handdator

Visa fullständig version : Kreatin och om det ska lösas i vatten, en gång för alla?


Achryl
2005-09-07, 12:27
Nu har jag läst på en del ställen både folk som säger att det SKA lösas i vatten innan man dricker det och andra som säger att det inte spelar någon roll.
Anledningen till varför jag börjar tvivla på om det verkligen ska blandas helt är att jag fick bra effekt genom att dricka det som pulver i vattnet, plus att jag inte fattar varför det inte skulle kunna lösas nere i magen. Pez nämde även nånstans att det inte behövde blandas.
Kan nån som VERKLIGEN vet svara nu?
alltså inga svar från små pojkar som hört talas om det från andra små pojkar

tigerofsweden
2005-09-07, 13:41
För fan om du nu är så stor pojke själv så borde du förstå att det borde vara lika bra och slänga in en skopa i munnen och blanda runt med vatten :D

EiseltUK
2005-09-07, 14:03
Skillnaden är att upptaget tar lite längre tid. Kan kanske jämföras med om du äter olika typer av kolhydrater efter träning.... små detaljer i det stora sammanhanget.

/ Henrik

TheBeanSeed
2005-09-07, 14:23
stor eller liten pojke? whatever...

som ovan nämnt, skillnaden mellan att du drar in dig pulvret torrt oralt (eller nasalt eller analt... vad vet jag) eller om du på några sekunder löser det i ett glas vätska och halsar det...kan inte vara annat än liten..i ett större sammanhang.

för övrigt så tror jag att du aldrig kommer få ett enat svar på denna fråga så varför egentligen grubbla vidare?

Spannmål
2005-09-07, 14:49
Nu har jag läst på en del ställen både folk som säger att det SKA lösas i vatten innan man dricker det och andra som säger att det inte spelar någon roll.
Anledningen till varför jag börjar tvivla på om det verkligen ska blandas helt är att jag fick bra effekt genom att dricka det som pulver i vattnet, plus att jag inte fattar varför det inte skulle kunna lösas nere i magen. Pez nämde även nånstans att det inte behövde blandas.
Kan nån som VERKLIGEN vet svara nu?
alltså inga svar från små pojkar som hört talas om det från andra små pojkar

är du det som är så förbannat otrevlig på hälsoinfo?

läs på burkjäkeln!!!!!

AFanatic
2005-09-07, 15:42
Det jag främst sätter mig på tvären angående är den frekventa användningen av ordet 'lösa' alt. 'lösa sig'. Inte ens under de få sekunder som kreatinet är i vattnet, innan jag hinner dricka upp allt, hinner skiten "lösa sig". Jag förstår inte var alla får det ifrån? Måhända att det finns olika sorters kreatin, den jag har vägrar iaf att lösa sig och det känns mer som man dricker vatten + sand...Märk väl att jag inte vill att den ska "lösa sig".

Achryl
2005-09-07, 15:54
Ja detta är verkligen kolo, flera inlägg men inget svar. Okej så det enda som händer om man äter det "helt" är att det tar längre tid för kroppen att ta det till sig? Så att man måste blanda det för att tarmarna inte kan ta upp det annars stämmer plötsligt inte?

Sverker
2005-09-07, 15:57
Jag funderar mycket kring de abstakt som King Grub hänvisar till, som hävdar att bästa upptag/minst bildande av kreatinin :confused: är med icke upplöst kreatin.

Kan det vara så enkelt som att magsaften är synnerligen aggresiv på kreatin och omvandlar det till kreatinin men ifall kreatiniet passerar magsäcken i kristallform är exponeringen mot syran minimal och det mesta av kreatinet klarar sig.


Kan det vara så enkelt ?

Achryl
2005-09-07, 15:57
För fan om du nu är så stor pojke själv så borde du förstå att det borde vara lika bra och slänga in en skopa i munnen och blanda runt med vatten :D
Du fattade verkligen inte vad jag skrev va?

Achryl
2005-09-07, 16:01
Jag funderar mycket kring de abstakt som King Grub hänvisar till, som hävdar att bästa upptag/minst bildande av kreatinin :confused: är med icke upplöst kreatin.

Kan det vara så enkelt som att magsaften är synnerligen aggresiv på kreatin och omvandlar det till kreatinin men ifall kreatiniet passerar magsäcken i kristallform är exponeringen mot syran minimal och det mesta av kreatinet klarar sig.


Kan det vara så enkelt ?
Jaha, så du menar alltså att det INTE ska lösas?
Har anat det med.
Men sjukt förvirrande när det till och med står som sticky att det ska blandas

"Hur ska man blanda ut kreatin?
Ordentligt. Har du svårt att lösa kreatinet i kallt vatten så kör med lite ljummet. Det är viktigt att kreatinet är ordentligt utblandat. Blandar du i en träningsdrink med Kolozzeums molekylklyvande shakers så är du på den säkra sidan."

Nån borde kanske reda ut det här :)

Sniggel
2005-09-07, 16:06
Jag funderar mycket kring de abstakt som King Grub hänvisar till, som hävdar att bästa upptag/minst bildande av kreatinin :confused: är med icke upplöst kreatin.

Kan det vara så enkelt som att magsaften är synnerligen aggresiv på kreatin och omvandlar det till kreatinin men ifall kreatiniet passerar magsäcken i kristallform är exponeringen mot syran minimal och det mesta av kreatinet klarar sig.


Kan det vara så enkelt ?

Känns som det måste gjorts studier på hur mycket av kreatinet som klarar sig förbi magsäcken osv?
Om det är så att magsäcken är en bra "katalysator" för att bryta ner kreatin till kreatinin borde man iaf INTE lösa upp det i vatten (om det nu inte fanns andra faktorer som spelar in som jag inte vet om)

King Grub
2005-09-07, 16:09
En mer utvidgad FAQ:

http://www.abcbodybuilding.com/forum/showflat.php?Cat=0&Number=1098556&an=0&page=0#1098556

"The creatine should be spooned directly into the mouth and swallowed with water."

Creatine: A Meta Analysis, Journal of HYPERplasia Research, Jan 2005

tigerofsweden
2005-09-08, 11:37
Du fattade verkligen inte vad jag skrev va?

Ja att du hänger upp dig på småsaker, iväg o träna hårt med dig och ät så blir du nog grov ska du se, din stora pöjk *kissass*