handdator

Visa fullständig version : Hjärtat


gulyas
2005-09-07, 15:14
Jag var hoss läkarna i dag och gjorde blodprov och sånt... sen så kolla dom hjärtat, mitt hjärta hade växt, pga styrketräningen... men det var inge farligt sa dom..

JJ
2005-09-07, 15:16
Ok

Spannmål
2005-09-07, 15:17
Är detta någon slags dagbok?

Herkulez
2005-09-07, 15:18
tror guylnas är ett litett troll

Sniggel
2005-09-07, 15:43
Vad jag förstått av styrketräning och hjärtväxt så blir hjärtats "väggar" tjockare framförallt eftersom det utsätts för högt blodtryck bl a.
I uthållighetssporter växer även hjärtat men där brukar oftast hjärtat få större inre volym (framförallt) för att kunna pumpa runt stora mängder blod i varje slag

jwzrd
2005-09-07, 15:50
Vad jag förstått av styrketräning och hjärtväxt så blir hjärtats "väggar" tjockare framförallt eftersom det utsätts för högt blodtryck bl a.
I uthållighetssporter växer även hjärtat men där brukar oftast hjärtat få större inre volym (framförallt) för att kunna pumpa runt stora mängder blod i varje slag

Det är inte riktigt sant. Väggarna blir tjockare av tung styrketräning. Riktig tung alltså (just av blodtrycket som du säger) men samtidigt blir det även volymmässigt större. Det i säg är inte negativt.

Negativ hjärtpåverkan får man dock av både AAS och tillväxthormon i form av att hjärtväggarna blir tjockare men utan volymökningen. Volymen blir snarare mindre. Dessutom ökar, i och med det har jag för mig, storleken på ena inloppet till hjärtat (minns inte vilket) som kan leda till blåsljud. Blåsljud kallas det större eller mindre bakflöde som uppstår av att "backventilen" som ska stoppa just det samma inte räcker till för den ökade ytan. Hjärtats effektivitet försämras dubbelt med andra ord.

gulyas
2005-09-07, 18:04
Mmmm... Jag hade blåsljud fär ett år sen, men när jag började styrketräna så försvann det... hade inge blåsljud i dag i allafall..

Fatalist
2005-09-07, 23:01
Heter det blåsljud? Hör man ett blåsljud? :confused:

Läskigt isf

Sniggel
2005-09-07, 23:07
Det är inte riktigt sant. Väggarna blir tjockare av tung styrketräning. Riktig tung alltså (just av blodtrycket som du säger) men samtidigt blir det även volymmässigt större. Det i säg är inte negativt.

Negativ hjärtpåverkan får man dock av både AAS och tillväxthormon i form av att hjärtväggarna blir tjockare men utan volymökningen. Volymen blir snarare mindre. Dessutom ökar, i och med det har jag för mig, storleken på ena inloppet till hjärtat (minns inte vilket) som kan leda till blåsljud. Blåsljud kallas det större eller mindre bakflöde som uppstår av att "backventilen" som ska stoppa just det samma inte räcker till för den ökade ytan. Hjärtats effektivitet försämras dubbelt med andra ord.


mm jag var inte helt tydlig där, gav en liten antydan med ordet "framförallt"
Menade att tjockleken påverkas mer av styrketräning än i t ex maratonlöpning.
Och på samma vis påverkas volymen(inuti hjärtat) mer i maratonlöpning än i styrketräning (den sista e jag bara 90% säker på dock :p)

emmzan
2005-09-08, 11:06
Heter det blåsljud? Hör man ett blåsljud? :confused:

Läskigt isf

Blåsljud hör man med stetoskop el att man lägger örat mot bröstkorgen och hör blåset - men då krävs det mer än små blåsljud!

Yes
2005-09-08, 12:07
Det är inte riktigt sant. Väggarna blir tjockare av tung styrketräning. Riktig tung alltså (just av blodtrycket som du säger) men samtidigt blir det även volymmässigt större. Det i säg är inte negativt.

Finns det fall där det KAN vara negativt? Alltså att det finns en risk för hjärtproblem av styrketräning, även om man är ren.