):341-53, 1980.

3. Mukhopadhyay M; Mukherjee A; Chakrabarti J. In vivo cytogenetic studies on blends of aspartame and acesulfame-K. Food Chem Toxicol. Jan;38(1):75-7,2000.

4. Lehninger, Nelson, Cox. Principles of Biochemistry 2nd Ed. Worth Publishers 1997. p-527-529.

5. Butchko HH. Safety of aspartame. Lancet Apr 12;349(9058):1105, 1997.

"

King Grub
2005-09-12, 09:22
"Studies have implicated aspartame (ASP) with neurological problems. The aim of this study was to evaluate acetylcholinesterase (AChE) activity in human erythrocyte membranes after incubation with the sum of ASP metabolites, phenylalanine (Phe), methanol (met) and aspartic acid (aspt), or with each one separately. Erythrocyte membranes were obtained from 12 healthy individuals and were incubated with ASP hydrolysis products for 1h at 37 degrees C. AChE was measured spectrophotometrically. Incubation of membranes with ASP metabolites corresponding with 34mg/kg, 150mg/kg or 200mg/kg of ASP consumption resulted in an enzyme activity reduction by -33%, -41%, and -57%, respectively. Met concentrations 0.14mM, 0.60mM, and 0.80mM decreased the enzyme activity by -20%, -32% or -40%, respectively. Aspt concentrations 2.80mM, 7.60mM or 10.0mM inhibited membrane AChE acitivity by -20%, -35%, and -47%, respectively. Phe concentrations 0.14mM, 0.35mM or 0.50mM reduced the enzyme activity by -11%, -33%, and -35%, respectively. Aspt or Phe concentrations 0.82mM or 0.07mM, respectively, did not alter the membrane AChE activity. It is concluded that low concentrations of ASP metabolites had no effect on the membrane enzyme activity, whereas high or toxic concentrations partially or remarkably decreased the membrane AChE activity, respectively. Additionally, neurological symptoms, including learning and memory processes, may be related to the high or toxic concentrations of the sweetener metabolites."

Pharmacol Res. 2005 Aug 26; The effect of aspartame metabolites on human erythrocyte membrane acetylcholinesterase activity.

"In the present study, the genotoxic effects of the low-calorie sweetener aspartame (ASP), which is a dipeptide derivative, was investigated using chromosome aberration (CA) test, sister chromatid exchange (SCE) test, micronucleus test in human lymphocytes and also Ames/Salmonella/ microsome test. ASP induced CAs at all concentrations (500, 1000 and 2000 microg/ml) and treatment periods (24 and 48 h) dose-dependently, while it did not induce SCEs. On the other hand, ASP decreased the replication index (RI) only at the highest concentration for 48 h treatment period. However, ASP decreased the mitotic index (MI) at all concentrations and treatment periods dose-dependently. In addition, ASP induced micronuclei at the highest concentrations only."

Drug Chem Toxicol. 2004 Aug;27(3):257-68. Genotoxicity of aspartame.

"
This study demonstrated that chronic aspartame consumption in rats can lead to altered T-maze performance and increased muscarinic cholinergic receptor densities in certain brain regions. Control and treated rats were trained in a T-maze to a particular side and then periodically tested to see how well they retained the learned response. Rats that had received aspartame (250 mg/kg/day) in the drinking water for 3 or 4 months showed a significant increase in time to reach the reward in the T-maze, suggesting a possible effect on memory due to the artificial sweetener. Using [(3)H]quinuclidinyl benzilate (QNB) (1 nM) to label muscarinic cholinergic receptors and atropine (10(-6) M) to determine nonspecific binding in whole-brain preparations, aspartame-treated rats showed a 31% increase in receptor numbers when compared to controls. In aspartame-treated rats, there was a significant increase in muscarinic receptor densities in the frontal cortex, midcortex, posterior cortex, hippocampus, hypothalamus and cerebellum of 80%, 60%, 61%, 65%, 66% and 60%, respectively. The midbrain was the only area where preparations from aspartame-treated rats showed a significant increase in Na(+),K(+)-ATPase activity. It can be concluded from these data that long-term consumption of aspartame can affect T-maze performance in rats and alter receptor densities or enzymes in brain."

Pharmacol Biochem Behav. 2004 May;78(1):121-7. Chronic aspartame affects T-maze performance, brain cholinergic receptors and Na+,K+-ATPase in rats.

Så visst finns det nya studier, nyare än AST refererar till, som visar på att aspartam inte direkt är opåverkande i höga doser.

Grisen
2005-09-12, 10:15
Nej, det är inte jättemycket - under ADI. En preliminära, ogranskad studie visar på signifikant ökad cancerrisk hos råttor som får aspartam:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51066

Själv tycker jag acesulfam-k, som nästan alltid ingår tillsammans med aspartam, är mer otrevligt, och har klastogena effekter hos djur.

"Acesulfame-K, a sweetening agent, was evaluated in vivo for its genotoxic and clastogenic potentials. Swiss albino male mice were exposed to the compound by gavage. Bone marrow cells isolated from femora were analysed for chromosome aberrations. Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity. These doses were within the no-toxic-effect levels reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution."

Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9.

Vad betyder klastogent?

King Grub
2005-09-12, 10:18
Kromosomförändrande.

Grisen
2005-09-12, 10:27
Kromosomförändrande.


Tack! Nu ska jag fläscha för mina polare ;)

Axon
2005-09-12, 13:18
King, vad dricker du nu förtiden? Är det bara vatten som gäller?
Det kanske står nånstans men jag har då missat det.

King Grub
2005-09-12, 14:08
Jag dricker vatten, ja. Vill jag ha saft blir det riktig saft.