handdator

Visa fullständig version : Olivolja, rapsolja


keffat_liv
2005-09-05, 23:19
Hur är fetterna i detta? är det bra fetter? vissa använder ju detta som energiintag, vilket verkar smart, om det nu är bra. Funderar på att göra det med.

undrar även, varför så många undviker gulan på äggen? Har ju varit en del trådar uppe om detta, men som jag har förstått så är det endast bra fetter i gulan?

jesse
2005-09-06, 01:14
Olivolja och rapsolja är alldeles utmärkta fettkällor som innehåller en stor del enkelomättat fett.

Sve
2005-09-06, 03:27
jag häller alltid i en skvätt rapsolja i min proteinshake. nyttigt och lätt sätt att öka kcal-intaget.

Metal_boy_
2005-09-06, 09:51
Hur är fetterna i detta? är det bra fetter? vissa använder ju detta som energiintag, vilket verkar smart, om det nu är bra. Funderar på att göra det med.

undrar även, varför så många undviker gulan på äggen? Har ju varit en del trådar uppe om detta, men som jag har förstått så är det endast bra fetter i gulan?


Bra oljor. Att steka i rekomenderas rapsoljan av de här två. Olivoljan tål inte för hög värme, men det finns folk som steker på låg värme med den. Jag rekomenderar det inte dock.

Många har väl alltid bara brytt sig om att det ÄR fett i gulan och kastar dom pga att fett är energitätt. Det har bväl alltid varit så att man trott att det var dåligt fett/kolestrol i äggulan. Till mestadels bra fett, bra kolestrol, omega-3 i gulan.

keffat_liv
2005-09-06, 10:47
Tackar för svaren.