handdator

Visa fullständig version : Bidrag till F&S, hur funkar det?


skaparn
2005-09-09, 08:41
Ett rykte gör gällande att Friskis och Svettis uppbär bidrag för sin verksamhet och det fick mig att börja fundera.
Vad är det som gör stt just FS får stöd?

Friskis&Svettis är en sammanslutning av ideellt arbetande idrottsföreningar med den gemensamma nämnaren att erbjuda lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet. Verksamheten finansieras av medlemsavgifter och träningsavgifter.

Här står det inget om något sådant men ledarredaktionen på DN verkar ha andra uppgifter. Är det just att det är ideella idrottsföreningar bakom? Vad nu det innebär, med tanke på att ordet ideellt knappast har samma betydelse idag som för 25 år sedan, tror inte att FS går runt på folks välvilja och frivilliga insats.
Vilken myndighet är det som betalar ut bidrag och beslutar om fördelning?

Och sist men inte minst, hur går det egentligen att konkurrera med FS som ägare av ett "vanligt" gym? Deras priser borde iallafall vara lägre eftersom vi tillhandahåller skattemedel.

Jag blir omedelbart misstänksam då jag hör om bidrag till enskilda aktörer på en annars konkurrensutsatt marknad, så jag tänkte kolla lite med folk här som är bättre insatta i gymbranschen än vad jag är.

Arnesson
2005-09-09, 08:55
Har ingen koll på ev. bidrag och så.
Men friskis behöver väl inte heller betala ut full lön till sina "anställda", då de är en förening. Många jobbar väl gratis, eller mot väldigt liten ersättning?

Larsson
2005-09-09, 08:59
Eftersom Friskis är en ideel förening har jag för mig att de har skattelättnader, samt att vinster inte får plockas ut av ensilda. Ang löner, så är det här jönköping 8-10pers som är heltidanställda och alla instruktörer är ideelt arbete.

H.Emanuel
2005-09-09, 09:24
Instruktörer och värdar får ta del av utbuden. Rent ekonomiskt är det småsummor de får, om ens något alls?

Tolkia
2005-09-09, 09:31
Det är inte "lokalt aktivitetsstöd" som avses? Jag tror att reglerna ändrats på senare år, men förr fanns i alla fall ett "föreningsstöd" som betalades ut per aktiv deltagare på de olika aktiviteter föreningen ordnade. Det var inte på något sätt begränsat till idrottsföreningar, utan uppbars även av t.ex. svenska kyrkans unga, rollspelsklubbar och teaterföreningar. Jag tror som sagt att bidraget arbetades om (antagligen p.g.a. att närvarolistesystemet var opraktiskt i längden) men det skulle förvåna mig om det försvunnit helt.

z_bumbi
2005-09-09, 10:04
Instruktörer och värdar får ta del av utbuden. Rent ekonomiskt är det småsummor de får, om ens något alls?

De kan jobba mot att de får kortet.

De kan få ersättning per instruktionstimme.

De kan vara anställda och får då en vanlig lön.

Pellefant
2005-09-09, 11:37
De kan jobba mot att de får kortet.

Måste de skatta för det då?

Pellefant
2005-09-09, 11:44
Och sist men inte minst, hur går det egentligen att konkurrera med FS som ägare av ett "vanligt" gym? Deras priser borde iallafall vara lägre eftersom vi tillhandahåller skattemedel.

Kommunala (simhallar med) gym är ett exempel på snedvriden konkurens, delvis skattefinansierat. Har läst om gymägare som tycker att de konkurrerar på olika villkor.

Ska kommuner bedriva gym?

Kommunala gym som konkurrerar ut privata gym är en av de första frågor som det nya Konkurrensrådet får ta sig an.
Rådet har hittills samlat på sig 17 ärenden där främst privata företag klagar på att kommuner och myndigheter sätter konkurrensen ur spel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/9806/11/telegram/inrikes57.html

Maria Nelson från Friskis och Svettis säger enligt samma artikel att de inte får några andra bidrag än 90 300 kr. Hon säger också att de kommer att göra ett minusresultat på 300 000 kr första året. Om de skulle konkurrera med det privata näringslivet och betala en marknadsmässig hyra så skulle de göra ett minusresultat på 1,6 miljoner det första året och gått i konkurs. Men detta behöver de inte nu när skattebetalarna ställer upp.

http://www.bk-sportsmag.se/insandare/friskis_o_svettis_i_kalmar.html

Pellefant
2005-09-09, 11:50
Kommunerna konkurrerar ut privata företag
Konkurrensen från kommunerna är ett växande problem för de lokala privata företagen.
– Alla våra medlemmar stöter på osund kommunal konkurrens, säger Tomas Fällman, vice ordförande i Frisk, Friskvårdsföretagens Branschorganisation.

Osund konkurrens innebär att kommunerna bedriver näringsverksamhet trots att det redan finns en fungerande marknad.

Gymägaren Ann-Christine Johansson i Värmland berättar hur hon i flera år har kämpat mot det kommunala gymmets underpriser. När hon till exempel startade med spinning kom många nya kunder, men när kommunens gym i badhuset tog efter och tog tio kronor per pass jämfört med hennes 40 tappade hon hälften av besökarna. Det hårdaste slaget var när alla kommunanställda fick frikort till det kommunala gymmet och deras familjer fick bada och träna för nästan ingenting.

10 kr per pass, luktar skattefinansiering lång väg.... *rolleyes*

Källa: http://www.almega.se/Templates/T_2.asp?PN=3337543

skaparn
2005-09-09, 12:11
Dels funderar jag på hur man kan jobba ideelt som instruktör. Finns det verkligen de som tycker att det ger så mycket att betalning är överflödig?

Vidare så verkar det onekligen som ytterligare ett fall i raden av kommunal verksamhet som prismässigt, mha skattemedel, kryper under privata alternativ. Jag kan visserligen förstå tanken, att man subventionerar något som anses främja hälsan och på så sätt åstadkomma ett positivt netto då sjukvårdskostnad förväntas sjunka. Men skulle man inte istället kunna justera momsen så att det inte slår olika? Iofs så tycker jag inte att vi öht ska hålla på att detaljstyra vuxnas fritidsaktiviteter, om gymen får rabatt, varför ska då inte de som istället drar ut på en löparrunda få något för sin samhällsinsats?

Nej, det är sånt här som gör att man hoppas på att ett eventuellt regimskifte även medför ett skifte i ideologi.

skaparn
2005-09-09, 12:12
Källa: http://www.almega.se/Templates/T_2.asp?PN=3337543


Intressant läsning, även om det får ses som något av en partinlaga.

Cilia
2005-09-09, 12:15
Ska kommuner bedriva gym?
bli politiker.
den frågan är uppe regelbundet och diskuteras och ännu finns dom kvar.
sen kan du ju försöka vara den politiker som föreslår nedläggning och lycka till med att vinna nästa val!

jag har en del andra politiska självmordsuppdrag som man kan utföra om intresse finns.

Tolkia
2005-09-09, 12:17
Dels funderar jag på hur man kan jobba ideellt som instruktör. Finns det verkligen de som tycker att det ger så mycket att betalning är överflödig?
Garanterat. Ta t.ex. alla kvartersfotbollstränare; de får väl knappast något för sina insatser? Utöver möjligen en massa bingolotter ... :D

z_bumbi
2005-09-09, 12:34
Dels funderar jag på hur man kan jobba ideelt som instruktör. Finns det verkligen de som tycker att det ger så mycket att betalning är överflödig?

Ja.

Fråga varje idrottstränare ute i landet som inte sysslar med elitträning i någon av de 5-6 rikaste sporterna hur mycket de får i ersättning..

skaparn
2005-09-09, 12:34
Garanterat. Ta t.ex. alla kvartersfotbollstränare; de får väl knappast något för sina insatser? Utöver möjligen en massa bingolotter ... :D

Touché!

Men nu råkar de flesta fotbollstränare jag känner ha barn som spelar/spelat i det aktuella laget, vilket gör det mer till en insats som förväntas av en förälder. Men jag är med på din poäng, hade svårt att se likheten först eftersom jag inte insett att det kanske finns gemenskap att hämta i en grupp ideella aerobicsinstruktörer.

...sen ska du inte underskatta bingolotternas dragningskraft, man kan ju vinna en volvo.

Mccartney
2005-09-09, 16:23
I Malmö har friskis och svettis fått betala tillbaks 23000kr som dem inte var berättigade....Instruktörerna i Malmö får fri tillgång till träning till alla friskis och svettis aktiviteter....samt lön...

Mina åsikter om Friskis i malmö....är att om dem skall få bidrag...skall dem också har vettiga priser ....villket dem inte har....Numera har dem 3 olika gym i Malmö och dem konkurrera tyvärr ut betydligt bättre gym.....dem för en konstig "politik"....dem som bygger muskler på frisks gym...åker snabbt ut...samt på det nya gymmet på heleneholm har dem helt nya maskiner(varför inte hålla sig till Nordics...som dem har på dem två andra gymmen...) samt att dem satsar minimalt på fria vikter därför att dem inte vill har människor som går inför träning.....dem har totalt satsat fel på gymmet på ön...där köpte dem in 6-7st vibrations plattor värda 70 000kr styck...och dem tar betalt för att man skall använda dem...och idagens läger använder ingen dem...för ingen vill betala 2500kr för ett årskort och sedan betala extra för att stå på en "värdelös" vibrations platta.......

Nej i mina ögon skall Friskis stå på egna ben...lägg dem pengarna på riktiga idrottföreningar som gynnar barn och ungdomar...Tycker dem skall satsar på ett gym för tex styrkelyftare istället för FS....

obesogen
2005-09-09, 16:33
F&S gyminstruktörer får ett "arvode" på 80 kr i timmen brutto, oavsett ålder. Detta ska täcka transport, skor och dylikt. Gyminstruktörsutbildningen kostar 12000:- och F&S står för 80% av kostnaden. Iochmed att dom betalar en del av utbildningen vill dom att man skriver kontrakt på två år på minst tre instruktörstimmar i veckan.
Utöver lönen får man minst två fortbildningsdagar om året samt gratis träningskort.
Alltså kanske inga jätteförmåner men friskis vill som sagt ha "eldsjälar".

Jarod
2005-09-09, 17:10
F&S gyminstruktörer får ett "arvode" på 80 kr i timmen brutto, oavsett ålder. Detta ska täcka transport, skor och dylikt. Gyminstruktörsutbildningen kostar 12000:- och F&S står för 80% av kostnaden. Iochmed att dom betalar en del av utbildningen vill dom att man skriver kontrakt på två år på minst tre instruktörstimmar i veckan.
Utöver lönen får man minst två fortbildningsdagar om året samt gratis träningskort.
Alltså kanske inga jätteförmåner men friskis vill som sagt ha "eldsjälar".

90% av det du skriver stämmer säkert på det specifika gymet som du tänker på. Dock är det inte så på F&S överlag.

Jarod
2005-09-09, 17:13
Dels funderar jag på hur man kan jobba ideelt som instruktör. Finns det verkligen de som tycker att det ger så mycket att betalning är överflödig?

Ja. Bara faktumet att man (oftast) får en egen nyckel och tillgång till gymmet 24/7 är värt en hel del.

Jarod
2005-09-09, 17:17
hur går det egentligen att konkurrera med FS som ägare av ett "vanligt" gym?

Det går inte. Såvida du inte är specialicerad på något som enskild gymägare tex. styrkelyft och liknande. Sånt är F&S inte intresserade av utan riktar sig till den breda massan (i dubbel bemärkelse :D)

obesogen
2005-09-09, 19:16
90% av det du skriver stämmer säkert på det specifika gymet som du tänker på. Dock är det inte så på F&S överlag.

Nej det stämmer, detta gäller för Stockholm. Vad gäller resten av Sverige kan jag inte uttala mig om.