handdator

Visa fullständig version : Psykologier ?


mela
2005-09-06, 15:58
Är det någon här som har koll på Psykoanalysen, Behaviorismen, den Humanistiska psykologin eller den Kognitiva teorin?

Skall skriva om mig själv utifrån dessa men förstår inte häftets
förklaring och skulle gärna behöva en till. Kanske ett exempel
eller två?

MasterChief
2005-09-06, 16:03
Är det någon här som har koll på Psykoanalysen, Behaviorismen, den Humanistiska psykologin eller den Kognitiva teorin?

Skall skriva om mig själv utifrån dessa men förstår inte häftets
förklaring och skulle gärna behöva en till. Kanske ett exempel
eller två?

Eftersom jag själv förespråkar den kognitiva terapin så slänger jag in en länk till en bra lättläst artikel:
Kogntiv terapi (http://www.heureka.org/kognitiv.shtml)

mela
2005-09-06, 16:19
Eftersom jag själv förespråkar den kognitiva terapin så slänger jag in en länk till en bra lättläst artikel:
Kogntiv terapi (http://www.heureka.org/kognitiv.shtml)

thx... ingen som har koll på dom andra ?

AnimalGen
2005-09-06, 16:23
Det enda jag vet om Psykologi är att jag är sjuk i huvudet *screwy*

mela
2005-09-06, 16:24
Det enda jag vet om Psykologi är att jag är sjuk i huvudet *screwy*

:laugh: :laugh:

AnimalGen
2005-09-06, 16:32
:laugh: :laugh:
Skratta aldrig åt sanningen.

Zpliff
2005-09-06, 17:38
Kanske lite sent men i alla fall.

Behaviorismen
http://www.hedbergska.sundsvall.se/ps/watson.html

Psykoanalysen
http://www.hedbergska.sundsvall.se/ps/freud.html

Där finns länkar till andra siter med mer information med.

emiste
2005-09-06, 18:09
Om jag vore du skulle jag flika in det faktum att alla de tekniker du ämnar skriva om utom den sista är rent vetenskapligt helt obeprövade. Det finns inget som stödjer varför de verkar, bara möjligen att grupper som fått behandlingen erfarit en förbättring av ett problem. Även om en förbättring inte kan förnekas så kan den bero på många saker, det har t.ex. gjort studier som visar att när det gäller undersökningar av människors mående räcker det ofta med att de bara blir uppmärksammade, och om de dessutom ska ingå i en studie spelar det ofta ingen roll vilken teknik som tillämpas.

Utvecklingen av Kognitiv terapi, däremot har i mångt och mycket drivits fram av den neurologiska forskningen, och inte av filosofer som Freuds obeprövade tankar och teorier. Det kan låta illa, men idén är egentligen att man tränar människan som man tränar alla andra djur. Vad gäller det som driver vårt intellekt, välmåendet, fungerar alla djurs hjärnor i stort sett likadant. Vad som får en människa att i nyfikenhet söka lösningen på ett matematiskt problem är detsamma som får ett bi att söka honung i en tilltalande blomma, signalsubstansen dopamin. Hundar som lär sig konster lär sig hur de ska söka tillfredsställelse genom en rad manövrar.

På samma vis kan det motsatta fungera, vi kan lära oss tänka i destruktiva och negativa banor. Psykoanalysen har t.ex. tagits fram helt utan någon som helst kunskap om dessa mekanismer som är så centrala för vårt beteende. Grunden i det att "tala ut om problemen" visar sig t.ex. helt felaktig utifrån människans kognition, att uppmärksamma ett problem gör att anslutningarna mellan neuronerna anpassas för att hjärnan ska kunna tänka de negativa tankarna. Inlärning som det också heter.

För stöd åt mina påståenden hänvisar jag till Stefan Kleins bok Lyckoformeln (http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9127107361). , som sammanfattar och förklarar allt detta på ett förhållandevis lättbegripligt sätt. Om det är något större projektet du ska göra Mela, rekommenderar jag nästan att du köper eller lånar den för att den kan hjälpa dig förstå alla de andra teorierna. Här (http://www.kbt.nu/) är en annan informativ webbsida inriktad på kognitiv beteendeterapi som det också kallas.

mela
2005-09-06, 18:14
thx :D får se vad jag gör av det :)

Garnax
2005-09-06, 18:35
Skratta aldrig åt sanningen.

Trist för dig då sanningen ofta överträffar historien och kan vara enormt roliga

Zpliff
2005-09-06, 18:49
emiste, ursäkta om jag fattat fel, men menar du att behaviorismen inte har vetenskapliga grunder att stå på?

Tolkia
2005-09-06, 22:34
Gissar att han menar att man inte säkert kan säga varför saker och ting blir som de bli/fungerar som de gör; man iakttar hur det förhåller sig och kan baserat på tidigare iakttagelser göra antaganden om hur det förmodligen kommer att bli i ett visst fall - med större eller mindre säkerhet - men man kan egentligen inte säga VARFÖR det kommer att bli på ett visst sätt, bara "veta" ATT det kommer att bli på det sättet. Något som för övrigt gäller STORA delar av även den "vanliga" medicinen.

MacLeod
2005-09-06, 23:53
Vad är det du ska skriva? Vad som passar dig eller?

High1ander
2005-09-07, 04:42
Är det någon här som har koll på Psykoanalysen, Behaviorismen, den Humanistiska psykologin eller den Kognitiva teorin?

Skall skriva om mig själv utifrån dessa men förstår inte häftets
förklaring och skulle gärna behöva en till. Kanske ett exempel
eller två?
Har du en aningen om hur bred den frågan är och hur mycket svårare den blir att beskriva då vi inte vet ett dugg om dig.

En bättre fråga skulle kanske vara "vad tycker XXXXXX är orsaken/terapin för alkoholism".

Kognitiva terapin går ut på att ändra ens tankebanor. Ofta från negativ/pessimist till positiv/optimist.

Beteende går ut på att man lär sig göra saker genom olika sätt, och terapin går ut på att lära om sig.

Freud så gräver man i det förflutna och det undermedvetna, terapin går ut på att ta reda på vilka "faser" som blivit uppfuckade och vilka "försvarsmekanismer" man "skyddar sig med".

Biologiska förklarar allt med neurokemiska reaktioner, terapin går ut på att äta piller eller kanske bara ändra kosten.

Sociala förklarar att ens problem bygger på att man har idéer och tryck från samhället att vara på ett sätt, osv.

Säg en egenskap som är "dålig" hos dig, eller som du vet kanske är konstig, så kan vi nog försöka förklara den med de olika paradigmen...

mela
2005-09-07, 06:06
Har skrivit klart det nu.

Saken är den att uppgiften heter "Jaget" men vi ska inte skriva
typ "Jag heter Michaela och jag är 17 år." Utan vi ska skriva om
vilka händelser och vad det är som har gjort att vi är dem vi är
idag. Som exempel: "Jag struntade i att räkna matteuppgifterna
när jag gick i sjuan och åttan, därför har jag idag problem med
att räkna matte." Dåligt exempel iofs.

Men sedan skulle vi skriva om oss själva utifrån dessa teorier, bara
några få rader så att lärarna vet att vi har fattat dem.