handdator

Visa fullständig version : Hålla tal


Endumen
2005-09-07, 18:21
Ja, jag har ett liknande problem som Bartil men för att inte störa hans tråd lägger jag upp en egen:

Jag ska nämligen oxå hålla tal. Ämnet jag valt att snacka om är kroppsfixering/dagens skönhetsideal. Har ni några tips på vad man kan ta upp?

(talet ska vara 5 minuter)

mela
2005-09-07, 18:25
Viktigast när du håller tal är:

- En intressant inledning.
- Att du har pauser lite då och då ANDAS!
- Inte prata för fort.
- Ha mycket ögonkontakt med pubilken
- Stå rakryggad, inte lutad mot någonting samt håll inte händernai fickorna...


Om du ska prata om kroppsfixering och dylikt kanske
du kan ta upp på något vis att ätstörningar har ökat
drastigt. Inför varje badsäsong skriver tidningar om
banting och hur man får den hetaste kroppen på beachen,
som några exempel.

Kwon
2005-09-07, 18:27
När du tittar på/mot publiken, tänk dig att de är nakna! :)

hangatyr
2005-09-07, 18:31
Om du ska prata om kroppsfixering och dylikt kanske
du kan ta upp på något vis att ätstörningar har ökat
drastigt. .

har de? källa?

Achryl
2005-09-07, 18:33
det var väl vad han skulle ta upp och inte hur han skulle framföra det som han frågade efter? :)
ta upp att fotomodeller idag har genomsnittsvikten 40 kg eller vad det är, att tjejjer kan bli avundsjuka på skyltdockor men att ingen klagar på de manliga perfekta modellerna (Kanske för att killarna inte blir anorektiker av att se tränade män, eller så betyder det nåt annat.. sök vidare)
Du kan ju ta upp att fetma ansågs snyggt och sexigt på 1600-talet eller när det va, pga att fett = välstånd.
Idealen växlar ju, minst sagt

mela
2005-09-07, 19:17
har de? källa?

min källa är Anorexi och Bulimi mottagningen i Göteborg.
ring dem.

michael
2005-09-07, 19:21
Du kan ju nämna att kroppsfixeringen är densamma idag som för 2000 år sedan och har alltid varit, på olika sätt bara.

s_himself
2005-09-07, 19:22
När du tittar på/mot publiken, tänk dig att de är nakna! :)


det där gjorde pamela andersson, eller hon skulle va värd i saturday night live.. Hennes kille hade sagt till henne att hon skulle förställa sig att publiken såg henne naken.. nåt liknande va det iaf.. Så hon tog av sig alla kläderna.. tyvärr censurera dom :(

Cilia
2005-09-07, 20:16
ska du hålla tal eller föredrag?

H.Emanuel
2005-09-07, 20:35
Fyfan, stackars dig. Sånt där är fruktansvärt. Ett tips är att du ca femton minuter innan går in på muggen och sveper en pava rödvin. Obs, skall göras i ETT svep. Sen tar du nåt effektivt andedräktshämmande medel, går in, kör din grej antagligen alldeles galant, och så drar du snabbt som fan hem

mini
2005-09-07, 20:38
Det är ju du som valt ämnet, några egna tankar måste du väl ha???

High1ander
2005-09-07, 20:57
Tal eller foredrag?

Man uppfattas mer kunnig om man pratar snabbt, men om det ar ett tal sa kan det vara bra och prata langsamt och fint.

beckman88
2005-09-07, 21:06
jag bruka tänka: Alla är nakna :hbang:

Cilia
2005-09-07, 21:08
Man uppfattas mer kunnig om man pratar snabbt,
jag måste alltid uppfattas som oerhört kunnig då!!

Kwon
2005-09-07, 21:09
jag bruka tänka: Alla är nakna :hbang:

Även du själv? :laugh:

Big_Vik
2005-09-07, 21:10
Kan någon vara snäll och förklara hur en stenhård bånge underlättar ett tal? :confused:

Kwon
2005-09-07, 21:11
Kan någon vara snäll och förklara hur en stenhård bånge underlättar ett tal? :confused:

Har du bara snygga tjejer som du har redovisning för elle? :)

Kolla på Börje 55 år så blir det enklare.

Big_Vik
2005-09-07, 21:17
Har du bara snygga tjejer som du har redovisning för elle? :)

Kolla på Börje 55 år så blir det enklare.

Ok, men jag kan ändå inte för allt i världen förstå nyttan av att ömsom stå med fräs och ömsom utan?

Det finns nästan bara snygga tjejer i min klass att vila sina ögon på :D :kickass:

ErikJ
2005-09-07, 21:26
Försök prata så fritt som möjligt...

Har du fusklapp så skriv bara lite viktiga punkter och titta ner när du ska gå in på nästa sak. Jag menar tänk igenom lite innan vad punkterna ska handla om bara – ämnesvalet är ju inte direkt svårt att spåna vidare på när man väl börjat prata. Det finns inget värre än att sitta och lyssna på folk som tittar ner i papperet. Hur bra det än låter med perfekt språk direkt från den snygga utskriften vissa har fattar dem inte hur dumma de ser ut när det trycker ner näsan i papperet och svänger sig med schyssta uttryck som de varit för lata för att lära sig utantill. :sleep:

Det är mycket mer accepterat att komma av sig lite och titta ner EN extra gång för att man tappat tråden, det är lätt hänt, det förstår man ju som lyssnare.

Kom ihåg att respektera publiken och visa att du gör det. Då kommer de respektera dig.

Är du nervös när du står där så tänk bara att du är kung – oavsett hur det går står du ju där framme och gör din grej. Det är FEDT med båls oavsett om det går åt hel*ete. Bara att köra och göra sitt bästa. Det finns gott om historier om medelålders stenhårda gubbs som börjat darra som asplöv bara för att de varit tvungna att prata inför lite publik. Prata inför folk är skoj, man får stå i centrum och alla lyssnar på dig, inte varje dag.

Lycka till! :thumbup:

Kwon
2005-09-07, 21:32
Ok, men jag kan ändå inte för allt i världen förstå nyttan av att ömsom stå med fräs och ömsom utan?

Det finns nästan bara snygga tjejer i min klass att vila sina ögon på :D :kickass:

Det är för att man skall kunna slappna av som man intalar sig att alla är nakna :)

Rockhard
2005-09-07, 21:38
Säg såhär. klart utseendefixeringen ökat, folk försöker ju bli lika snygg som mej. sen sliter du av dig tröjan och flexar på återstående tiden

High1ander
2005-09-07, 21:42
jag måste alltid uppfattas som oerhört kunnig då!!
Du ar kvinna sa, svar nej :)

Antar man uppfattas som mer kunnig bara for att det verkar sitta i ryggmargen da man pratar fort.

Endumen
2005-09-07, 21:54
ska du hålla tal eller föredrag?


Ett tal... på 5 minuter

Endumen
2005-09-07, 21:57
Försök prata så fritt som möjligt...

Har du fusklapp så skriv bara lite viktiga punkter och titta ner när du ska gå in på nästa sak. Jag menar tänk igenom lite innan vad punkterna ska handla om bara – ämnesvalet är ju inte direkt svårt att spåna vidare på när man väl börjat prata. Det finns inget värre än att sitta och lyssna på folk som tittar ner i papperet. Hur bra det än låter med perfekt språk direkt från den snygga utskriften vissa har fattar dem inte hur dumma de ser ut när det trycker ner näsan i papperet och svänger sig med schyssta uttryck som de varit för lata för att lära sig utantill. :sleep:

Det är mycket mer accepterat att komma av sig lite och titta ner EN extra gång för att man tappat tråden, det är lätt hänt, det förstår man ju som lyssnare.

Kom ihåg att respektera publiken och visa att du gör det. Då kommer de respektera dig.

Är du nervös när du står där så tänk bara att du är kung – oavsett hur det går står du ju där framme och gör din grej. Det är FEDT med båls oavsett om det går åt hel*ete. Bara att köra och göra sitt bästa. Det finns gott om historier om medelålders stenhårda gubbs som börjat darra som asplöv bara för att de varit tvungna att prata inför lite publik. Prata inför folk är skoj, man får stå i centrum och alla lyssnar på dig, inte varje dag.

Lycka till! :thumbup:

Tack så mycket för tipsen! :)

Jense
2005-09-08, 05:32
när du går upp så vänder du dig om och skriker "LYSSNAR NI INTE, DÖR NI"

så kanske dom sitter tysta osv, men det går förstås inte. så ögonkontakt, inte med en persone hela tiden utan ögna genom publiken lite lätt så det inte ser ut som du står o läser.

och högt! tänk på det, tala högt så alla hör.

tänk på vad du säger, eller snarare, va säker på det du ska säga

z_bumbi
2005-09-08, 05:53
Antar man uppfattas som mer kunnig bara for att det verkar sitta i ryggmargen da man pratar fort.

Jag tycker bara det är en dålig föredragshållare som pratar snabbt, han är inte trygg där framme och vill komma iväg så fort som möjligt samt så struntar han fullständigt i om jag hänger med.


Använd inte svårare ord än vad man själv förstår.

Använd hjälpmedel, skriv upp svåra ord på tavlan och se till att du inte pratar rakt in i tavlan samtidigt. Skriv upp ett ord och sen förklara. Det är gott om tid.

High1ander
2005-09-08, 06:55
Jag tycker bara det är en dålig föredragshållare som pratar snabbt, han är inte trygg där framme och vill komma iväg så fort som möjligt samt så struntar han fullständigt i om jag hänger med.


Använd inte svårare ord än vad man själv förstår.

Använd hjälpmedel, skriv upp svåra ord på tavlan och se till att du inte pratar rakt in i tavlan samtidigt. Skriv upp ett ord och sen förklara. Det är gott om tid.
Det är nog kanske ganska individuellt, men jag tycker då verkligen att det är trevligare med lärare som är rappa i käften än lärare som pratar som om det är högmässa...

Sen är det andra faktorer som avgör om man pratar för fort pga. stress, och då låter det nog inte så trovärdigt...