handdator

Visa fullständig version : Ont i knät! kan vara hopparknä!


sirjolla
2005-09-07, 16:41
Hjälp att få bort mitt knäproblem!

Jag har haft ont från och till i mitt knä i ungefär 2 år, har varit till olika sjukgymnaster och ortopeder! Dom såg inga stora problem men har hört att jag kan ha hopparknä, försöker strecha bak å framsida låret så gott jag kan samt har jag gjort övningar som benpress med tyngden på det onda benet ner och trycker upp vikterna med båda och liknande övningar.
har ocks¨fått ett knäskydd som ska hålla min vänstra knäskål tryck åt vänster.
jag har också symptomen att när jag håller benet rakt och trycker knäskålen neråt och sedan spänner låret smärtar det kraftigt på ovansidan samt under knäskålen. Kan också känna knäppande ljud ibland och ostabilitet vid vissa tillfällen.
När jag ska strecha baksidan av låret rejält och ska försöka rätta ut benet så går det inte utan det bara smärtar på insidan av knät.
Nån som har varit med om liknande eller har nån ide om vad det kan vara och vad man kan göra åt det, går fotbollsgym och tränar rätt mkt så blir jobbigt att träna när knät smätar hela tiden.

Johnny
2005-09-14, 12:10
Lite svårt att säga något utan att undersöka, men man kan ju alltid försöka :)

Om du har fått ett knäskydd som ska hålla patella på plats så tyder det på att vastus medialis helt enkelt är för svag i förhållande till övriga quadricpesmusklerna. Brukar ibland kallas för patello-femoralt smärtsyndrom (PFSS), där ingår alla knäbesvär som man inte riktigt kan förklara ;)

Tycker du kan försöka att köra benspark och försöka få kontakt med vastus medialis, det är viktigt att du verkligen sträcker benet så rakt det bara går i ytterläget, då kommer du åt den. Ev. kan du också utåtrotera benet lite lätt. Ytterligare ett tips är att mellan seten massera medialis för att ev. få lite bättre kontakt.

Kan vara värt att försöka, enkelt om inte annat, och det kostar inget, förutsatt att du har gymkort...