handdator

Visa fullständig version : Hoppa över marklyft?


CroCop
2005-09-04, 15:07
Mina ryggpass består just nu av följande övningar:

-Marklyft. 2x5
-Skivstångsrodd 2x8
-Latsdrag 3x8 (variera med handflatorna mot/ifrån dig) (3*8) ?
-Magövning med raka ben 3x15 alt magcrunches i cablecross

Jag har ett flertal gånger varit till sjukgymnast och naprapat och knäckt till ryggen efter marklyftskador, och nu pallar jag inte det längre. Känns som att man vill kunna ha en fräsch rygg senare i livet också, så jag kommer från och med nu HELT skippa marklyft.
Nu till frågorna; Vad ska jag köra för övningar istället för marken? räcker det att bygga på med 2 set på skivstångsrodden, eller ska jag lägga in nån till övning rent av? Jag vet att jag förmodligen kommer få lite sämre ryggutveckling i och med detta beslut, men hur mycket gör det att skippa marken egentligen?
kommer min rygg börja släpa även om jag mosar på med roddar och latsdrag?
Tips på övningar som gör ryggträningen komplett efterfrågas alltså!

Måste tacka hela forumet för all hjälp jag har fått innan med diverse frågor, guld värt!

// Markus

Bjorne
2005-09-04, 15:10
Skippa tunga mark? Behöver inte ligga på max...

CroCop
2005-09-04, 15:13
Men är det lönt att marka över huvud taget då? Är det inte bättre att ladda på i roddar och Latsdrag istället? Känns så fånigt att stå och fisa på typ 50 kg..
Av vilken anledning ska man ha kvar marken då, om man inte bygger lixom?

mentzer
2005-09-04, 15:15
Hur är det med tekniken? Varför skadar du dig?

CroCop
2005-09-04, 15:18
Hur är det med tekniken? Varför skadar du dig?
Jag vet inte, får bara en sån jävulsk värk i ryggen, stel och orörlig på ett icketräningsvärkliknande sätt.
En instruktör har visat teknik för mig och jag försöker hålla svank och allt, men ajg tror helt enkelt inte att min kropp är byggd för marklyft :(

Baha
2005-09-04, 15:32
det är ju långtifrån nödvändigt, så skippa den.

kör kanske ngn annan som tar på korsyrggen, förslag: rygglyft med vikt, goodmornings, raka marklyft, styrkeryck, styrkefrivändningar, stöt/ryck drag..några förslag, men egentligen tror jag inte det behövs heller om man kör tunga roddövningar.

men skippa defenitivt marken om du får problem av den. :)

Bjorne
2005-09-04, 15:49
Men är det lönt att marka över huvud taget då? Är det inte bättre att ladda på i roddar och Latsdrag istället? Känns så fånigt att stå och fisa på typ 50 kg..
Av vilken anledning ska man ha kvar marken då, om man inte bygger lixom?Menar att du kanske inte behöver gå så nära max, hålla dig under 60% av max och försöka hålla formen istället, för att sedan kanske våga öka på lite.

CroCop
2005-09-04, 15:49
Så det går att få en fullt acceptabel rygg utan mark och istället rygglyft med viktskiva?
Anledningen att jag e så kluven är att de flesta verkar anse att mark är livsviktigt för att inte få en kass rygg..

CroCop
2005-09-04, 15:53
Menar att du kanske inte behöver gå så nära max, hålla dig under 60% av max och försöka hålla formen istället, för att sedan kanske våga öka på lite.
Så du menar att jag ska köra så istället för att skippa helt? Är marken så viktig så det är bättre att köra den lätt än att köra nån annan övning? Tar inte rodden på ungefär samma ställen? om jag dessutom kör rygglyt med vikt borde det ju bli ungefär samma va?

Ryska_raketen
2005-09-04, 15:53
Vad exakt tar det/gör det ont på dig ?

Jorgen
2005-09-04, 15:53
Klart att det går att få en acceptabel rygg utan marklyft.

Tricklev
2005-09-05, 09:09
Klart du inte behöver köra marklyft.