handdator

Visa fullständig version : Ang knäböj..


Mackan.D
2005-09-07, 17:11
Verkar variera detta, men hur djupt bör man egentligen gå i knäböj? jag går så djupt så att jag är 1 dm från marken med gumpen, too deep?

JoelR
2005-09-07, 17:39
Låter bra.

Weird
2005-09-07, 17:40
så djupt du kan

HookersUnited
2005-09-07, 18:15
Så djupt du kan med en kontrollerad bottenvändning.

Scratch89
2005-09-07, 18:18
Pga att mina knän "klickar" oroväckande vid parallellt eller djupare, vänder jag precis ovanför...

Mackan.D
2005-09-07, 18:18
aha, tackar :)

kharon
2005-09-07, 18:52
Ass to the grass.
Om du tycker det känns bra som du gör nu är det väl bara att fortsätta. :thumbup:

rememberence
2005-09-07, 19:09
Pga att mina knän "klickar" oroväckande vid parallellt eller djupare, vänder jag precis ovanför...
gör det ont när det klickar?

Scratch89
2005-09-07, 19:10
gör det ont när det klickar?
Ibland. Oftast känns det bara obehagligt, men förra veckan gjorde det riktigt ont, och det kändes som om nåt var av där inne... :S

lauria
2005-09-07, 19:18
Ja kör tills ja får ut en 90gradig vinkel mellan hamstringen och vaden. Tycker det känns bra och tar bra.

emmzan
2005-09-07, 19:18
Verkar variera detta, men hur djupt bör man egentligen gå i knäböj? jag går så djupt så att jag är 1 dm från marken med gumpen, too deep?

Ser tekniken bra ut vid det djupet så är det väl bara att köra. Det som jag anser vara det som bestämmer djupet i en knäböj är hur djupt som tekniken fortfarande är okej..

drkrupp
2005-09-08, 17:35
Jag tycker det är skönare att köra riktigt djupt, men det innebör oftast en lägre träningsvikt, och det är det ingen på mitt gym som tycker är roligt, så det är väl en smaksak.

kharon
2005-09-08, 17:59
Jag tycker det är skönare att köra riktigt djupt, men det innebör oftast en lägre träningsvikt, och det är det ingen på mitt gym som tycker är roligt, så det är väl en smaksak.

Jag med. Själv småler jag då jag ser killar som kommer in och kör "kvartsböjar" med stora tuffa vikter, då jag själv kör djupa med en bråkdel av deras vikter på... :thumbup:

drkrupp
2005-09-08, 18:05
Jag med. Själv småler jag då jag ser killar som kommer in och kör "kvartsböjar" med stora tuffa vikter, då jag själv kör djupa med en bråkdel av deras vikter på... :thumbup:
Precis. De kvartsböjare som man känner (och därför törs konfrontera) skyller ofta på något som innehåller ord som knä, böjdjup och skador, och att detta är något de hört på långvägar.

Det är däremot kul att kunna värma upp med fullböj på andras kvartsböjvikter.

Cerberus
2005-09-08, 21:29
Ja säger då bara en sak: Ronnie Coleman. Den mannen kör varken jättedjupt lr i helt omfång, men har han klena ben?? Icke då..

visserligen så trycker han i sig andra kosttillskott än proteinpulver oxå..

Spannmål
2005-09-08, 22:17
Ja säger då bara en sak: Ronnie Coleman. Den mannen kör varken jättedjupt lr i helt omfång, men har han klena ben?? Icke då..

visserligen så trycker han i sig andra kosttillskott än proteinpulver oxå..

Hans preppande har troligtvis lite, eller inget, med hans sätt att utföra repetitioner på. Han kör, åtminstone i sina filmer, med halvreps i de flesta övningar.

Cerberus
2005-09-08, 22:24
Tror du missuppfattade, bara o kolla på mannens ben! Dom kan man inte klaga på.

disko
2005-09-08, 22:32
Det är väl också så att det tar på olika muskler beroende på hur djupt man går. Om man tycker att det ger en ngt att köra kvartsböjar så kan man göra det och om man hellre kör djupt för att man tycker det ger en mer så kan man göra det. Det är väl inte så mycket mer med det. Om man är orolig för att skada sig vid en djupare böj så tycker inte jag att man ska köra djupt.

kharon
2005-09-09, 06:16
Det är väl också så att det tar på olika muskler beroende på hur djupt man går. Om man tycker att det ger en ngt att köra kvartsböjar så kan man göra det och om man hellre kör djupt för att man tycker det ger en mer så kan man göra det. Det är väl inte så mycket mer med det. Om man är orolig för att skada sig vid en djupare böj så tycker inte jag att man ska köra djupt.

Det är väl snarare vid en grundare böj som skaderisken är större om man inte har något fysiskt defekt från början som gör att man kan köra fullt djupt.

kharon
2005-09-09, 06:18
Ja säger då bara en sak: Ronnie Coleman. Den mannen kör varken jättedjupt lr i helt omfång, men har han klena ben?? Icke då..

visserligen så trycker han i sig andra kosttillskott än proteinpulver oxå..

Han kör ju inte fulla rörelser i andra övningar heller, men du håller väl också med om att man ska köra bänkpress i full rörelse?

z_bumbi
2005-09-09, 06:20
Ja säger då bara en sak: Ronnie Coleman. Den mannen kör varken jättedjupt lr i helt omfång, men har han klena ben?? Icke då..

Han har tävlat i SL en gång i tiden om jag kommer ihåg rätt.

Att han sen när han spelar in filmerna kör kvartsböj med dräkt kan ju ha att göra med att han då lyfter mycket, mycket mer vikt på det sättet.

the_PL_man
2005-09-09, 08:09
Han har tävlat i SL en gång i tiden om jag kommer ihåg rätt.

Att han sen när han spelar in filmerna kör kvartsböj med dräkt kan ju ha att göra med att han då lyfter mycket, mycket mer vikt på det sättet.

Vilket såklart imponerar på alla internet-byggare, vilka genast köper filmen.......;)

/the_PL_man

z_bumbi
2005-09-09, 08:11
Vilket såklart imponerar på alla internet-byggare, vilka genast köper filmen.......;)

/the_PL_man

Självklart, men han är ju byggare så han är inte lika materialberoende som styrkelyftare.. eller hur det nu var. :D

Davil
2005-09-09, 08:25
Jag har väldigt svårt för att komma riktigt djupt. Det känns som att jag är för osmidig och balansen är som "Bambi på hal is".

Jag går ner till vinkeln är 90grader ganska exakt.

the_PL_man
2005-09-09, 08:39
Jag har väldigt svårt för att komma riktigt djupt. Det känns som att jag är för osmidig och balansen är som "Bambi på hal is".

Jag går ner till vinkeln är 90grader ganska exakt.

90 grader mellan vad ?

/the_PL_man

Davil
2005-09-09, 09:56
90 grader mellan vad ?

/the_PL_man

Mellan lår & vaden.

the_PL_man
2005-09-09, 10:04
Mellan lår & vaden.

Det blir bara en halv böj.

Det här är en riktig böj:
http://karlstadsak.se/images/image001.jpg

/the_PL_man

Davil
2005-09-09, 10:11
Det blir bara en halv böj.

Det här är en riktig böj:
http://karlstadsak.se/images/image001.jpg

/the_PL_man

Jag klarar inte att komma ner så djupt, oavsett hur lite vikt jag kör. Dels känns det som att jag skall ramla och dels så känns det som om det tar stopp i vaden :(

Kanske blir jag smidigare med tiden.

JJ
2005-09-09, 10:18
Jag klarar inte att komma ner så djupt, oavsett hur lite vikt jag kör. Dels känns det som att jag skall ramla och dels så känns det som om det tar stopp i vaden :(

Kanske blir jag smidigare med tiden.

Prova en bredare stans.

kharon
2005-09-09, 10:20
Jag klarar inte att komma ner så djupt, oavsett hur lite vikt jag kör. Dels känns det som att jag skall ramla och dels så känns det som om det tar stopp i vaden :(

Kanske blir jag smidigare med tiden.


Jag tycker det låter som om du borde börja stretcha för att få upp rörligheten.

the_PL_man
2005-09-09, 10:30
Jag klarar inte att komma ner så djupt, oavsett hur lite vikt jag kör. Dels känns det som att jag skall ramla och dels så känns det som om det tar stopp i vaden :(

Kanske blir jag smidigare med tiden.

Antar att ÖKK står för Örebro KK.
Isåfall PMa mig, så kan jag sätta dig i kontakt med styrkelyftarna där så kan de hjälpa dig med tekniken.

/the_PL_man

Davil
2005-09-09, 13:58
Antar att ÖKK står för Örebro KK.
Isåfall PMa mig, så kan jag sätta dig i kontakt med styrkelyftarna där så kan de hjälpa dig med tekniken.

/the_PL_man

Japp Örebro KK stämmer !

Hm. Jag brukar snacka med en kille där som har tävlat endel (kommer från Karlskoga) så jag ska se till så att han kan titta och hjälpa mig med tekniken.

tackar för att du var villig att hjälpa ! :)

the_PL_man
2005-09-09, 14:10
Japp Örebro KK stämmer !

Hm. Jag brukar snacka med en kille där som har tävlat endel (kommer från Karlskoga) så jag ska se till så att han kan titta och hjälpa mig med tekniken.

tackar för att du var villig att hjälpa ! :)
Är det något så skicka bara ett PM!

mvh

the_PL_man

PS! Styrkelyft DM går i Karlskoga i Oktober! Åk & titta.

Davil
2005-09-09, 14:24
Är det något så skicka bara ett PM!

mvh

the_PL_man

PS! Styrkelyft DM går i Karlskoga i Oktober! Åk & titta.

Japp ! Jag ska till Skoga och kolla på det, det blir intresant !

mvh David

disko
2005-09-09, 15:58
Det är väl snarare vid en grundare böj som skaderisken är större om man inte har något fysiskt defekt från början som gör att man kan köra fullt djupt.

Det kanske är så att skaderisken är större vid en grundare böj. Det var inte det jag menade. Om man är orolig för att skada sig så är det ofta lättare att göra fel om man försöker med det man är orolig för ändå, därför kan risken vara större.

drkrupp
2005-09-09, 22:58
Det här är en riktig böj:
http://karlstadsak.se/images/image001.jpg
Den där ser grund ut, tycker jag, men det är ju ett "godkänt djup" åtminstone.

the_PL_man
2005-09-10, 23:00
Den där ser grund ut, tycker jag, men det är ju ett "godkänt djup" åtminstone.

Eftersom jag är styrkelyftare, så ären godkänd böj en bra böj. :)

/the_PL_man

drkrupp
2005-09-12, 01:13
Eftersom jag är styrkelyftare, så ären godkänd böj en bra böj. :)

/the_PL_man
Så sant.

Forza
2005-09-12, 09:12
När vi ändå är inne på böj...

Jag har precis börjat köra djupa böj (hurra för mig :naughty:) har iofs fått sänka med 15-20 kg :cryout:

ok, min fråga gäller var nånstans på ryggen som det e bäst att ha stång när man kör djupa böj? högt upp på axlarna eller längre ner?

Forza
2005-09-12, 09:13
När vi ändå är inne på böj...

Jag har precis börjat köra djupa böj (hurra för mig :D) har iofs fått sänka med 15-20 kg :cryout:

ok, min fråga gäller var nånstans på ryggen som det e bäst att ha stång när man kör djupa böj? högt upp på axlarna eller längre ner?

rQx
2005-09-12, 11:14
Min knän klickar också. Har röntag dem, inget fel. Bara att köra så djupt jag kan :)

emmzan
2005-09-12, 11:24
När vi ändå är inne på böj...

Jag har precis börjat köra djupa böj (hurra för mig :D) har iofs fått sänka med 15-20 kg :cryout:

ok, min fråga gäller var nånstans på ryggen som det e bäst att ha stång när man kör djupa böj? högt upp på axlarna eller längre ner?

Beror på böjteknik och kroppsbyggnad, finns inget enkelt svar på den frågan!

Forza
2005-09-12, 11:53
Beror på böjteknik och kroppsbyggnad, finns inget enkelt svar på den frågan!


ok, hm.. *rolleyes* min kroppsbyggnad skulle väl vara smal med muskler :D nä men allvarligt, jag går så djup jag kan och tänkte bara om det blir lättare att inte fall fram för mycket om man har stången längre ner iställer för högt upp???

Jompi
2005-09-12, 12:05
Antar att ÖKK står för Örebro KK.
Isåfall PMa mig, så kan jag sätta dig i kontakt med styrkelyftarna där så kan de hjälpa dig med tekniken.

/the_PL_man

Har du några kontakter i boden som du vet är styrkelyftare? :confused: