handdator

Visa fullständig version : Måltidsersättning till 13-14-åring


Old-T
2005-09-08, 06:49
Hej,
Jag skulle vilja ha lite råd av panelen.
Jag har en 13-årig hockeygrabb. Han har nu kommit in i den åldern då skolan slutar sent men träningen börjar fortfarande tidigt.

Vissa dagar slutar han 16:00 och har samlig till träningen 16:30. Han hinner precis lagom hem från skolan (ibland måste han plockas direkt vid skolan) innan han skjutsas till träningen (curlingförälder, jag vet.....).

Han spelar i ett elitsatsande lag vilket innebär ispasset på 1½ timme är hårt och följs alltid upp med ett 45 miuters fyspass efteråt.

Mellan ispasset och fysen hinner han trycka i sig banan och youhurt, men vad ska jag stoppa i honom innan ispasset?

Tilläggas kan att inte sällan får han stå över fysen för att rycka in på nästa ispass med för att efterföljande grupp saknar målvakt. 3 timmars ispass utan ordentligt i magen innan tär på huvudet.

Är någon form av måltidsersättning ett alternativ?

Efter passet är det mera banan och Gainomax innan det är dags för middag.

// T

Fredrik_
2005-09-08, 07:15
Nu är jag ingen expert, och absolut inte på näring till barn, men vad jag skulle göra själv är:

1. Ett riktigt ordenligt mellanmål, lunch/middag-storlek, i stort sett, kring 15-tiden.. så pass tidigt att det inte krånglar till det under träningen, och när det är kan vara ganska individuellt (förövrigt ordentligt med mat hela dagen innan).

2. Påfyllning med något snabbt innan ispasset, som inte sätter sig tungt i magen. Banan tycker jag funkar för mig. Yoghurten kanske också passar in här. Macka på vitt bröd.

3. Gainomax är nog finfint mellan/efter passen..snabba kolhydrater för att fylla på glykogenet. Glöm inte att fylla på med vätska också.

4. En rejäl middag efteråt.

Låter nästan överdrivet att träna så fruktansvärt långa pass måste jag säga, och inte helt lätt att lösa "näringsmässigt".

m96olsen
2005-09-08, 08:26
Tycker även du ska snacka med lagets ledning. Om tiderna är som du beskriver måste det vara fler i laget som har samma problem?
Om det är ett elitsatsande lag borde ledninen se till att killarna får i sig näring (och gärna mat) innan/under/efter träningen.

(Så gick det i alla fall till på min tid) :eating: *flex*

Old-T
2005-09-08, 08:28
Tycker även du ska snacka med lagets ledning. Om tiderna är som du beskriver måste det vara fler i laget som har samma problem?
Om det är ett elitsatsande lag borde ledninen se till att killarna får i sig näring (och gärna mat) innan/under/efter träningen.

(Så gick det i alla fall till på min tid) :eating: *flex*

Trasslet vi har är att grabben går i en klass högre än de andra så de har inte lika långa dagar....

Sverker
2005-09-08, 08:37
Känner igen problemet precis.

Stackars 13-åring som måste harva i skolan fram till 16.00. Riktig otur ifall lunchen var redan kl 11.00.
Absolut viktigast är att grabben äter skollunchen, varje dag !

Är du curlingförälder ser du naturligtvis till att grabben har något energitätt och lättätet med sig så att grabben hinner äta något på sista rasten eller direkt efter skolan. Behöver inte vara något Extrem-nutrion-formula med lågt GI här, inte utan vad som helst, muffins, bullar, fruktyoughurtdricka, kex. Bara så att grabben har något i magen och hyffsat med energi till hjärnan. Risken är annars att han äter annat skräp som kexchoklad eller chokladboll och cola eller rent smågodis.

Detta är en kort period i livet. När grabben är 15 så blir det träning efter A-laget vid 21.00 istället :(

z_bumbi
2005-09-08, 08:41
Förutom Frediks tips ovan.

Om du nu väljer att köra en måltidsersättning innan träningen så funkar det också, välj en som har både långsamma och snabba kolhydrater, fruktos (Fruktsocker) och maltodextrin är det man ska leta efter.

Att köra 3 timmars pass lär inte ge honom något större utbyte träningsmässigt och ställer stora krav på återhämtningen (och får mig faktiskt att fundera på hur seriös elitsatningen är.). Jag tror inte en gainomax plus en banan räcker till för återhämtningen, satsa på en gainer av någon annan typ så är det lättare att öka på mängden utan att bli mätt på kuppen.
Eiselt - Maxgain från webshopen är ett exempel på en gainer som verkar vettig i det här fallet, inte så dyr och mer inriktad på återhämtning för konditionsidrott än styrketräning.

Old-T
2005-09-08, 09:13
Känner igen problemet precis.

Stackars 13-åring som måste harva i skolan fram till 16.00. Riktig otur ifall lunchen var redan kl 11.00.
Absolut viktigast är att grabben äter skollunchen, varje dag !

Är du curlingförälder ser du naturligtvis till att grabben har något energitätt och lättätet med sig så att grabben hinner äta något på sista rasten eller direkt efter skolan. Behöver inte vara något Extrem-nutrion-formula med lågt GI här, inte utan vad som helst, muffins, bullar, fruktyoughurtdricka, kex. Bara så att grabben har något i magen och hyffsat med energi till hjärnan. Risken är annars att han äter annat skräp som kexchoklad eller chokladboll och cola eller rent smågodis.

Detta är en kort period i livet. När grabben är 15 så blir det träning efter A-laget vid 21.00 istället :(


Tack för den du!

Jag har en 89:a i BJ som kör de tiderna och en 97:a som för dagen går på is för säsongen. Samling 15:45.......

En stor youghurt och lite förberedda mackor får det nog bli.

Även om det är en kort period i livet så är den trots all en ack så viktig. Det är mycket nyttigt som ska läras i den här perioden.
Är då inte huvudet med pga allt rasat i botten i avsaknad av mat blir det svårt att nöta in saker.

Normalt blir det havregrynsgröt före träning.

Den äldre brukar ta sin specialare när han kommer hem efter nattpassen:
5 dl mjölk, 2.5 dl havregryn, 1 banan, 1 ägg och lite Oboy, allt mixat.
Han hävdar tom. att det är gott när man vant sig. (jag provade själv, och gott vete .......)

Old-T
2005-09-08, 09:21
Förutom Frediks tips ovan.

Om du nu väljer att köra en måltidsersättning innan träningen så funkar det också, välj en som har både långsamma och snabba kolhydrater, fruktos (Fruktsocker) och maltodextrin är det man ska leta efter.

Att köra 3 timmars pass lär inte ge honom något större utbyte träningsmässigt och ställer stora krav på återhämtningen (och får mig faktiskt att fundera på hur seriös elitsatningen är.). Jag tror inte en gainomax plus en banan räcker till för återhämtningen, satsa på en gainer av någon annan typ så är det lättare att öka på mängden utan att bli mätt på kuppen.
Eiselt - Maxgain från webshopen är ett exempel på en gainer som verkar vettig i det här fallet, inte så dyr och mer inriktad på återhämtning för konditionsidrott än styrketräning.

Tretimmarspassen beror på att efterföljande grupp ibland saknar en mv, och eftersom han är ganska stor (och duktig) för sin ålder blir han ofta tillfrågad......
Passet med egna gruppen kommer alltid först, men eftersom den äldre gruppen har bättre skott vill han ju gärna vara med där med.

Men som sagt även en hockeytokig grabb kan känna att det blir för mycket, efter 9 dagar på is i olika former tyckte han att han behövde ett WoW-pass
:)

Vad gäller mängden träning är det nog tyvärr så att de flesta lagen med elitambitioner kör så här (eller mer....)