handdator

Visa fullständig version : Annas strävan framåt...


Anna_N
2005-09-08, 20:14
Nybliven medlem påbörjar nu sin träningsjournal. Känns lite extra motiverande att sköta kost och träning planenligt om framstegen ska redovisas för någon. Sedan om någon läser är mindre viktigt.

Fakta:
Ålder: ´83:a
Längd: 166 cm

Bakgrund:
Började med slalom som treåring och tröttnade vid 10. Efter det blev det inte mycket idrott för mig. Hade kraftig astma och kunde inte hänga med i jämnårigas utveckling och då tappade jag intresset helt. 1998 började jag träna spinning. Då vägde jag 40 kg till mina då 164 cm. Jag har alltid varit naturligt smal och HATADE det. *cry* För ett par år sedan gick jag snabbt upp till 58 kg och kilona hamnade inte där jag ville. Framåtsluttande axlar med nackvärk som följd motiverade mig att införskaffa diverse hantlar, en skivstång och en variant av kabelmaskin med dörrfäste. Har nu kört en del överkropp med fokus på rygg och axlar ett par gånger / vecka sedan ett drygt år och faktiskt kommit tillrätta med axelsluttningen. Har fokuserat på träning av rygg och axlar samt stretching av bröst. Sedan ungefär ett halvår har jag även tränat övriga muskelgrupper med samma redskap och nu känner jag att jag är redo att gå vidare mot nya mål.
Jag har förövrigt stort intresse för träning och har läst allt jag kommit över. Kostvetenskap är ett annat intresse och ett av mina mål inför våren är att ta mig in på dietistprogrammet i Umeå.

Mål:
Jag kan inte påstå att jag har så bestämda mål. Muskelbygnad fram tills i april ungefär. Därefter deff. Målet blir väl att se vilken förändring som är möjlig på den tiden. Långsiktligt ser jag fram emot att gå upp några kilo i muskelvikt. Vill aldrig mer vara liten och svag och trots en fortfarande låg vikt så är inte fördelningen som jag vill att den ska vara.
Ett mål måste jag väl ändå erkänna är att komma på klassens återträff om knappt 4 år med en riktigt vältränad och för stunden deffad kropp. Det skulle vara en syn för dem som minns mina 40 ynka kilon som helst inte rörde sig mer än nödvändigt. :devil:

Anna_N
2005-09-08, 20:50
*uppdate*
De närmaste två måånaderna blir det inte så lätt att följa något specifikt träningsschema då jag pendlar en del mellan orter och dessutom snart ska flytta. Därför kan muskelgruppsindelningen bli lite annars än jag skulle vilja ha den och veckorna kommer att se mycket olika ut. Nåväl...

Mått & vikt 05-09-08:
Byst: 80
Midja: 74
Rumpa: 97
(Fler mått kommer väl senare)

Träningspass 05-09-07, kl. 07:00
5 minuter cykling
10 minuter rodd på Consept II maskin, motstånd:10 (max)

3 x 10 Seated high row (glömt motstånd)
3 x 10 Dips i maskin (35kg)
3 x 12 Ryggresningar
3 x 8 Latsdrag mot bröst (20 kg)
3 x 15 Hantellyft åt sidan, näst intill raka armar (3 kg)

Ytterligare 5 minuter rodd.

Träningspass 05-09-08, kl. 07:00
10 minuter cykling
4 x 8 Benpress (60 kg)
3 x 12 Stående vadpress (20 kg)
2 x 8 Utfall
5 minuter cykling

Bar sedan möbler samt städade mellan 9:00 och 12:00.

PS: Jag kör flera övningar direkt efter varandra utan paus, exempelvis benpress + vadpress + utfall [PAUS 2 min] benpress + vadpress + utfall o.s.v. Känns som att det är det som ger mest just nu.

Helena B
2005-09-08, 21:09
Välkommen hit Anna & lycka till med träningen :thumbup:

Anna_N
2005-09-09, 10:09
Helena B: Tack tack :bow:

--------------------------------
*uppdate*

Ingen tripp till gymmet idag, trots att armarna och magen skulle behövt sitt. Körde mage hos mina päron istället, utan tillgång till vikter.

20 raka och 2x15 sneda crunches.
15 omvända raka och 2x7 omvända sneda crunches
20 Jack knife sit-ups (annat namn?)
10 crunches på boll följt av 2x15 sneda utan boll
50 raka crunches som avslut.

Anna_N
2005-09-12, 18:31
*uppdate*
Okej... gårdagen blev ganska lyckad. Är öm idag som bevis på det.
Började dagen med ett trevligt pass stock- och kvistbärande på hemmanet. Sedan fika och direkt på gymmet. Började passet med 10 minuters rodd och det var flerfaldigt jobbigare än i onsdags. Körde ett liknande pass som i onsdags och lade till armar. Kånka väskor hela förmidda´n idag var ingen hit. Nu är jag på annan ort några dagar så det blir väl inte så mycket tränat i veckan. Kanske ett benpass baserat på benböj och utfall med skivstång. Mage kan det väl också bli, som i fredags men utan boll.

Nä, nu har jag annat att göra :eating: *popcorn*

Tess_83
2005-09-12, 19:16
Lycka till tjejen!!! :cool:

kommer gå kanon tror jag :thumbup:

Anna_N
2005-09-17, 10:32
*uppdate*
Det blev ett ganska kort benpass igår. Uppvärmningen blev ca. en halvtimmes backig skogspromenad till gymet samt cykling och rodd 5 minuter vardera.

Förra benpresspasset kändes lätt så idag höjde jag eftersom. Passet såg alltså ut såhär:

Sittande benpress
12 x 60 kg
12 x 65 kg
8 x 70 kg
6 x 75 kg
3 x 80 kg *flex*
15 x 60 kg allra sist på passet
(Varierade vinklingen på fötterna mellan seten)

Sittande vadpress (Calf extention)
12 x 65 kg

Stående vadpress
12 x 20 kg
12 x 25 kg
10 x 30 kg

Herkulez
2005-09-17, 10:40
vars tränar du, flyttar till luleå själv om 5-6veckor och kommer köra på porsön, men kommer tydligen få presentkort på både Stepin och inpuls på vardera 2veckors träning då jag skriver mig till luleå kommun så det blir nog gästträning på dm ställerna med.

Anna_N
2005-09-17, 11:07
vars tränar du, flyttar till luleå själv om 5-6veckor och kommer köra på porsön, men kommer tydligen få presentkort på både Stepin och inpuls på vardera 2veckors träning då jag skriver mig till luleå kommun så det blir nog gästträning på dm ställerna med.

Är på annan ort just nu (Malå i Lappland) och snart går flyttlasset från Lulè till Umè så just nu tränar jag inte i Luleå. Inpuls verkar superfint med bra personal och hyffsat gym. Step In är mer inriktat på gruppträning. Många universitetstjejer som tränar där däremot, om du är intresserade av så´na :D
Gymmet på Stil var inte så mycket att hurra för sist jag var dit, men de bygger ut för fullt så innan nästa höst ska det vara betydligt bättre utrustat. Är du bara intresserad av gymträning så ska det väl finnas något mindre gym som är betydligt billigare och inte där det inte är lika mycket folk. Det är många som trängs på Stil. Gå och hör om du får en gratis provträning på stil så du får bilda dig en egen uppfattning. Det brukar de erbjuda.

Hoppas du ska trivas i Luleå

Herkulez
2005-09-17, 11:11
thans =)

nä blir nog ändå porsön, kommer bo där i närheten och plugga på universitet så av bekvämlighets skäl orkar jag inte träna inne i stan, annars hade inpuls varit givet.

Anna_N
2005-09-18, 12:11
*uppdate*
Endast ett magpass i helgen. Jag har som svårt att få in ett bra magpass i samband med annan träning.

20 raka och 2x15 sneda crunches.
15 omvända raka och 2x10 omvända sneda crunches
20 raka och 2x15 sneda crunches.
15 omvända raka och 2x10 omvända sneda crunches
50 raka crunches

Kan ju lägga till lite om hur min kost ser ut en normal dag: :eating:
07:00 Fiberhavregrynsgröt + Grovlimpmacka med 2 kalkonbröstskivor
09:30 En banan + eventuell proteindrink (om jag tränat på morgonen eller kvällen innan)
12:00 Lunch. Husmanskost
15:00 Smothie gjord på vaniljyoghurt, banan, apelsin och ägg.
18:00 Middag. Husmanskost eller lyxmat*
21:00 Kvällsfika. Ofta fullkornsvälling + grovlimpmacka med pålägg
Om jag är uppe sent, vilket jag nästan alltid är, kan det bli en macka till eller en proteindrink strax innan sängdax. Dessutom blir det ofta en halv geishakaka eller något annat sött och gott nå´n gång under dagen.

*Med lyxmat menas exempelvis kinamat, strips eller liknande.