handdator

Visa fullständig version : Utförande h-press & flies


d12
2005-09-05, 02:25
Jag har frågor om två bröstövningar:

Idag när jag körda hantelpress så vinglade jag till utåt med ena armen på uppåtvägen, under den sista repetitionen på den tyngsta vikten. Inte för att jag hade orkat, men skulle den repetitionen helst inte räknas? Nu lyckades jag räta upp rörelsen och med kontroll pausa högst upp för att sedan lugnt sänka ned vikterna. Men som sagt, är "vinglet" så pass dåligt att en repetition inte räknas om man för en kort stund tappar balans/kontroll?

Nu vet jag ju att jag kan sätta mina egna regler, men om man ser på det ur ett skadeperspektiv och ett effektivitetsperspektiv: bör jag avbryta repetitionen om jag vinglar till, eller ska jag som jag gjorde idag, försöka hitta kontrollen igen och fortsätta? Och så effekt-frågan, om jag gör 8 repetitioner, och den sista vinglar till, räknas det då som 7 repetitioner?

Sedan gällde det hantel-flies och det handlar om att jag känner mig osäker på rörelsebanan. Som jag kör för tillfället: lätt böjda armar och svagt inåtböjda handleder. Vilket läge ska jag ha armarna i? Rakt uppåt uppsträckta?

Otto GROV
2005-09-05, 07:31
vadå räknas, Det finns inga regler angående hantellpress hur den ska utföras för att vara en godkänd repitition, Det finns på böj,bänk,mark men inte i hantrellpress.

mini_Arnold
2005-09-05, 07:37
Jag gör så att jag räknar "failures" som en halv repetition.
Ex: >Gör 6reps och på sjunde får jag antingen inte upp den eller så får jag upp den med hjälp av cheating. Då räknar jag det som 6.5reps.
Så du menar?

mini_Arnold
2005-09-05, 07:40
En variant av Hantelflyes.
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html

d12
2005-09-05, 20:34
vadå räknas, Det finns inga regler angående hantellpress hur den ska utföras för att vara en godkänd repitition, Det finns på böj,bänk,mark men inte i hantrellpress.

Det var det jag menade med att sätta in "räkna" inom citationstecken. Man gör givetvis som man vill, men jag vill gärna få resultat och helst slippa skada mig.

Miniarnold, ok då är jag med! :hbang:

Überbiffen
2005-09-05, 21:04
får jag antingen inte upp den eller så får jag upp den med hjälp av cheating.
*screwy*