handdator

Visa fullständig version : Amfibieplutonbefäl!!


FredsAmiralen
2005-09-07, 17:24
Mönstrade idag! Fick amfibieplutonbefäl som förstahandsval, är sjukt nöjd med det, verkar som en riktigt kul tjänst. Tänkte höra om det är någon som har gjort den utbildningen som vill berätta lite om den? Har läst det som står på lumpens hemsida, vill mer veta hur det är och vad som krävs etc.

Kwon
2005-09-07, 17:25
GRATTIS Amiralen!

Pudzianovski
2005-09-07, 17:26
Det är en fysiskt och psykiskt krävande tjänst och du kommer både ha kul och tråkigt. Du lär inte ångra dig efteråt.

Hoppas du får trevligt och lycka till.

:thumbup:

Dumleman
2005-09-07, 17:26
Var dock inte allt för säker på att du kommer få den tjänst som de på mönstringen sa att du skulle få :).

Pudzianovski
2005-09-07, 17:29
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=15844&hl=amfibie

Weird
2005-09-07, 17:38
fan va kul grattis

Kebab-Arne
2005-09-07, 17:40
Vänta några veckor innan du skryter om att du "fick" det. Är bra om man fått det bekräftat först innan man kan skryta. ;) Det har en polare fått erfara...

FredsAmiralen
2005-09-07, 17:42
Vänta några veckor innan du skryter om att du "fick" det. Är bra om man fått det bekräftat först innan man kan skryta. ;) Det har en polare fått erfara...

Jag har inte skrivit att jag fått det, jag skrev att jag fick det som förstahandsval.

FredsAmiralen
2005-09-07, 17:47
Tack Kwon, Pudzianovski och Weird! Hoppas bara jag får den befattningen nu!!

FredsAmiralen
2005-11-21, 20:18
Fick mitt beslut idag.

"Pliktverket skriver in dig för värnplikt.

Du placeras som GP720 Amfibieplutonsbefäl
Du kommmer att göra din grundutbildning vid Amf 1 i Hårsfjärden med början i April 2007. Utbildningstiden är 445 dagar."

Är riktigt jävla nöjd :hbang:

puppas
2005-11-21, 21:05
Härligt, bra att du gör lumpen !


Du skulle ha sökt dig till K4 istället så hade deffen din löst sig ganska fort, när man sitter i den mörka skogen vintertid försvinner det fett fort....fort.. :)

skaparn
2005-11-21, 21:06
Vänta några veckor innan du skryter om att du "fick" det. Är bra om man fått det bekräftat först innan man kan skryta. ;) Det har en polare fått erfara...

Eller värför inte vänta tills man genomfört hela utbildningen? Om ens då.

muddler
2005-11-21, 21:11
Kul för dig! det är alltid värst i början kom ihåg det! ;)

puppas
2005-11-21, 21:14
Eller värför inte vänta tills man genomfört hela utbildningen? Om ens då.


true.

Northstar
2005-11-21, 21:16
Härligt, kul att du vill göra lumpen, jag lovar du kommer inte att bli besviken

/Simon

Jax
2005-11-21, 21:21
Grattis.
Kör hårt. :hbang:

murmeldjur
2005-11-21, 21:42
en annan ska ligga som reservmaterialman i halmstad, mobba mig inte ;)

Timmi
2005-11-21, 21:43
Grattis hoppas du får det roligt ;)

Liten grej bara är att utbildningstiden "bara" kommer vara 11 månader, 330 dagar, från och med nästa år...

Iaf lycka till

/Tim

Nils.R
2005-11-21, 21:49
Jag skulle blivit amifibieplutonbefäl men jag var tvungen att komma tillbaka ett senare tillfälle o göra om ett test för jag var sjuk vid första mönstringen o då var alla befälstjänster tagna så jag fick välja mellan ebvakningsbefäl eller menig amfibiesoldat...

FredsAmiralen
2005-11-22, 11:20
puppas: Vi får nog hoppas att deffen är färdig tills april 2007, annars blir det nog svårt att vara amfibieplutonsbefäl...

Timmi: Var har du hört det? Vad jag har hört är det en del utbildningar som fortfarande kommer vara 15 månader efter de infört det nya systemet, bl a min. Vore ju konstigt om de skrev att det va 15 i mitt beslut om värnplikt o sen är det bara 11.

Sparrisen
2005-11-22, 12:26
jag hade den tjänsten som andrahandsval efter säkerhetsjaktspatrullchef (långt ord), men det blev ingen lumpen för mig, ångra mig en vecka innan inryckningen... :D

btw känns ju som alla får ordet "chef" eller "befäl" i sina befattningar... :MrT:

Sheogorath
2005-11-22, 12:31
en annan ska ligga som reservmaterialman i halmstad, mobba mig inte ;)

Jag var stf. reparationsplutonchef i Halmstad (jag hade reparationsplutonen tillsammans med en kapten), så jag hade bla ett par killar med din befattning som mina soldater. Du har en grym tjänst, om du vill ha det varmt, cosy och mycket tid till annat än att ligga och frysa. Typ träna etc.

I mina ögon är du lucky ;) Hälsa reservmaterialkontainern från mig.

Nitrometan
2005-11-22, 12:38
Grattis mannen!

Låter som en rolig tjänst. Hoppas de inte ändrar sig innan du rycker in.

daja
2005-11-22, 13:27
Mönstrade idag! Fick amfibieplutonbefäl som förstahandsval, är sjukt nöjd med det, verkar som en riktigt kul tjänst. Tänkte höra om det är någon som har gjort den utbildningen som vill berätta lite om den? Har läst det som står på lumpens hemsida, vill mer veta hur det är och vad som krävs etc.
låg inne på amfbat på KA1 i Vaxholm, dock som vanlig menig. En riktigt bra tjänstgöring om du vill ha hård träning och mycket pangande.
Nu var det ett tag sen jag låg inne men då ingick min, robot, grk, stab i amf så det är säkert där nånstans du hamnar efter grundutbildningen. du för göra ett val men det skiter dom fullständigt i, dom placerar dig på det dom tycker du är lämpligast för. själv hamnade man på grk, vilket anses vara den befattning med hårdast krav på god fysik. min och robot är mest ett segt iordninggörande av materiell medans grk garanterat erbjuder galet mycket skjutande. redan dag två på grk skickade vi iväg granat efter granat och det höll sen på så fram till muck.

hangatyr
2005-11-22, 13:30
445 dagar??
jösses. får verkligen hoppas att du kommer trivas med militärlivet med tanke på utbildningens längd.

egge
2005-11-22, 18:19
Det var ju trevligt att alla får göra lumpen utom jag. Jättekul. *grr27*

FredsAmiralen
2005-11-22, 22:35
låg inne på amfbat på KA1 i Vaxholm, dock som vanlig menig. En riktigt bra tjänstgöring om du vill ha hård träning och mycket pangande.
Nu var det ett tag sen jag låg inne men då ingick min, robot, grk, stab i amf så det är säkert där nånstans du hamnar efter grundutbildningen. du för göra ett val men det skiter dom fullständigt i, dom placerar dig på det dom tycker du är lämpligast för. själv hamnade man på grk, vilket anses vara den befattning med hårdast krav på god fysik. min och robot är mest ett segt iordninggörande av materiell medans grk garanterat erbjuder galet mycket skjutande. redan dag två på grk skickade vi iväg granat efter granat och det höll sen på så fram till muck.

Har läst om de där valen. Man kan bli dykare och båtchef också. Är Grk granatkastare? Vad gjorde ni? Berätta gärna mer. Finns det något man kan göra för att påverka var man hamnar? Går man igenom några tester?

Sparrisen: Varför ändrade du dig så sent?

hangatyr: Tror det kommer passa mig alldeless utmärkt.

Timmi
2005-11-22, 22:47
puppas: Vi får nog hoppas att deffen är färdig tills april 2007, annars blir det nog svårt att vara amfibieplutonsbefäl...

Timmi: Var har du hört det? Vad jag har hört är det en del utbildningar som fortfarande kommer vara 15 månader efter de infört det nya systemet, bl a min. Vore ju konstigt om de skrev att det va 15 i mitt beslut om värnplikt o sen är det bara 11.


Hm, min källa är nog någon tråd på soldf.coms forum där det debaterades om utbildnings längderm, 11 eller 15 månader i brevet några fått hem. Slutsatsen de kom fram till var något i stil med att pliktverkets(tror iaf det är de som har hand om inskrivningarna) system inte är helt uppdaterat.

Jag är inte alls insatt i systemet, 16 år så det är ett tag kvar, mer än att jag läst en del om det på lumpen.nu mil.se soldf.coms forum och andra sidor så kanske ska du ta det jag skriver med en nypa salt. *rolleyes*

Sen så finns allt prat om en "tredje termin" som jag inte alls har någon riktig koll på vad det är, så det ska jag lämna osagt. Summa sumarum kan jag säga att det kan vara så att pliktverkets system inte är helt up to date när det gäller utbildningarnas längd.

/Tim, som nu är väldigt osäker på det han säger

Diana
2005-11-22, 22:52
congrats!! :thumbup:
allti trevligt att ta steget närmare sina drömmar :love:

FredsAmiralen
2005-11-22, 22:54
Hm, min källa är nog någon tråd på soldf.coms forum där det debaterades om utbildnings längderm, 11 eller 15 månader i brevet några fått hem. Slutsatsen de kom fram till var något i stil med att pliktverkets(tror iaf det är de som har hand om inskrivningarna) system inte är helt uppdaterat.

Jag är inte alls insatt i systemet, 16 år så det är ett tag kvar, mer än att jag läst en del om det på lumpen.nu mil.se soldf.coms forum och andra sidor så kanske ska du ta det jag skriver med en nypa salt. *rolleyes*

Sen så finns allt prat om en "tredje termin" som jag inte alls har någon riktig koll på vad det är, så det ska jag lämna osagt. Summa sumarum kan jag säga att det kan vara så att pliktverkets system inte är helt up to date när det gäller utbildningarnas längd.

/Tim, som nu är väldigt osäker på det han säger

Ah, okej. Då är jag med. Har själv läst en del om det nya systemet på soldf.com. Som jag förstog det skulle det va 15 månader för amfibieplutonsbefäl.
Tycker det vore väldigt konstigt om de skickade ut fel info till folk. Är ju ganska allvarliga grejer.

Timmi
2005-11-23, 11:56
Bra att vi förstår varandra, om du undrar sjukt mkt och ringer och frågar så lär du bli varse om hur lång utbildningen är iaf. Lycka till och hoppas du får en rolig lumpen tid

/Tim

daja
2005-11-23, 12:09
Har läst om de där valen. Man kan bli dykare och båtchef också. Är Grk granatkastare? Vad gjorde ni? Berätta gärna mer. Finns det något man kan göra för att påverka var man hamnar? Går man igenom några tester?

Ja det stämmer. Båtchef över stridsbåt 90 är nog riktigt givande och kul, du får ju en riktigt bra utbildning i navigering och sjökunskap. Däremot är det ju inte nåt om du vill ligga i fält och ha en fysiskt ansträngande tjänstgöring.
Jag vet inte i vilken utsträckning plutoncheferna kan styra över sina val, men vi fick göra tre val, ett förstahand, ett andrahand osv. Sen gick väl befälen igenom oss och placerade in oss efter lämplighet och kanske i nåt fall efter val. Det var inga tester, däremot har ju befälen fått en rätt god uppfattning om dig efter gröntjänsten och en del påbörjade baskerprov.
GRK som är granatkastarkompaniet slukade i särklass mest folk och där hamnade jag. I GRK är det i stort sett ett liv i fält hela tiden, iaf de första månaderna då man ska lära sig skjuta och omgruppera 100 ggr om dagen.
Vill du ha en fysisk utmaning är GRK det mest krävande inom amfbat, utan att veta vad dykarna utsett för iofs.

sp33dy
2005-11-23, 16:38
Grattis! De tre veckorna jag var i lumpen (FJS) var förmodligen de bästa veckorna i mitt liv... :thumbup:

Rockhard
2005-11-23, 16:41
Trodde du var nån sorts pacifist med tanke på namnet, men där ser man :)