handdator

Visa fullständig version : raka marklyft


Forza
2005-09-06, 12:02
såg precis i övningsbanken att man ska köra raka marklyft med helt raka ben, dvs låsta knän.

När jag kör denna övn så böjer jag benen lite, dvs inte låsta knän. Jag behåller sedan denna form i hel övn, jag låser alltså benen i en lite böjd postion.E detta sämre eller? Känns mycke i baksidan dan efter iallafall.

så e det lugt att fortsätta som jag gör eller ska man börja köra helt raka ben?

sunkan
2005-09-06, 12:20
såg precis i övningsbanken att man ska köra raka marklyft med helt raka ben, dvs låsta knän.

När jag kör denna övn så böjer jag benen lite, dvs inte låsta knän. Jag behåller sedan denna form i hel övn, jag låser alltså benen i en lite böjd postion.E detta sämre eller? Känns mycke i baksidan dan efter iallafall.

så e det lugt att fortsätta som jag gör eller ska man börja köra helt raka ben?

jag kör precis som du :thumbup:

kharon
2005-09-06, 13:49
jag kör precis som du :thumbup:

Jag med! :thumbup:

Fatalist
2005-09-06, 15:02
Det står väl iaf att man INTE ska ha låsta knän? :)

Jag kör också med lite böjda

Klo
2005-09-06, 15:21
Svagt böjda knän kör jag också med.

Honn
2005-09-06, 15:24
Även jag kör med svagt böjda knän. Känns inte bra att köra med helt raka ben.

OT: Forza, visst är det andersson du har på din avatar?

Forza
2005-09-06, 16:09
Det står väl iaf att man INTE ska ha låsta knän? :)

Jag kör också med lite böjda

i övn.banken står det: With knees straight, lower bar by bending hips until hamstrings are tight, och

throughout lift keep arms, knees, and back straight.
+
att bilden som visar har han hel raka ben.

Men det verkar som majoriteten kör som jag, hade varit intresant att få veta varför övn.banken förespråkar låsta knän (om jag nu inte tolkat detta fel)

Klo
2005-09-06, 16:29
i övn.banken står det: With knees straight, lower bar by bending hips until hamstrings are tight, och

throughout lift keep arms, knees, and back straight.
+
att bilden som visar har han hel raka ben.

Men det verkar som majoriteten kör som jag, hade varit intresant att få veta varför övn.banken förespråkar låsta knän (om jag nu inte tolkat detta fel)

Låsta ja mer eller mindre, spikraka nej.

autowah
2005-09-06, 17:03
Man kommer betydligt längre ner med lite böjda knän, har man dem översträckta gör det väldigt ont.

mangs
2005-09-06, 18:24
lite böjda ben men någorlunda låsta i det läget funkar bäst för mig om jag vill attackera baksida lår.

vv och byt avatar då det är en bild på en annan medlem och det får en att tro att Mr 50cm aka Andersson nu är inloggad igen.

tack på förhand

Forza
2005-09-07, 08:58
lite böjda ben men någorlunda låsta i det läget funkar bäst för mig om jag vill attackera baksida lår.

vv och byt avatar då det är en bild på en annan medlem och det får en att tro att Mr 50cm aka Andersson nu är inloggad igen.

tack på förhand
ok om man nu inte kan ha honom på bild, varför finns han med i de förvalda alternativen???

mentzer
2005-09-07, 09:03
Låsta knän och lätt böjda knän. Det ena utesluter inte det andra.

Forza
2005-09-07, 09:11
men bara för att du ska sluta lipa så byter jag...tror nog inte att någon trodde att det var självast Andersson.

Lite jobbigt när vissa ska leka moderator, blir bara trött :sleep:

mangs
2005-09-07, 09:14
Tack!

Ok, ville bara undvika eventuella förvirringar. Egentligen skall man rapportera sådant till moderatorer men jag tänkte ta det med dig direkt för att inte göra en höna av en fjäder.

Forza
2005-09-07, 09:22
Låsta knän och lätt böjda knän. Det ena utesluter inte det andra.


ok jag håller med alla att det känns bäst med lätt böjd knän men jag får det inte till att killen i övn.banken kör med lätt böjda knän.

jag menar : Throughout lift keep arms, knees, and back straight detta betyder ju att man ska hålla armar/rygg o knän raka det betyder ju inte låsta


e det nån som har svarat som har kollat i övn.banken???
man ser ju att han inte kommer så lång ner pga att knäna är raka och låsta.

mentzer
2005-09-07, 09:26
Vem har sagt att övningsbanken är en bibel som måste följas exakt?

Weird
2005-09-07, 09:59
Lite jobbigt när vissa ska leka moderator, blir bara trött :sleep:
fan hur gamal e du har du svårt att bli tillrättavisad ?
har altid lite böjda knän

Forza
2005-09-07, 10:47
varför ska man bli tillrättavisad när jag inte gjort något fel??? har väl inget med ålder att göra eller???

Weird
2005-09-07, 10:53
varför ska man bli tillrättavisad när jag inte gjort något fel??? har väl inget med ålder att göra eller???
du har tagit en annas medlems avatar. det får man inte då har du gjor fel eller hur.
dom flesta tror jag skulle hoppa över at skriva "men bara för att du ska sluta lipa så byter jag..."tex. tycker det låter som en liten tonårs-arg-på-allt-och-alla-sak at gör det ..

Forza
2005-09-07, 11:31
om man nu inte får välja hans bild varför finns den me i de förvalda alternativen då'? borde de inte ta bort den bilden därifrån isåfall? bara undrar e ju skit samma egentligen

ang "tonårs arg på allt" så stämmer det inte riktigt, e ju inte tonåring precis *rolleyes* e bara trött på folk som springer runt på forum och leker poils. finns väl moderatorer som sköter det.
ok nog om Off-topic

ska fortsätta att köra mina raka marklyft med böjda knän, verkar som om alla gör så

Weird
2005-09-07, 13:35
om man nu inte får välja hans bild varför finns den me i de förvalda alternativen då'? borde de inte ta bort den bilden därifrån isåfall? bara undrar e ju skit samma egentligen

ang "tonårs arg på allt" så stämmer det inte riktigt, e ju inte tonåring precis *rolleyes* e bara trött på folk som springer runt på forum och leker poils. finns väl moderatorer som sköter det.
ok nog om Off-topic

ska fortsätta att köra mina raka marklyft med böjda knän, verkar som om alla gör så
det ska du göra tycker jag, kna testa med raka knän ochse vad du tycker e bäst