handdator

Visa fullständig version : Nytt schema... för tungt?


Dissector
2005-09-09, 07:30
Gomorron. Nu kommer jag och frågar igen. Jag funderar på att om några veckor utveckla mitt schema till 5 dagar i veckan. Jag fullkomligt älskar att träna, så psykiskt blir det nog inga problem. kör 4 dagar nu. Just nu kör jag såhär:

Mån: Bröst, rygg (kändes lustigt i början men funkar bra nu tycker jag)
Tis: Armar (triceps, biceps, underarmar)
Tor: Axlar, Traps
Fre: Ben(lår och vader), mage

Jag har bara tränat runt 2 månader, men mentalt är jag redo för 5 dagar i veckan, men jag är orolig för överträning. Är det större risk när man bara tränat i 2 månader?
Mitt exempel på kommande schema är:

mån: rygg
tis: bröst
ons: ben
tor: axlar
fre: armar

Verkar det dåligt att köra för någon som tränat i 2 månader? Vore bra att veta för det vore trist att köra någon rysk-roulette-grej =)
Tack på förhand.

Gabber
2005-09-09, 09:34
jag tycker inte det finns risk för överträning, bara för att du är där 5 dagar på papper betyder ju inte det att du kör som ett proffs varje dag. du hittar din takt och märker själv hur det är.

men jag tycker du ska köra ben lite senare än ryggpasset, typ torsdag, jag själv orkar inte med att köra ben efter 1 dags vila från rygg. men det är individuellt.

flera här skulle väl rekomendera nybörjarschema i best of men jag tycker du ska köra som du tycker själv. hur gammal är du och vad väger du, skriv mer.

Dissector
2005-09-09, 09:48
jag tycker inte det finns risk för överträning, bara för att du är där 5 dagar på papper betyder ju inte det att du kör som ett proffs varje dag. du hittar din takt och märker själv hur det är.

men jag tycker du ska köra ben lite senare än ryggpasset, typ torsdag, jag själv orkar inte med att köra ben efter 1 dags vila från rygg. men det är individuellt.

flera här skulle väl rekomendera nybörjarschema i best of men jag tycker du ska köra som du tycker själv. hur gammal är du och vad väger du, skriv mer.

Jag har nyss fyllt 17. Runt 179 cm och 80 kg, vilket för min del innebär lite onödigt med BF. Jag siktar stenhårt och är grymt motiverad, och vill träna på så effektivt sätt som möjligt, men samtidigt så kul som möjligt, därför vill jag gärna köra 5 dagar i veckan.

Däremot känns det som om jag behöver kontrollera mig lite mer, för nu blir det ibland så att jag kör runt 4 eller kanske 5 övningar per muskelgrupp, bara föratt det är så grymt kul övningar, sedan hur många set varierar också ganska radikalt beroende på hur jag vill, men känner att jag behöver göra själva passen mer effektiva också. Försöker hålla mig kring runt 3 set per övning och sedan runt 2-3 övningar per muskelgrupp,men det håller ju inte alltid. Hur stor skillnad kan det göra?

Hur hårt bör jag köra? Jag vill komma hem ganska utpumpad. Men ofta på, speciellt axelpassen, såkänner jag inte ett skit i axlarna efteråt, fast jag kört ganska intensivt.

Big Lou
2005-09-09, 09:51
Jag är en av de tråkiga som skulle rekommendera nybörjarschema.... :(
Tycker det skulle vara bättre att träna igenom kroppen två gånger per vecka i början istället och kanske byta efter 6 månaders träning eller så.
Nu i början tycker jag det räcker om du delar upp kroppen på två, max 3 pass.
Att köra varje muskel på ett eget pass nu verkar lite overkill....
Men huvudsaken är ju att du själv tycker det känns bra så kör hårt! :thumbup:

Big Lou
2005-09-09, 09:52
Jag har nyss fyllt 17. Runt 179 cm och 80 kg, vilket för min del innebär lite onödigt med BF. Jag siktar stenhårt och är grymt motiverad, och vill träna på så effektivt sätt som möjligt, men samtidigt så kul som möjligt, därför vill jag gärna köra 5 dagar i veckan.

Däremot känns det som om jag behöver kontrollera mig lite mer, för nu blir det ibland så att jag kör runt 4 eller kanske 5 övningar per muskelgrupp, bara föratt det är så grymt kul övningar, sedan hur många set varierar också ganska radikalt beroende på hur jag vill, men känner att jag behöver göra själva passen mer effektiva också. Försöker hålla mig kring runt 3 set per övning och sedan runt 2-3 övningar per muskelgrupp,men det håller ju inte alltid. Hur stor skillnad kan det göra?

Hur hårt bör jag köra? Jag vill komma hem ganska utpumpad. Men ofta på, speciellt axelpassen, såkänner jag inte ett skit i axlarna efteråt, fast jag kört ganska intensivt.


Hur hårt du bör köra? steeeeenhårt!! :whipped:
Tycker du ska hålla nere antalet övningar per muskel till 3 st, iaf i bröjan.
Men se till att ge precis allt du har i dessa övningar.

Gabber
2005-09-09, 09:53
att man inte känner sig utpumpad tror inte jag betyder ett skit. det säger inte vad du gjort på gymet, så bryr dig inte om det.

att köra 2-3 övningar per muskelgrupp kör jag också, ibland 4 st övningar. förr i början körde jag alla övningar som gick att köra per grupp därför att det var kul. och kul ska det vara.

jag tycker du ska prova och se, känn dig fram och ändra schemat om det behövs. om du är 17 så kasnek du dessutom har lite annat att göra som att plugga :) så se till att ha ork för det också.

Lövbiffen
2005-09-09, 18:15
Kan ju säga att jag har exakt samma schema, om du lägger till underarmar på mån, ons och fredag. Det funkar bra för mej, men däremot så har jag tränat i 2,5 halvt år. Varav cirka hälften väldigt lätt!
Det är nog bäst att inte gå ut för hårt i början. Du kommer antagligen tröttna! Om du nu inte tycker att styrketräning är det roligaste du vet.
Dessutom är det bra att låta kroppen vänja sej med träning innan man börjar köra en femdagars!
Kör 3 helkroppspass i veckan istället i kanske ett halvår i alla fall, innan du börjar köra hårdare. Skador kryper nog lättare på en ovan än en van gymmare om denne nu bestämmer sej för att köra veckan lång!