handdator

Visa fullständig version : En applåd för gamlingarna!


Selfors
2002-05-28, 22:58
Hehe, satt o tittade på en äldra man runt 65 som började hiva på tyngder på bänkpressen. Själv satt jag o småskrattade lite när det började gå upp mot en 200 kg, tänkte att jag får la gå fram o hjälpa den stackars gubben, tänkte att han kanske hade hamnat fel, då lägger han sig ner o gör 5 snabba... fatta reaktionen jag fick, en 65 årig gubbe som iofs ser lite halvstor ut, lägger sig ner o kör mer än vad jag kommer köra inom dom närmaste 10 åren. Fick då veta av en polare att han hade varit med i världsmästerskapen i bänkpress för ett antal år sen.
Men kontentan av detta är att jag skulle vilja ge en applåd till dom äldre gamlingarna som håller igång, det e annat ään att sitta hemma o ruttna, o jag vet defentivit att jag kommer vara en av dom tränande när jag komme upp i den åldern.
Så, keep on going old mans!
Mvh. Martin Selfors

Arne Persson
2002-05-28, 23:01
Som sagt, här är en hel del ynglingar som har en hel del att lära. ;)

Munter
2002-05-28, 23:04
Instämmer till fullo, tycker det är kul med 'gamlingar' som håller kroppen pigg. Än om just det här fallet var å det extrema kanske hehe

Åse Columbus
2002-05-29, 13:29
Ler....bara ler.... http://www.theunholytrinity.org/cracks_smileys/contrib/corky/corkysm60.gif

z_bumbi
2002-05-29, 13:46
"Gamlingar" är bra för motivationen.
Jag körde vader med förra gymets ålderman. Stående vadpress och varje set tänkte jag att "nu ska jag klå gubben" jag lyckades ta minst två repetioner mer på varje vikt upp till 240 kg, då jag upptäckte två saker.
Han körde ett minrep på 2 cm i övre läget mellan de vanliga repen och han tittade hela tiden på klockan.
Förklaring till klockan kom när han sa "Hej då nu ska jag spela fotboll", själv låg jag på golvet med kramp i båda vaderna.....
70 år är ingen ålder upptäckte jag då :)

Munter
2002-05-29, 13:51
bumbi haha :D

Orion911
2002-05-29, 15:57
200 kg och 65 år gammal inte dåligt för en gammal man . :)

spinkoo
2002-05-29, 17:20
200 kg är inte illa för en ung man heller... :D

Arne Persson
2002-05-29, 17:55
På tal om gamla och starka personer, svenske Karl Norberg är NO 1. http://www.planetmuscle.com/articles/4_4/brobdingnagians.html

Kolla in hans olika rekord och hans ålder när han satte dom. Tyvärr alla steroidfixerade så var han totalren.

Patte
2002-05-29, 19:37
Kände samma sak när en "gubbe" på gymmet kommer in och pumpar först på ca 90 kg och jag tänkte det där är väl ingenting men när han låg på samma tempo i repsen upp till 150 så började jag undra. Sen la han på 180 kg och gjorde 2 rep utan att någon passade. Man blev så jäkla förvånade och hela gymmet stod typ bara och gapade. *skratt*

Så döm inte ut dem som är äldre och har lite mer i underhudsfett för att en del av dem är så starka att dem klår dem flesta på gymmet :)


Selfors >> Såg att du e från kungsbacka? det var möjligtvis inte på simhallsgymmet du såg detta eller?? :)

[ 29 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: [ pAtTe ] ]

robb
2002-05-30, 02:13
Det var på träningskompaniet han såg de, ja tränar där oxå o e polare me selfors.

Tjockisen
2002-05-30, 17:32
Är själv gammal Träningskompanist, det är väl där han håller till. Hårig, liten och jävligt bred, underarmar grova som satan. Knaprar russin och ser allmänt ofarlig ut ;). Blev rätt knäckt när det visade sig att det efter att ha frågat om han fick ta skivstången efter mig inte skulle köra på mina fjuttiga 90 kg utan bara värma på dem.
Brukade prata med honom när jag tränade där, riktigt trevlig gubbe faktiskt..
Trodde han skulle vara lite uppblåst då han trots allt slagit en del del rekord. Han var dock inte riktigt säker på om han fortfarande höll nåt av rekorden. Tyckte det var lite tufft, om man inte orkar bry sig tillräckligt för att hålla koll på om hurvida man fortfarande är bäst på nånting eller inte.
Bifaller med ovanstående skribenter, jävligt skönt att se en såpass gammal gubbe med så satans mycket styrka i sig, visar att man inte behöver bli nån skelettmager gammal gubbe med knappt ork att gå ner för stan.

r90
2002-05-30, 21:24
Arne du är väll rätt gammal ;)
Och du värkar ju hålla igång bra!


( hehe ta inte illa upp bara )

Arne Persson
2002-05-30, 22:33
Ja, eftersom man fyllde 44 för en vecka sedan så är man väl gammal? trots att man nog är hyfsat stark fn och planerar att bli betydligt starkare. Rollatorn få vänta.

robb
2002-05-30, 22:58
tjockisen:

Japp, precis han vi snackar om :)

z_bumbi
2002-05-31, 10:30
Arne Persson: Rollatorn är väl perfekt att lasta massor av vikter på och använda som motstånd i uppförsbackarna, du borde ju få ett bra och ojämt rörelesemönster pga av hjulens konstruktion :)

Arne Persson
2002-05-31, 10:44
Jag kan ju byta ut hjulen mot våra kamsegment. ;)

Hemi
2007-06-19, 17:20
Ops, webbshop

Hemi
2007-06-19, 17:29
Annars står det lite om Karl Norberg "The Giant Swede" i denna artikel. Bumpar eftersom den gamla länkenej fungerar längre. Fanns bilder och annat förut.
www.aafla.org/SportsLibrary/IGH/IGH0504/IGH0504w.pdf

SHUMMAN
2007-06-19, 17:32
Fick då veta av en polare att han hade varit med i världsmästerskapen i bänkpress för ett antal år sen.

någon gammal kändis ?

Hemi
2007-06-19, 17:37
någon gammal kändis ?

Tråden är över 5 år gammal så Selfors kanske inte 'finns' längre.

YTS
2008-07-08, 19:17
tjockisen:

Japp, precis han vi snackar om :)


Han är inte särskillt tjock, för att vara styrkelyftare.
Han hade 4 världsrekord samtidigt i styrkelyft på 80 talet, dom stod sig länge, men nu gäller dom inte längre. Han var för övrigt nyligen med i en av kungsbackas tidningar, där det stod om honom.
Han har även haft världsrekord i dragkamp, runt 170 kg drog han upp.
Han är en legend inom kraftsport.

Rastafari
2008-07-08, 22:53
Jag träffade en gubbe som var 74 år på gymmet en gång. Han var hyfsat stark, och körde tungt.

Men han reppade inte bänk på 200 kg, jävlar alltså.

Popeye
2008-07-08, 22:58
Sprang på en 70-åring häromdagen på gymmet. Han brukar köra på 150kg i böjen. Kul och trevlig gubbe, imponerande att se.

johanw
2008-07-08, 23:01
Hehe, satt o tittade på en äldra man runt 65 som började hiva på tyngder på bänkpressen. Själv satt jag o småskrattade lite när det började gå upp mot en 200 kg, tänkte att jag får la gå fram o hjälpa den stackars gubben, tänkte att han kanske hade hamnat fel, då lägger han sig ner o gör 5 snabba... fatta reaktionen jag fick, en 65 årig gubbe som iofs ser lite halvstor ut, lägger sig ner o kör mer än vad jag kommer köra inom dom närmaste 10 åren. Fick då veta av en polare att han hade varit med i världsmästerskapen i bänkpress för ett antal år sen.
Men kontentan av detta är att jag skulle vilja ge en applåd till dom äldre gamlingarna som håller igång, det e annat ään att sitta hemma o ruttna, o jag vet defentivit att jag kommer vara en av dom tränande när jag komme upp i den åldern.
Så, keep on going old mans!
Mvh. Martin Selfors

Som jag ser det är det på sextioårsdagen man på allvar kan utvärdera sin träning.

Mr. Moose
2008-07-09, 02:18
Som jag ser det är det på sextioårsdagen man på allvar kan utvärdera sin träning.

Skönt, då har man nästan 10 år på sig. 50 årsdagen får väl bli en "miniformtopp" då.

machine gun
2008-07-09, 10:45
Inom uthållighetsidrotten finns det många imponerande prestationer bland de äldre åldersgrupperna. Det är ju för sjutton 90-åringar som genomför Ironman på Hawaii!

Själv satsar jag på pallplats i triathlon-VM i klass 70+ i framtiden :cool:

R1ck
2008-07-09, 10:57
Strongmans Odd Haugen från danmark är inte så dålig heller.

Smml
2008-07-09, 11:32
En 60-åring drog 300 i marklyft i UTK i Uppsala

YTS
2008-07-09, 19:03
Jag har sålt en Ivanko Supergripper till en 90 år ung murare, kroppen är böjd, men händerna är av järn.