handdator

Visa fullständig version : Om det var riksdagsval idag: Vem skulle du rösta på?


Endumen
2005-09-04, 18:27
Det här är en helt anonym poll. Så påpeka inte att man ej behöver berätta sin politiska åsikt, för det vet jag redan. Svara om ni vill, annars kan ni skita i det.

Själv är jag Sosse och kommer självfallet att rösta på dom!

thomast
2005-09-04, 18:28
Du får gärna fixa en poll eller vill du att vi ska göra det åt dig? :D

Allan
2005-09-04, 18:29
Åh, favorit i repris!!!!


allan

Zafer
2005-09-04, 18:29
Moderaterna det enda rätta!

mini_Arnold
2005-09-04, 18:29
Moderaterna

Endumen
2005-09-04, 18:30
Du får gärna fixa en poll eller vill du att vi ska göra det åt dig? :D


Haha, ni var så snabba, han inte färdigt!

Pudzianovski
2005-09-04, 18:30
Blank röst finns inte med. Skärpning.

Helen@
2005-09-04, 18:30
Moderaterna


Samma här

Cilia
2005-09-04, 18:31
Blank röst finns inte med. Skärpning.
man kan väl inte rösta blankt längre?
dom räknas inte utan kasseras bara så det är samma sak som att inte rösta alls iaf i statistiken.

Endumen
2005-09-04, 18:32
Blank röst finns inte med. Skärpning.


Vad är det för mening att rösta blankt? Men, någon moderator kan ju vara så vänlig att lägga till det alternativet:)

Pudzianovski
2005-09-04, 18:32
man kan väl inte rösta blankt längre?
dom räknas inte utan kasseras bara så det är samma sak som att inte rösta alls iaf i statistiken.

Nej. Röstar du inte så kryssar de inte av dig. Röstar du blankt har du varit där och kryssat iaf.

Tror jag. *popcorn*

ErikJ
2005-09-04, 18:34
Moderaterna utan att blinka...

Pudzianovski
2005-09-04, 18:34
Vad är det för mening att rösta blankt? Men, någon moderator kan ju vara så vänlig att lägga till det alternativet:)

Finns väl flera anledningar.

*Visa missnöje mot alla partier.
*ej hålla med något parti i tillräckligt många frågor för att rösta på det.

Cilia
2005-09-04, 18:35
Nej. Röstar du inte så kryssar de inte av dig. Röstar du blankt har du varit där och kryssat iaf.

Tror jag. *popcorn*
dom prickar av dig men din röst kommer aldrig att synas i statistiken.
tidigare redovisade dom blanka röster precis som alla partier men så är det inte längre.
därför finns inte alternativet längre även om du naturligtvis kan lägga i ett blankt papper.

Endumen
2005-09-04, 18:40
Finns väl flera anledningar.

*Visa missnöje mot alla partier.
*ej hålla med något parti i tillräckligt många frågor för att rösta på det.


Men varför inte bara skita i att rösta?

Pudzianovski
2005-09-04, 18:42
Men varför inte bara skita i att rösta?

Att rösta blankt innebär att du registreras vilket innebär att valet får en större legetimitet i landet.

Du visar att du är engagerad.

Fatalist
2005-09-04, 18:44
Annat parti!

Endumen
2005-09-04, 18:45
Att rösta blankt innebär att du registreras vilket innebär att valet får en större legetimitet i landet.

Du visar att du är engagerad.


Det är iofs sant...

Bolio
2005-09-04, 18:45
Kurdistanomnikraterna? :em:

Endumen
2005-09-04, 18:46
Sen måste jag även påminna om att det går en partiledardebatt idag på 2an klockan 20.00 för de som är intresserade!

Sparrisen
2005-09-04, 18:59
Självklart ska man gå och rösta, oavsett om det är på ett parti eller blankt.

Zafer
2005-09-04, 19:00
Kurdistanomnikraterna? :em:
Åk hem till ditt land blattejävel!

nej jusste du har inget! :laugh:

Trance
2005-09-04, 19:02
Åk hem till ditt land blattejävel!

nej jusste du har inget! :laugh:

...och folk undrar varför turk är ett skällsord.

Bolio
2005-09-04, 19:06
=)

Zafer
2005-09-04, 19:06
...och folk undrar varför turk är ett skällsord.
jag är svensk, gubben lilla :)

rQx
2005-09-04, 19:07
Hm, har ingen större koll.. Men ska skaffa info inför valet för jag får rösta för första gången. Vad jag har hört så lutar det höger och Fp

Marba
2005-09-04, 19:25
Jag ser gärna att statsministern även i framtiden bär med sig ett (s) jämte namnet.

King Grub
2005-09-04, 19:45
Har inte bestämt... men absolut inte borgerligt!

Lillgrabben
2005-09-04, 19:46
Har inte bestämt... men absolut inte borgerligt!



Japp!


Kan inte annat än att hålla med Grubben!

Trance
2005-09-04, 19:52
jag är svensk, gubben lilla :)

Varför bryr du dig då?

Action
2005-09-04, 20:08
Moderaterna lär det bli.. Om man inte behöver taktikrösta.

GymTT
2005-09-04, 20:10
Moderaterna.

Gabriel_
2005-09-04, 20:17
moderaterna

jakke
2005-09-04, 20:18
Varför finns inte Fi med :laugh:

Garnax
2005-09-04, 20:21
Röstar inte...

Med dom partier som finns vore det under min värdighet...

jwzrd
2005-09-04, 20:27
Hahahaha under _din_ värdighet? Nu har jag hört allt :laugh:

Endumen
2005-09-04, 20:34
Varför finns inte Fi med :laugh:

Det är inget parti, utan Gudrun Schymans desperata försök att sätta dit mannen. De har inga politiska åsikter som INTE rör feminism. Tolka mig inte fel nu, jag är för jämställdhet, men jag är inte feminist. Anledningen till detta är att jag anser att begreppet feminist är ett annat ord för att "kvinnan ska ta över" medans jämställdhet betyder just jämställdhet mellan de två könen.

Tack för mig!

Action
2005-09-04, 20:49
Nu sitter Allan hemma och sliter i håret..

"Men vafalls, 40% moderater på mitt forum. Mitt kolozzeum förfaller... " :D ;)

Helen@
2005-09-04, 20:51
Nu sitter Allan hemma och sliter i håret..



Han har ju inget....ha ha...

:D

Allan
2005-09-04, 20:53
Nu sitter Allan hemma och sliter i håret..

"Men vafalls, 40% moderater på mitt forum. Mitt kolozzeum förfaller... " :D ;)

I förra pollen var det visst 55 procent, eller nåt. Så i såna fall gå de bakåt här. Men jag har extremt god lust att liva upp lite gamla inlägg om moderaternas politik som definitivt går på skrå mot det den senaste partikongressen beslöt. Är folk ens medvetna om att Reinfeldt stoppat i stort sett hela moderatpolitiken som vi känner den i soptunnan, och gjort om moderaterna till folkpartiet? Ett antal hjärtefrågor är bara bortsopade. Vad tycker MUF:arna? Vad tycker ni andra? Det är ju tammefan revolution....

Å andra sidan är det väl inte värt att begära denna kunskap i ett land där borgarna äger i stort sett hela medievärlden....


allan

Allan
2005-09-04, 20:53
Han har ju inget....ha ha...

:D

Långhårig nu!!!!


allan

Allan
2005-09-04, 20:57
Vi snackar inga små marginella förändringar, utan här ska vi bevara kollektivavtal, här ska vi ha kvar fatighetsskatten, här ska vi behålla marginalskatten, här ska vi öka stödet till kommunala skolor, här ska vi höja bostadsbidragen, här ska vi satsa på en human fångvård, och vi ska inte ha mer pengar till polisen och militären. Inte heller ska vi luckra upp vare sig anställningsskydd eller pensionsåldrar.

Varför tror jag inte på det här? Kan det bero på att det är samma gamla nyllen bakom den nya politiken?


allan

spacedog
2005-09-04, 20:58
Folkis om jag var tvungen att gå till valurnorna just nu, men som Allan säger så har ju Reinfeldt börjat göra Moderaterna riktigt intressanta. Ungefär som Leijonborg har börjat göra Folkpartiet ointressant.

Action
2005-09-04, 20:59
I förra pollen var det visst 55 procent, eller nåt. Så i såna fall gå de bakåt här. Men jag har extremt god lust att liva upp lite gamla inlägg om moderaternas politik som definitivt går på skrå mot det den senaste partikongressen beslöt. Är folk ens medvetna om att Reinfeldt stoppat i stort sett hela moderatpolitiken som vi känner den i soptunnan, och gjort om moderaterna till folkpartiet? Ett antal hjärtefrågor är bara bortsopade. Vad tycker MUF:arna? Vad tycker ni andra? Det är ju tammefan revolution....

Å andra sidan är det väl inte värt att begära denna kunskap i ett land där borgarna äger i stort sett hela medievärlden....


allan

Där kom det ja.. ett bittert och surt inlägg.. ;) :D

Berätta istället för mig och alla andra vad det är som gör sossarnas politik så lyckad?? För du tycker väl att de har lyckats med att regera detta land med framgång?... :cool:

4 partier försöker hitta en gemensam väg.. Och de är på god väg att göra det också... Helt ok för mig att moderaterna närmar sig folkpartiet, det går ändå inte att göra stora drastiska förändringar på kort sikt.

Sen kan man fråga sig hur pass nära sossarna, vänsterpartiet och miljöpartiet står varandra i sin politik. Så mycket snack om att borgarna måste samsas om alla frågor, men vänsterblocket ifrågasätts inte på samma sätt.

jwzrd
2005-09-04, 21:01
Där kom det ja.. ett bittert och surt inlägg.. ;) :D

Berätta istället för mig och alla andra vad det är som gör sossarnas politik så lyckad?? För du tycker väl att de har lyckats med att regera detta land med framgång?... :cool:

4 partier försöker hitta en gemensam väg.. Och de är på god väg att göra det också... Helt ok för mig att moderaterna närmar sig folkpartiet, det går ändå inte att göra stora drastiska förändringar på kort sikt.

Sen kan man fråga sig hur pass nära sossarna, vänsterpartiet och miljöpartiet står varandra i sin politik. Så mycket snack om att borgarna måste samsas om alla frågor, men vänsterblocket ifrågasätts inte på samma sätt.

Vad sägs om att berätta för oss gråsossar vad som görs så dåligt? Arbetsmarknadspolitiken tycker jag själv suger, så den vet vi redan. Mer?

MilkmaN
2005-09-04, 21:02
Vi snackar inga små marginella förändringar, utan här ska vi bevara kollektivavtal, här ska vi ha kvar fatighetsskatten, här ska vi behålla marginalskatten, här ska vi öka stödet till kommunala skolor, här ska vi höja bostadsbidragen, här ska vi satsa på en human fångvård, och vi ska inte ha mer pengar till polisen och militären. Inte heller ska vi luckra upp vare sig anställningsskydd eller pensionsåldrar.

Varför tror jag inte på det här? Kan det bero på att det är samma gamla nyllen bakom den nya politiken?


allan

Och det är därför alla sossar som tröttnat på att sossarna inte förändrar speciellt mycket ändrar sig, det är ju dessutom inne att vara blå. Att moderaterna är närmre mitten gör att klivet inte blir lika stort, vilket har visat sig vara ett genidrag(nåja, att överge sin politik är väl inte SÅ smart) då moderaterna har högre valsiffror än på länge. Personligen skulle jag inte rösta på dem men jag tycker ändå att det är dags för lite förändringar, jag och resten av Sverige.

Dock så går min röst till MP.












eller varför inte moderatorerna? :D

Action
2005-09-04, 21:02
Vad sägs om att berätta för oss gråsossar vad som görs så dåligt? Arbetsmarknadspolitiken tycker jag själv suger, så den vet vi redan. Mer?

Det är väl den mest väsentliga fråga som finns. Tycker det räcker så!!!!

jwzrd
2005-09-04, 21:04
Det är väl den mest väsentliga fråga som finns. Tycker det räcker så!!!!

Skillnaden med en moderat regering hade varit lägre ersättningsnivåer. Så förutom låtsasjobb, hög arbetslöshet osv så hade dom utsatta varit ännu fattigare.

Men hur som helst, du har alltså ingen aning om varför du röstar på moderaterna då alltså?

King Grub
2005-09-04, 21:07
Moderaterna sade ju samma saker som dom gör nu, inför det val då dom senast hamnade vid makten. Vad åstadkom dom? http://tb.syntheticstream.com/Forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_lol.gif

Allan
2005-09-04, 21:10
Där kom det ja.. ett bittert och surt inlägg.. ;) :D

Berätta istället för mig och alla andra vad det är som gör sossarnas politik så lyckad?? För du tycker väl att de har lyckats med att regera detta land med framgång?... :cool:

4 partier försöker hitta en gemensam väg.. Och de är på god väg att göra det också... Helt ok för mig att moderaterna närmar sig folkpartiet, det går ändå inte att göra stora drastiska förändringar på kort sikt.

Sen kan man fråga sig hur pass nära sossarna, vänsterpartiet och miljöpartiet står varandra i sin politik. Så mycket snack om att borgarna måste samsas om alla frågor, men vänsterblocket ifrågasätts inte på samma sätt.

Exakt vad var bittert i det där? Att jag inte la till fyrtioelva smileysar? Jag känner inte alls att jag är den som ska bevisa någonting. I en SIFO alldeles nyssens visade det sig att det var ytterst få av de som tänkte rösta på moderaterna som visste något om dem. Jag vet en hel massa, men viktigare är väl att få veta vad du vet i såna fall.
Om du röstar på dem för att du är missnöjd med sossarna är väl en sak, men det vore ju kul att få veta exakt vad som drar dig dit. Eftersom Reinfeldt vänt upp och ner på hela steken nu. Du kommer ju inte ens att få en rejäl skattesänkning....


allan

Action
2005-09-04, 21:10
Men hur som helst, du har alltså ingen aning om varför du röstar på moderaterna då alltså?

Exakt.. inte den blekaste. :confused: :confused:

tp_88
2005-09-04, 21:12
Vad sägs om att berätta för oss gråsossar vad som görs så dåligt? Arbetsmarknadspolitiken tycker jag själv suger, så den vet vi redan. Mer?
Skolan? Sjukvården? Polisen? Militären?

Allan
2005-09-04, 21:14
Det är väl den mest väsentliga fråga som finns. Tycker det räcker så!!!!

Då undrar jag givetvis hur den politiken skulle ha sett ut. Eftersom försämrade trygghetslagar och utarmade kollektivavtal var en väsentlig grej i m:s arbetsmarknadspolitiska motion förra året. I övrigt var det en massa förslag som numer har genomförts i t ex Tyskland, och där gick det ju inget vidare. Perssons förslag om beredskapsjobb är inte alls dumt - helt uppenbart är ju att industrin inte tänker lösa det här utan en jävla massa tillskott av offentliga medel. Och detta oavsett vem som sitter vid makten.


allan

tp_88
2005-09-04, 21:14
I en SIFO alldeles nyssens visade det sig att det var ytterst få av de som tänkte rösta på moderaterna som visste något om dem.
Det stämmer säkert och det är väl ingen höjdare direkt...Sa mätning nåt om huruvida de potentiella S-väljarna visste nåt om S då?

OT: Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska rösta på. Finns väl inget parti som direkt tilltalar mig. Det är ju trots allt en ganska bra stund kvar...

Allan
2005-09-04, 21:16
Skolan? Sjukvården? Polisen? Militären?

Sen vill vi ju ytterligt gärna veta vad som skulle ha gjorts annorlunda. Eftersom det finns samsyn i ungefär nittio procent av alla beslut i riksdagen.


allan

Dumleman
2005-09-04, 21:16
Reinfelt spelar mycket på att han vill skapa förändring inom moderaterna. När Reinfelt har gjort ett uttalande kan man ge sig fan på att någon ur hans eget parti snabbt och kvickt påpekat i massmedia att denne, liksom många av dennes partikamrater, minsann inte gillar dessa radikala förändringar som Reinfelt vill genomföra, vilket ökar trovärdigheten. Detta är förståss ett spel för gallerierna. Jag tror att högern är så maktkåt just nu att de ljuger precis hur mycket som helst, sen efter valet börjar de berätta deras hårda sanning.

Allan
2005-09-04, 21:17
Det stämmer säkert och det är väl ingen höjdare direkt...Sa mätning nåt om huruvida de potentiella S-väljarna visste nåt om S då?



Japp. Det var åtskilligt högre. Varför vet jag inte men uppenbart är att Reinfeldt fått en hel massa moderater att stå vädligt vilsna. Nu får vi se hur lydiga de är. Eller om de ska taktikrösta på Kd.

allan

mela
2005-09-04, 21:19
moderaterna.. :)

mela
2005-09-04, 21:20
Reinfelt spelar mycket på att han vill skapa förändring inom moderaterna. När Reinfelt har gjort ett uttalande kan man ge sig fan på att någon ur hans eget parti snabbt och kvickt påpekat i massmedia att denne, liksom många av dennes partikamrater, minsann inte gillar dessa radikala förändringar som Reinfelt vill genomföra, vilket ökar trovärdigheten. Detta är förståss ett spel för gallerierna. Jag tror att högern är så maktkåt just nu att de ljuger precis hur mycket som helst, sen efter valet börjar de berätta deras hårda sanning.

Vi är maktkåta just nu för att vi vill skapa förändring.

tp_88
2005-09-04, 21:21
Sen vill vi ju ytterligt gärna veta vad som skulle ha gjorts annorlunda. Eftersom det finns samsyn i ungefär nittio procent av alla beslut i riksdagen.allan
Det har jag givetvis inget svar på. Men det var ju inte det frågan handlade om.

Japp. Det var åtskilligt högre. Varför vet jag inte men uppenbart är att Reinfeldt fått en hel massa moderater att stå vädligt vilsna. Nu får vi se hur lydiga de är. Eller om de ska taktikrösta på Kd.allan
Jaha, där ser man. Det är inte bra givetvis, även om det vore omvänt. Hoppas att det reds ut innan valet iaf.

Allan
2005-09-04, 21:22
Vi är maktkåta just nu för att vi vill skapa förändring.

Nå, hur ska MUF:arna ha det med kollektivavtalen? De där som skrek åt mig i Vaxholm var definitivt inte lika förtjusta i dem som Gunilla Carlsson. För att inte tala om marginalskatterna. Du är ju MUF.are....


allan

mela
2005-09-04, 21:27
Nå, hur ska MUF:arna ha det med kollektivavtalen? De där som skrek åt mig i Vaxholm var definitivt inte lika förtjusta i dem som Gunilla Carlsson. För att inte tala om marginalskatterna. Du är ju MUF.are....


allan

Jag har ingen koll på vad MUFarna vill. jag är engagerad med kommunalpolitiker. Det jag har störst koll på är hur min kommun styrs och vad pengarna läggs på.

andeN.
2005-09-04, 21:29
Hade man haft åldern inne hade det blivit moderaterna.

flipp
2005-09-04, 21:30
Det är en intressant spänning mellan MUF och det förändrade moderpartiet. De muf anhängare jag snackat med är nyliberaler och vill i princip förändra den svenska modellen helt från grunden, där istället den amerikanska modellen står som ideal.

Niclaaas
2005-09-04, 21:37
har lovat mig själv att försöka sluta ha åsikter i ämnen där jag absolut inte vet någonting. valde blankt

LexSinner
2005-09-04, 21:51
har lovat mig själv att försöka sluta ha åsikter i ämnen där jag absolut inte vet någonting. valde blankt

Jag tänkte och gjorde likadant *rolleyes*

Endumen
2005-09-04, 21:53
Det är en intressant spänning mellan MUF och det förändrade moderpartiet. De muf anhängare jag snackat med är nyliberaler och vill i princip förändra den svenska modellen helt från grunden, där istället den amerikanska modellen står som ideal.


Men vilket ideal är det att gå efter? Ökade klyftor i samhället där endast de rika ska ha makt nog att förändra saker och ting. För att barnen ska få gå i skolan (en vanlig skola alltså), så måste föräldrarna betala flera tusen kronor varje månad (sedan sparar även de flesta till deras barns "collage fund"). För att barnen ska få sjukvård måste föräldrarna betala 2000kr i månaden till en sjukförsäkring, som i de flesta fall inte täcker allvarligare sjukdommar som Cancer eller dylikt. Sen tillkommer försäkringar för huset, bilen och på alla andra materiella tillgångar du har. Och detta är bara början. Tänk själv hur mycket en ensamstående trebarnsmamma måste arbeta för att ha råd med detta! Vilket värde får hon ut av sitt liv?

Jag tycker att vi måste se vad vi verkligen får ut av skatten som vi betalar. Bland annat gratis skolgång på grundskolan, gymnasiet och högskolan (där Amerikanerna betalar tiotusentals dollar per år) och en I princip gratis sjukvård (runt 80kr/dag när man ligger inskriven och runt 250kr för en läkarundersökning(för barn är det gratis)). Och MYCKET därtill...

Moderaterna och speciellt MUFarna tror att allt blir så mycket bättre för dom om vi sänker skatterna. Men tänk efter igen, ni vet inte hur bra ni har det!

flipp
2005-09-04, 22:02
Men vilket ideal är det att gå efter? Ökade klyftor i samhället där endast de rika ska ha makt nog att förändra saker och ting. För att barnen ska få gå i skolan (en vanlig skola alltså), så måste föräldrarna betala flera tusen kronor varje månad (sedan sparar även de flesta till deras barns "collage fund"). För att barnen ska få sjukvård måste föräldrarna betala 2000kr i månaden till en sjukförsäkring, som i de flesta fall inte täcker allvarligare sjukdommar som Cancer eller dylikt. Sen tillkommer försäkringar för huset, bilen och på alla andra materiella tillgångar du har. Och detta är bara början. Tänk själv hur mycket en ensamstående trebarnsmamma måste arbeta för att ha råd med detta! Vilket värde får hon ut av sitt liv?

Jag tycker att vi måste se vad vi verkligen får ut av skatten som vi betalar. Bland annat gratis skolgång på grundskolan, gymnasiet och högskolan (där Amerikanerna betalar tiotusentals dollar per år) och en I princip gratis sjukvård (runt 80kr/dag när man ligger inskriven och runt 250kr för en läkarundersökning). Och MYCKET därtill...

Moderaterna och speciellt MUFarna tror att allt blir så mycket bättre för dom om vi sänker skatterna. Men tänk efter igen, ni vet inte hur bra ni har det!


Håller med. Bilden av Sverige idag har blivit snedvriden och många gånger helt felaktig. Jag skulle inte byta denna samhällsmodell mot någon annan i världen. Det är inte för inte som FN rankar Sverige som världens näst mest utvecklade land (bara Norge är före). Men denna samhällsmodell har vi inte fått utan vidare, det är ett systematiskt socialdemokratiskt styre samt en aktiv arbetarröresle som gjort detta samhälle möjligt.

Scratch89
2005-09-04, 22:03
Men vilket ideal är det att gå efter? Ökade klyftor i samhället där endast de rika ska ha makt nog att förändra saker och ting. För att barnen ska få gå i skolan (en vanlig skola alltså), så måste föräldrarna betala flera tusen kronor varje månad (sedan sparar även de flesta till deras barns "collage fund"). !
Aldrig hört talas om skolpeng? Moderaterna drev igenom det förslaget förra gången de (vi?) satt. Föräldrarna får pengar till barnens skolgång, och dessa pengar får föräldrarna endast disponera på skolgång, men i valfri skola.

För att barnen ska få sjukvård måste föräldrarna betala 2000kr i månaden till en sjukförsäkring, som i de flesta fall inte täcker allvarligare sjukdommar som Cancer eller dylikt. Sen tillkommer försäkringar för huset, bilen och på alla andra materiella tillgångar du har. Och detta är bara början. Tänk själv hur mycket en ensamstående trebarnsmamma måste arbeta för att ha råd med detta! Vilket värde får hon ut av sitt liv?
Istället för att betala 50-65% av sin lön i skatt, för att sedan få tillbaka sina egna pengar i form av bidrag?

Jag tycker att vi måste se vad vi verkligen får ut av skatten som vi betalar. Bland annat gratis skolgång på grundskolan, gymnasiet och högskolan (där Amerikanerna betalar tiotusentals dollar per år)
Ungar går gratis i kommunala skolor i USA med.
I Sverige behöver man ta studielån på flera hundra tusen. Vad är skillnaden?


och en I princip gratis sjukvård (runt 80kr/dag när man ligger inskriven och runt 250kr för en läkarundersökning(för barn är det gratis)). Och MYCKET därtill...
I princip gratis? Ska man behöva BETALA UTÖVER skatten som man redan betalt?


Moderaterna och speciellt MUFarna tror att allt blir så mycket bättre för dom om vi sänker skatterna. Men tänk efter igen, ni vet inte hur bra ni har det!
Hur bra har vi det, exakt?

victor_n
2005-09-04, 22:07
moderaterna här med!

heltzonicka
2005-09-04, 22:20
Aldrig hört talas om skolpeng? Moderaterna drev igenom det förslaget förra gången de (vi?) satt. Föräldrarna får pengar till barnens skolgång, och dessa pengar får föräldrarna endast disponera på skolgång, men i valfri skola.


Istället för att betala 50-65% av sin lön i skatt, för att sedan få tillbaka sina egna pengar i form av bidrag?


Ungar går gratis i kommunala skolor i USA med.
I Sverige behöver man ta studielån på flera hundra tusen. Vad är skillnaden?


I princip gratis? Ska man behöva BETALA UTÖVER skatten som man redan betalt?



Hur bra har vi det, exakt?


Jag älskar dessa 16åriga (av namnet ett dömma) politikprofeter som har eller förslåt mig - tror sig bära på den rätta sanningen.

Det bästa ni kan göra mina vänner, det här säger jag itne för att vara dryg:
Skit i att rösta, jobba svart och lite vitt för att slippa bekymmer, Fiffla, och vara allmänt jävla ego.

Endumen
2005-09-04, 22:22
Aldrig hört talas om skolpeng? Moderaterna drev igenom det förslaget förra gången de (vi?) satt. Föräldrarna får pengar till barnens skolgång, och dessa pengar får föräldrarna endast disponera på skolgång, men i valfri skola.

Nej, det har jag inte hört talas om! Men hur finnansieras "skolpengen" om jag får fråga??


Istället för att betala 50-65% av sin lön i skatt, för att sedan få tillbaka sina egna pengar i form av bidrag?

50-65% i skatt drabbar ENDAST de som har sådan lön att de efter skatt kan leva ett drägligt liv. En normal lönetagare ligger på en skattesats på ungeför en tredjedel av lönen (låginkomsttagare ännu mindre).


Ungar går gratis i kommunala skolor i USA med.
I Sverige behöver man ta studielån på flera hundra tusen. Vad är skillnaden?

I Sverige tar man studielån för att slippa ta ett jobb under utbildningen, i USA tar man ett lån för att ha råd att gå i skolan, sedan jobbar man för att ha råd att leva. Ser du skillnaden?


I princip gratis? Ska man behöva BETALA UTÖVER skatten som man redan betalt?

Ja, men de är inte för vården i sig, utan för bl.a. maten som serveras. Du slipper t.ex betala dina svindyra mediciner. Vissa cancermediciner kostar 15000kr per dag. Ska du göra en blintarmsopperation så kostar det mellan 100000 och 150000 kronor och en mer komplicerad opperation kan bli oändligt mycket dyrare. Hur mycket betalar du i dagsläget av det?


Hur bra har vi det, exakt?

Men ge dig nu! Sverige är ett land som har en av de högsta levnadsstandarna i hela världen och du frågar hur bra vi har det? Jämför Sverige med t.ex. öststaterna eller ett land i Afrika så får du se!


Sen vill jag fråga dig vad Moderaterna gjorde för någon nytta under åren 1991-1994? Det enda de gjorde var att låna massvis av pengar och gav oss stora skatteskulder. Lyckades de öka BNP? NEJ! Fixade de fler jobb? NEJ! Vad gjorde dom för nytta?

Den socialdemokratiska styret har äntligen fått Sveriges ekonomi på fötter igen efter det borgliga styret! Ska vi låta ekonomin än en gång rasa ner i avgrunden?

flipp
2005-09-04, 22:24
Jag älskar dessa 16åriga (av namnet ett dömma) politikprofeter som har eller förslåt mig - tror sig bära på den rätta sanningen.

Det bästa ni kan göra mina vänner, det här säger jag itne för att vara dryg:
Skit i att rösta, jobba svart och lite vitt för att slippa bekymmer, Fiffla, och vara allmänt jävla ego.

Det låter som en ovanligt dålig idé...

Lillgrabben
2005-09-04, 22:25
Nej, det har jag inte hört talas om! Men hur finnansieras "skolpengen" om jag får fråga??



50-65% i skatt drabbar ENDAST de som har sådan lön att de efter skatt kan leva ett drägligt liv. En normal lönetagare ligger på en skattesats på ungeför en tredjedel av lönen (låginkomsttagare ännu mindre).



I Sverige tar man studielån för att slippa ta ett jobb under utbildningen, i USA tar man ett lån för att ha råd att gå i skolan, sedan jobbar man för att ha råd att leva. Ser du skillnaden?



Ja, men de är inte för vården i sig, utan för bl.a. maten som serveras. Du slipper t.ex betala dina svindyra mediciner. Vissa cancermediciner kostar 15000kr per dag. Ska du göra en blintarmsopperation så kostar det mellan 100000 och 150000 kronor och en mer komplicerad opperation kan bli oändligt mycket dyrare. Hur mycket betalar du i dagsläget av det?


Men ge dig nu! Sverige är ett land som har en av de högsta levnadsstandarna i hela världen och du frågar hur bra vi har det? Jämför Sverige med t.ex. öststaterna eller ett land i Afrika så får du se!


Sen vill jag fråga dig vad Moderaterna gjorde för någon nytta under åren 1991-1994? Det enda de gjorde var att låna massvis av pengar och gav oss stora skatteskulder. Lyckades de öka BNP? NEJ! Fixade de fler jobb? NEJ! Vad gjorde dom för nytta?

Den socialdemokratiska styret har äntligen fått Sveriges ekonomi på fötter igen efter det borgliga styret? Ska vi låta ekonomin än en gång rasa ner i avgrunden?


Nej, det tycker jag inte.


Tur att man vet hur man ska rösta! ( & det är inte blått......)

flipp
2005-09-04, 22:34
Men ge dig nu! Sverige är ett land som har en av de högsta levnadsstandarna i hela världen och du frågar hur bra vi har det? Jämför Sverige med t.ex. öststaterna eller ett land i Afrika så får du se!


Jämför med vilket annat land som helst. Få länder om ens något annat kan visa ett lika stort välstånd kombinerat med hög jämlikhet. Visst har USA högre BNP men istället gigantiska klassklyftor och en en betydande andel medborgarna som inte ens har råd med en grundläggande sjukförsäkring.

Det verkar inte finnas några gränser för vissa människors hunger efter mer och mer pengar - tyvärr. Jag tycker vi ska vara utomordentligt nöjda med den levnadsstandard och trygghet vi lever med här.

Zafer
2005-09-04, 22:44
Varför bryr du dig då?


om?

dared
2005-09-04, 22:46
Moderaterna blire.

Vill så sjuk gärna att hykleriet med spelmonopolet försvinner. Gör mig så arg. :smash: hoppas d kan åtgärda problemet.

OggeP
2005-09-04, 23:08
Sen vill jag fråga dig vad Moderaterna gjorde för någon nytta under åren 1991-1994? Det enda de gjorde var att låna massvis av pengar och gav oss stora skatteskulder. Lyckades de öka BNP? NEJ! Fixade de fler jobb? NEJ! Vad gjorde dom för nytta?


Du har aldrig tänkt på varför Sveriges ekonomi kollapsade just då?. Du har inte tänkt i banor som; Kan enbart ett regeringskifte åstakomma denna kraftiga regression? Kan det finnas några bakomliggande orsaker ur ett längre perspektiv?

Personligen ser jag det som smått otroligt att Sveriges ekonomi skulle störtdyka vid ett regeringsskifte, det skulle troligen inte ens vänsterpartiet lyckas åstadkomma om de ansträngde sig.

Jag tror snarare att den borgliga regeringen fick ta över ett "sjunkande skepp". Fast jag erkänner, med facit i hand att de kunde ha agerat bättre under sin mandatperiod.

Endumen
2005-09-04, 23:54
Du har aldrig tänkt på varför Sveriges ekonomi kollapsade just då?. Du har inte tänkt i banor som; Kan enbart ett regeringskifte åstakomma denna kraftiga regression? Kan det finnas några bakomliggande orsaker ur ett längre perspektiv?

Personligen ser jag det som smått otroligt att Sveriges ekonomi skulle störtdyka vid ett regeringsskifte, det skulle troligen inte ens vänsterpartiet lyckas åstadkomma om de ansträngde sig.

Jag tror snarare att den borgliga regeringen fick ta över ett "sjunkande skepp". Fast jag erkänner, med facit i hand att de kunde ha agerat bättre under sin mandatperiod.


OM sverige är i kris lånar man väl inte en massa pengar så man utökar skulderna? NEJ, vi hade det inte dåligt ställt innan moderaterna tog över 1991, men sedan gick det utför!

Endumen
2005-09-04, 23:59
Moderaterna blire.

Vill så sjuk gärna att hykleriet med spelmonopolet försvinner. Gör mig så arg. :smash: hoppas d kan åtgärda problemet.


Du tänker inte på andra frågor än spelmonopolet?

aliquis
2005-09-05, 00:19
Vet inte, ett parti som kan fixa jobb utan att vara extremhöger antar jag :D

OggeP
2005-09-05, 07:22
OM sverige är i kris lånar man väl inte en massa pengar så man utökar skulderna? NEJ, vi hade det inte dåligt ställt innan moderaterna tog över 1991, men sedan gick det utför!
Du tror alltså på allvar att allt var frid och fröjd i SVerige och så fort det blev eb borglig regering så gick det utför?

Har man läst någonform av ekonomi vet man att stora ekonomiska förändringar tar tid. De snabba förändringar i ekonomin som har ägt rum har varit en följd av en lång tid av en viss politik alternativt en stor extraordinär händelse, ex krig.

Sen så kan man självklart låna pengar för att försöka stimulera näringslivet och för att ta sig ur en lågkonjunktur, även om det kanske inte var det bästa alternativet 1991.

Scratch89
2005-09-05, 15:13
Jag älskar dessa 16åriga (av namnet ett dömma) politikprofeter som har eller förslåt mig - tror sig bära på den rätta sanningen.

Det bästa ni kan göra mina vänner, det här säger jag itne för att vara dryg:
Skit i att rösta, jobba svart och lite vitt för att slippa bekymmer, Fiffla, och vara allmänt jävla ego.
Så du menar att skillnaden mellan våra åldrar, 10-15 år, är en avgörande faktor när vi diskuterar 40-50, kanske 100 år gammal politik?

Endumen
2005-09-05, 15:15
Så du menar att skillnaden mellan våra åldrar, 10-15 år, är en avgörande faktor när vi diskuterar 40-50, kanske 100 år gammal politik?


I en diskussion så svarar man även på folks frågor (riktat åt scratch)!

Scratch89
2005-09-05, 15:21
Nej, det har jag inte hört talas om! Men hur finnansieras "skolpengen" om jag får fråga??
Som nu, fast istället för att kommun/stat ska få pengarna, får föräldrarna det.


50-65% i skatt drabbar ENDAST de som har sådan lön att de efter skatt kan leva ett drägligt liv. En normal lönetagare ligger på en skattesats på ungeför en tredjedel av lönen (låginkomsttagare ännu mindre).
I inkomstskatt ja. Men om man börjar räkna med matskatt, bilskatt, fastighetsskatt, bil- och båtskatt, alkohol- och tobaksskatt, BENSINskatt mm, så kommer man lätt upp till 60%.


I Sverige tar man studielån för att slippa ta ett jobb under utbildningen, i USA tar man ett lån för att ha råd att gå i skolan, sedan jobbar man för att ha råd att leva. Ser du skillnaden?
Skillnaden är?


Ja, men de är inte för vården i sig, utan för bl.a. maten som serveras. Du slipper t.ex betala dina svindyra mediciner. Vissa cancermediciner kostar 15000kr per dag. Ska du göra en blintarmsopperation så kostar det mellan 100000 och 150000 kronor och en mer komplicerad opperation kan bli oändligt mycket dyrare. Hur mycket betalar du i dagsläget av det?
Så du menar att jag ska betala för vitt bröd och totalt kass mat? (Det "roliga" är att en stor del av patienterna på sjukhuset är där pga nån sorts övervikt eller pga dåliga matvanor, o så serverar de så dålig mat, och detta ska man betala extra för)
Ang, blindtarmsoperationen: Hört talas om privata sjukförsäkringar?


Men ge dig nu! Sverige är ett land som har en av de högsta levnadsstandarna i hela världen och du frågar hur bra vi har det? Jämför Sverige med t.ex. öststaterna eller ett land i Afrika så får du se!
Så du menar att man ska jämföra Sverige med U-länder? Ge dig själv.


Sen vill jag fråga dig vad Moderaterna gjorde för någon nytta under åren 1991-1994? Det enda de gjorde var att låna massvis av pengar och gav oss stora skatteskulder. Lyckades de öka BNP? NEJ! Fixade de fler jobb? NEJ! Vad gjorde dom för nytta?

Den socialdemokratiska styret har äntligen fått Sveriges ekonomi på fötter igen efter det borgliga styret! Ska vi låta ekonomin än en gång rasa ner i avgrunden?
Utvecklingen från fattig bondenation till ett högteknologiskt industri- och informationssamhälle gick mycket fort och kan sägas bero på två enskilda faktorer. Dels att fred hade rått i riket sedan 1800-talets första decennier, men också p.g.a. ett fåtal individers goda innovationskraft och oerhörda företagsamhet.
Efter att ha förskonats under Andra världskriget blev den ekonomiska utvecklingen till följd av den stora efterfrågan från kontinenten mycket god. Det svenska folkhemmet började byggas och vi framstod som ett föredöme för världens länder beträffande välfärd och demokrati.
Under 1970-talet tog utvecklingen en annan vändning. Många svenska företag drogs med höga kostnader och gick i konkurs, bl.a. beroende på den hårdare utländska konkurrensen. Svenska politiker ville dock inte ta tag i de strukturella problem vi led inunder, utan valde att sopa problemen under mattan genom devalveringar och allsköns åtgärder.
År 1985 avreglerades kreditmarkanden och utlåningen ökade dramatiskt, vilket till stor del berodde på att skattesystemet och den höga inflationen gjorde realräntan negativ – man fick i praktiken betalt för att låna. Kapitalet investerades i fastigheter och kreditexpansionen orsakade indirekt också en fastighetsbubbla.
Så länge 1980-talets spekulationer fortsatte inträffade dock inget drastiskt. Först när den långa högkonjunkturen, känd som Reagan-boomen, var över vid 1990-talets början förändrades utvecklingen. Högkonjunktur övergick i lågkonjunktur och dessutom en mycket djup sådan. För att hejda kreditexpansionen genomdrev regeringen Carlsson (s) en skattereform, vilken över en natt höjde realräntan flera hundra procent. Det ledde till kraftigt minskad konsumtion och fastighetspriserna störtdök. Det utlöste en kris i det finansiella systemet, då fastigheter utgjorde en stor del av bankernas säkerheter. Krisen inom banksektorn blev akut och staten tvingades intervenera och skjuta till tiotals miljarder för att säkerställa bankernas överlevnad. Hela det finansiella systemet lamslogs, företag gick i konkurs och arbetslösheten blev rekordhög; ett tillstånd av depression infann sig i svensk ekonomi.

Ska jag fortsätta?