handdator

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp med muntlig redovisning.


bartil
2005-09-06, 21:22
Hejsan!

Nu är det så att vi ganska snart ska ha Nationella prov i Svenska B och där ska det detta året ingå ett muntligt prov, dvs. man ska prata på ganska exakt 5 minuter utan manus (bara stödord). Detta året är temat "Hälsa" (och nåt ord till som jag inte kommer på. :P

Jag hade alltså tänkt skriva/prata om ämnet "Styrketräning", för det är väl i skaplig mängs rätt hälsosamt, har jag hört på omvägar. :)

Jag hade tänkt lägga upp "arbetet" ungefär så här:

> Lite bakgrundsfakta och historia om styrketräning.

> Beskriva/förklara varför det är nyttigt och hälsosamt med styrketräning, samt förklara lite olika "sätt" att styrketräna på (bli stark, bli "snygg", bli stor, må bra etc.) Här ska det även ingå lite kemiska beskrivningar till varför muskeln växer och varför det är nyttigt både fysiskt och psykiskt att styrketräna osv. Jag vill också kunna "övertala" tjejer att börja styrketräna, att man inte alls behöver bli ett muskelberg bara för man gör det, att det finns olika upplägg man kan ha, till just det målet man själv vill ha med sin träning.

> Spräcka några myter kring styrketräning. Har t.ex. hört att det där om "man ska inte styrketräna under en viss ålder" är en myt, kommer inte riktigt ihåg varför, någon som vet? Sen så gärna ett par andra myter också.

Syftet är väl att allting ska kunna talas i normal hastighet ganska exakt i 5 minuter, och att det inte ska vara för komplicerat (syftar främst på det kemiska) så att även korkade samhällare ska förstå vad man snackar om. :naughty:

Verkligen ALL hjälp behövs och uppskattas mycket, kvittar hur obetydligt det än kan tyckas! Alla tips och råd ni kommer på, bara skriv på!

Tack på förhand!

Dumleman
2005-09-06, 21:34
Vore jag svenskalärare skulle jag inte se själva innehållet som det viktigaste i ditt tal utan hur du framför det. Bränn mer krut på hur du ska framföra det istället. Repetera flera gånger gånger, klocka hur lång tid vissa delar tar. För ni har väl någon som visar hur länge det har gått eller som visar t.ex. när det är 30 sekunder kvar? Sen läs absolut inte innantill även om ni nu inte fick ha manus :). Lägg ifrån dig papperet, annars börjar du bara knövla det m.m. Titta inte på papperet utan på åhörarna. Använd liknelser, olika stilfigurer o.s.v. Ha intresseväckande inledning och bla bla bla nu ger jag mig :).

n1tro
2005-09-06, 21:36
En INTRESSANT inledning är verkligen viktig så du får dina klasskamrater intresserade o så , glöm inte det.. och en ordentlig avslutning!

Denstillasittande
2005-09-06, 22:22
Som sagt ovan och drick vatten eller något innan.

TheBeanSeed
2005-09-07, 09:35
Se till att håll tiden!! öva hemma med stoppur!!

bartil
2005-09-07, 18:12
Okok, tack för alla tips, men det är ingen som har några länkar till artiklar och förklaringar o. dyl. till de saker jag har skrivit upp, för utan fakta kan man inte prata heller. När jag har fått ihop ett arbete kan jag börja öva på att snacka. :)

mela
2005-09-07, 18:14
Det går alltid fortare när du står framför klassen.
Håll händerna på pappret eller något liknande INTE i fickorna.
Ha pauser imellanåt.
Ha mycket ögonkontakt med "publiken"

Dumleman
2005-09-07, 18:15
Okok, tack för alla tips, men det är ingen som har några länkar till artiklar och förklaringar o. dyl. till de saker jag har skrivit upp, för utan fakta kan man inte prata heller. När jag har fått ihop ett arbete kan jag börja öva på att snacka. :)
Måste det du säger vara sant? :)

Endumen
2005-09-07, 18:18
Haha, du snodde min trådidé :D.. Ja ja, jag får väl lägga upp en egen :D

kharon
2005-09-07, 19:07
Fakta får du väl söka upp själv, eller tänkte du att vi skulle göra dina skolarbeten?

Däremot kan jag ge tips om att hålla presentationer. 5 minuter är helt sjukt kort tid så jag har ingen aning om hur du ska kunna hålla en presentation om styrketräning under den tiden. Jag skulle rekommendera dig att fokusera på något specifikt inom styrketräningen, för du kommer inte långt på 5 minuter...

bartil
2005-10-08, 11:47
Nej, jag menade inte att ni skulle göra mitt arbete, bara ge tips på länkar osv. Men skitsamma, ska göra det nu!

Tack för alla tips!

Hmm, ok vad tycker du jag ska "specialisera" mig på då? Temat är "Hälsa och livsstil", så jag ska nog fokusera mest på nyttan av styrketräning, för både killar och tjejer, gamla och unga.

Goddaniel
2005-10-08, 12:02
Gjorde ett liknande arbete förra veckan, och fick även ett papper av lärarn.
Dock var detta argumenterande tal men du kan ju ta lite hjälp av detta :)


Den klassiska retorikens arbetsmoment

1. Inventera (inventio)
· Samla material till ditt anförande:
. Argument och motargument, fakta och statistik
. Problem och konsekvenser:
. Ställ frågor: Vad? Vem? När? Var? Hur? Varför? Med hjälp av vad?
· Koka ner och reducera


2. Disponera/strukturera (dispositio)
· Ordna ditt material i rätt ordning – strukturera!
· Fundera på ordningsföljd och innehåll

Talets 3 delar:
Början – intresseväckande!
Mitten – argumentation
Slutet – sammanfattning


3. Konkretisera (elocutio)
· Formulerandet – texten skapas
· Skapa ett språk som passar – ord och uttryck som passar avsikten
· Hemligheten bakom det effektiva talade ordet är att tala konkret
· Hemligheten bakom det talade ordet är att upprepa. Inte två gånger -17!

4. Memorera (memoria)
· Använd stolpmanus i form av ord eller teckningar
· Aldrig helt utskrivna meningar
· Redovisa inte – undervisa! ”Det viktigaste är att publiken kommer ihåg vad du har sagt”
· Tala konkret och i bilder. Talar du abstrakt minns de inte

5. Agera! (actio, pronuntiatio)
· Om man inte har något bra att säga är det svårt att säga det bra!
· Iscensätt!
· Skådespelare repeterar som galningar
· Anpassa tonfall och kroppsspråk

6. Less is more
· Vi människor har dåligt minne.
· Retoriken läs oss att kärnan i ett argumenterande tal inte får innehålla mer än tre argument.


Talet disposition

Exordium
Talets inledning – väcka åhörarens välvilja för att få dem positivt inställda. Att trevligt och öppet berätta vad talet skall innehålla. Börja gärna en lite anekdot eller berättelse.

Narratio
Presentation av ämnet – framläggning av sin sak. Grunden för argumenteringen. Här skall man på ett trevligt sätt introducera ämnet, men ännu inte argumentera.

Probatio
Tes och argument – själva åsiktsarbetet börjar. Berättelsen, Narratio, har lett fram till din åsikt som du nu redovisar, sedan följer dina argument. Börja med ett halvstarkt argument och följ sedan upp med ett svagare. Spara det starkaste till sist, som skall vara extra slagkraftigt.

Refutatio
Att rada upp och krossa motståndarens argument. En skicklig talare börjar med det motståndarens svagaste argument för att få åhörarna medvetna om att man vet vad man pratar om.


Peroratio
Talet avslutning och en av de viktigaste delarna. Enligt antikens retoriker bör slutet innehålla en uppmaning, öppen eller dold. Det viktiga är inte VAD man säger, utan HUR man säger. Upprepning av några starka fraser är ett bra knep.

TALET


1. Säg vad du ska säga
2. Säg det
3. Säg vad du har sagt


Konsten att övertyga –enligt Aristoteles

Etos övertyga genom att skapa förtroende

Logos övertyga genom att vädja till förnuftet

Patos övertyga genom att vädja till känslan

BÖRJAN ETOS Personlig ton

MITTEN LOGOS Saklig ton

SLUT PATOS Känslosam ton


Ett gott tal innehåller en blandning av alla dessa!

Stilfigurer

Allitteration
Är en rimform där man upprepar samma ljud i början av betonade ord:
”vida vyer” ”med nöd och näppe” ”fördomar frodas”

Antites
Ställ två satser mot varandra:
”Tanken var god, men resultatet blev katastrofalt”

Liknelser
Jämför olika företeelser med orden ”som” eller ”likt” emellan:
”Ett huvud likt en torkad kokosnöt, med näsborrar vida som sophinkar”



Metaforen
Gör också en jämförelse men utan jämförelseordet utsatt. I stället används ord från ett område i överförd betydelse till ett annat:
”Livets vår” ”Livets afton”

Upprepning
Kan tjäna som förstärkning:
”min önskan, min dröm, min djupaste förhoppning är att vi en gång ska få fred på jorden”

Stegring
Man stegrar innehållet, ger det större laddning genom att starkare betona eller bygga ut vissa delar:
”Med denna tro kommer vi att kunna arbeta tillsammans, bedja tillsammans, kämpa tillsammans, hamna i fängelse tillsammans, stå upp för friheten tillsammans, med vissheten om att vi en dag kommer att vara fria”
(Martin Luther King)


ETT ANFÖRANDE – EN TES!

Goda tips

· Redovisa inte – undervisa!
· Bli vän med din nervositet
· Var förberedd – kan du ditt ämne låter du trovärdig
· Ta med mer material än vad du behöver
· Lita på din publik
· Visa att du vill dem något, att du vill publiken väl och vill förmedla något
· Medvetet kroppsspråk förstärker
· ”Den goda talaren är väl förberedd med noggranna anteckningar –den dålige använder sig av dem”
· Ögonkontakt är extremt viktigt
· Paus ger eftertanke



Vet inte om det hjälpte :)

PowPow
2005-10-08, 12:03
Nycklen till ett bra anförande är, enligt mig, disposition. Se till att verkligen lägga upp det hela på ett tydligt sätt, med en tydlig inledning, en mitt och en bra avslutning. Avslutningen är ofta det man kommer ihåg, så avsluta för guds skull inte med orden" ja, då var jag klar..".

Om du har ett bord framför dig så lägg dina stödord en bit fram på bordet, så blicken inte behöver röra sig så långt mellan publiken och stödpappert.

Som någon tidigare nämnde så se till att inte sjabbla med händerna. Det är bättre att stå stilla med händerna än att nervöst hålla på med dem. Känner du dig lite säkrare så är det ju dock bra att använda dem för att gestikulera. Kroppspråket utgör ju en stor del av vår kommunikation.

Och om du är nervös - säg inte det. Om någon ska hålla ett anförande och inleder med att påpeka att denne känner sig nervös, så hamnar publikens fokus på talarens nervositet, och inte på vad talaren säger.

Lycka till!

Diana
2005-10-08, 12:05
Ha mycket ögonkontakt med "publiken"
Superbra råd :hbang: de där är typ det som skiljer en bra framförd redovisning från en dålig ;) att inte stå och titta i golvet/på pappret/i väggen, utan prata TILL folk se dem i ögonen :thumbup: =)

Lycka till! :)

s_himself
2005-10-08, 12:08
Du kan ju inleda med typ "ingen bodybuilder dopar sig" eller något sånt, sedan behöver det inte va sant.. Men min tanke va att du väljer något som låter konstigt för dom så dom tänker typ "va fan snackar han om, klart dom dopar sig"

sedan kan du avsluta ditt lila föredrag med att dementera eller bekräfta ditt påstående.. då håller du förhoppningsvis deras intresse igång under hela tiden.

s_himself
2005-10-08, 12:14
sedan försök prata så fritt som möjligt, har man ett färdigt manus i huvudet och går efter det så låter det så jäkla mekaniskt.. och det är tråkigt att lyssna på.. så se till att lär in dig allt så du verkligen är intresserad och att du KAN det..

och ha inte för brottom. Jag fick träna in på band och sedan spela upp och lyssna på mig själv.. jag brukade bara få ihop 3 minuter va man nöjd. Men när man sedan skulle göra det inför grupp så va jag mer avslappnad och prata mer fritt och då va jag nästan uppe i 5 minuter. Man tar ju till med lite konstpauser och så.

hasse36
2005-10-08, 12:20
Det kan var ganska nervöst att prata inför andra människor - speciellt de man känner. Ett gammalt beprövat trick är att inte titta på någon, utan istället titta mellan två klasskamrater. Ingen kommer att upptäcka det eftersom alla tror att du tittar på någon annan.

Öva ditt framförande inför syskon, föräldrar, kompisar etc.

Det som är viktigast är hur du börjar och avslutar. Ingen minns det du säger mellan minut 2 och 3.

Se till att du har lite utfyllnadsmaterial i reserv. Lite statistik eller ett antal bilder på vältränade personer.

Låt en klasskompis signalera att det är 1 minut kvar tex genom att "tankfullt ta sig om hakan". Har du då pratat för fort så tar du till utfyllnadsmaterialet - annars inte. Ungefär som journalister som skriver artiklar så att de kan kortas bakifrån utan att innehållet går förlorat.

Gör nästan likadant fast sammanfatta det viktigaste under de 10-15 sista sekunderna.

Rockhard
2005-10-08, 12:22
Fyfan jag hatar när man ska hålla föredrag. Hur mycke droger har man inte petat i sig för att klara skoltiden :MrT:

Zakath
2005-10-08, 12:39
Kan man inte skriva ett manus som låter fritt då? Det tycker jag, själv brukar jag alltid tänka på hur jag säger saker (om det är till ett föredrag) och vad som känns naturligt.

PowPow
2005-10-08, 12:41
Kan man inte skriva ett manus som låter fritt då? Det tycker jag, själv brukar jag alltid tänka på hur jag säger saker (om det är till ett föredrag) och vad som känns naturligt.

Det är ju individuellt. Jag gillar, som du, att ha vissa formuleringar färdiga i huvudet. Speciellt inledning och avslutning.

Larsson
2005-10-08, 13:48
Jag tycker det är skönast med stödord, har man många färdiga formuleringar är risken stor att man kommer av sig om någon ställer en fråga. Sedan måste man kunna anpassa sig till situationen.

Johan_P
2005-10-17, 21:40
Jag har på tors/fre föredrag om valfritt ämne, 2 min. Har ingen aning om vad jag ska läsa om faktiskt :(

Bra tips i denna tråden dock :)

edit: sorry för jag lyfte gammal tråd

superforce
2005-10-17, 22:11
[QUOTE=Dumleman]Vore jag svenskalärare...QUOTE]



"Vore jag svenskalärare" är det sämsta man kan börja med.

Då det heter svensklärare. :D :booty:

Sorry.. kan tyvärr inte hålla mig..

Men för att återgå till ämnet lite..

Ett tal kan liknas med en guldfisk.

Inledning (alltså huvudet på fisken)
sedan kommer huvudstoffet (kroppen)
följt av en återupprepning, där man tar upp de viktigaste delarna.. (avslutningen av kroppen)

Sedan är det frågestund (där kroppen kommer ihop med bakfenan)

Och slutligen gör man en kortare summering av det viktigaste innehållet. :thumbup:


Orkar tyvärr inte rita upp guldfisken, men ha den i åtanke.. :D

Baan
2005-10-17, 22:36
Det går alltid fortare när du står framför klassen.
Håll händerna på pappret eller något liknande INTE i fickorna.
Ha pauser imellanåt.
Ha mycket ögonkontakt med "publiken"

Du säger väl inte direkt fel, men har man ett paper i handen bör man byta ut det mot något annat, för prasslande papper är förbannat irriterande och oproffsigt :D kanske lägga ett block på bordet med lite punker o så, eller talkort t ex. Tror nyckeln till att hålla tal är i princip övning övning och ännnu mer övning, sen visst man kan försöka få med sig något teoretiskt med, men går inte få med allt på en gång...

chidde
2005-10-17, 23:03
har inte orkat läsa igenom andras tips som du har fått, måste säga att jag är en mästare på att hålla föredrag så här kommer mina tips

börja aldrig nåt muntligt med: "nu ska jag berätta om..."
inlevelsen är viktig, men inte för mycket för då blir det falskt.. du ska vara naturlig! hade en kille i klassen som försökte med det och började artikulera (?) han förtjänade en höger och det var inte intressant o lyssna på honom

sen ska du givetvis fånga publikens uppmärksamhet, gärna med ögonkontakt
många vill gärna titta på läraren hela tiden, men oroa dig inte... läraren har stenkoll på dig, en sak som är säker

använd tavlan, skriv upp lite grejer.. ämnet du kommer prata om har säkert subämnen, det é bra att skriva upp dem efter hand... då har du tid på dig att börja fundera på hur du ska inleda nästa ämne

i ditt fall ska du prata om hälsa, då kan du skriva upp träning och berätta lite kring det.. och sen fortsätta med kost, och kanske avsluta med vila

som nån annan sa, händerna i fickan ska du undvika.. ska dem vara nånstans så ska dem vara bakom ryggen, antingen går du runt i klassrummet medans du pratar eller så står du still. stå inte o byt ben, stampa och grejer. stå gärna rakryggad också

ställ gärna frågor till publiken, typ: "har ni hört om...?" eller "visste ni att...?" "hur många har...?" osv ... lite då o då förstås, o inte för många :)

sen avslutar man alltid en redovisning med en frågestund där man får chansen att få sina frågetecken uträtade

lycka till