handdator

Visa fullständig version : Dinkelflingor


Lizzie
2005-09-08, 09:02
Jag äter alltid fil på morgonen, tillsammans med loppfrön, linfrön och allbran. Har på sistone försökt hitta något bättre alternativ för Allbran, har testat diverse musli - men har tyvärr lite svårt för det. Var på Hälsokosten och hittade Dinkelflingor som jag nu har i min fil tillsammans med fröna. Jättegott och väldigt mättande!! Tyvärr så hittar jag ingen information om dem verken på 'Livsmedelsverket' eller 'Fineli'.
Det som står på är: "Dinkel, även kallat Spelt är en oförädlad ursädesart men alla naturliga näringsämnen bevarade. Odlingen sker ekologiskt i dalgångar i Österrike"

Näringsvärde per 100 gram:
Energi 355 kcal
Protein 11 g.
Kolhydrater 77 g.
Fett 2,1 g.
-mättade fettsyror 0,2 g.
Kostfibrer 9 g.
Natrum 0 g.

Vad tror ni det är för GI? Lågt va?
Det borde väl vara ganska B-vitamin rikt va?

King Grub
2005-09-08, 09:07
Det finns inga GI-värden på dinkelflingor. Dinkelbröd däremot ligger mellan 85-105, beroende på om det är fullkornsdinkel eller inte.

Lizzie
2005-09-08, 09:26
Hur vet man om de är fullkornsdinkel eller inte? Flingorna ser grova och mörka ut - så det är det kanske? Det borde väl vara bättre att ha i filen än mina allbran ialla fall!

Max
2005-09-08, 21:23
Hur vet man om de är fullkornsdinkel eller inte? Flingorna ser grova och mörka ut - så det är det kanske? Det borde väl vara bättre att ha i filen än mina allbran ialla fall!
Tillsammans med fil, linfrön och loppfrön lär GI:t bli lågt hursomhelst, och det är ju perfekt till frukost. Valsade flingor blukar vara gjorda på hela spannmålet, rätta mig om jag har fel här.

Lizzie
2005-09-09, 12:18
Valsade??

WHITEFOLKS
2005-09-09, 13:00
Valsade som i sammanpressade mellan 2 rullar. Havregryn är ett exempel.