handdator

Visa fullständig version : Förkylning/sjukdom - ont i lederna, varför?


Pez
2005-09-06, 12:47
Varför får man ont i leder/muskler när man är förkyld/sjuk egentligen?
Kanske är en dum fråga, men eftersom jag är sjuk och har tråkigt så funderar jag på sån här skit.

Nåväl - nån som vet?

JJ
2005-09-06, 12:48
Kanske för att du är led-sen? Nä, förlåt.

Ironbabe
2005-09-06, 12:50
Beror väl på vad man har smittats med? Eller får du sån värk jämt när du är förkyld?

(Chins o dipsställningen har stått ovanligt tom ett tag..nu vet jag varför) :)

Piranha
2005-09-06, 12:53
200 reps i dips ställningen börjar väl ta ut sin rätt.



Skämt åsido , förkylngar etc brukar jag bli jävligt knakig i lederna på , sen speciellt om man ligger lågt i BF , ungefär som kroppen suger ut det sista lilla som finns kvar.

Stoltz
2005-09-06, 13:21
Jag sitter faktiskt inne med exakt samma sak just nu. Precis innan förkylningen fick jag värk i mina underarmar och sen efter någon dag då förkylningen blivit värre hade jag ont i ett av smalbenen, båda låren, magens ena sida och underarmarna (Även i ryggen, men det hör till daglig rutin så kände inte om det var något extra ;) )

Min gode far har precis samma problem, kanske ligger i arv?

Pez
2005-09-06, 13:27
Beror väl på vad man har smittats med? Eller får du sån värk jämt när du är förkyld?
Jo.. blir mer eller mindre alltid stel(are) och får värk i underarmar, armbågar, nacke..
Sen blir min rygg där jag varit skadad tidigare alltid tjurig och ger sig tillkänna när jag är "förkyld/allmänt krasslig", funderar på hur det hela hänger ihop och mekanismerna bakom (allmän inflammation?).

MasterChief
2005-09-06, 13:45
Vid en infektion kommer lymfcirkulationen att belastas mer på grund av ökade mängder vita blodkroppar. Lymfvätskan måste pumpas genom kroppsvävnaderna med hjälp av intramuskulära kontraktioner och infektionen gör vätskan mer trögflytande. Detta gör att lymfdränaget blir sämre och försämrar cirkulationen och därmed tillförseln av syre och näring. Bristen på syre och näringsämnen leder till ökad muskelspänning som visar sig som värk.