handdator

Visa fullständig version : 6 dagars träning/vekan.. återhämtning?


keffat_liv
2005-09-06, 20:15
Jag har då tänkt och träna 6 dagar i veckan 4 dagar blir det styrka och 2 kondition. Då undrar jag hur det blir med återhämtningen. Jag har förstått att den är mycket beroende av kosten, vila och även olika från person till person. Men 6 dagar kanske absolut är för mycket för att få en full återhämtning? Om inte, så tänker jag testa detta ett tag och då lär jag ju själv känna om det funkar bra för mig eller inte.

Anledningen till att jag frågar är att jag egentligen först ville köra 7 dagar i veckan (på så sätt inte få så långa styrkepass i med att de fördelas mer) men så sa min pappa att han inte tyckte det var någon bra ide alls sen började han snacka om nån skidåkare som just gjorde så och är helt utsliten idag bla bla(han är ju inte speciellt kunnig, men kanske ligger nåt i det han säger ändå?) Så han tyckte att jag iaf skulle ha minst 1 vilodag.

Allan
2005-09-06, 20:40
Jamen göta petter - mer info. Vilken nivå ligger du på? Vikt, lämgd - the lot!


allan

keffat_liv
2005-09-06, 21:36
Jamen göta petter - mer info. Vilken nivå ligger du på? Vikt, lämgd - the lot!


allan

trodde inte det var så viktigt ;) Tränat till och från i 1 år, 4 månader seriöst.
Vikt 73-75kg, 178cm lång.

keffat_liv
2005-09-07, 10:45
nu när du fått infon så svarar du inte :furious: :) nä, men jag får väl testa det ett tag då och se hur jag känner.

Dav0d
2005-09-07, 11:22
Jag kör 8 pass i veckan just nu, och återhämtningen funkar. Men sen har jag inget liv förutom att vila och äta.

Men när jag förut gick i skolan tränade jag 6 dagar i veckan, gick utmärkt. Men jag tipsar dig att använda tillskott, käka innan du lägger dig och sov minst 9 timmar per dag. Men 1 vilodag behövs i veckan, oavsett hur många pass du kör (Iallafall för mig, och många andra =).

Fredrik_
2005-09-07, 11:44
Det beror ju mycket på hur du tränar också, så det är väldigt svårt att säga, men rent allmänt är väl 4 styrkepass och 2 konditionspass i veckan fullt genomförbart. Sen kanske du inte ska trappa upp från 1 pass i veckan till 6 pass på en gång (bara exempel, har ingen aning om hur du gör nu), utan långsamt bygga upp träningsdosen till den nivå du vill hålla den på så att kroppen hinner vänja sig.

Tränar du så pass mycket kan det ju också vara läge för en vilovecka då och då när/om du känner dig sliten.

Yooo
2005-09-07, 12:01
Beror på hur intensivt du tränar.

mentzer
2005-09-07, 12:16
Varför inte testa? Du kommer märka ganska snart om det funkar eller ej.