handdator

Visa fullständig version : Mat för dålig hälsena?


Max
2005-09-04, 18:01
Inspirerad av tråden "Mat för brutet ben" vill jag starta denna.

Jag har tidigare i sommar haft problem med höger hälsena men den blev bra för någon månad sedan (läktiden var ungefär 1 månad). Efter en löptur (aldrig mer) så är nu vänster hälsena dålig, inte lika illa som senast men ändå dålig. Jag haltar fram och värst är det på morgon/förmidda.

Finns det någon kur ni rekommenderar? :)

10 hela vitlöksklyftor i ett nafs o.s.v. :D

Antioxidanter lär väl vara viktiga, vilka bör jag tänka mest på och var finns de?
All input är välkommet.

LunaSpice
2005-09-04, 18:34
Liksom all läkningsprocesser så är alla näringsämnen viktiga, främst protein. Zink och vitamin E likaså. Så...det är bara att äta näringsrik kost och vila som gäller. :D

Max
2005-09-04, 18:40
De vanliga rekommendationerna altså, jag som hade hoppats få höra att just köttfärspizza var lösningen :D

Mycket protein? Hur var det med tråden om syra-bas balansen, inget vidare med protein där, det försurade blodet. Har det nån effekt? Eller är det inget att bry sig om i läkningssyfte heller om man äter en del grönsaker och frukt?

King Grub
2005-09-04, 19:22
Syra-bas-balansen är i mitt tycke lite pseudovetenskap. ;) Jag vet inget som säger att syra-bas-balansen av en någorlunda normal, blandad kost har någon reell påverkan på en frisk människa.

LunaSpice
2005-09-04, 19:47
Kroppen har så otroligt effektiv buffertsystem för att balansera syrabas-förändringar. Det verkar som om en ny hysteri har startat på Kolzozzem, likt den som fanns gällande Insulinindex. Som Grub säger, inga studier visar att en viss diet skulle kunna påverka detta i någon större utsträckning på friska individer.

Sverker
2005-09-04, 19:50
Känns rätt tryggt när ni skriver så King Grub och LunaSpice :thumbup:


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50384