handdator

Visa fullständig version : 1h löpning. kcal?


Mackan.D
2005-09-07, 14:25
Var ute och sprang/joggade 1 timme idag med brodern (konditionsträning) och undrar på ett ungefär hur mycket kcal jag kan ha förbränt? på en styrketräningsdag äter jag runt 3300kcal, tros jag behöva mer en dag jag springer 1 timme? eller mindre? kanske ungefär lika mycket?

havoc
2005-09-07, 14:26
En mycket användbar länk:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

Mackan.D
2005-09-07, 14:28
där ser man, allt jag behövde antar jag:) tack.

Mackan.D
2005-09-07, 14:38
öhm!? hur gör man:S hur får man fram kcal man bränt?

MasterChief
2005-09-07, 14:41
öhm!? hur gör man:S hur får man fram kcal man bränt?

Välj "running calulator" sen matar du in siffrorna på hur mycket du väger, hur länge du springer och i vilken hastighet...

Mackan.D
2005-09-07, 14:43
nevermind fick rätt på det nu. Satan vad man brände mycket ändå:S

MasterChief
2005-09-07, 14:56
nevermind fick rätt på det nu. Satan vad man brände mycket ändå:S

Visst gör man...Det finns ju givetvis en felmarginal men den är rätt liten.

Rataxes
2005-09-07, 16:30
nevermind fick rätt på det nu. Satan vad man brände mycket ändå:S
Siffran inkluderar basalförbränning. För att få fram hur mycket själva aktiviteten har bränt måste du dra ifrån basalförbränningen under perioden du matar in.

Mackan.D
2005-09-07, 16:52
Siffran inkluderar basalförbränning. För att få fram hur mycket själva aktiviteten har bränt måste du dra ifrån basalförbränningen under perioden du matar in.

Hur gör man det då?

MasterChief
2005-09-07, 16:58
Siffran inkluderar basalförbränning. För att få fram hur mycket själva aktiviteten har bränt måste du dra ifrån basalförbränningen under perioden du matar in.

Rätt svårt att stänga av baslföbränningen i och för sig...Den är alltid närvarande.

Rataxes
2005-09-07, 17:03
Hur gör man det då?
Kan t ex använda energibehovsekvationen i Grubs deffguide, använda stressfaktorn 1.2 och sen dividera med 24. Eller så använder du calorierperhour.com för att mata in vad du nu hade gjort under samma tidsperiod om du inte hade gått ut och löpt och drar sen ifrån det från löpvärdet.

Mackan.D
2005-09-07, 17:07
Kan t ex använda energibehovsekvationen i Grubs deffguide, använda stressfaktorn 1.2 och sen dividera med 24. Eller så använder du calorierperhour.com för att mata in vad du nu hade gjort under samma tidsperiod om du inte hade gått ut och löpt och drar sen ifrån det från löpvärdet.

jaha du menar suttit vid datorn/tvn och latat? :P

Rataxes
2005-09-07, 17:12
jaha du menar suttit vid datorn/tvn och latat? :P
Typ ;)

Rataxes
2005-09-07, 17:16
Rätt svårt att stänga av baslföbränningen i och för sig...Den är alltid närvarande.

Vad jag menar är att caloriesperhour.com blir vilseledande om man tror att siffrorna som den ger motsvarar hur mycket någon aktivitet som t ex löpning bränner utöver vad man annars hade bränt om man istället suttit vid datorn under samma period. Spelar visserligen större roll om man använder sidan för att räkna ut hur mycket mindre intensiva aktiviteter som att klippa gräset eller promenera bränner.

MasterChief
2005-09-07, 17:30
Vad jag menar är att caloriesperhour.com blir vilseledande om man tror att siffrorna som den ger motsvarar hur mycket någon aktivitet som t ex löpning bränner utöver vad man annars hade bränt om man istället suttit vid datorn under samma period. Spelar visserligen större roll om man använder sidan för att räkna ut hur mycket mindre intensiva aktiviteter som att klippa gräset eller promenera bränner.

ok! :thumbup:

Pellefant
2005-09-07, 20:19
Siffran inkluderar basalförbränning. För att få fram hur mycket själva aktiviteten har bränt måste du dra ifrån basalförbränningen under perioden du matar in.

Detta var intressant, jag har alltid tänkt att det är "utöver" basalförbränningen, tji fick jag för att inte ha läst så noga på sidan.

Tack för klargörandet, mycket uppskattat.