handdator

Visa fullständig version : Alltså, hjälp :)


dtox
2005-09-05, 20:25
Jag oroar mig väldigt mycket över min kost. Känner redan nu att det är den som är min fiende och mitt stora hinder. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte äta så mycket som jag vill *grr*
Jag väger ca 66kg och är 186cm lång, vilket gör mig underviktig typ. Och eftersom jag tränar stenhårt och vill lägga på mig väldigt mycket massa måste kosten skötas.

Ett exempel på hur min kost brukar se ut:

Frukost 7.00 - Kellogs Special K

Lunch 11.00 - det som serveras i skolan. Brukar inte få i mig jättemycket. :S

Mellanmål/mat ca 15.30 - ca 60-90min INNAN träningspasset brukar jag käka mat.

ca kl. 18.00 - GAINER + banan.

ca kl. 19.30-20.00 - Mat (det morsan lagar)

Sedan brukar det bli något lättare mål innan jag lägger mig. Mackor med ost och gurka.


Jag hinner typ inte äta mer och får inte i mig jättemycket man när jag väl äter. Alltså, hur ser detta ut egentligen för en som behöver få i sig ca 2200-2400kcal + det som behövs för att bygga muskler?

Något tips på vad jag kan göra för att komma upp i de kcal jag behöver? Jag får VERKLIGEN inte i mig mycket mat, kan bero på min magsäck eller något. Men detta är verkligen något som bekymrar mig.
har ni tips eller så, skriv gärna..är tacksam för all hjälp ;)

Verni
2005-09-05, 20:36
1. Käka oftare

2. Drick mycket mycket mjölk ofta och till varenda mål

3. Komplettera med till exempel sloow protein, men först tycker jag du ska ta tag i kosten.

Endumen
2005-09-05, 20:37
Jag skulle föreslå en bättre frukost. Special K är inte vidare nyttigt (eller gott för den delen). Käka istället havregrynsgröt och lägg till nån fullkornsmacka med t.ex. skinka och keso. Även kanske nått ägg eller liknande.


lycka till!

Fettecke
2005-09-05, 20:37
ta med dig någon/köp frukt till skolan, och käka runt 09.00 och 13.00

sedan kan du dumpa din nuvarande frukost för special K är inte direkt vettig byggarmat för att istället köra på typ gröt och polarfraft extrem (eller liknande) m. pålägg osv...

läser jag fel eller äter du middag 2ggr ?

dtox
2005-09-05, 20:54
käkar mat innan jag åker till träningen samt efteråt, så middag + kvällsmat typ.

Till frukost hade jag tänkt mig osötad musli? (havregryns gröt kan ja inte käka, verkligen äckligt tyvärr).

Men liksom, hur tycker ni det ser ut? Om ni antar att jag äter en bra frukost (annat än special då, typ musli)?

keffat_liv
2005-09-05, 21:10
Jag tycker du ska göra som jag gör, räkna kcal du får i dig efter varje måltid. Slår sen klockan 20 och du saknar 500-100 kcal, tja då är det till att äta mer, kanske rent av tvinga i sig mat om man vill ha resultat på sin träning.

Endumen
2005-09-05, 21:28
käkar mat innan jag åker till träningen samt efteråt, så middag + kvällsmat typ.

Till frukost hade jag tänkt mig osötad musli? (havregryns gröt kan ja inte käka, verkligen äckligt tyvärr).

Men liksom, hur tycker ni det ser ut? Om ni antar att jag äter en bra frukost (annat än special då, typ musli)?


Jag lovar dig: TVINGA i dig havregrynsgröten i 7 dar i följd... den 8e dagen så äter du det för att det är GOTT :D

Liten Men Fet
2005-09-05, 22:37
Det går att pressa ner mer mat än vad man tror när man äter, sluta inte för att du är mätt utan ta lite till se till att du verkligen är PROPPmätt innan du slutar äta. Magsäcken tänjs åxå så efterhand kan du äta mer och mer.

Annars var det någon som sa att 1 dl matolja innehåller 1500 kcal.. Så ta en bit bröd med 7 cl olivolja på 2 gånger om dagen så borde du gå upp i vikt.

Vet inte om det är nyttigt i längden eller om det fungerar men du kan ju prova under 3-4 månader och rapportera tillbaka hit sen.

Nån annan som prova matolja?

wintzell
2005-09-05, 22:50
Åt också special k till frukost när jag gick i skolan. Det är frukosten, uteblivna mellanmål och lunchen i skolan som är problemet.
Frukosten: Jag hade väldigt svårt att trycka i mig mycket mat tidigt, men har börjat vänja mig vid det genom en långsam upptrappning. Om du inte kan äta havregrynsgröt, vilket är väldigt gott bara man lär sig äta det, så kan du börja med fil och någon nyttig müsli till att börja. När du vant dig vid det hyvla i en banan. När du vant dig vid det gör portionen lite större. Vidare försök göra en macka bestående av t.ex. polarkraft extrem med något pålägg du tycker om. När du vant dig vid det gör två mackor. Efter 2-3 veckor så är du van vid en stor frukost och kan inte klara dig utan det.

Försök hitta några mellanmål bestående av frukt, mackor, keso eller något som ger dig lite kalorier.

Så kommer vi till det svåra, lunchen. Går inte att göra så mycket åt, ät tills du mår dåligt. Det är äckligt men försök.

dtox
2005-09-06, 15:38
Jo, det gäller väl att motivera sig. Jag vill verkligen PROPPA i mig mängder men mat, men sen tar det stopp när jag försöker *grr*

btw..det där med matolja..usch s'äger jag :P sen kan det ifs inte vara speciellt nyttiga kalorier i den dl =)

jag har svårt för att räkna kalorier, det "går" liksom inte. Men vi säger såhär ungefär:

Frukost: Där kan jag få i mig en ganska stabil frukost. Mjölk/fil + musli. EN hyffsad portion.

Lunchen: Här går det väldigt segt. Blir typ bara 5 små potatisar + 1-1,5 fiskfilè. Dricker mjölk till.

Middag: Käkar jag när jag kommer hem från skolan. Här blir det ändå hyffsat med mat (enligt mig). Ida tex så käkade jag ris, gröna bönor och skinkstek. Ris åt jag mycket, 1,5 portion med 1/3 av tallriken fylld. 2 bitar skinkstek samt ganska mycket gröna bönor. Drack mjölk till och åt lite sallad.

Gainer efter träning då jag tränar, ink. en banan. Annars blir det väl något slags mellanmål här. Mackor eller så..någon godsak kanske. kakor etc.

Kvällsmat: Äter jag ca 2 timmar efter träningen. Ungefär lika stor portion som Middagen, kanske aningen mindre men inte någon jättestor skillnad. Även här mjölk till maten samt sallad.

Kvällsmål: HÄR behöver jag tips på vad jag kan få i mig..blir ofta frukt, kaka eller något sådant.

Tycker ni det låter "okej" eller helt galet för en som mig. Behöver ca 2300kcal eller nåt (väger 66kg) och vill ligga på överskott. ;)

Sonny
2005-09-06, 15:41
Kvällmål är enkelt; kvarg!

dtox
2005-09-06, 15:43
Kvällmål är enkelt; kvarg!

med kvarg menar du kesella då?

sanoj
2005-09-06, 16:10
med kvarg menar du kesella då?

D e typ samma sak.

dtox
2005-09-06, 16:13
Okej. har faktiskt aldrig ätit kesella, det är typ fil/yoghurt eller nåt?

Förslag på annat bra att äta nån timme innan man lägger sig?

OCH vad tycker ni om hur mitt "matschema" såg ut? Alltså mina mål osv.?

bluelight
2005-09-06, 17:42
Annars vet jag ett bra tips hur man kan äta mycket. Först äta en vanlig middag (potatis, kött, grönsaker, you name it) så man blir lite halvmätt, vänta en halvtimme till en timme och äta lagad mat igen, upprepa det tills du iprincip mår illa, DET är hardcore! :hbang:

userfriendly
2005-09-06, 17:51
blir väl en upprepning av vad alla andra säger men jag orkar inte läsa just nu *screwy*


Ät bättre frukost, nåt litet mellan lunchen o frukosten o mycket till lunch så blire nog bättre...
du kan dricka mjölk om maten e äcklig...

dtox
2005-09-06, 17:52
Annars vet jag ett bra tips hur man kan äta mycket. Först äta en vanlig middag (potatis, kött, grönsaker, you name it) så man blir lite halvmätt, vänta en halvtimme till en timme och äta lagad mat igen, upprepa det tills du iprincip mår illa, DET är hardcore! :hbang:

Jo, det är ju enligt vissa bättre att äta lite mindre mängd mat fast mycket oftare. Kanske vore något. Men liksom, hur mycket måste man egentligen äta? Hur många kcal får man i sig (ungefär) på en port. potatis, nån köttbit och sallad + mjölk. Om man antar att portionen inte är så jättestor?

bluelight
2005-09-06, 17:56
Jo, det är ju enligt vissa bättre att äta lite mindre mängd mat fast mycket oftare. Kanske vore något. Men liksom, hur mycket måste man egentligen äta? Hur många kcal får man i sig (ungefär) på en port. potatis, nån köttbit och sallad + mjölk. Om man antar att portionen inte är så jättestor?

Hur mycket man ska äta? Här är vad jag har ätit idag men man ska nog käka ännu mer:

Frukost: 2 mackor, mjölk, flingor och kaffe (Vet att felet sitter att jag äter förlite frukost)

Lunch: En massa pasta och ketchup.

Lunch 2: 5 st normalstora potatisar, en maaassa spenat och kanske 15 köttbullar

Middag: 5 st potatisar, och ett gäng köttbullar och ketchup.

Morsan tycker jag äter för ofta, och kommer säkert bli sur om jag äter ännu mer nu, haha.

Mackan.D
2005-09-06, 18:03
Hur mycket man ska äta? Här är vad jag har ätit idag men man ska nog käka ännu mer:

Frukost: 2 mackor, mjölk, flingor och kaffe (Vet att felet sitter att jag äter förlite frukost)

Lunch: En massa pasta och ketchup.

Lunch 2: 5 st normalstora potatisar, en maaassa spenat och kanske 15 köttbullar

Middag: 5 st potatisar, och ett gäng köttbullar och ketchup.

Morsan tycker jag äter för ofta, och kommer säkert bli sur om jag äter ännu mer nu, haha.

du måste äta mer!

Mackan.D
2005-09-06, 18:06
Idag har jag ätit/druckit

1,1 liter mjölk
2 portioner havregrynsgröt
2 grova mackor med 4 skivor kalkonkött
70gram druvsocker
70gram proteinpulver
170gram pasta
1 burk makrill i tomatsås
1 bananp

och jag har inte ens ätit hälften av vad jag ska äta idag... nu är det iaf snart middag, då blir det 7 bitar kassler och potatismos:)

dtox
2005-09-06, 18:07
Alltså en sak vad gäller mig är att jag INTE går ner i vikt, men äter inte speciellt mycket mat. visst, jag småäter ganska mycket. kakor m.m. . Men eftersom jag inte går ner i vikt, antar jag att jag ligger rätt nära "gränsen" för hur många kcal jag behöver. jag ska börja äta mer. Måste verkligen det.

Frukost: Ska börja äta musli med mjölk eller fil.
Lunch: Ska trycka i mig så mycket det går och dricka massor med mjölk :)
Middag: Här blir det mat, så mycket jag får i mig + nån frukt.
Kvällsmat: Samma mål som vid middagen. Ska käka 1 burk tonfisk varje dag också och minst 1 ägg.
Kvällsmål: Kesella eller annan YOGHYRT ELLER NÅT? FÖRSLAG NÅGON?

Mackan.D
2005-09-06, 18:12
"Hur många kcal får man i sig (ungefär) på en port. potatis, nån köttbit och sallad + mjölk"

ett glasmjölk = ca 120kcal

1 port, potatis = ca 120kcal

köttbit = beror på vad det är för kött 100-200kcal

grönsaker = inte riktigt säker.. kanske 10-50kcal

detta är då om du inte äter så jättemycket... sen är det ju svårt att veta exakt hur mycket du äter.. iaf sammanlagt ca 350-450kcal och du ska nog säkert ha 3000kcal+ per dag. Sen något mindre de dagar du itne tränar

Mackan.D
2005-09-06, 18:13
Om du äter kakor och godis så brukar ju det innehålla mycket kcal, det dumma är ju bara att det inte är så nyttigt;) men det finns många som kränger godis osv för att få i sitt dagliga kcalintag.

dtox
2005-09-06, 18:52
"Hur många kcal får man i sig (ungefär) på en port. potatis, nån köttbit och sallad + mjölk"

ett glasmjölk = ca 120kcal

1 port, potatis = ca 120kcal

köttbit = beror på vad det är för kött 100-200kcal

grönsaker = inte riktigt säker.. kanske 10-50kcal

detta är då om du inte äter så jättemycket... sen är det ju svårt att veta exakt hur mycket du äter.. iaf sammanlagt ca 350-450kcal och du ska nog säkert ha 3000kcal+ per dag. Sen något mindre de dagar du itne tränar

Nej, runt 2300 ungefär.
Så man kan säga att om man äter hyffsat små portioner så får man i sig UNGEFÄR 300-500kcal på ett mål? beroende på vad det är för mat och hur stor mängd.

zipper
2005-09-06, 19:18
Det viktigaste är ju å få i sig ordentligt med fruksost så magen vänjer sig vid stora mål under dagen sen. Sen kan du äta som fan resten av dan utan problem, har ja märkt iallaf.

dtox
2005-09-06, 19:19
Kan visa ungefär hur mkt jag äter. Idag åt jag EN sånhär portion + en till som var 1,5 ggr större.
MAT (http://img174.imageshack.us/img174/7837/bild17823lc.jpg)

Till frukost säger vi Musli med mjölk.
I skolan mindre lunchmat fast mycket mjölk.
Och på kvällen kesella eller nåt annat.

vad sägs? för lite för mig som behöver 2300kcal typ? ;)

bluelight
2005-09-06, 20:42
Det får plats nåra potatisar till och lite mera kött ;)

Liten Men Fet
2005-09-06, 20:48
Kan visa ungefär hur mkt jag äter. Idag åt jag EN sånhär portion + en till som var 1,5 ggr större.
MAT (http://img174.imageshack.us/img174/7837/bild17823lc.jpg)

Till frukost säger vi Musli med mjölk.
I skolan mindre lunchmat fast mycket mjölk.
Och på kvällen kesella eller nåt annat.

vad sägs? för lite för mig som behöver 2300kcal typ? ;)

TVÅ potatisar och en ynklig ensam köttbit?
Dubbla allt iallafall, min mormor äter mer än så.
Ät ordentligt i skolan och sen när du kommer hem äter du ordentlig lagad mat vid 16-17 sen äter du en gång till vi åttatiden.
Ät gröt till frukost.

Varför behöver du bara 2300 kcal? Vill du inte bygga muskler? Varför springer du då på gym?

norsk_gadd
2005-09-06, 20:54
Kanske inte optimalt men mycket bättre än att äta så lite som du gör nu, nämligen:

Kör 100g havregryn i en mixer, en proteindrink gjord på fet mjölk och häll i dig dessa två EFTER att du ätit din vanliga frukost.

I övrigt, mjölk till varje mål samt försök att äta mer till middag om du kan.

Lycka till!

Mackan.D
2005-09-06, 20:58
Kan visa ungefär hur mkt jag äter. Idag åt jag EN sånhär portion + en till som var 1,5 ggr större.
MAT (http://img174.imageshack.us/img174/7837/bild17823lc.jpg)

Till frukost säger vi Musli med mjölk.
I skolan mindre lunchmat fast mycket mjölk.
Och på kvällen kesella eller nåt annat.

vad sägs? för lite för mig som behöver 2300kcal typ? ;)

tycker du ska börja räkna själv:P men jag gör väl det denna gången med då: fast det blir ju inte exakt.

musli med mjölk. Tippar på att du har ungefär 5-6 dl lättmjölk i = 220kcal. Musli. Tippar på att du inte har mer än 1 portion i eftersom du inte är någon storätare så = 120kcal.

Frukost = 340kcal

Mindre lunch. Kan väl göra en gissning på att du får i dig 200-300kcal där då. Och på mjölken beror ju på hur mycket du dricker. Har ni lika små glas som vi har, så är väl ett glas ca 60kcal (om det är lättmjölk) vanliga mjölk ger ett glas 90kcal.

Skolan = 320 - 500kcal

Måltiderna du visade, tja.. kanske 300kcal på den första. Äter du sen en till 1.5x så stor så 450kcal

Måltiderna du visade = ca 750kcal

Kvällsmat = svårt att säga, 200-300kcal?

Sammanlagt = 1610 - 1890

Jag har säkert räknat fel, men skulle väl vara där omkring.. Jag kan ju omöjligt veta exakt hur mycket du äter, du skriver ju inte helt utförligt heller. Hur kommer det sig föresten att du bara ska ha 2300 //dag? deffar du eller?

Jag rekomenderar faktiskt att du käkar grovt bröd. I 2 skivor brukar där faktiskt vara runt 200-250kcal! ganska mycket tycker jag. Gott att småäta på också lite då och då.

Mackan.D
2005-09-06, 21:01
Kanske inte optimalt men mycket bättre än att äta så lite som du gör nu, nämligen:

Kör 100g havregryn i en mixer, en proteindrink gjord på fet mjölk och häll i dig dessa två EFTER att du ätit din vanliga frukost.

I övrigt, mjölk till varje mål samt försök att äta mer till middag om du kan.

Lycka till!

varför fet mjölk? för att få de få extra kcal? nej lättmjölk ska det vara, mycket nyttigare. Och ska han dricka mjölk till varje mål, for god sake - lättmjölk! :) Hur menar du att han ska göra proteindrink? med proteinpulver? nej isåfall såvida det inte är i samband med träning.

norsk_gadd
2005-09-06, 21:27
varför fet mjölk? för att få de få extra kcal? nej lättmjölk ska det vara, mycket nyttigare. Och ska han dricka mjölk till varje mål, for god sake - lättmjölk! :) Hur menar du att han ska göra proteindrink? med proteinpulver? nej isåfall såvida det inte är i samband med träning.

Du skämtar, till att börja med så kör med mellanmjölk om det ska va så känsligt. Lättmjölk, visst om du har något mot att få lite BF%-höjning men då kommer du nog aldrig bli stor heller.

Och ang. proteindrinken så finns det mig veterligen två tillfällen då ett snabbt tillskott av aminosyror är behövligt. På morgonen efter lång vila och efter träning. På vilket sätt är en proteindrink dåligt på morgonen, vad är negativt med att efter lång tid utan föda få ett snabbt tillskott av aminosyror?

Mackan.D
2005-09-06, 21:46
Du skämtar, till att börja med så kör med mellanmjölk om det ska va så känsligt. Lättmjölk, visst om du har något mot att få lite BF%-höjning men då kommer du nog aldrig bli stor heller.

Och ang. proteindrinken så finns det mig veterligen två tillfällen då ett snabbt tillskott av aminosyror är behövligt. På morgonen efter lång vila och efter träning. På vilket sätt är en proteindrink dåligt på morgonen, vad är negativt med att efter lång tid utan föda få ett snabbt tillskott av aminosyror?

Eftersom det är så mycket mättade fetter i vanlig mjölk. Om man kan undvika det, varför inte göra det?

Vad jag har lärt mig, så bör intaget protein vara i vanlig mat såvida det inte är i samband med träning. Därför ska du heller aldrig klämma en proteinshake på din vilodag.

Mackan.D
2005-09-06, 21:48
Eftersom det är så mycket mättade fetter i vanlig mjölk. Om man kan undvika det, varför inte göra det? Och varför skulle jag inte bli stor? Det är kaloriöverskottet jag blir stor av inte av att få extra fett. mättat sådant. Visst det innehåller lite mer kalorier, men det är som sagt mättat. Det skulle vara som att säga att (kommer inte på något dåligt smör just nu) men typ flora skulle vara bättre än becel för en muskelbyggare.

Vad jag har lärt mig, så bör intaget protein vara i vanlig mat såvida det inte är i samband med träning. Därför ska du heller aldrig klämma en proteinshake på din vilodag

edit: jäkla edit.

norsk_gadd
2005-09-06, 22:05
Eftersom det är så mycket mättade fetter i vanlig mjölk. Om man kan undvika det, varför inte göra det? Och varför skulle jag inte bli stor? Det är kaloriöverskottet jag blir stor av inte av att få extra fett. mättat sådant. Visst det innehåller lite mer kalorier, men det är som sagt mättat. Det skulle vara som att säga att (kommer inte på något dåligt smör just nu) men typ flora skulle vara bättre än becel för en muskelbyggare.

Vad jag har lärt mig, så bör intaget protein vara i vanlig mat såvida det inte är i samband med träning. Därför ska du heller aldrig klämma en proteinshake på din vilodag

edit: jäkla edit.

Hur stor del av fettet i mjölken är mättat fett? Eftersom det nu är så mycket.

Tack för att du felciterar mig. Jag sa att om man är rädd för en liten fett procents höjning så kommer man nog aldrig bli stor. Och sen tror jag att du förvandlar något ganska enkelt till rymdforskning.

Om nu mitt upplägg är så fruktansvärt dåligt så borde väl jag vara en liten räka på 75 kg som aldrig bänkat över 80 eller?
Eller kanske en fet räka på 75 kg eftersom jag inte bryr mig om mättade fetter i mjölken. *screwy*

Liten Men Fet
2005-09-06, 23:18
Hur stor del av fettet i mjölken är mättat fett? Eftersom det nu är så mycket.

Tack för att du felciterar mig. Jag sa att om man är rädd för en liten fett procents höjning så kommer man nog aldrig bli stor. Och sen tror jag att du förvandlar något ganska enkelt till rymdforskning.

Om nu mitt upplägg är så fruktansvärt dåligt så borde väl jag vara en liten räka på 75 kg som aldrig bänkat över 80 eller?
Eller kanske en fet räka på 75 kg eftersom jag inte bryr mig om mättade fetter i mjölken. *screwy*

Det är ingen fara med det mättade fett som finns i mjölk, har man svårt att få i sig tillräckligt med kcalorier så BORDE man välja fetare mjölk eftersom fet är energi.
Istället för att behöva gå å stoppa i sig ännu lite mera mat under dagen.
Drick iallafall den gröna mjölken det gör JAG å JAG är BRA.

Endumen
2005-09-06, 23:35
Okej. har faktiskt aldrig ätit kesella, det är typ fil/yoghurt eller nåt?

Förslag på annat bra att äta nån timme innan man lägger sig?

OCH vad tycker ni om hur mitt "matschema" såg ut? Alltså mina mål osv.?


OM du aldrig ätit kesella är det dags att börja med det ;). Skämt och sido så är det väldigt bra med protein(12.7g/100g)! Ett tips är att blanda en burk lättkesella och några kapsyler fun light... Ibörjan när man blandar ser det äckligt ut, men ha tålamod och blanda, tillslut blir det en otroligt krämig och god youghurt :D perfekt som mellanmål!

Lycka till!

gulyas
2005-09-07, 14:00
Ät små måltider, ätr dig aldrig proppmätt

dtox
2005-09-07, 14:13
tycker du ska börja räkna själv:P men jag gör väl det denna gången med då: fast det blir ju inte exakt.

musli med mjölk. Tippar på att du har ungefär 5-6 dl lättmjölk i = 220kcal. Musli. Tippar på att du inte har mer än 1 portion i eftersom du inte är någon storätare så = 120kcal.

Frukost = 340kcal

Mindre lunch. Kan väl göra en gissning på att du får i dig 200-300kcal där då. Och på mjölken beror ju på hur mycket du dricker. Har ni lika små glas som vi har, så är väl ett glas ca 60kcal (om det är lättmjölk) vanliga mjölk ger ett glas 90kcal.

Skolan = 320 - 500kcal

Måltiderna du visade, tja.. kanske 300kcal på den första. Äter du sen en till 1.5x så stor så 450kcal

Måltiderna du visade = ca 750kcal

Kvällsmat = svårt att säga, 200-300kcal?

Sammanlagt = 1610 - 1890

Jag har säkert räknat fel, men skulle väl vara där omkring.. Jag kan ju omöjligt veta exakt hur mycket du äter, du skriver ju inte helt utförligt heller. Hur kommer det sig föresten att du bara ska ha 2300 //dag? deffar du eller?

Jag rekomenderar faktiskt att du käkar grovt bröd. I 2 skivor brukar där faktiskt vara runt 200-250kcal! ganska mycket tycker jag. Gott att småäta på också lite då och då.

Ska börja äta mer, och anledningen till att jag endast behöver ca 2300kcal är att jag väger så lite.
sen..2skivor bröd = 200cal :S huh? låter mycket.
Dricker ganska mycket mjölk, ca 1 liter mellanmjölk om dagen.

Mackan.D
2005-09-07, 14:20
Ska börja äta mer, och anledningen till att jag endast behöver ca 2300kcal är att jag väger så lite.
sen..2skivor bröd = 200cal :S huh? låter mycket.
Dricker ganska mycket mjölk, ca 1 liter mellanmjölk om dagen.

läs själv på brödförpackningen brukar vara mellan 180-250kcal per 100g. 2-3 skivor brukar vara 100g

dtox
2005-09-07, 14:27
läs själv på brödförpackningen brukar vara mellan 180-250kcal per 100g. 2-3 skivor brukar vara 100g

Okej. Ska börja äta grovt bröd :)

Saken är, att jag tror att jag äter för lite, men att jag ändå ligger nära "gränsen" så att säga.
Ska verkligen ta itu med detta nu..men säg såhär: Om jag äter (som nedan) duger det? eller måste jag äta mer eller oftare?

Frukost: Här blir det musli + mjölk.
Lunch: Här failar jag. Vet inte varför, men jag tror det beror på att våra lunchar ofta är för tidiga, ibland redan vid 10.30.
idag tex åt jag 6st små potatisar, 4st kötbullekorvar (om ni vet vad jag menar), grönsaker och 3 små glas mjölk.

Direkt efter skolan idag åt jag en tallrik fylld med spaghetti. Lika stor tallrik som bilden jag visade innan. Den fylld + ett riktigt stort glas mjölk (röd).
Sedan framemot 17 tiden kanske jag äter mackor. Grovt bröd med ost, gurka och mjölk. Någon kaka eller så. Frukt också.
Sedan vid 19 tiden typ, äter jag samma mål som vid middagen efter skolan. Dricker givetvis mjölk även här.
Och innan jag lägger mig kesella med (vadå?). Vad ska ja käka kesella med? eller bara som det är?

(Sen äter man ju något emellan där..frukt här o där osv)

Mackan.D
2005-09-07, 16:26
Okej. Ska börja äta grovt bröd :)

Saken är, att jag tror att jag äter för lite, men att jag ändå ligger nära "gränsen" så att säga.
Ska verkligen ta itu med detta nu..men säg såhär: Om jag äter (som nedan) duger det? eller måste jag äta mer eller oftare?

Frukost: Här blir det musli + mjölk.
Lunch: Här failar jag. Vet inte varför, men jag tror det beror på att våra lunchar ofta är för tidiga, ibland redan vid 10.30.
idag tex åt jag 6st små potatisar, 4st kötbullekorvar (om ni vet vad jag menar), grönsaker och 3 små glas mjölk.

Direkt efter skolan idag åt jag en tallrik fylld med spaghetti. Lika stor tallrik som bilden jag visade innan. Den fylld + ett riktigt stort glas mjölk (röd).
Sedan framemot 17 tiden kanske jag äter mackor. Grovt bröd med ost, gurka och mjölk. Någon kaka eller så. Frukt också.
Sedan vid 19 tiden typ, äter jag samma mål som vid middagen efter skolan. Dricker givetvis mjölk även här.
Och innan jag lägger mig kesella med (vadå?). Vad ska ja käka kesella med? eller bara som det är?

(Sen äter man ju något emellan där..frukt här o där osv)

att äta småmål 1 gång i timme vore nog det mest optimal, fast mycket sämre för tänderna. Sen tror jag inte det är någon som äter småmål 1 gång i timmen, jag själv försöker äta ungefär var tredje timme, ibland oftare.

dtox
2005-09-07, 17:20
att äta småmål 1 gång i timme vore nog det mest optimal, fast mycket sämre för tänderna. Sen tror jag inte det är någon som äter småmål 1 gång i timmen, jag själv försöker äta ungefär var tredje timme, ibland oftare.

det skulle jag inte hinna med..jag äter vae 3-4-5:e timma ungefär.
7.00 , 11.00, 16.00, 19:00. Dessa är mina "huvudmål". Alltså där jag äter riktig mat/frukost. Sen blir det väl 1 mellanmål också.

Kan tillägga att jag ska börja käka 1 burk tonfisk om dagen, samt försöka få i mig en del ägg också. Ska nog få ordning på detta snart :)

Zäta
2005-09-07, 18:34
Har du problem med att du lätt känner dig mätt så kan jag helt ärligt rekommendera att du inhandlar en mixer. I den kör du ner allt som du skulle käkat på "orginell" väg och tillsätter rätt mängd mjölk..... och njuter av en prima måltid i glas. Smakar inte alls lika sjukt som det låter :thumbup: