handdator

Visa fullständig version : Benträning blir rumpträning


Calleman
2005-09-06, 08:13
Har börjat på ett nytt gym, vilket tragiskt nog inte har en benpress som jag alltid kört tidigare. Nu har jag istället fått börja köra knäböj, men mitt problem är att det känns nästan mer på rumpan än benen. Ska det vara så?

Finns det andra övningar man kan köra som tar mer på framsida ben? De senaste passen har blivit knäböj och benspark och jag har numera konstant ont i rumpmuskulaturen :cryout:

Annat var det med benpressen, då plågades låren. Vill inte direkt att rumpan ska växa av min träning.

Tips, förslag?

kharon
2005-09-06, 08:25
Du kan ju testa andra benövningar. http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor172012

Visserligen tar böjen också på röven, men det är ju inte så att du kommer att få världens största arsel bara för att du kör böj. Gluteus aktiveras också vid benpress. Allt detta har diskuterats förr så du kanske hittar nåt om du söker.

Jag upplever det så att röven tar rätt mycket stryk i början då man börjar köra knäböj, men sedan kommer benen ikapp.

Jag rekommenderar att du fortsätter med knäböj, röven kommer INTE att växa oproportionellt.

Weird
2005-09-06, 08:34
du kan testa front böj, jag tycker iallafal det den tar med på framsida lår

Calleman
2005-09-06, 09:00
du kan testa front böj, jag tycker iallafal det den tar med på framsida lår

Ja, frontböj har jag funderat på. Men känns inte säkert att köra fritt. Funkar det i smithen?

Calleman
2005-09-06, 09:02
Du kan ju testa andra benövningar. http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor172012

Visserligen tar böjen också på röven, men det är ju inte så att du kommer att få världens största arsel bara för att du kör böj. Gluteus aktiveras också vid benpress. Allt detta har diskuterats förr så du kanske hittar nåt om du söker.

Jag upplever det så att röven tar rätt mycket stryk i början då man börjar köra knäböj, men sedan kommer benen ikapp.

Jag rekommenderar att du fortsätter med knäböj, röven kommer INTE att växa oproportionellt.

I benpressen upplever jag inte att röven får så mkt stryk, snarare en brännande smärta (dock skön sådan) i låren. Idag t ex efter knäböj känner jag hur det stramar i röven och benen är bara lite lätt trötta. Kan vara att jag byggt upp en bra styrka i benen från benpressen, men att röven är svag och därför tar mkt stryk nu till en början?

Klo
2005-09-06, 09:06
Men benpressen tar ju också på röven, du är nog bara ovan vid övningen. Bak-/frontböj äger benträning keep squating :whipped:

kharon
2005-09-06, 09:09
I benpressen upplever jag inte att röven får så mkt stryk, snarare en brännande smärta (dock skön sådan) i låren. Idag t ex efter knäböj känner jag hur det stramar i röven och benen är bara lite lätt trötta. Kan vara att jag byggt upp en bra styrka i benen från benpressen, men att röven är svag och därför tar mkt stryk nu till en början?

Det skulle jag gissa på, gluteus aktiveras ju ganska friskt i böj och har du inte gjort det tidigare kommer du säkert att ha en skön träningsvärk där. Kom ihåg att träningsvärk inte är lika med tillväxt. Visst kommer röven säkert att växa av knäböj men inte oproprotionellt med benen och resten av kroppen.

Här finns knäböj enligt Allan del 1 och 2
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993

The Draf
2005-09-06, 09:35
frukta inte din gluteus ty den behövs för att böja tungt! Tung böj ger stora ben :thumbup:

Ulf A Big
2005-09-06, 09:59
I benpressen upplever jag inte att röven får så mkt stryk, snarare en brännande smärta (dock skön sådan) i låren. Idag t ex efter knäböj känner jag hur det stramar i röven och benen är bara lite lätt trötta. Kan vara att jag byggt upp en bra styrka i benen från benpressen, men att röven är svag och därför tar mkt stryk nu till en början?
Uppenbarligen kör du disco i benpressen. Annars hade du tyckt att benpressen tar för mycket på rumpan.
Knäböj är bra men ha inte för mycket lyft för då blir det lite godmorgon över det hela dvs rumpnisseträning.

Calleman
2005-09-06, 11:48
Uppenbarligen kör du disco i benpressen. Annars hade du tyckt att benpressen tar för mycket på rumpan.
Knäböj är bra men ha inte för mycket lyft för då blir det lite godmorgon över det hela dvs rumpnisseträning.

Tycker i och för sig inte jag kör så mkt disco i benpressen. Kör djupt, fötterna långt ner och långt ut på sidorna. Brukar köra 5-8 reps, så tungt är det. I alla fall för mig.

Men till frågan, hur menar du att man ska köra böj utan för mkt lyft?

Calleman
2005-09-06, 11:49
Men benpressen tar ju också på röven, du är nog bara ovan vid övningen. Bak-/frontböj äger benträning keep squating :whipped:

Yes sir ;)

RobbeliRobban
2005-09-06, 12:01
Enbart benspark om du inte vill aktivera gluteus.

Calleman
2005-09-06, 13:18
Enbart benspark om du inte vill aktivera gluteus.

Jo, men det om ngt känns lite disco. Då missar man väl en hel del av musklerna i framsida ben.

mini_Arnold
2005-09-06, 13:29
Jo, men det om ngt känns lite disco. Då missar man väl en hel del av musklerna i framsida ben.
Det är inte disco.
Jag tycker det känns i hela framsidan i bensparken.
Kör den bara som uppvärmning men ändå

Sen benpressen, har du nångång provat att ha fötterna högre upp?
För mig känns det som det då fördelas mer lika mellan baksida, rumpa och fram.

Calleman
2005-09-06, 14:10
Det är inte disco.
Jag tycker det känns i hela framsidan i bensparken.
Kör den bara som uppvärmning men ändå

Sen benpressen, har du nångång provat att ha fötterna högre upp?
För mig känns det som det då fördelas mer lika mellan baksida, rumpa och fram.

Benspark kör jag, men att basera träning av framsida ben på benspark känns inget vidare. Benpressen har jag som sagt tidigare inga problem med, den känns underbart. Men gymmet jag börjat på saknar en sådan *grr27*

thezet
2005-09-06, 14:16
Neutral benspark involverar samtliga muskler på framsidan. Jag tror dock att det vore ett misstag att helt utesluta knäböj. Om du tillhör den lilla skara som de facto har symmetriproblem p.g.a. lättränad bak är benspark bra, men även partiella böj (eller pressar) kan ha sin plats.

Klo
2005-09-06, 14:22
Neutral benspark involverar samtliga muskler på framsidan. Jag tror dock att det vore ett misstag att helt utesluta knäböj. Om du tillhör den lilla skara som de facto har symmetriproblem p.g.a. lättränad bak är benspark bra, men även partiella böj (eller pressar) kan ha sin plats.

Är du nautilus instruktör?

RobbeliRobban
2005-09-06, 14:34
Calleman: Skit i vad som är disco eller inte. Röven kommer att växa i vilket fall om du kör böj, benpress, hacklift, kortar av rörelsen mixtrar med fotställning etc.

Det är bensparken du får begränsa dig till.

z_bumbi
2005-09-06, 15:06
Neutral benspark involverar samtliga muskler på framsidan. Jag tror dock att det vore ett misstag att helt utesluta knäböj. Om du tillhör den lilla skara som de facto har symmetriproblem p.g.a. lättränad bak är benspark bra, men även partiella böj (eller pressar) kan ha sin plats.

Vad är neutral benspark?

thezet
2005-09-06, 21:45
Är du nautilus instruktör?

Nej, knappast. Men sådan kompetens finns alldeles säkert på forumet. Mitt råd är dock att du ger den mer traditionella träningen en ärlig chans. Utgå ifrån fria vikter och komplettera med maskiner. Tänk också på att du bör ligga på energiöverskott för att bygga.

Vad är neutral benspark?

Tårna riktade rakt framåt.

Weird
2005-09-06, 22:02
Tårna riktade rakt framåt.
väd händer om du pekar fötterna utåt innåt aktiversa olika muskler då ?? *bs*

thezet
2005-09-06, 22:57
Tårna inåt ger mindre betoning på rectus femoris och vastus medialis, tårna utåt minskar aktiveringen av vastus lateralis. Tårna rakt fram ("neutralt") ger maximal belastning av hela quadriceps femoris. Tycker du att det är felaktigt kan du ju alltid ta upp förhållandet med Per Tesch. Naturligtvis är variationer av benspark en skitsak, men frågan var om övningen aktiverar hela framsida lår, vilket är fallet. Det gäller för såväl Nautilusanhängare som andra.

Weird
2005-09-06, 23:09
Tårna inåt ger mindre betoning på rectus femoris och vastus medialis, tårna utåt minskar aktiveringen av vastus lateralis. Tårna rakt fram ("neutralt") ger maximal belastning av hela quadriceps femoris. Tycker du att det är felaktigt kan du ju alltid ta upp förhållandet med Per Tesch. Naturligtvis är variationer av benspark en skitsak, men frågan var om övningen aktiverar hela framsida lår, vilket är fallet. Det gäller för såväl Nautilusanhängare som andra.
de där tor jag inte ett dugg på

z_bumbi
2005-09-07, 06:26
Tårna riktade rakt framåt.

I en vanlig sittande benspark så aktiveras inte rectus femoris i någon större utsträckning oavsett hur du håller fötterna.

Att vrida fötterna för att försöka flytta belastningen är inte bra för knäna då man får en sned belastning över en gångjärnsled.

dtox
2005-09-07, 14:30
jag VILL få större rumpa fan :P

MasterChief
2005-09-07, 15:01
Är du nautilus instruktör?

Får man fråga hur du kom fram till denna slutsats? :confused:

MasterChief
2005-09-07, 15:02
Tårna inåt ger mindre betoning på rectus femoris och vastus medialis, tårna utåt minskar aktiveringen av vastus lateralis. Tårna rakt fram ("neutralt") ger maximal belastning av hela quadriceps femoris. Tycker du att det är felaktigt kan du ju alltid ta upp förhållandet med Per Tesch. Naturligtvis är variationer av benspark en skitsak, men frågan var om övningen aktiverar hela framsida lår, vilket är fallet. Det gäller för såväl Nautilusanhängare som andra.

Jag tycker Tesch inte har rätt i så mycket. Har du plöjt igenom MMM?

thezet
2005-09-07, 16:25
I en vanlig sittande benspark så aktiveras inte rectus femoris i någon större utsträckning oavsett hur du håller fötterna.
"Maximally" enligt Tesch i "Target Bodybuilding".

Jag tycker Tesch inte har rätt i så mycket. Har du plöjt igenom MMM?
Huruvida det han skriver är korrekt kan jag inte säga med säkerhet. Frågan är hur tillförlitlig MRI är som undersökningsmetod.

Att vrida fötterna för att försöka flytta belastningen är inte bra för knäna då man får en sned belastning över en gångjärnsled.
Instämmer.

Mackan.D
2005-09-07, 16:33
Uppenbarligen kör du disco i benpressen. Annars hade du tyckt att benpressen tar för mycket på rumpan.
Knäböj är bra men ha inte för mycket lyft för då blir det lite godmorgon över det hela dvs rumpnisseträning.

Vad menar du med inte för mycket lyft? för tung vikt?

z_bumbi
2005-09-07, 16:38
"Maximally" enligt Tesch i "Target Bodybuilding".

Det gör han ja (Jag letade fram boken t o m.), problemet är att rectus femoris inte fäster på lårbenet utan högre upp så när man böjer kroppen för att sitta ner så kopplas Rectus Femoris i viss mån ur (Jämför vadträning med rakt och böjt knä och involveringen av gastroknemius och soleus.).

Ulf A Big
2005-09-07, 17:31
Vad menar du med inte för mycket lyft? för tung vikt?
Dyslektiker missar en del i bland när jag har brottom.

Mackan.D
2005-09-07, 19:45
Dyslektiker missar en del i bland när jag har brottom.

så e det. inte lätt o va perfekt va?

autowah
2005-09-07, 19:53
Har du börjat på träningsverket i Malmö? De hade inte plats för benpress där, har jag hört.

Calleman
2005-09-08, 07:25
Har du börjat på träningsverket i Malmö? De hade inte plats för benpress där, har jag hört.

Exakt!

Halvkasst gym, men fem minuters promenad hemifrån. Fördelarna fick överväga nackdelarna.

autowah
2005-09-08, 18:07
Bor också väldigt nära kronprinsen, så jag har inte bestämt om jag ska börja där eller fortsätta på kockums.