handdator

Visa fullständig version : bittorr-vadå?


hangatyr
2005-09-09, 08:05
efter att ha varit helt utan bredband hemma i mer än ett år, så har jag nu skaffat det. jag har, låt oss säga, även undersökt bittorrent-världen lite. av studieskäl givetvis. jag undrar över en grej: hur får man sitt program att ladda ner flera grejer samtidigt?

kom igen nu l337-h4XX0Rz hjälp mig.

King Grub
2005-09-09, 08:07
Vilken klient?

I BitTornado, t ex, är det bara att starta programmet igen och öppna en ny .torrent-fil.

Hades
2005-09-09, 08:08
Vilken klient?

I BitTornado, t ex, är det bara att starta programmet igen och öppna en ny .torrent-fil.
Snarare är det väl bara att öppna en ny .torrent-fil? Inte behöver man starta programmet manuellt? :)

Dante
2005-09-09, 08:11
testa bittorent klienten Azureus

King Grub
2005-09-09, 08:12
Samma sak, ju. Nu har jag genvägen till BitTornado på både skrivbordet och fäst i Startmenyn, så det blir lättare och går snabbare än att gå till Download-foldern.

BitTornado och BitComet tycker jag är bra.

Azureus är Java-trög.

hangatyr
2005-09-09, 08:14
jag laddade ner programmet från bittorrent.com

vad som händer är att det bara är en fil som laddar ner, resten ställs i kö. *grr*

borde finnas ngn softs inställning där man anger hurmånga som får alddas ner samtidigt?

King Grub
2005-09-09, 08:16
Originalklienten är kanske inte den bästa.

bengdoktor
2005-09-09, 08:16
Jag kör BitTorrent och där laddas en hem i taget automatiskt men det är bara att högerklicka på ikonen bredvid den väntande torrenten och välja download now, så kör den också igång.

hangatyr
2005-09-09, 08:20
Originalklienten är kanske inte den bästa.

hehe, förstår det nu närjag laddade ner en annan.
tack allihopa!

Pudzianovski
2005-09-09, 08:28
Jag kör med BitLord. Enkelt.

kharon
2005-09-09, 08:33
Vill slå ett slag för bitComet. Lätt den bästa klienten jag testat. Man kan dessutom ladda ner enskilda filer i en torrent om man vill och torrenten består av flera filer. Azureus är, precis som King Grub säger, javatrög!

King Grub
2005-09-09, 08:36
BitLord är väl bara en BitCometkopia, fast med adware?

http://www.bamber.org/wiki/ow.asp?Adware

hasse36
2005-09-09, 09:05
BitTornado och BitComet tycker jag är bra.

Azureus är Java-trög.BitTornado är OK men man måste ha en instans för varje torrent man tankar.

Azureus har en killer feature och det är att man kan ställa UL och DL globalt dvs för alla torrents.

Vaddå "Java-trög"? På min P4 2,6 GHz så är den tillräckligt snabb. Vad är problemet? Att det tar 6 sekunder att starta programmet istället för 3? Big deal! Jag stänger aldrig av Azureus.

Om själva tankandet går segt så beror det inte på Azureus!

King Grub
2005-09-09, 09:18
Det är inte Azureus i sig som är problemet, utan det faktum att det använder sig av minnes- och systemslukande Java. Hur mycket minne används om du haft det igång ett dygn eller så? Ett par 100 megabyte? Azureus är nog den klient jag gillar sämst. Många (onödiga) finesser, men det finns säkert folk som behöver dom. Jag är inte en av dom. Jag vill ha ett litet, icke-resurskrävande program som gör jobbet.

hasse36
2005-09-09, 09:37
Många finesser blir det. Det är egentligen bara de globala möjligheterna som jag behöver. Hastighetskontroll och att kunna pausa alla torrents samtidigt när man vill tanka hem något annat med högre prio.

När jag inte använder datorn aktivt och inte tankar hem, så drar jag upp UL till max för att fixa ration. När jag tankar hem så stryper jag UL till 80% av max så att att det finns utrymme att skicka ACK:ar.

christian
2005-09-09, 09:40
Det absolut bästa med azureus är att den scannar en mapp efter torrenter och infogar själv i nedladdningen. Tyvärr är den inte resurssnål men ni får väl köpa fler eller snabbare burkar.. :D

King Grub
2005-09-09, 10:16
Det finns inte snabbare "burkar", men det betyder ju inte att jag vill att programmen som kanske går dygnet runt skall dra en massa minne och/eller dra igång en massa processer. ;) Dom skall göra det dom skall, inte se flashiga ut eller ha femtio funktioner som drar minne men som man använder en gång i halvåret.

mangs
2005-09-09, 10:19
Tänk även på att ni som laddar ner inte laddar hem "fel saker" utan bara semesterbilder o dyl.

internethjälten
2005-09-09, 11:15
Tänk även på att ni som laddar ner inte laddar hem "fel saker" utan bara semesterbilder o dyl.

..och film, sålänge det är en semesterfilm eller film som jag gjort etc ;)

christian
2005-09-09, 11:49
Det finns inte snabbare "burkar", men det betyder ju inte att jag vill att programmen som kanske går dygnet runt skall dra en massa minne och/eller dra igång en massa processer. ;) Dom skall göra det dom skall, inte se flashiga ut eller ha femtio funktioner som drar minne men som man använder en gång i halvåret.

Jodå, det lovar jag.. ;)

Men sak samma, jag har samma aversion mot felprogrammerade program. Lull-lull gör mig inte så mycket så länge jag kan stänga av det och onödiga funktioner som drar kraft. Vill man ha "auto-inject" av torrenter så är det azureus som gäller, och java tyvärr.

Dumleman
2005-09-09, 13:31
Burst är en lätt klient för bittorrents.

http://krypt.dyndns.org:81/torrent/

Kwon
2005-09-09, 13:37
Hangatyr

Vill du ta ner fler torrents samtidigt så kan du testa BitLord 1.1

Larsson
2005-09-09, 13:57
Vill du ta ner fler torrents samtidigt så kan du testa BitLord 1.1

Eller så tar man bitcomet som e samma sak som BitLord fast utan adware....

Hades
2005-09-09, 15:22
Samma sak, ju. Nu har jag genvägen till BitTornado på både skrivbordet och fäst i Startmenyn, så det blir lättare och går snabbare än att gå till Download-foldern.

Jag menade att det var lättare att öppna .torrent-filen direkt från servern den ligger på ;)

acke_t
2005-09-09, 17:16
bitcomet är ju definitivt klienten som gäller.
version 0.60 har precis släppts, inte själv hunnit testa den än.

Kwon
2005-09-09, 17:19
bitcomet är ju definitivt klienten som gäller.
version 0.60 har precis släppts, inte själv hunnit testa den än.

Bitcomet 0.6 är mkt bra!

Jay-Z
2005-09-09, 17:27
Shareaza är rätt bra, även fast det inte är enbart är en bittorrent-klient.

grisbil3n
2005-09-09, 18:04
Bitcomet är najs, lätthanterlig.

B-jay
2005-09-10, 14:42
Är det bara jag som inte fattar något alls?

Var hittar jag en .torrent fil och var kan man söka på vad som ska laddas ner?
Måste jag inte dela med mig själv?

Allan
2005-09-10, 20:34
Lägger tillbaka den här. Tänk på "hur hårda modsen kan vara".....


allan

Kwon
2005-09-10, 20:36
Så länge det bara är semesterbilds-torrents är det väl ok :)

Jishuku
2005-09-10, 20:38
Är det bara jag som inte fattar något alls?

Var hittar jag en .torrent fil och var kan man söka på vad som ska laddas ner?
Måste jag inte dela med mig själv?

Det finns hemsidor med torrent filer.. Blizzard använde sig t.ex. av en egen bittorrent klient för att distribuera WoW betan.
Har man en klient installerad (t.ex. Bittornado) så är det bara att klicka på torrent länken i IE/Firefox så öppnas programmet och torrenten kan laddas ner.

För att filen ska fortsätta existera måste dock alltid någon dela med sig av den.. ju fler som låter sin klient vara öppen efter nerladdningen är klar, desto snabbare går det att ladda ner. (fler som uploadar)

Kwon
2005-09-10, 20:40
Tex, går du in på www.allanarsnall.com så finns det lite torrents.

semesterbilder.torrent

semesterfilm.torrent

etc