handdator

Visa fullständig version : All info om koffein önskas!


rQx
2005-09-09, 13:54
Hej.
Funderar på om jag ska pröva koffeintabletter innan träning.
Vilka är alla dess biverkningar?
Vad ska jag tänka på? Ska jag ta det med någonting? Undvika någonting under tiden? All info önskas! :)

Profuel
2005-09-09, 18:55
Hej.
Funderar på om jag ska pröva koffeintabletter innan träning.
Vilka är alla dess biverkningar?
Vad ska jag tänka på? Ska jag ta det med någonting? Undvika någonting under tiden? All info önskas! :)

Provat leta eller är du för lat??

Finns här på forumet mkt info och även fass.se

rQx
2005-09-10, 16:37
Har letat fanns inte mycket av det jag letade efter så du behöver inte anklaga mig för att vara lat.

Tack för fass.se ..

blekfet2
2005-09-10, 17:04
Har letat fanns inte mycket av det jag letade efter så du behöver inte anklaga mig för att vara lat.

Tack för fass.se ..


är du säker? jag hittade då en massa ;)

rQx
2005-09-10, 18:09
Jag hittade inte direkt sånna saker jag är ute efter. Jag har hört att det är faligt med kreatin och koffein samtidigt. Men ingen har sagt: "Du ska inte inta koffein och kreatin samtidigt" ..

Profuel
2005-09-11, 07:56
Jag hittade inte direkt sånna saker jag är ute efter. Jag har hört att det är faligt med kreatin och koffein samtidigt. Men ingen har sagt: "Du ska inte inta koffein och kreatin samtidigt" ..

VArför skulle det vara farligt med kreatin o koffein??

du har aldrig ätit kött och druckit coke el. kaffe??

Spannmål
2005-09-11, 08:38
Kreatin och koffein motverkar varandra (vätskebindande resp. vätskedrivande). Det är inte farligt men kreatinet förlorar sin effekt om du inte låter det binda tillräckligt med vatten. Kompenserar du vattnet som koffeinet drar med sig ut så kommer kreatinet att fungera som tänkt.

Profuel
2005-09-11, 08:56
Kreatin och koffein motverkar varandra (vätskebindande resp. vätskedrivande). Det är inte farligt men kreatinet förlorar sin effekt om du inte låter det binda tillräckligt med vatten. Kompenserar du vattnet som koffeinet drar med sig ut så kommer kreatinet att fungera som tänkt.

Kreatins huvuduppgift är väl inte att binda vatten utan det är väl mer en "bieffekt" som iof kan vara positiv iom mer vätska=mer tryck

Men det huvudsakliga är väl att öka energin med kreatinfosfat och återhämtning nånting med ATP eller liknade(inte helt hundra men nån annan duktig kan säkert förklara)

rQx
2005-09-11, 10:08
Ahh, okej. Så jag ska dricka som ett svin då :) ..
Stod på fass.se att människor med dåliga hjärtan inte skulle inta det. Jag har testat mitt härta sedan jag fått ett antal oregelbundnaslag och det var inga problem så jag antar att det är helt ok då.

Hur är det med Guarana, är det bättre?

MUGEN
2005-09-11, 10:25
Ahh, okej. Så jag ska dricka som ett svin då :) ..

inte då, det är väll rekomenderat att dricka lite extra under kreatin-kur.. men det är ju inga kopiösa mängder det handlar om

Ninjasmurf
2005-09-11, 11:15
Ahh, okej. Så jag ska dricka som ett svin då :) ..
Stod på fass.se att människor med dåliga hjärtan inte skulle inta det. Jag har testat mitt härta sedan jag fått ett antal oregelbundnaslag och det var inga problem så jag antar att det är helt ok då.

Hur är det med Guarana, är det bättre?

Guarana är en ett bär som innehåller koffein så det e samma som att dricka kaffe

Inzza
2005-09-11, 11:35
mau-hang är pra skit, eller någon sådan stavning :)

Sverker
2005-09-11, 12:55
Kreatins huvuduppgift är väl inte att binda vatten utan det är väl mer en "bieffekt" som iof kan vara positiv iom mer vätska=mer tryck

Men det huvudsakliga är väl att öka energin med kreatinfosfat och återhämtning nånting med ATP eller liknade(inte helt hundra men nån annan duktig kan säkert förklara)


Vad kreatinfosfat gör att det snabbt och enkelt återbildar ATP vid hårt muskelarbete.
När ATP tar slut och det endast finns ADP kvar i muskeln så lämnar kreatinfosfatet över sin energi ( eg lämnar den över det energirika fosfatet ) och bildar nytt ATP och blir själv till kreatin.

Formeln blir ADP + kreatinfosfat -> ATP + kreatin, vid hårt arbete.

I vila finns det mycket ATP ledigt och ATP reagerar med kreatin och för över sin energi. ( eg lämnar den över det energirika fosfatet ).
Formeln blir då ATP + kreatin -> ADP + kreatinfosfat. Alltså kan dessa reaktioner gå fram och till baka beroende på ifall muskeln arbetar eller ifall den är i vila.

När muskeln är full av kreatin fosfat fortsätter citronsyra cykeln att bilda ATP från de sista ADP tills det är fullt.

En muskel i vila har alltså fulla förråd av ATP och fullt med kreatinfosfat och bara väntar på att få explodera i arbete.




Jag skulle behöva en hel tavla och ca 20 minuter för att reda ut det här på ett pedagogiskt sätt :em:

Lasse Kongo
2005-09-11, 14:20
Koffein is da shit, gillar inte effe och liknande produkter då det sparkar lite väl mkt på pumpen.

Har precis tagit 3tabbar o en kopp kaffe, brukar bara ta 2st o en kopp kaffe, och det ger mig: bra mkt mer drag i gymet, bättre tryck/pump, blir varm som en afrikan och svettas som en griz :thumbup:

Man ska se till att dricka mkt vatten innan under och EFTER träningen, annars kan man få rätt ont i skallen på kvällen.

Tycker det fungerar kanon och ser ingen anledning till att använda "starkare" produkter för att bli tajt, använder dem bara när ja ska plocka bort fettet på kroppen.

Ja gillar den varma känslan man får i kroppen, biverkningar är för mig; ont i skallen om man inte dricker tillräckligt, man kan må lite illa efteråt, annars är det rätt ok, hjärtat får jobba lite mer, det märker man oxå.

Profuel
2005-09-11, 15:06
Koffein is da shit, gillar inte effe och liknande produkter då det sparkar lite väl mkt på pumpen.

Har precis tagit 3tabbar o en kopp kaffe, brukar bara ta 2st o en kopp kaffe, och det ger mig: bra mkt mer drag i gymet, bättre tryck/pump, blir varm som en afrikan och svettas som en griz :thumbup:

Man ska se till att dricka mkt vatten innan under och EFTER träningen, annars kan man få rätt ont i skallen på kvällen.

Tycker det fungerar kanon och ser ingen anledning till att använda "starkare" produkter för att bli tajt, använder dem bara när ja ska plocka bort fettet på kroppen.

Ja gillar den varma känslan man får i kroppen, biverkningar är för mig; ont i skallen om man inte dricker tillräckligt, man kan må lite illa efteråt, annars är det rätt ok, hjärtat får jobba lite mer, det märker man oxå.

Nja ska du ha "da shit" då är det ju en EC-stack som gäller om du vill ha det där lilla extra men dock inget man ska ta för vana o köra en längre tid iom att det kan bli svårt att träna utan sen...

Sverker
2005-09-11, 15:51
Inget mer skrivande om effedrin nu !

Lasse Kongo
2005-09-11, 17:47
Nja ska du ha "da shit" då är det ju en EC-stack som gäller om du vill ha det där lilla extra men dock inget man ska ta för vana o köra en längre tid iom att det kan bli svårt att träna utan sen...

nej

rQx
2005-09-11, 18:49
Får nog ner till stan och köpa några koffein tabletter :) . På fass.se stod det att dett var 100 mg i en tablett. Så två stycken innan träning?

ska kanske tillägga att jag aldrig dricker kaffe.

Profuel
2005-09-11, 19:20
Får nog ner till stan och köpa några koffein tabletter :) . På fass.se stod det att dett var 100 mg i en tablett. Så två stycken innan träning?

ska kanske tillägga att jag aldrig dricker kaffe.

Ett tips kan ju vara o leta på andra ställen än apoteket iom att apotekets koffeintabletter är ruskigt dyra

rQx
2005-09-11, 20:50
Hm, du kanske kan ge exempel via PM? 40 kr för 30 stycken. Finns det billigare och vet man då att det verkligen är rätt man får så man itne får farliga saker eller annat?

jakke
2005-09-11, 21:18
Varför är det så vikigt för dit med koffein?Ta 2 muggar kaffe. Smakar det laban ta mycket mjölk

raZmus
2005-09-11, 22:18
Varför är det så vikigt för dit med koffein?Ta 2 muggar kaffe. Smakar det laban ta mycket mjölk
Fast om jag inte minns fel är koffeintabletter bra mycket effektivare än kaffe.

fonzie
2005-09-12, 06:42
Motverkar Koffein även kreatincitrat och kreatinpyruvat?

Sverker
2005-09-12, 06:55
Motverkar Koffein även kreatincitrat och kreatinpyruvat?


Finns det någon som skriver att
" När jag tog kreatin och koffein under en period, hände ingenting. Men när jag prövade en ny period utan koffein men med kreatin ökade jag massor" ?


Jag tror inte det. Praktiskt spelar det ingen roll. Fungerar koffein med kreatin monohydrat kommer det att fungera lika bra, eller bättre, med kreatincitrat eller kreatinpyruvat.

Profuel
2005-09-12, 07:37
Varför är det så vikigt för dit med koffein?Ta 2 muggar kaffe. Smakar det laban ta mycket mjölk

Alla dricker inte kaffe...och för den lite piggare känslan man får så föredrar jag koffeintabletter. snäppet vassare än kaffe + att man slipper dricka så många koppar

fonzie
2005-09-12, 09:54
Finns det någon som skriver att
" När jag tog kreatin och koffein under en period, hände ingenting. Men när jag prövade en ny period utan koffein men med kreatin ökade jag massor" ?


Jag tror inte det. Praktiskt spelar det ingen roll. Fungerar koffein med kreatin monohydrat kommer det att fungera lika bra, eller bättre, med kreatincitrat eller kreatinpyruvat.


...nej, men jag syftade på om det fanns några studier kring det.. men tack ändå. :MrT:

rQx
2005-09-12, 11:18
Okej, så om jag sammanfattar det som jag förstått nu.

Koffein tar inte bort effektern av kreatin och viseversa.
Ta 2-3 tabletter innan träning dock itne samtidigt som kreatinet.

King Grub
2005-09-12, 11:23
Koffein tar inte bort effektern av kreatin och viseversa.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49723&highlight=caffeine+creatine

rQx
2005-09-12, 12:40
Tack!
Är ju inte jätte bra på forskar termer på engelska men:

This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake

Låter inte så optimalt.

blekfet2
2005-09-12, 14:34
om du inte är van kaffe-människa så borde du ta det lungt å testa med en tablett först...vissa får en grym effekt av bara det...dricker själv mycket kaffe så allt under 4 tabletter ger mig inte ett skit :em:

rQx
2005-09-12, 15:40
okej, 1 tablett it is then! :D

blekfet2
2005-09-12, 18:08
klokt ;)

rQx
2005-09-12, 21:05
Tackar!
;)

Nucleus
2005-12-11, 00:57
Coffein funkar jättebra för mig när jag tränar och ger mig bra tryck.
Käkar 600 mg 45 mins innan träning.

Drick mycket vatten.

/N

Body Guard
2005-12-11, 03:18
innan träning laddar jag upp med 400 mg koffein och en ginseng brustablet ( 250 mg taurin, 30 mg guarana extrakt, 15 mg ginseng extrakt och 15 mg koffein)

känner inget speciellt men orkar träna bättre än de gånger jag kör utan...