handdator

Visa fullständig version : ordningsvakt


Jazen
2005-09-04, 15:32
Eftersom jag nu inte har nå vettigare för mig på dagarna än träna :P så tänkte jag fråga er som kanske är lite mer insatta. Vad är det för utbildning man behöver gå för att bli ordningsvakt? är det nått man kan få hjälp med via arbetsförmedlingen eller?

H.Emanuel
2005-09-04, 15:33
Kontakta nåt väktarföretag och fråga.

Jazen
2005-09-04, 15:36
Kontakta nåt väktarföretag och fråga.

hmm är inte så insatt, känner inte till nå väktarföretag alls

Ryska_raketen
2005-09-04, 15:38
Securitas.

Jazen
2005-09-04, 15:40
Securitas.

hmm har securitas ordningsvakter på krogarna?

mini
2005-09-04, 15:50
Du måste väl utbilda dig hos polisen, och för att få gå utbildningen måste du vara "anställd" på en krog. Så har jag fattat det hela.

Griip
2005-09-04, 16:20
http://www.polisen.se/inter/nodeid=20287&pageversion=1.html

Jazen
2005-09-04, 16:29
tack för alla svaren :bow:

Mashik
2005-09-04, 16:35
Vet inte hur det är i sverige men för att vara ordningsvakt i Finland så bör man oftast ha ett ordningsvaktskort. Detta kort kan man skaffa genom att först gå en grundkurs för ordningsvakter. Sedan skall man utföra ett prov(obs, inget kraftprov) hos polisen som består av en mängd frågor med ja och nej svar och ett par esse-frågor. Om na får provet godkänt så får man kortet, det är i kraft i 5 års perioder, sedan måste man förnya.

bladhet
2005-09-04, 17:48
Gå till polisen och fråga när nästa kurs är. Kostar 7000kr tror den är 78timmar eller nå sånt

xynd
2005-09-04, 23:45
Kostar runt 7000:- sen ska du ha teleskopsbatong,kläder och skor...
dyrt men du tjänar igen det ganska snabbt.
jag rekommenderar inte att stå som ov i samma stad man bor i....finns ju idioter.....

Endumen
2005-09-05, 00:18
Eller så gör du lumpen och får din vaktsutbildning på köpet ;)

MacLeod
2005-09-05, 00:34
Vet inte hur det är i sverige men för att vara ordningsvakt i Finland så bör man oftast ha ett ordningsvaktskort. Detta kort kan man skaffa genom att först gå en grundkurs för ordningsvakter. Sedan skall man utföra ett prov(obs, inget kraftprov) hos polisen som består av en mängd frågor med ja och nej svar och ett par esse-frågor. Om na får provet godkänt så får man kortet, det är i kraft i 5 års perioder, sedan måste man förnya.

Jaha. I Brasilien så räcker det med att man har lite kontakter inom favelas.
Annars är det precis som i Sverige, man står liksom vid dörren.

Helen@
2005-09-05, 00:36
http://www.polisen.se/inter/nodeid=23724&pageversion=1.html

jesse
2005-09-05, 01:03
Eller så gör du lumpen och får din vaktsutbildning på köpet ;)


Vad gjorde du lumpen som där du fick en ordningsvaktutbildning?
Om du gjorde som bevkningssoldat så får du kanske väktarutbildning steg 1, men de räcke ju inte i detta fall.

internethjälten
2005-09-05, 09:14
...vad är det som är så lockande med att "spela viktig" i dörren på krogen ??? -har aldrig fattat det :-/

Griip
2005-09-05, 10:20
...vad är det som är så lockande med att "spela viktig" i dörren på krogen ??? -har aldrig fattat det :-/


För att vara ärlig så tycker jag det är lockande för att jag har talang för att vara en elak jävel, men dessväre hatar jag att vara social mot fulla människor och folkmassor så det blir nog inget för mig :/

internethjälten
2005-09-05, 10:56
För att vara ärlig så tycker jag det är lockande för att jag har talang för att vara en elak jävel, men dessväre hatar jag att vara social mot fulla människor och folkmassor så det blir nog inget för mig :/

jaha, men då är det ju bara att ta fram telefonkatalogen och slå upp ordningsvakt och ringa till de firmor som är där du bor och anmäla ditt intresse. de kanske har en plats över som måste fyllas upp och de väntar på att någon som vill jobba ringer =)

//nicke

palme
2005-09-05, 11:32
...vad är det som är så lockande med att "spela viktig" i dörren på krogen ??? -har aldrig fattat det :-/

Är ävl ända sättet för de att få ragg?

Vill du stå i dörren så kvittar det om du har OVbricka hos securitas då du måste ha specielt tillstånd av snuten för att stå i dörren, så anmäl ditt intresse till snuten. Kön är lång och de flesta får avslag.

spacedog
2005-09-05, 11:59
Vad gjorde du lumpen som där du fick en ordningsvaktutbildning?
Om du gjorde som bevkningssoldat så får du kanske väktarutbildning steg 1, men de räcke ju inte i detta fall.

Alla får väl en vaktutbildning, åtminstone var det så på min tid. Man fick typ lära sig att skrika halt eller jag skjuter skarpt och så fick man ett intyg på att man var utbildad skyddsvakt, tror jag det hette. Men det har vad jag vet ingen betydelse i det civila livet. Insatsmalajerna kanske fick något mer?

jesse
2005-09-05, 12:07
Alla får väl en vaktutbildning, åtminstone var det så på min tid. Man fick typ lära sig att skrika halt eller jag skjuter skarpt och så fick man ett intyg på att man var utbildad skyddsvakt, tror jag det hette. Men det har vad jag vet ingen betydelse i det civila livet. Insatsmalajerna kanske fick något mer?

Ja visst får du en vaktutbildning men den är ju bara giltig inom de militära och kan inte användas på något sätt när man vill bli ordningsvakt. Jag syftade på utbildning som kunde användas civilt, för de va väll de som Endumen menade med sitt inlägg?