handdator

Visa fullständig version : Polarkraft Existens


Rataxes
2005-09-09, 13:46
http://www.polarbrod.se/img/index12.jpg

Ingredienser: Vatten, fullkorn av råg, fullkorn av vete, kornmjöl, vetemjöl, potatisflingor, vetegluten, fruktsocker, krusakli av vete, havrefiber, vegetabiliskt margarin (rapsolja/härdad rapsolja), salt, jäst, mineralämne (kalciumkarbonat), kryddor (anis, fänkål och kummin), antioxidationsmedel (natriumvätesulfat), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror, sorbitanmonostearat), mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra)

Näringsvärde:
Energi 850 kJ (200 kcal)
Protein 9,4 g
Kolhydrat 35 g
- Varav sockerart 7,1 kg
Fett 2,6 g
- Varav mättat 0,3
Kostfiber 7,6 g
Natrium 0,4 g
Kalcium 150 mg

Köpte hem och provade (lanserades förra veckan). Tycker det smakar mycket godare än Extrem, men hur nyttigt är det, bättre eller sämre än Extrem? En fördel är ju att de har dragit ned fibermängden till en mer lagom nivå, men blev lite misstänksam mot det tillsatta kalciumet. Är det inte just kalciumtillskott, till skillnad från naturligt förekommande i mjölk och grönsaker, som har visat sig vara skadligt om man får i sig för mycket av det? Äter redan en hel del yoghurt, ost, mm, så ett bröd med tillsatt kalcium kanske inte är att satsa på.

Tolkia
2005-09-09, 14:42
HELT off topic, men ändå ...
Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden åt ett bröd med namnet "Existens" (finns ju fler i samma genre, t.ex. "Harmoni"). Snacka om att signalera livsstil med livsmedelsval ... :D

Edit: Obs. (innan någon känner sig förolämpad eller något) att jag syftar på hur tillverkaren väljer att namnge produkten, inte på hur/varför man väljer att köpa den.

Sverker
2005-09-09, 14:48
OT.

I Sverige har man av tradition tillsatt järn till vetemjöl för att motverka järnbrist i Sverige. I Danmark däremot tillsattes ( jag vet inte ifall de fortfarande gör det ) kalcium till brödet för att motverka benskörhet.



150 mg kalcium per 100 g är ju motsvarande drygt en dl mjölk. Det är inte brödet som kommer att kalciumförgifta dig i alla fall :D

Jay-Z
2005-09-09, 15:48
Väldigt gott! Blir nog detta framför Extrem framöver. I mina, något synskadade ögon förvisso, verkade de två bröden relativt jämbördiga.

Olsson
2005-09-09, 23:23
Jag tyckte oxå det var gott faktiskt. Brukar variera mig lite mellan extrem och fullkorn. Nu får man väl räkna med existens ibland oxå.

Jag betala bara 11:90 för brödet med, extrem brukar kosta 19kr på samma ställe. Vet inte om det bara var för att det var första leveransen eller något.

Kryss
2005-09-09, 23:48
Såg den idag och var tvungen o prova (brukar variera mellan alla olika sorter) och den var supergod!

Lukten påminde lite om mandelkubbar :cool:

jean-wim
2005-09-09, 23:58
Köpte hem och provade (lanserades förra veckan). Tycker det smakar mycket godare än Extrem, men hur nyttigt är det, bättre eller sämre än Extrem?Det slutgiltiga beviset för att Polarkraft genom produktdesign och marknadsföring lyckas dupera svenska folket med sina fullkornskorvbröd.

Förmodligen har marknadsanalyser visat att tjejer ratar "Extremen", kanske för namnet och den svarta påsen. Med Extrem som utgångspunkt har de ökat mängden fruktsocker så att det blir sött och gott (tjejerna gillar det). Detta är ju inget problem eftersom det bara är fruktsocker (vilket tjejerna vet har lågt GI och därför är "nyttigt"). Sedan måste det ha grubblats rejält på vad man skulle trycka i för att få den där riktiga kvinno-profilen på brödet. Och kalcium var det bästa man kunde komma på! Som inte svenska kvinns konsumerar nog med mjölkprodukter? Och så slutligen det "känsliga" namnet och den oskuldsfulla, brudklänningsvita påsen... *bs*

Om man ska hålla på med designerbröd så är här ett exempel på ett mycket smartare kvinnobröd:

http://www.burgen.com.au/burgen_html/products_soylin.htm
- GI 36 (Lägsta uppmätt för ett bröd?)
- Fytoöstrogener
- Omega-3 ALA
- Järn, Folsyra, etc.

heraso
2005-09-10, 13:08
Det slutgiltiga beviset för att Polarkraft genom produktdesign och marknadsföring lyckas dupera svenska folket med sina fullkornskorvbröd.

Förmodligen har marknadsanalyser visat att tjejer ratar "Extremen", kanske för namnet och den svarta påsen. Med Extrem som utgångspunkt har de ökat mängden fruktsocker så att det blir sött och gott (tjejerna gillar det). Detta är ju inget problem eftersom det bara är fruktsocker (vilket tjejerna vet har lågt GI och därför är "nyttigt"). Sedan måste det ha grubblats rejält på vad man skulle trycka i för att få den där riktiga kvinno-profilen på brödet. Och kalcium var det bästa man kunde komma på! Som inte svenska kvinns konsumerar nog med mjölkprodukter? Och så slutligen det "känsliga" namnet och den oskuldsfulla, brudklänningsvita påsen... *bs*

Om man ska hålla på med designerbröd så är här ett exempel på ett mycket smartare kvinnobröd:

http://www.burgen.com.au/burgen_html/products_soylin.htm
- GI 36 (Lägsta uppmätt för ett bröd?)
- Fytoöstrogener
- Omega-3 ALA
- Järn, Folsyra, etc.

Suspekt att jag inte sett det här kvinnobrödet hemma på ICA då... *innocent*

Pellefant
2005-09-10, 14:21
Suspekt att jag inte sett det här kvinnobrödet hemma på ICA då... *innocent*

Prata med din ICA-handlare så tar de nog in det. (Jag kollade på länken, om det går att beställa i Sverige dvs)

skaparn
2005-09-10, 16:59
Det slutgiltiga beviset för att Polarkraft genom produktdesign och marknadsföring lyckas dupera svenska folket med sina fullkornskorvbröd.

Förmodligen har marknadsanalyser visat att tjejer ratar "Extremen", kanske för namnet och den svarta påsen. Med Extrem som utgångspunkt har de ökat mängden fruktsocker så att det blir sött och gott (tjejerna gillar det). Detta är ju inget problem eftersom det bara är fruktsocker (vilket tjejerna vet har lågt GI och därför är "nyttigt"). Sedan måste det ha grubblats rejält på vad man skulle trycka i för att få den där riktiga kvinno-profilen på brödet. Och kalcium var det bästa man kunde komma på! Som inte svenska kvinns konsumerar nog med mjölkprodukter? Och så slutligen det "känsliga" namnet och den oskuldsfulla, brudklänningsvita påsen... *bs*

Huvet på spik! I sanning underhållande skrivet, och så rätt.

Lars_midgard
2005-09-11, 07:45
Ja bakar existens ibland, tycker havren är mkt godare.

kharon
2005-09-11, 13:16
Ja bakar existens ibland, tycker havren är mkt godare.

Posta ett recept vetja! :thumbup:

Helena B
2005-09-11, 22:16
Köpte "tjejbrödet" igår och det var helt klart gott :eating: Fast jag känner ingen skillnad på det & extreme...Båda funkar kanon :thumbup:

Max
2005-09-12, 21:48
Gott bröd. Bra bröd.

Tolkia
2005-09-12, 22:25
Och så slutligen det "känsliga" namnet och den oskuldsfulla, brudklänningsvita påsen...
Någon mer än jag som har svårt att hålla sig för skratt när de ser vattenflaskan man får med som bonus om man köper x påsar ...? :D

heljis
2005-09-12, 22:37
Jag tycker det här brödet verkar vara bättre än extrem, främst pga det lite lägre fiberinnehållet. Och så kommer ju vetemjöl på femte plats istället för fjärde! Annars är de ju i princip likadana. Blir nog dambrödet istället för extrem framöver :D

Mental
2005-09-13, 06:20
käkar existens nu, och käkade det igår, saftigt och sött. Men jag byter nog till baka till extrem sen, för extrem mättar bättre och längre. Och har enligt mig en trevligare konsistens.