handdator

Visa fullständig version : 13-åring vill bröja träna


Prowler
2005-09-08, 14:25
Hej!

En på jobbet frågade mig om det var farligt för en 13-åring att börja träna. Hennes son ville börja, men hon var rädd för att han skulle stanna i växten och så... :D Jag kände att jag faktiskt inte visste några rena fakta om det så jag skulle återkomma. Så, kan någon ge de största argumenten för/emot träning när man bara är 13 år. Jag vet att detta har diskuterats förr, men jag hittar inget vid sökning och kommer ej ihåg några bra fakta från den tråden.

Tack på förhand!

mini_Arnold
2005-09-08, 14:27
Behövs bara ett argument egentligen och det är Arne Persson.
Skriv ut bild på arne p och visa henne "den här mannen har tränat sen var si o så ung"
:D

Mart|n
2005-09-08, 14:29
Slutar inte skelettet växa vid ca 30 års ålder? Tror jag har läst det här.

_Larre_
2005-09-08, 14:32
Finns väl knappt några argument för att han inte ska träna. Är väl mest upp till mamma då =).

Att han ska stanna i växten är bara myt. Eller ja, chansen är minimalt minimal. Möjligen att han skadar ligament och leder. Fast om han börjar lugnt och tar det lugnt i några år är det ju ingen fara. Sen vet ju inte jag hur pass utvecklad han är..

Ska försöka hitta någon bra länk...

Ninjasmurf
2005-09-08, 14:33
vad jag hört så är det bara väldigt tung träning man bör unvika som ung

Tolkia
2005-09-08, 14:34
Stanna i växten lär han inte göra av träningen i alla fall. Däremot kanske man inte skall låta en trettonåring och hans kompisar härja fritt på gymmet hur som helst, pg.a. skaderisken givetvis min högst personliga åsikt; experter på området får gärna säga emot om det skulle vara en grundlös fördom). Det är förmodligen bra om han har någon med lite mer erfarenhet (även sådan som kommer av ålder; inte en jämngammal kompis som redan tränat ett år, bara ...) som kan "visa honom till rätta" lite, svara på frågor, hjälpa honom sätta ihop träningsprogram osv.

fintelligens
2005-09-08, 14:56
Jag har "tränat" sen jag var 11. Har växt över 20 cm sedan dess.

Kanske inte smart att gå på tunga vikter direkt men annars är det inget farligt.

Garnax
2005-09-08, 15:25
Först kan det vara svårt och hitta ett gym som tar emot så unga.

Här där jag bor har alla 16 års åldersgräns för att få bli medlem.

Om hon hittar ett gym se till att han får en instruktör de första passen som visar honom utförande och berättar vad som kan hända om han belastar leder och ligament med för tunga vikter så ska det nog gå bra.

Och kanske begränsa hur mycket han tränar, 5 dagar i veckan kanske är mindre klokt innan hans kropp har vant sig

Jishuku
2005-09-08, 15:34
Mitt råd skulle iaf vara att han (fast det rådet skulle jag iofs ge till vemsomhelst som börjar träna) börjar med lätta vikter, lär sig utförandet osv. för att minska skaderisken.
När det sitter så kan han ju öka, men kanske hålla sig ifrån att köra så tungt att han bara orkar 3-6 reps, hellre 10-15 eller liknande.. (återigen, mest pga. minskad skaderisk, inte åldern i sig)

när han tränat 1-2 år eller mer så bör han ju fått en viss vana, och kanske kan gå på lite tyngre om han så vill.
Men frågar du mig så handlar det inte om ålderstalet i sig här, utan mer om erfarenhet och kunskap om sina muskler och övriga kroppen.
Myten om stannad tillväxt tror jag är just bara det: en myt.

Edit: vill du ha fakta om tillväxt så skulle jag läsa på mig om epifysplattorna och hormonerna i kroppen.. jag pluggar just nu, så jag känner inte att jag vågar uttala mig med 100% säkerhet ännu.. annars hade jag gjort det.

JJ
2005-09-08, 15:34
Det bästa vore kanske att hitta en SL-klubb om det intresserar honom.

z_bumbi
2005-09-08, 15:49
Det bästa vore kanske att hitta en SL-klubb om det intresserar honom.

Eller tyngdlyftning.

Båda sporterna lägger en bra grund och i den åldern ska det finnas en tränare eller i alla fall vuxen med vid varje träning som håller koll.