handdator

Visa fullständig version : Vilken Gainer ska jag köra med?


Fcee
2005-09-06, 21:52
Hej hej!

Har lite frågor angånde Gainer. Läste runt lite i olika trådar men har ändå lite frågor jag gärna skulle få besvarade. Har aldrig kört med Gainer tidigare, läst om det och tror det är något som kan göra att jag får ut mer av min träning samt gör en viktökning.

1. Vad har du för erfarenheter av Gainer, possitiva/negativa?

2. Vilken Gainer skulle du rekommendera om priset inte spelade in?

3. Mest prisvärda Gainern till effekt?

4. Annat viktigt att tänka på i sammanband med Gainer?

Hoppas ni kan besvara mina frågor och tack på förhand :)

Mackan.D
2005-09-06, 21:58
Jag har för mig att det var bättre att köra druvsocker + t.ex. whey 80% än en gainer. Billigare också.

mangemani
2005-09-06, 22:24
köp så att du kan blanda din egen gainer,då får du i dej exakt det du behöver och inte får för lite/mycket utav det ena eller det andra.

matodextrin+whey-80 :thumbup:

Beast
2005-09-06, 22:24
1. Possitiva, finns inga negativa om man gör rätt.
2. On´s 100% whey samt vitargo
3. 100% whey + Maltodextrin
4. Blanda eget som du ser i mina val, bättre, billigare och du får det du vill ha i din gainer.

Weird
2005-09-06, 23:07
1. Possitiva, finns inga negativa om man gör rätt.
2. On´s 100% whey samt vitargo
3. 100% whey + Maltodextrin
4. Blanda eget som du ser i mina val, bättre, billigare och du får det du vill ha i din gainer.
varför 100% whey om prise inte spleade någon roll?? skulle nog mycke heller ta ett protein tillskott med vassle hydrolysat isället för koncentrat och isolat

Fairing
2005-09-07, 08:00
Hej hej!

Har lite frågor angånde Gainer. Läste runt lite i olika trådar men har ändå lite frågor jag gärna skulle få besvarade. Har aldrig kört med Gainer tidigare, läst om det och tror det är något som kan göra att jag får ut mer av min träning samt gör en viktökning.

1. Vad har du för erfarenheter av Gainer, possitiva/negativa?

2. Vilken Gainer skulle du rekommendera om priset inte spelade in?

3. Mest prisvärda Gainern till effekt?

4. Annat viktigt att tänka på i sammanband med Gainer?

Hoppas ni kan besvara mina frågor och tack på förhand :)


Om priset inte spelar någon roll: Fairings rapid Hydro blend mixat med Rapid Recovery. Bättre blir det inte :thumbup:

Annars är rådet att vänta tills v. 39 då släpps Fairings egna Gainer :hbang:

Fcee
2005-09-07, 08:46
Okej, så om jag har förstått det rätt så är det att föredra att blanda själv?

Vilka produkter ska jag då använda Whey-80 och nånting som innehåller Maltodextrin. Vilken produkt ska jag köpa som innehåller bra med Maltodextrin?

Kom med förslag på hur ni blandar samt vad ni använder för produkter.

Fcee
2005-09-07, 08:49
Något sånt här är inte att föredra? http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=58

King Grub
2005-09-07, 08:50
Vilken produkt ska jag köpa som innehåller bra med Maltodextrin?

Maltodextrin. Det heter så. Det är hydrolyserad stärkelse. Finns t ex i affärer som säljer bryggeritillbehör.

EiseltUK
2005-09-07, 10:07
Hydrolysat i all ära, men om du behöver gå upp i vikt så behöver du troligen äta fler kalorier både direkt efter träning och utspritt under dagen och i rätt proportion. Eiselts Maxgain är vad jag vet det enda "viktökningstillskottet" som är vetenskapligt undersökt och kan tänkas fungera både som mellanmål utspritt under dagen och efter träning. Det är ett garanterat sätt för dig att lägga på dig kvalitativ muskelmassa. Ta 100-150 gr timmen efter träning och vid ta 50 gram som mellanmål 2 gånger dagligen.

/ Henrik

Metal_boy_
2005-09-07, 10:09
Tyckte jag återhämtade mig minst lika bra med bröd som med druvsocker. Det där beror på lite hur bra insulinkänslighet man har, och under deffen nu är min på topp. Ett par skivor bröd och en stor Whey Class+ satt minst lika fint.

EiseltUK
2005-09-07, 10:38
Tyckte jag återhämtade mig minst lika bra med bröd som med druvsocker. Det där beror på lite hur bra insulinkänslighet man har, och under deffen nu är min på topp. Ett par skivor bröd och en stor Whey Class+ satt minst lika fint.


Den struktruella återhämtningen påverkas nog ganska marginellt av kolhydratrerna kommer från vitargo, snabbmakaroner eller dextros.

/ Henrik

Metal_boy_
2005-09-07, 12:40
Den struktruella återhämtningen påverkas nog ganska marginellt av kolhydratrerna kommer från vitargo, snabbmakaroner eller dextros.

/ Henrik


Snabbmakaroner har väl inte högt GI ??

Sverker
2005-09-07, 16:11
Eiselts Maxgain är vad jag vet det enda "viktökningstillskottet" som är vetenskapligt undersökt och kan tänkas fungera både som mellanmål utspritt under dagen och efter träning. Det är ett garanterat sätt för dig att lägga på dig kvalitativ muskelmassa. Ta 100-150 gr timmen efter träning och vid ta 50 gram som mellanmål 2 gånger dagligen.

/ Henrik

Här finns ju en paradox Henrik !
Fruktos är det sämsta man kan äta just nu eftersom det "lätt" omsätts till fett.
Du har en studie som jämför Maxgain, som innehåller fruktos, med andra gainers som innehåller inget eller betydligt mindre fruktos. Resultatet är ju i studien att försökspersonerna gick upp mindre i fett än maltodextrin gruppen :confused:


Tål att tänka på.

EiseltUK
2005-09-07, 16:19
Här finns ju en paradox Henrik !
Fruktos är det sämsta man kan äta just nu eftersom det "lätt" omsätts till fett.
Du har en studie som jämför Maxgain, som innehåller fruktos, med andra gainers som innehåller inget eller betydligt mindre fruktos. Resultatet är ju i studien att försökspersonerna gick upp mindre i fett än maltodextrin gruppen :confused:


Tål att tänka på.


Jo fast undersökningen visade att de som fick 800 kcal från Maxgain la på sig bara hälften så mycket fett som de personer som fick 800 kcal från t ex Super Gainers eller rent maltodextrin. Maxgain påverkar inte heller blodfetterna så det tycks som att efter träning är fruktos inget problem.

/ Henrik

Fcee
2005-09-07, 20:10
Okej, blanda själv är att föredra efter vad alla har skrivit.

Men blir inte mer klok på alla konstiga ämnen man ska ha :), är rätt ny så är inte inne på vad som finns i olika produkter.

Vore sjysst om någon kunde säga vad som är bra att blanda och referera varje "ämne" till en produkt som går att köpa relativt lätt.

/Fredrik

Mr. Moose
2005-09-08, 20:44
Gainers i all ära men en sak som ingen har tagit upp hittills är DIET.

Innan man börjar leta efter gainers kanske man skulle fråga sig själv ett par frågor!

Äter jag tillräckligt med kalorier?

Hur många gram protein äter jag per dag?

Vad för typ kolhydrater äter jag mest av, snabba eller långsamma?

Fett!! Är det bra eller dåligt fett jag äter? Ägg o bacon tre ggr om dan är inte o rekomendera (men gott är det).

Äter jag tillräckligt ofta, dvs ca 6 ggr per dag?

Listan kan göras VÄLDIGT lång, men jag tror ni förstår vad jag menar? Det fungerar inte så bra o bara äta "junk food" o tro att allt ska gå bra med träningen bara för att man tar en multivitamin tablett o ett par gainer shakes per dag.

MAT är den bästa gainern!

Claes

TDK
2005-09-08, 20:58
Gainers i all ära men en sak som ingen har tagit upp hittills är DIET.

Innan man börjar leta efter gainers kanske man skulle fråga sig själv ett par frågor!

Äter jag tillräckligt med kalorier?

Hur många gram protein äter jag per dag?

Vad för typ kolhydrater äter jag mest av, snabba eller långsamma?

Fett!! Är det bra eller dåligt fett jag äter? Ägg o bacon tre ggr om dan är inte o rekomendera (men gott är det).

Äter jag tillräckligt ofta, dvs ca 6 ggr per dag?

Listan kan göras VÄLDIGT lång, men jag tror ni förstår vad jag menar? Det fungerar inte så bra o bara äta "junk food" o tro att allt ska gå bra med träningen bara för att man tar en multivitamin tablett o ett par gainer shakes per dag.

MAT är den bästa gainern!

Claes

ägg är ju utmärkt att äta.

z_bumbi
2005-09-14, 17:31
Jo fast undersökningen visade att de som fick 800 kcal från Maxgain la på sig bara hälften så mycket fett som de personer som fick 800 kcal från t ex Super Gainers eller rent maltodextrin. Maxgain påverkar inte heller blodfetterna så det tycks som att efter träning är fruktos inget problem.

/ Henrik

Eller kanske så enkelt att det är mindre kolhydrater i maxgain så kolhydratsmängden är inte så pass stor att fruktosen inverkar på samma sätt.

Den studien som ni väl inte har släppt ännu brister ju på vissa andra punkter också som du ju vet.

EiseltUK
2005-09-19, 17:00
Eller kanske så enkelt att det är mindre kolhydrater i maxgain så kolhydratsmängden är inte så pass stor att fruktosen inverkar på samma sätt.

Den studien som ni väl inte har släppt ännu brister ju på vissa andra punkter också som du ju vet.

:confused: :confused:

Syftar du på själva resultatet eller Maxgains effekt på blodfetterna? Fruktosmängden i studien var betydligt med än än man får i sig i de doser vi vanligtvis rekommenderar.

Jag kan inte bedöma om studien har såna brister som gör att den inte är lämplig att publiceras. Du som tycks ha erfarenhet av sånt kan ju berätta på vilka punkter du anser att studiens upplägg brister rent vetenkskapligt så ska jag framför dem till Professor A Viru och Dr M Viru.

/ Henrik

z_bumbi
2005-09-19, 17:55
:confused: :confused:

Syftar du på själva resultatet eller Maxgains effekt på blodfetterna? Fruktosmängden i studien var betydligt med än än man får i sig i de doser vi vanligtvis rekommenderar.

Fruktos till en relativt tom lever är klockrent för att visa att det inte har någon negativ inverkan iofs men det är mängden kolhydrater i jämförelse med de andra sakerna som testade som inte går att jämför då det var varierande mängd kolhydrater och protein.

Jag kan inte bedöma om studien har såna brister som gör att den inte är lämplig att publiceras. Du som tycks ha erfarenhet av sånt kan ju berätta på vilka punkter du anser att studiens upplägg brister rent vetenkskapligt så ska jag framför dem till Professor A Viru och Dr M Viru.

/ Henrik

Nej jag har insett att du inte kan bedöma det, du använde den i din reklam t o m. Vi har haft diskussionen tidigare men jag kan upprepa huvuddragen om du har glömt bort det.

Testförfarande är säkert korrekt, det går iofs inte att uttala sig om utan att ha läst rapporter. En rapport som ännu inte är publicerad.

Hur man kan tro att man får de resultat som du har rapporterat är däremot förbryllande, bla att fruktsocker skulle vara bättre än maltodextrin i en gainer?

Om jag kommer ihåg rätt så testades
1 Maltodextrin

2 Twinlanbs gainer, vassle och maltodextrin (Eller är det druvsocker? Orkar inte kolla efter.) ca 15% protein

3 Maxgain. vassle, kassein, druvsocker och fruktsocker. ca 30 % protein.

Twinlabs gainer och Maxgain skiljer sig på minst 3 punkter så vad har du/ni fått fram?
Att mer protein är bättre?
Att kassein/vassle är bättre än rent vassle i en gainer?
Att druvsocker och fruktos är bättre än enbart maltodextrin i en gainer?

Att sen mängden som användes var ungefär den dubbla som brukar rekommenderas gör ju att genomslaget för mer protein blir ännu större samt att ev skillnader mellan olika typer av protein också blir större.

Om du ska kunna visa på att kombinationen fruktsocker och druvsocker är bättre än maltodextrin får du konstruera en test där det går att jämföra detta, självklart med en fast mängd protein och även protein av exakt samma typ.

Var det något mer du undrade?

EiseltUK
2005-09-20, 10:38
Jag tror du har missförstått syftet med själva undersökning.en Syftet var primärt att dokumentera effekten av Maxgain hos tränande på elitnivå, inte att dokumentera hur mycket bättre Maxgain är än t ex Supergainers. Kontrollgrupperna användes (maltodextrin som placebo) som referens. En direkt jämförselse är givetvis inte rättvis eftersom innehållet skiljer sig stort mellan Maxgain och kontrollgrupperna.

Man kan se undersökningen som en pilotstudie som visade en tendes åt, för att citera dig:

Twinlabs gainer och Maxgain skiljer sig på minst 3 punkter så vad har du/ni fått fram?
Att mer protein är bättre?
Att kassein/vassle är bättre än rent vassle i en gainer?
Att druvsocker och fruktos är bättre än enbart maltodextrin i en gainer?


Vi har däremot använt resultatet i marknadsföring eftersom det rent kommerciellt är intressant att vissa konsumenter betalar onödigt mycket för en gainer som bara är hälften så bra som Maxgain.
/ Henrik

z_bumbi
2005-09-20, 12:39
Jag tror du har missförstått syftet med själva undersökning.en Syftet var primärt att dokumentera effekten av Maxgain hos tränande på elitnivå,
/ Henrik

Om syftet bara var att dokumentera effekten behövs det ju inget att jämföra med och studien hade blivit mycket billigare.
Det ni har nu är en halvtaskig jämförelse som inte säger ett dugg om fördelarna eller nackdelarna med er egen produkt jämfört med andra likvärdiga produkter.

En direkt jämförselse är givetvis inte rättvis eftersom innehållet skiljer sig stort mellan Maxgain och kontrollgrupperna.

-Snip.

Vi har däremot använt resultatet i marknadsföring eftersom det rent kommerciellt är intressant att vissa konsumenter betalar onödigt mycket för en gainer som bara är hälften så bra som Maxgain.
/ Henrik


Hur är den hälften så bra som maxgain? Det går ju inte att göra en direkt jämförelse.