handdator

Visa fullständig version : Olika stora biceps


Mackan.D
2005-09-06, 12:52
Jag tror att jag har olika stora biceps till att börja med. Svårt att se på vänsterarmen i med min tatuering och så e ju både höger och vänmster riktigt små :) I allafall, jag VET att min vänster biceps är svagare än min högra och idag ska jag köra rygg/biceps, och för första gången köra en hands biceps övningar, som hantelcurl. Det kommer säkerligen skilja 2-3 kilo på vänstran och högran och då undrar jag bör jag träna med olika vikt? Eller bör jag ta XX kilo och köra kanske 10 reps på högran (sen orkar jag inte mer) men bara 5-7 på vänstran eftersom jag inte orkar mer där?

benkeee
2005-09-06, 13:12
Läste det här på AST: Doktorer har nyligen upptäckt en möjlig bieffekt av kroppskonsten, som kan göra att din bula på biceps krymper.

I juliutgåvan av Annals of Internal Medicine, rapporterade läkare från Israel tre fall där unga män nyligen hade gjort tatueringar och börjat förlora muskelmassa kring det område där tatueringen gjorts. Alla hade tatueringar på överkroppen och led av att musklerna hade härdsmälta på axlar och armar. Två hade också nervskador.

Det fanns ingen annan förklaring till denna mystiska muskelförtvining och olyckligtvis så är denna skada permanent, sa Dr. Israel Steiner vid Hadassah University Hospital i Jerusalem till Reuters Health. Exakt hur en tatuering utlöser muskelatrofi är oklart sa han, men möjligen kan det vara skadorna från nålen, dålig teknik hos den som gör det eller pigmentet i tatueringsfärgen. En viss forskning noterar han har visat sig innehålla giftiga ämnen.

Steiner noterade att så vitt han vet så är detta första gången tatueringar har förknippats med muskelförtvining. "Trots det" sa han, "Jag tror detta är en bieffekt av tatueringen och man ska tänka på att det kan hända."

Mackan.D
2005-09-06, 13:15
Det tror jag faktiskt inte på för 5 öre..... Finns hur många styrkelyftare som helst som har tatueringar lite överallt utan problem.

Och jag har alltid varit svagar i vänstra bicepsen, kanske för att jag är högerhänt? vet ej. Tatueringen gjorde jag när jag var 14 och då hade jag i stort sett ingen biceps:) rörde aldrig mig, satt vid datorn hela dan osv.

benkeee
2005-09-06, 13:36
Det tror jag faktiskt inte på för 5 öre..... Finns hur många styrkelyftare som helst som har tatueringar lite överallt utan problem.

Och jag har alltid varit svagar i vänstra bicepsen, kanske för att jag är högerhänt? vet ej. Tatueringen gjorde jag när jag var 14 och då hade jag i stort sett ingen biceps:) rörde aldrig mig, satt vid datorn hela dan osv.

OKej. MAN FÅR INTE LÄNKA TILL KONKURRERANDE WEBSHOPAR! Där kanske du får svar?

Mackan.D
2005-09-06, 13:59
OKej. MAN FÅR INTE LÄNKA TILL KONKURRERANDE WEBSHOPAR!. Där kanske du får svar?

tackar. Återkommer nog sen efter träningen, då jag fått svar på hur mycket svagare jag e i vänstran.

NerX
2005-09-06, 14:08
Kör samma reps även på den starkare armen, kommer att jämna ut sig med tiden.

Mackan.D
2005-09-06, 17:57
Ajdå vad svag jag var:S nu körde jag rygg först, riktigt hårt som tog rätt bra på biceps, men jag klarade inte mer 8.5kg x 4 på vänstran och 8.5 x 6 typ (fast körde bara 4, för att det skulle bli lika) på högran... :em: Ska nog köra biceps först nästa gång:/ Men borde jag sänka vikten när jag bara klara 8.5 x 4? isåfall måste jag köra med "meshantlarna" skulle vara enormt pinsamt hehe.

Allan
2005-09-06, 19:06
Alltså, med dina vikter....Oroa dig inte. Det där kommer att rätta till sig. Kör så mycket du orkar på varje arm; den starkare kommer inte att skena iväg utan den svaga kommer att komma ikapp.
F ö är i stort sett ALLT som står på AST:s sida ren smörja.

allan

benkeee
2005-09-06, 19:18
F ö är i stort sett ALLT som står på AST:s sida ren smörja.

allan

Det tycker jag inte! Det är nog den bästa sidan jag vet. De har hjälp mig med mycket... Man kan fråga Paul Cribb, och Steroidafria bodybuildern Jeff Willet om precis vad som helst, och de svarar. Det är nog ingen annan kosttikkskotthemsida som har så, vad jag vet!

Ha det bra, Bänke

Mackan.D
2005-09-06, 19:57
Alltså, med dina vikter....Oroa dig inte. Det där kommer att rätta till sig. Kör så mycket du orkar på varje arm; den starkare kommer inte att skena iväg utan den svaga kommer att komma ikapp.
F ö är i stort sett ALLT som står på AST:s sida ren smörja.

allan

tackar, låter bra!!

Försökte få en perfekt bicepsrörelse idag på övningarna jag körde. Alltså utan att ta i med axlarna alls och jag måste säga att jag belv ganska paff hur svaga mina biceps är jämtemot resterande kropp, fast det ska det bli ändring på:)

Cidersson
2005-09-06, 21:32
Nu har jag inte läst igenom vad de andra sagt till 100%, men det är mycket viktigt att du kör samma antal reps och vikt med båda armarna, annars kommer det bli värre så drar antingen din vänstra eller högra ifrån.

Mackan.D
2005-09-06, 21:41
Nu har jag inte läst igenom vad de andra sagt till 100%, men det är mycket viktigt att du kör samma antal reps och vikt med båda armarna, annars kommer det bli värre så drar antingen din vänstra eller högra ifrån.

nu skrev just allan tvärtom. Samma vikt lär det väl bli, men knappast samma antal reps. Vet inte vem jag ska tro på. Allan har väl högre "rang" här på forumet (låter skumt att säga?) nä, men han är väl mer kunnig, fast visst han kan ju också ha fel.

Weird
2005-09-06, 21:58
nu skrev just allan tvärtom. Samma vikt lär det väl bli, men knappast samma antal reps. Vet inte vem jag ska tro på. Allan har väl högre "rang" här på forumet (låter skumt att säga?) nä, men han är väl mer kunnig, fast visst han kan ju också ha fel.
skule nog säga allan.
men jag tycker nog at du ska se till att utförandet e lika du kanske fuskar mer med den starkare armen så det e det som gör den starkare ......

Mackan.D
2005-09-06, 22:01
skule nog säga allan.
men jag tycker nog at du ska se till att utförandet e lika du kanske fuskar mer med den starkare armen så det e det som gör den starkare ......

Mycket möjligt faktiskt

Cidersson
2005-09-06, 22:02
Alltså att köra så mycket du orkar med samma vikter är det väl dom menar?
Jag menar bara att du inte ska tex öka i vikt med ena armen. Däremot så står jag fast vid mitt tidigare uttalande om att köra samma antal reps med båda armarna. om du kör koncentrationscurl så börjar du med din svaga arm, klarar du bara 6 med den så gör du bara 6 med din starka arm. Det är iaf det tips jag fått av personer som vunnit titlar i bodybuilding. (säger inte att dom vet allt för det, men att tankesättet är inte mitt eget påhitt :) )

Weird
2005-09-06, 22:04
Alltså att köra så mycket du orkar med samma vikter är det väl dom menar?
Jag menar bara att du inte ska tex öka i vikt med ena armen. Däremot så står jag fast vid mitt tidigare uttalande om att köra samma antal reps med båda armarna. om du kör koncentrationscurl så börjar du med din svaga arm, klarar du bara 6 med den så gör du bara 6 med din starka arm. Det är iaf det tips jag fått av personer som vunnit titlar i bodybuilding. (säger inte att dom vet allt för det, men att tankesättet är inte mitt eget påhitt :) )
så tycker jag med men skulle nog ändå lita mer på allan då han har ganska mycke erfarenhet

Lyset
2005-09-06, 22:21
Nu har jag inte läst igenom vad de andra sagt till 100%, men det är mycket viktigt att du kör samma antal reps och vikt med båda armarna, annars kommer det bli värre så drar antingen din vänstra eller högra ifrån.

Jag har aldrig fattat det där snacket. Varför skulle den starkare armen dra ifrån mer och mer bara för att man på grund av den större styrkan kan träna den lite tyngre? Det vore ju trevligt om det fungerade så, eftersom det skulle innebära att ens volym- och styrkeutveckling gick snabbare och snabbare ju starkare man blev. Men så är det ju som bekant inte.

MilkmaN
2005-09-06, 22:42
Jag har aldrig fattat det där snacket. Varför skulle den starkare armen dra ifrån mer och mer bara för att man på grund av den större styrkan kan träna den lite tyngre? Det vore ju trevligt om det fungerade så, eftersom det skulle innebära att ens volym- och styrkeutveckling gick snabbare och snabbare ju starkare man blev. Men så är det ju som bekant inte.

Nej, men den kommer fortfarande ligga före, eller hur?

Träna varannan annars, en vänster, en höger. Så lägger du av när en arm gör det.

biffsson
2005-09-07, 09:06
Alltså att köra så mycket du orkar med samma vikter är det väl dom menar?
Jag menar bara att du inte ska tex öka i vikt med ena armen. Däremot så står jag fast vid mitt tidigare uttalande om att köra samma antal reps med båda armarna. om du kör koncentrationscurl så börjar du med din svaga arm, klarar du bara 6 med den så gör du bara 6 med din starka arm. Det är iaf det tips jag fått av personer som vunnit titlar i bodybuilding. (säger inte att dom vet allt för det, men att tankesättet är inte mitt eget påhitt :) )

Så har jag alltid gjort. Jag tycker att det fungerar bra.
Jag har tränat i 13år.

Alla jag tränat med har också gjort så.

Jag tror att den starkare armen drar ifrån ännu mer om man tex kör 5 reps på vänster och 8 reps på höger.

Mvh/Biffsson

delta_mats
2005-09-07, 11:47
Jag tror att jag har olika stora biceps till att börja med. Svårt att se på vänsterarmen i med min tatuering och så e ju både höger och vänmster riktigt små :) I allafall, jag VET att min vänster biceps är svagare än min högra och idag ska jag köra rygg/biceps, och för första gången köra en hands biceps övningar, som hantelcurl. Det kommer säkerligen skilja 2-3 kilo på vänstran och högran och då undrar jag bör jag träna med olika vikt? Eller bör jag ta XX kilo och köra kanske 10 reps på högran (sen orkar jag inte mer) men bara 5-7 på vänstran eftersom jag inte orkar mer där?

Kör hantelövningar, Och anpassa din starkare arm efter den svagare. Börja setet med den svaga. Fixar du 10 reps på en vikt så gör då max 10 reps med den starkare armen på samma vikt. Efter en tid så kommer skillnaden minska och förhoppningsvis vara försumbar till slut. Men det är normalt att vara starkare i en sidan av kroppen. Speciellt tror jag det gäller armar, händer mm. Då man använder ena sidan mer än den andra.

Mackan.D
2005-09-11, 20:24
Kom att tänka på en sak. Om man kör övningar som skivstångscurl osv som kräver båda biceps samtidigt, då kan väl inte den ena dra ifrån?

Hoppas nu jag kan få svar här så jag slipper göra en ny tråd om detta:/

Allan
2005-09-11, 20:55
Kom att tänka på en sak. Om man kör övningar som skivstångscurl osv som kräver båda biceps samtidigt, då kan väl inte den ena dra ifrån?
/

Nej. Lägg ner det där nu och kör istället. Det kan INTE bli fel


allan

Mackan.D
2005-09-11, 21:02
Nej. Lägg ner det där nu och kör istället. Det kan INTE bli fel


allan

haha, okej, du har övertalat mig (tror jag) :) måste ju få vara orolig.