handdator

Visa fullständig version : Försökspersoner till styrketräningsstudie sökes!


William
2005-09-08, 13:24
Hej alla!

Jag håller på med min C-uppsats i fysiologi och för det ska jag genomföra en studie som syftar till att undersöka hur grenade aminosyror påverkar proteinsyntesen i skelettmuskel i arbete och vila.

Till studien söker jag försökspersoner.

För att kvalificeras som försöksperson ska följande kriterier uppfyllas:

- Manligt kön
- 20-30 års ålder
- Fullt frisk
- ingen regelbunden styrketräning eller konditionsträning

Svara även på följande frågor:

Hur ofta tränar du styrketräning?
Hur ofta tränar du konditionsträning?

Vid deltagande i studie utgår ekonomisk ersättning. Studien genomförs på Idrottshögskolan i Stockholm och innefattar 4-5 tillfällen under hösten. Två av dessa är förmiddagar och resten kan anpassas efter individen. Studien börjar i slutet av september.

Anmäl intresse via PM och bifoga e-postadress.

Vänligen

William

mini_Arnold
2005-09-08, 13:28
lycka till... :thumbup:

Grisen
2005-09-08, 13:29
Hör med JustinCredible tror inte han tränar.

Langster
2005-09-08, 13:29
Vad menas med "ingen regelbunden styrketräning eller konditionsträning" när du ändå frågar "Hur ofta tränar du styrketräning? Hur ofta tränar du konditionsträning?"?

Froddan
2005-09-08, 13:34
Jag tränar regelbundet, men annars hade jag ställt upp!

Tror det kan bli svårt att hitta någon som inte tränar regelbundet på kolo. :bpump:

bubbe
2005-09-08, 13:35
kan ju bli lite knepigt att hitta försöksperson på ett styrketräningsforum, om dom inte ska få styrketräna???

dom flesta som hänger här, håller väl på, ska börja eller har tränat innan.

William
2005-09-08, 13:39
Vad menas med "ingen regelbunden styrketräning eller konditionsträning" när du ändå frågar "Hur ofta tränar du styrketräning? Hur ofta tränar du konditionsträning?"?

"Ingen regelbunden träning" är för att sålla bort seriöst tränande individer som de flesta skulle klassa som vältränade.

Anledningen till att jag frågar efter träningsfrekvens är för att alla inte har samma uppfattning om vad icke regelbunden träning är.

Skulle kunna göra det enkelt och skriva ut exakt hur ofta man ska träna för att kvalificeras men då finns det individer som anpassar sina svar efter det.

Mental
2005-09-08, 13:40
Jag hade kvalat, men jag har 40 mil till fjollträsk ;)

William
2005-09-08, 13:41
Det har givetvis inte undgått mig att de flesta tränar här inne men det finns en rätt stor anonym grupp som kanske inte ligger på samma nivå som de flesta kända personligheter här och de kanske är lämpliga kandidater.

Posten här är bara ett komplement till övrig annonsering.

MasterChief
2005-09-08, 13:42
Prova forum.sweclockers.com istället. Här finns det bara extremt motiverade byggare. *flex*







;)

Mental
2005-09-08, 13:44
Prova forum.sweclockers.com istället. Här finns det bara extremt motiverade byggare. *flex*







;)

Nu ska du inte dissa oss datornördar inte! :D

Finnes inget bra ställe att lägga en sådan här topic på sweclockers. så det vore bará dumt

mini_Arnold
2005-09-08, 13:48
Nu ska du inte dissa oss datornördar inte! :D

Finnes inget bra ställe att lägga en sådan här topic på sweclockers. så det vore bará dumt
Jaså, har swe slopat allmänt ?

Mental
2005-09-08, 13:52
Jaså, har swe slopat allmänt ?

Oja! Tråkigt men nödvändigt. När man når någon form av kritisk massa så verkar folk inte kunna bete sig som folk längre, så då får man säga stopp.
Det var så mycket folk som bara hängde där för allmänt och som inte bidrog så vi bestämde oss för att bomma igen luckan där.

MasterChief
2005-09-08, 13:58
Det var så mycket folk som bara hängde där för allmänt och som inte bidrog så vi bestämde oss för att bomma igen luckan där.


Hmmm...Lite som kollo då... :D

Sorry William..Ska hålla käften nu.

Doctor Snuggles
2005-09-08, 15:28
Trist att de flesta studier verkar göras på just otränade individer.
Vad är egentligen anledningen? Lättare med kontrollgrupper? Lättare att se signifikanta resultat?
De flesta sådana studier verkar dessutom inte ta hänsyn till att i princip ALL träning påverkar den otränade i hög grad (fysiologiska förändringar osv). En nybörjare kan ju t.ex fördubbla sin "styrka" (teknik inräknat) på en månad.
Fast det kanske inte är relevant i sammanhanget, vad vet jag.
Lycka till i varje fall.

Yes
2005-09-08, 15:38
"Ingen regelbunden träning" är för att sålla bort seriöst tränande individer som de flesta skulle klassa som vältränade.

Anledningen till att jag frågar efter träningsfrekvens är för att alla inte har samma uppfattning om vad icke regelbunden träning är.

Skulle kunna göra det enkelt och skriva ut exakt hur ofta man ska träna för att kvalificeras men då finns det individer som anpassar sina svar efter det.
Om man nyligen börjat träna regelbundet då, så man fortfarande inte är vältränad?

Jag brukar köra 4-5 styrketräningspass varannan vecka, ungefär. Har hållt på med det i snart två månader.