handdator

Visa fullständig version : Skillnad på Fritt o Smith?


Köttbullen
2005-09-05, 19:43
Hur storskillnad brukar de röra sig på skillnaden mellan fritt o smith?

Jag körde 110kg*10 i fri knääböj, respektive 160kg*5 i smith.. är de normalt med så stor skillnad? Eller är min teknik värdelös i fri böj?

Likdadant i bänk.. tar ca 10kg mera i smith

Hur är de i mark? Aldrig testat varken fri eller i smith men han hade tänkt testa de i smithen i dagarna...

Sonny
2005-09-05, 20:25
Mitt tips skulle vara att slopa smithen totalt, btw, hur man kan man marka i smith *screwy*

Köttbullen
2005-09-05, 20:27
inte en aning.. aldrig gjort men sett folk..

tycker smithen kan vara bra oi böj.. om man inte har nån passare

dtox
2005-09-05, 20:30
För mig är det tvärtom. Jag klarar mer vikter i smithen (gäller planbänkpress då). Tycker man får en konstig rörelse i smithen. Det blir liksom bara rakt upp vilken kan kännas konstigt. Det gör det för mig iaf :S Knäböj är kanske en annan sak, men just bänkpress tycker jag suger i smith.

Dav0d
2005-09-05, 21:37
Självklart, du kopplar bort balansen och kan "fuska" dig upp. Vikterna du tar mellan fri och smith är väldigt normalt, ser många som har samma vikt skillnad som dig. Slopa smithen om du vill ha en stark kropp, och kör enbart fri. Det är mitt tips.

Fatcan
2005-09-05, 21:41
Du slipper balansera vikten. Därför tar du mera. Vissa övningar tycker jag är jävligt bra i smith,t.ex lutande bänkpress och press bakom nacken.

Cerberus
2005-09-06, 00:02
Jag har sett Flex Wheeler göra marklyft i smith-maskin i en dokumentär.

Ja e fan helt värdelös i knäböj, klarar fan ingenting i smithen, o ja e livrädd för att köra me fria vikter i böjen...vill inte säga vikter för d e pinsamt men hur fan ska ja göra??

Sniggel
2005-09-06, 00:11
o ja e livrädd för att köra me fria vikter i böjen...vill inte säga vikter för d e pinsamt men hur fan ska ja göra??
Hur mycket knäböj har du testat?
Jag tyckte övningen var obehaglig o skrämmande i början men det gick över efter man övat några gånger på låg vikt

bluelight
2005-09-06, 07:36
Jag har sett Flex Wheeler göra marklyft i smith-maskin i en dokumentär.

Ja e fan helt värdelös i knäböj, klarar fan ingenting i smithen, o ja e livrädd för att köra me fria vikter i böjen...vill inte säga vikter för d e pinsamt men hur fan ska ja göra??

Börja med att hänga på ett par femmor på stången och kör sakta, riktigt kul övning.

Erik__
2005-09-06, 14:56
Smithen känns så snuskig på ngt sätt tycker jag :S typ minus 20kg om det gäller knäböj.

tenchi
2005-09-06, 21:26
Självklart, du kopplar bort balansen och kan "fuska" dig upp. Vikterna du tar mellan fri och smith är väldigt normalt, ser många som har samma vikt skillnad som dig. Slopa smithen om du vill ha en stark kropp, och kör enbart fri. Det är mitt tips.

va e det för *bs* ?
Får man inte en stark kropp om man kör i smith? *rolleyes*

Arne Persson
2005-09-06, 21:31
Knäböj i en Smithmaskin är som att köra i en hacklift. Den absolut inte jämställas med en äkta djup knäböj! :nono:

Köttbullen
2005-09-06, 21:34
körde fria knäböj idag.. gick hyfsat.. körde en 5a på 140 kg.. körde en 5a på 160 kg i smihen...

Dav0d
2005-09-07, 11:17
va e det för ?
Får man inte en stark kropp om man kör i smith?

Man får självklart mer volym och blir starkare i muskeln man tränar. Men styrkan du får av att köra fria vikter är mycket mer. Ta t.ex Stående Militärpress med stång som exempel, övningen trycker inte bara på en specific axel muskel som i smithen. Utan hela jäkla kroppen, och så tränar du balansen samt användat av muskeln utanför gymmet. Självklart uttryckte jag mig fel, men för mig om du jämför smith och fri. Så kan inte styrkan man uppnår i smithen räknas som ren & stabil kroppsstyrka.

GTX
2005-09-09, 19:27
körde både smith och fritt idag på knäböj, första gången med fria vikter faktiskt..
kändes faktiskt som jag vill fortsätta med att bara köra med fria vikter.
tar mer på kroppen.
svag och ärlig som jag är, så körde jag 20kg som max ;P
tar det lungt,, labila knän här :S

keffat_liv
2005-09-09, 19:37
många jag vet kör aldrig fritt på någonting o inte faen e dom små iaf.