handdator

Visa fullständig version : Mat eller proteindryck?


davvan
2005-09-05, 16:42
Tjena, jag är helt ny på forumet och har läst runt lite och fått många bra svar på mina frågor men inte på allt.

Frågan:
Jag har tränat stryketräning i snart 1 år (är 17år) och har börjat tänka lite mer och mer på vad jag äter efter träning.
Käkar därför tonfisk och keso efter varje pass.
Är det ett bra intag av protein efter träning för att bygga muskler eller är det bättre om jag satsar på å köpa proteindryck i form av typ; WHEY80?
Målet med min träning är att gå upp i muskelmassa och behålla/gå ner i fettmassa.
Jag vet inte, kanske är helt fel ute.
Men jag söker och svar & tips, på vad jag _bör_ dricka/äta innan/efter ett styrketräningspass för å göra muskelbygget effektivare.

Tack på förhand!

MyungChul
2005-09-05, 16:45
JAG tycker att det inte direkt är nödvändigt med en vassledrink, bara smidigare och mer ekonomiskt än att trycka i sig en burk keso och tonfisk. Rekommendationerna ligger väl på en 0-1.2g kolhydrat/kg (i form av maltodextrin/dextropur) och 0.2-0.5g protein/kg (har jag för mig)

Du lär ändå inte märka någon större skillnad om du äter eller dricker efter träningen.

Välkommen

King Grub
2005-09-05, 16:55
Det fungerar säkert som du gör. Däremot skulle jag inte äta tonfisk varje dag med tanke på eventuellt för stor kvicksilvermängd.

Mackan.D
2005-09-05, 16:57
Målet med min träning är att gå upp i muskelmassa och behålla/gå ner i fettmassa.

Det är nästintill omöjligt och bara ett fåtal som klarar och jag kan med 99% säkerhet säga att du är inte en av de få:P

Iallfall så tycker jag av egen erfarenhet att druvsocker och whey 80 är utmärkt efter träningen. (kanske inte optimalt, men fungerar bra) jag tar druvsockert direkt efter träningen, sen 1 timme efter proteinet.