handdator

Visa fullständig version : Jordnöttsmör


Callister
2005-09-04, 18:10
Hur står sig denna jämfört med alla de andra sorternas smör? Allt ifrån becel till extrasaltat bregott. Borde det inte vara super med jordnöttsmör med tanke på att jordnött innehåller finfina fetter?
Sen är det ju en annan sak om man överdoserar för att det är mycket godare än vanligt smör. ;)

Max
2005-09-04, 18:20
Det står sig nog bra i jämförelsen med andra margariner, men det blir ju svårt att ha på nåt annat gott pålägg ovanpå. Har iofs aldrig provat jordnötssmör + rostbiff och tomat :)

Bra margarin är annars Camelina från Carlshamn, är nog bättre fetter än jordnötssmöret.

Callister
2005-09-04, 18:31
Jag har faktiskt en specialté redan... jordnöttsmör med fettsnål salami och tomat är gött, men det funkar med tomaten bara också.. :)

Max
2005-09-04, 18:36
Jag är imponerad över att du vågat pröva :)

Har länge undrat om det går att få på grönsaker på nötssmörsmackorna faktiskt, tycker du om tomat på så kanske jag får pröva det, gurka är ju också ganska neutral.... jag måste nog ha mer guts i köket

Callister
2005-09-04, 18:50
Jo men det är gött faktiskt, eller så kanske bara jag gillar det...
Det är gott med sylt ovanpå iaf, helst jordgubb, men då kommer vi in på USA tema..

Var på ett fik förresten där man fick sådana grejjer, det var först jordnöttsmör, sen cheese cream och ovanpå sylt.. farligt gott. :naughty:

dunken16
2005-09-04, 19:03
:hbang:

Madog
2005-09-04, 21:01
Jordnötssmör med skivad banan på är riktigt gott :eating:

A.K.O.A
2005-09-04, 21:24
I tex skippys variant är det ju härdat fett...

Sverker
2005-09-05, 06:21
I tex skippys variant är det ju härdat fett...

Frågan var uppe för ett antal år sedan. Sökfunktionen *grr27*

Jag minns att jag jämförde förhållandet protein : fett i hela jordnötter och i jordnötssmöret.

Skillnaden var 1 - 2 g mer fett i jordnötssmöret. Räknar jag på att det härdade fettet är riktigt dåligt och innehåller så mycket som 5 % transfettsyror så blir mängden transfett i jordnötssmöret.... mycket lågt.

Madog
2005-09-05, 22:41
Naturellt jordnötssmör utan tillsatser borde inte innehålla något härdat fett. Finns att köpa i hälsokosten.