handdator

Visa fullständig version : Jordnötter sämre än andra nötter?


A.K.O.A
2005-09-08, 18:34
Varför är jordnötter sämre än andra typer av nötter?

Sverker
2005-09-08, 19:23
Varför är jordnötter sämre än andra typer av nötter?

Vad tänker du på då ? blir motfrågan för att reda upp det hela :confused:

King Grub
2005-09-08, 19:28
Jordnöten är ingen nöt. ;)

I övrigt säger jag som Sverker: i vilket avseende menar du?

A.K.O.A
2005-09-08, 19:40
Jag läser pauluns bok effektiv näringslära, där skriver han att nötter rekomenderas vid viktuppgång, alla nötter förutom jordnötter, då antar jag att han syftar på att de är sämre, men jag vet inte varför?

Mvh Anton

King Grub
2005-09-08, 19:41
Jag vet inte heller.

Och jordnöten är fortfarande ingen nöt. *slap* :D

Sverker
2005-09-08, 20:00
Jag läser pauluns bok effektiv näringslära, där skriver han att nötter rekomenderas vid viktuppgång, alla nötter förutom jordnötter, då antar jag att han syftar på att de är sämre, men jag vet inte varför?

Mvh Anton

Då får Paulun utveckla det vidare själv :D

Bortser vi från kokosnöten som spelar i en egen bottendivision så är det mycket lite skillnad mellan de olika ärtväxterna och nötterna. Både m a p fettet som är omättat eller proteinet som är av relativt dålig kvalitet.

Lizzie
2005-09-08, 20:38
Jag läser pauluns bok effektiv näringslära, där skriver han att nötter rekomenderas vid viktuppgång, alla nötter förutom jordnötter, då antar jag att han syftar på att de är sämre, men jag vet inte varför?

Mvh Anton

Nu har jag letat i min 'Effektiv Näringslära'. Är det under kapitlet 'Mat för muskelbygge' du hittar detta påstående? Det står "Det sämsta fettet finns i animalier (fisk och skaldjur undantaget), tex kött, mjölk och ägg. Det bästa fettet finns i vegetabiler (undantaget kokos och jordnötter)..."
Jordnötens fett är väl inte sämre än andra nötters? Kokosfett är inte av det bästa slaget förstås!

Lizzie
2005-09-08, 20:52
Har kollat lite på fett-innehållet i olika nötter.

Jordnöt:
fettsyror fria: 35,1 g.
mättade 6,3 g.
enkelom. 17,2 g.
flerom. 11,6 g.

Valnöt:
fettsyror fria: 62,2 g.
mättade 6,1 g.
enkelom. 8,9 g.
flerom. 47,2 g.

Hasselnöt:
fettsyror fria: 41,3 g.
mättade 3,2 g.
enkelom. 33,8 g.
flerom. 4,4 g.

Sverker
2005-09-09, 06:29
Har kollat lite på fett-innehållet i olika nötter.

Jordnöt:
fettsyror fria: 35,1 g.
mättade 6,3 g.
enkelom. 17,2 g.
flerom. 11,6 g.




Fetthalten är 35.1 g / 100 g.
Jag tror det blir enklare ifall jag skriver om det till procent.

Mättat fett. 20 %, (*) varav 4 procent mycket långa mättade fettsyror ( C20, C22, C24 ).

Omättat fett, oljesyra, 55 %.

Fleromättat fett, 25 %, ren linolsyra Omega-6. Inget Omega-3 alls.


(*) Just detta har jag letat runt en hel del kring för att få reda på vilken effekt de har på ämnesomsättningen. Vad jag funnit finns det inget possitivt eller negativt med just dessa fettsyror.

Någon som vet ?

abbe
2005-09-09, 08:07
Jag kan komma på tre anledningar till att ngn talar emot jordnöten:
1. Bland annat Staffan Lindeberg anser att jordnöten, som egentligen är en baljväxt, innehåller väldigt aggressiva lektiner (enkelt översatt: växternas försvar mot att bli uppätna).

2. Jag tror det var Göran Burenhult som sa att när man i forskningssyfte ska undersöka hjärt- och kärlsjukdomar vill man så snabbt som möjligt att försöksdjuren, som var råttor om jag inte missminner mig, ska drabbas. Då låter man försöksdjuren äta jordnötsolja under 6 veckor eftersom det ska vara väldigt effektivt.

3. Jordnötter är oftast saltade och normalt äter vi i Sverige ungefär dubbelt så mycket salt som anses vara bra. Det är i så fall inte värre än att man kan skölja dom, vilket jag alltid gör med saltade cashewnötter.

Vidare talas det från många håll om att kokosnöten inte är lika dålig som sitt rykte. Även om den till stor del består av mättat fett så är detta fett inte så komplext och enklare för kroppen att ta hand om. Vissa hävdar dessutom att det är det bästa fettet att laga mat i.

Tolkia
2005-09-09, 08:34
... när man i forskningssyfte ska undersöka hjärt- och kärlsjukdomar vill man så snabbt som möjligt att försöksdjuren, som var råttor om jag inte missminner mig, ska drabbas. Då låter man försöksdjuren äta jordnötsolja under 6 veckor eftersom det ska vara väldigt effektivt.
Det är det garanterat med tanke på vilket hysteriskt kalori- och fett överskott det kommer att ge djuren. Jag misstänker dock att anledningen till att man använder just jordnötsolja är att det är en av de saker som man kan få råttor att överäta så vansinnigt som man vill (man skall ju skapa ett helt liv av "dåligt kosthåll" på några veckor), det går förmodligen inte med vad som helst.

A.K.O.A
2005-09-09, 09:17
Sida 159 Effektiv näringslära,2:a upplagan: "Med din fysiska aktivitet (som brevbärare) kan du öka fettintaget så att du landar på 20E%. Välj främst vegetabiliskt fett, tex olivolja, avocado, nötter (ej jordnötter) och solrosolja."

Förstår ni vad han syftar på? Hittar ingen mer info ang. jordnötter i boken, men jag har bara skummat igenom den hittills.

A.K.O.A
2005-09-09, 09:19
Jag kan komma på tre anledningar till att ngn talar emot jordnöten:
1. Bland annat Staffan Lindeberg anser att jordnöten, som egentligen är en baljväxt, innehåller väldigt aggressiva lektiner (enkelt översatt: växternas försvar mot att bli uppätna).

2. Jag tror det var Göran Burenhult som sa att när man i forskningssyfte ska undersöka hjärt- och kärlsjukdomar vill man så snabbt som möjligt att försöksdjuren, som var råttor om jag inte missminner mig, ska drabbas. Då låter man försöksdjuren äta jordnötsolja under 6 veckor eftersom det ska vara väldigt effektivt.

3. Jordnötter är oftast saltade och normalt äter vi i Sverige ungefär dubbelt så mycket salt som anses vara bra. Det är i så fall inte värre än att man kan skölja dom, vilket jag alltid gör med saltade cashewnötter.

Vidare talas det från många håll om att kokosnöten inte är lika dålig som sitt rykte. Även om den till stor del består av mättat fett så är detta fett inte så komplext och enklare för kroppen att ta hand om. Vissa hävdar dessutom att det är det bästa fettet att laga mat i.


Hmm intressant med kokosnötsfettet!

aliquis
2005-09-09, 11:34
Som sagt, jordnöten är ingen nöt, och enda nackdelen jag kan komma på skulle väl vara att fettet har värmts upp isf, fast sverker har väl sagt att det snarare ger fler antioxidanter (och därmed ett stabilare fett?) så det är nog inget fel med det.

Forza
2005-09-09, 11:50
många bodybuliders och andra tränande käka väl en hel del jordnöttssmör??
ska själ börja göra det under min bulk nu.

Forza
2005-09-09, 11:52
off-topic

fan vad mycket myter det finns när det kommer till träning/mat/kosttillskott etc. Man blir ju helt snurrig *rolleyes*

Lizzie
2005-09-09, 12:17
...enda nackdelen jag kan komma på skulle väl vara att fettet har värmts upp

Jag köper alltid jordnötter med skal på - så skalar jag dem själv och så slipper man saltet. Har dessa nötter oxå värmts upp?
SVERKER: Nej, jag menade faktiskt 'fria fettsyror', inte fetthalten. (skiljer inte mycker förstås... )

"Den här näringsfaktorn beskriver livsmedlets totala fettsyrehalt, som är summan av de fleromättade, enkelomättade och mättade fettsyrorna samt transfettsyrorna. Den totala fettsyrehalten kan dessutom innefatta fettsyror, vilkas struktur inte är känd" (citat från Fineli ang. Fria fettsyror)

Sverker
2005-09-09, 15:00
Självklart. Ska man undersöka fettsyrasammansättningen så måste fettet sönderdelas till fria fettsyror innan analys.


Däremot skall det inte finnas några fria fettsyror i nötterna man äter. Där skall fettet vara intakt och bestå av triglycerider ( triacylglyceroler mer korrekt ).
Fria fettsyror i nötter visar att nötterna legat fuktigt så att lipaserna i nötterna börjat att arbeta och sönderdela fettet. I första läget bli smaken som tvål. Nästa steg är att fria fettsyror härsknar många gånger fortare än intakt fett. Finns det fria fettsyror i nötterna kommer de också att smaka härsket.

Här finns en av anledningarna till att nötter skall rostas. Rostningen denaturerar/förstör lipaserna och fettet kommer att hålla mycket bättre.

Lektiner som nämnts tidigare är faktiskt olika proteiner som blockerar matspjälkningsenzymerna och gör att vi utnyttjar näringsvärdet i jordnötter sämre. Genom att rosta nötterna denatureras dessa proteiner och näringsvärdet ökar betydligt.

aliquis
2005-09-09, 15:36
Jag köper alltid jordnötter med skal på - så skalar jag dem själv och så slipper man saltet. Har dessa nötter oxå värmts upp?tror jag inte, och jag köper "snacks"-varianten, och äter nog över 100gram/dag..

Slartibartfast
2005-09-09, 15:44
Jag äter massvis med jordnötter. Kom inte och snacka skit om jordnötter nu också! *grr*

c0nne
2005-09-13, 19:59
Jordnötsmör är ju riktigt gott! men jag har hållt mig undan från det för jag trodde det innehöll rätt mycket socker och mättat fett? men jag kan ha fel? någon som vet?

Sverker
2005-09-13, 20:07
Jordnötssmör är rostade och malda jordnötter:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50632&highlight=jordn%F6tssm%F6r

King Grub
2005-09-13, 20:07
Jordnötsmör är ju riktigt gott! men jag har hållt mig undan från det för jag trodde det innehöll rätt mycket socker och mättat fett? men jag kan ha fel? någon som vet?

Riktigt "peanut butter" måste innehålla minst 90% jordnötter. En stabilisator för konsistensen och för att undvika separation. Max 7% socker och 1% salt.

c0nne
2005-09-13, 20:44
jasså, ja de var som fan... hehe ja då beger iaf jag mig till affären imorron och handlar jordnötsmör! :eating:

tack för svaren!

jean-wim
2005-09-13, 20:45
Riktigt "peanut butter" måste innehålla minst 90% jordnötter. En stabilisator för konsistensen och för att undvika separation. Max 7% socker och 1% salt.Det finns flera bra alternativ i svenska butiker nuförtiden, istället för Skip och liknande hemskheter. Kung Markatta har t.ex. två olika varianter, med och utan rårörsocker. De enda andra ingredienserna är jordnötter och havssalt. *popcorn*

Danska Urtekrams jordnötssmör (som man hittar på ICA här i Skåne) har en skönt strippad innehållsförteckning:Ingredienser: Økologiske jordnødder (99,5%) og havsalt (0,5%) - intet andet. Stabilsatorer is for wimps. :cool:

heljis
2005-09-14, 16:41
"Det sämsta fettet finns i animalier (fisk och skaldjur undantaget), tex kött, mjölk och ägg. Det bästa fettet finns i vegetabiler (undantaget kokos och jordnötter)..."Lite OT.. men det är knappast något fel på fettet i ägg heller?

För övrigt så knaprar jag jordnötter så det står härliga till. Helt vanliga salta. Äter iofs väldigt lite salt i övrig kost, så det jämnar nog ut sig :)

Tjuckot
2005-09-15, 21:34
när de kommer med smidiga och billiga 1kgs förpackningar av hasselnötter eller dyligt så köper jag det istället för de saltade jordnötterna man kan köpa i 1kgs nu. Och nu tänker jag väldigt ekonomiskt alltså.

Slartibartfast
2005-09-20, 09:08
Här finns en av anledningarna till att nötter skall rostas. Rostningen denaturerar/förstör lipaserna och fettet kommer att hålla mycket bättre.

Lektiner som nämnts tidigare är faktiskt olika proteiner som blockerar matspjälkningsenzymerna och gör att vi utnyttjar näringsvärdet i jordnötter sämre. Genom att rosta nötterna denatureras dessa proteiner och näringsvärdet ökar betydligt.

Så man borde äta rostade jordnötter istället för råa?

Synd att man inte får tag i rostade nånstans. :(

Men i det stora hela, kan man sammanfatta med att säga att det är helt ok eller t.o.m bra att äta jordnötter?

skaparn
2005-10-13, 14:46
Så man borde äta rostade jordnötter istället för råa?

Synd att man inte får tag i rostade nånstans. :(

Men i det stora hela, kan man sammanfatta med att säga att det är helt ok eller t.o.m bra att äta jordnötter?

Sök så skall du finna. Nästan alla tillverkare har en torrrostad variant. Kan rekommendera ICA's egna, dom är riktigt goda och billiga

aliquis
2005-10-13, 15:40
Det finns flera bra alternativ i svenska butiker nuförtiden, istället för Skip och liknande hemskheter. Kung Markatta har t.ex. två olika varianter, med och utan rårörsocker. De enda andra ingredienserna är jordnötter och havssalt. *popcorn*

Danska Urtekrams jordnötssmör (som man hittar på ICA här i Skåne) har en skönt strippad innehållsförteckning:Stabilsatorer is for wimps. :cool:Trodde markattas var med och utan salt, men konsistensen är skit och priset högt (ekologiska dock), biofoods ekologiska är mycket billigare och har bättre konsistens.
Så man borde äta rostade jordnötter istället för råa?

Synd att man inte får tag i rostade nånstans. :(

Men i det stora hela, kan man sammanfatta med att säga att det är helt ok eller t.o.m bra att äta jordnötter?Jag äter vanliga olw 1kg som jag mixar till jordnötssmör, blir nog en 100g per dag.... Rostade är ju dyra ;/

Depzon
2005-10-16, 23:54
Förmodligen för att det är gott

Mr. Moose
2005-10-17, 06:09
Om jag inte minns fel beror det på att det är lättare att få någon allergisk reaktion från jord"nötter" jämfört med riktiga nötter.

Tror det var i någon artikel av John Berardi??

Claes

hasse36
2005-10-17, 06:29
Här finns en av anledningarna till att nötter skall rostas. Rostningen denaturerar/förstör lipaserna och fettet kommer att hålla mycket bättre.

Lektiner som nämnts tidigare är faktiskt olika proteiner som blockerar matspjälkningsenzymerna och gör att vi utnyttjar näringsvärdet i jordnötter sämre. Genom att rosta nötterna denatureras dessa proteiner och näringsvärdet ökar betydligt.Vid vilken temperatur sker denna denaturering? Jag antar att det är en kombination av temperatur och tid, men finns det någon temperatur där tiden blir försumbar?

Tex om man höjer temperaturen till 300 grader så sker denatureringen på några sekunder medan vid 200 grader tar det 1 timme.