handdator

Visa fullständig version : En gång stor alltid stor?


Kraggen
2005-09-07, 15:25
Jag och min tränings kamrat diskuterade en sak häromdagen.
Om man en gång i tiden varit "stor", (se mycket muskler) har man lättare att bygga upp dem efter tillexempel något års uppehåll, än dem som börjar ifrån skratch?

Bjorne
2005-09-07, 15:26
Ja.

Jay-Z
2005-09-07, 15:26
Jag och min tränings kamrat diskuterade en sak häromdagen.
Om man en gång i tiden varit "stor", (se mycket muskler) har man lättare att bygga upp dem efter tillexempel något års uppehåll, än dem som börjar ifrån skratch?

Ja, det kallas muskelminne.

kimonque
2005-09-07, 15:28
finns det någon forskning kring hur effektivt det är?

Yes
2005-09-07, 16:32
För ett par år sen ungefär hade jag en period på 6 mån då jag knappt fick i mig någon näring alls pga sjukdom. Det var inte bara muskler som försvann utan skelettet bröts nog ned en del också. Innan det hade jag tränat i kanske 1,5 år, lite oregelbundet, och jag har bland annat hållt på med hockey och kickboxning tidigare.
Idag är jag starkare än vad jag någonsin har varit, förutom i benen. Det enda som ligger till grund för återhämtningen är att jag haft ett fysiskt jobb i drygt ett år. Kosten har jag inte direkt skött, fast om ni frågar mig så är hamburgare och pizza grymt anabolt. :D
Det kanske ger en liten bild av hur "lätt" det är att återfå förlorad muskelmassa. För min del har det i varje fall varit rent explosionsartat, och då kan man nog föreställa sig vad som händer med en ordentlig byggarkost.

Mackan.D
2005-09-07, 17:15
hmm, det förklarar varför min kompis ökar snabbare än mig, fast han inte äter hälften så bra som mig (han ligger t.o.m på underskott i energi)

Herkulez
2005-09-07, 17:17
hmm, det förklarar varför min kompis ökar snabbare än mig, fast han inte äter hälften så bra som mig (han ligger t.o.m på underskott i energi)
ökar han i vikt kan han omöjligt ligga på underskott

Mackan.D
2005-09-07, 17:17
ökar han i vikt kan han omöjligt ligga på underskott

han ökar inte i vikt, han går ner i vikt, men ökar i styrka snabbare än mig.

Mats J
2005-09-07, 17:30
Efter ett längre uppehåll pga av skada, så ökade jag extremt mycket första tiden när jag kunde börja träna igen. Såg skillnad i muskelmassa från pass till pass faktiskt.

BigForre
2005-09-07, 22:12
Så är det Kraggen =) .... det värsta är att han troligen kommer att nå en fysik till årskiftet som jag fortfarande kommer att drömma om två år från nu :) ...haha aja vi ses imorrn kväll, BEEEFFFCAAAAAAAKE!!!!