handdator

Visa fullständig version : Buddhism!


Bolio
2005-09-04, 14:48
Nämen hallå mina herrar och damer Tränande. Dagens ämne är buddhism och bolio undrar då naturligtvis först och främst ifall vi har några buddhister här, och också vad folk på forumet allmänt sett tycker om denna världsreligion (eller livsfilosofi).

Jag kan börja med att säga att Theravada-buddhismen är den "religion" (egentligen är det nog inte riktigt någon religion) som ligger mig varmast om hjärtat. Mahayana, Vajrayana och Zenbuddhism är jag däremot inte särskilt förstjust i.

mini
2005-09-04, 15:12
Buddhismen är onekligen intressant och tilltalar pga frånvaron av skuldbeläggande vilket jag uppfattar som centralt inom andra religioner. Däremot ogillar jag paketlösningar generellt, och skulle därför aldrig kalla mig buddhist, kristen, vänster, höger eller whatever. Försöker lösgöra mig från de flesta etiketter man ändå får.

Bolio
2005-09-04, 15:21
Åh, samma här. Men buddhism är fett intressant tycker jag! I allt väsentligt den enda religionen som fortfarande är intressant. Det coola med buddhisterna är dessutom att de inte har någon Gud - alltså kan inte deras Gud dö. Vilket är en ganska hållbar och långsiktig lösning. Den kristna guden dog ju. Och man behöver endast ta en blick på de kristna sönerna och döttrarna av dagens Europa för att förstå hur det går med en religion vars Gud är död. Islam är snart sönderbombat och åsidolagt av kapitalismen. Så vad blir kvar? Hinduism och judendom? Nja. Judar är för få och hinduister är för många. Buddhism! Hurra, hurra, hurra!

JoelR
2005-09-04, 15:24
Det finns ju ett buddhist center på söder om du är intresserad så kan du ju vara med i deras meditations grupper och sånt. Har varit på ett sådant med skolan, en aning för flummigt för min smak men lärorikt var det.

AFanatic
2005-09-04, 15:32
Buddhismen ser jag som det enda alternativet inom religionen...fast jag gillar inte att kalla det för religion. Det finns en helt annan sfär, som handlar om självförverkligande..som är svår att hitta hos de andra religionerna. Det finns en annan eftertänksamhet i buddhismen. Att kalla den för mer intelligent är nog bara en efterkonstruktion...men i brist på annat så.

spacedog
2005-09-04, 15:43
Bara det att buddhism drar till sig en massa tofuätande sökare som har delfin-planscher hemma på väggarna gör ju att man drar öronen åt sig. Men för att vara allvarlig en stund så tycker jag det verkar väl introspektivt för min smak. En filosofi som går ut på självförverkligande - är inte det egentligen bara sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-mentalitet med moraliska förtecken? Det skulle i och för sig förklara varför buddhismen vinner framgångar i väst numera. Det tillåter en att känna sig sådär lite lagom rättfärdig när man sitter där hemma bland tända ljus och tänker på sig själv.

Bolio
2005-09-04, 15:45
Fast det är ju inte helt korrekt det heller, spacedog. Buddhister tror inte på Jaget. De tror att vi alla är en del av någonting större. Typ som Nietzsche trodde, alltså.

spacedog
2005-09-04, 15:48
Jag tänkte mest på light-buddhisterna som köper glassiga böcker och tycker det verkar vara en spännande religion. Hur många buddhister är egentligen så hardcore att de ger upp jaget på riktigt?

mini
2005-09-04, 15:54
Jaget är ju en del av det hela. Ju "mer fulländat" (jag vet, men jag hittade ingen bättre formulering) jaget är, ju mer gott tillför man helheten.

spacedog
2005-09-04, 16:02
Jaget är ju en del av det hela. Ju "mer fulländat" (jag vet, men jag hittade ingen bättre formulering) jaget är, ju mer gott tillför man helheten.

Jo, men det är ju samma enkla utväg som pacifister kör med. "Om alla var som jag skulle krig inte finnas, alltså är jag bra och ni andra dåliga."

AFanatic
2005-09-04, 16:08
Jag tänkte mest på light-buddhisterna som köper glassiga böcker och tycker det verkar vara en spännande religion. Hur många buddhister är egentligen så hardcore att de ger upp jaget på riktigt?

Det viktiga är nog dock om man skulle sälla sig till light-buddhsimen lr den som är mer hardcore, att veta skillnaden där emellan och veta var man själv står. Jag inbilar mig att det inte är lika ytligt att sympatisera med deras tankar då trots att det finns en väldans massa lightbuddhister i västvärlden.

fintelligens
2005-09-04, 16:13
Buddism låter helt okay :thumbup:

mini
2005-09-04, 16:18
Jo, men det är ju samma enkla utväg som pacifister kör med. "Om alla var som jag skulle krig inte finnas, alltså är jag bra och ni andra dåliga."
Men nu tänker du ju i banorna att man väljer att göra det för att verka bra, inte för att vilja bli helare för sin egen skull. Det är ingen tävling. Målet är inte att vara den som är mest hardcore. Målet är lycka. Om någon uppnår det genom delfinplancher på väggarna så är ju det bra för den.
Jag förstår inte varför du gör en så omedelbar koppling mellan att vilja leva på ett visst sätt och att se ner på andra som gör andra val. Det är inte alla som resonerar så.

Kwon
2005-09-04, 16:26
Inget tvång med Buddhism, det är stabilt kompis.

Följ det [de tankegångar] du anser vara bra och intressant/a i Buddhismen.

Finns bra idéer och synsätt i de flesta religioner som du kan använda/tillmpa för ett bättre liv.

Bolio
2005-09-04, 16:27
Wohoo! Tråden utvecklas i rätt riktning! Way to go!

spacedog
2005-09-04, 17:03
Men nu tänker du ju i banorna att man väljer att göra det för att verka bra, inte för att vilja bli helare för sin egen skull. Det är ingen tävling. Målet är inte att vara den som är mest hardcore. Målet är lycka.

Jag tänker i banorna att det är egoistiskt. Bli helare för sin egen skull och ha sin egen lycka som mål är egoistiskt, tycker du inte det? Att man sedan rättfärdigar sin egoism med flumsnack om att vi alla är del i ett kosmiskt allt är bara rent och skärt hyckleri.

Herkulez
2005-09-04, 17:09
men är inte ett sätt att bli "hel" inom buddhismen genom att hjälpa andra?

spacedog
2005-09-04, 17:11
men är inte ett sätt att bli "hel" inom buddhismen genom att hjälpa andra?

Jo, men där skiljer sig ju inte buddhismen från andra religioner.

pocoloco
2005-09-04, 17:19
Tillbringade en större del av sommaren i Thailand, då jag besökte tempel ungefär var 3e dag. Har en hel del band längs handleden. Jag tycker buddhism är riktigt bra, och att dom som lever ett riktigt liv i thailand dvs. inte alla bartjejer osv, har riktigt skarp livssyn och levnadssätt. På ett sätt
så skulle jag nästan vilja säga att det är lite kommunistiskt att familjerna turas om att mata dom hemlösa hundarna i kvarteret osv.

Buddhism, om något alls.

Trance
2005-09-04, 17:20
Hippies hela bunten, mer cynism och depression åt folket. Du är ensam, du kommer dö ensam och när du gör det så blir allt bara svart.

pocoloco
2005-09-04, 17:35
Jag tar buddhismen med en nypa salt, som väldigt många andra. I andra religioner tvättar man sin skalle med massa skit istället som man tar for real. Men ja, om man tror på det som många riktiga troende buddhismer gör så äre ju inget fel med det.

Förövrigt, buddhism = syra!

userfriendly
2005-09-04, 17:37
jag anpassar min tro efter mitt liv... då slipper jag anpassa mig :D

Dante
2005-09-04, 18:31
Försöker vara så buddhistisk som möjligt :D . Theravada är också den gren som intresserar mig mest,

http://www.buddhanet.net/index.html

skön sida kolla in dharma talks :)

kalle_banan
2005-09-04, 20:30
bolio, min man, att du var buddhist, det kunde jag inte tänka mig, livet är en överraskning!
jag vill inte kalla mig buddhist rätt o slätt, men jag accepterar att andra ser mig som en. jag har sen i januari lyssnat på ajahn brahmavamso (www.bswa.org) och några andra talare, på så sätt har jag lärt mig ett o annat och funderat på saker och ting, sedan har jag läst the tibetan book of living and dying, senaste boken jag läste var "the third eye" av T. Lobsang Rampa.

jag vill påstå att buddhismen inte är obefläckad som vissa vill tro ibland, kristendomen har ju sina korståg, usch o blä för dom! men i tibet har lamaismen varit korrumperad den också. men det finns en förklaring till det, som ni kan läsa här: http://www.buddhismen.se/inget_behov_av_for_mycket_traditioner.htm i mitten ungefär.

men jag tycker ändå att buddhismen är snällast av alla religioner, den uppmuntrar en till att vara god och tänka efter före... vilket inte är lätt alla gånger. jag funderar själv på att åka till indien och vandra runt och leta upp någon SERIÖS guru som kan lära mig meditera och sånt. :thumbup:

http://www.buddhismen.se en bra sida f.ö

Bolio
2005-09-04, 20:33
Yo man. Alltså, jag "är" inte buddhist. Men jag är helt klart skitintresserad av buddhism och de flesta koncepten inom buddhismen stämmer fett bra överens med min egen livsåskådning. Jag läser på för fullt nu om det... =)

Ninjasmurf
2005-09-04, 20:42
buddhismen och taoismen (daoimen) tycker jag båda är intressanta..

att hitta balans och harmoni i livet är ett ganska trevligt sökande...

Kryss
2005-09-04, 21:55
Helt klart den vettigaste religionen i min åsikt, uppmuntrar människan till att tänka själv och agera efter egen vilja (inom vissa riktlinjer förstås) :bow:

Dessvärre sitter inte riktigt religionskunskaperna i sen gymnasiet och jag har förbannat kass koll på dess olika grenar, besökte två ställen i plugget iallafall och fick prata med några, mycket givande :thumbup:

fintelligens
2005-09-12, 17:34
OT:

Bolio, kan du ge mig några länkar så man kan läsa Nietzsche? Försökte PMa men det gick inte.

Trance
2005-09-12, 17:42
OT:

Bolio, kan du ge mig några länkar så man kan läsa Nietzsche? Försökte PMa men det gick inte.

Han är bannad.

MasterChief
2005-09-12, 17:53
Han är bannad.

Är han? *Tycker jag hänger här ganska mycket men det har jag missat*

olwe
2005-09-12, 17:55
OT:

Bolio, kan du ge mig några länkar så man kan läsa Nietzsche? Försökte PMa men det gick inte.

låna "also sprach zarathustra" på bibblan... fast kanske inte på orginalspråket ("thus spoke zarathustra" eller "så talade zarathustra" på svenska eller engelska). boken är lite svårförstådd men man ser filosofin om man anstränger sig.

OT: Buddhismen är härlig i det att man får lite ansvar över sig själv... jag kan omöjligt sympatisera med religioner där det finns överhögheter att luta sig mot och följa. Det känns naivt (och fegt) att tro att allt löser sig om man bara förljer lite lagar (bibeln etc).

Dock är religion något mycket hälsosamt ur ett psykologiskt synsätt så religionen, må den ha rätt eller fel, uppfyller en funktion.

PS. jag hoppas ingen tar detta personligt och blir förnärnad, det är inte menat som en förolämpning utan är bara min personliga tanke. Jag låter folk praktisera och tro på vad dem vill (inom rimliga gränder)

Löjtnant Blank
2005-09-12, 18:10
Vad heter bolio på Exhale? Tänkte logga in där och säga hej.

Henchman
2011-11-30, 21:12
-BUMP-

Jag har sedan en tid tillbaka lärt mig att begripa buddhismen, inte alls så svårt när de flesta svaren ligger inom en. Läran om buddhismen har verkligen gett mig självdistans i mitt vardagliga tänkande och börjat inse vad människans egenskaper innebär.

Meditation har jag nu börjat ta på allvar. Av det har jag märkt positiva förändringar på mitt humör ganska snabbt och framförallt har min fokus förbättrats. Bara av dessa erfarenheter så förstår jag verkligen att meditation fungerar effektivt. Ett så enkelt och nära till hands tillvägagångssätt att förbättra sig själv och det är nästan bara känt inom en religion i vår nutid, det är dumt.

Någon annan som lärt sig något matnyttigt av buddhismen?

stridis
2011-11-30, 21:23
http://camaro5.com/forums/attachment.php?attachmentid=155983&stc=1&d=1282248052

kettlebellGuden
2011-11-30, 23:04
-BUMP-

Jag har sedan en tid tillbaka lärt mig att begripa buddhismen, inte alls så svårt när de flesta svaren ligger inom en. Läran om buddhismen har verkligen gett mig självdistans i mitt vardagliga tänkande och börjat inse vad människans egenskaper innebär.

Meditation har jag nu börjat ta på allvar. Av det har jag märkt positiva förändringar på mitt humör ganska snabbt och framförallt har min fokus förbättrats. Bara av dessa erfarenheter så förstår jag verkligen att meditation fungerar effektivt. Ett så enkelt och nära till hands tillvägagångssätt att förbättra sig själv och det är nästan bara känt inom en religion i vår nutid, det är dumt.

Någon annan som lärt sig något matnyttigt av buddhismen?

Jag har lärt mig en hel del matnyttigt av buddhismen. Munklivet lockar dock mindre nu än tidigare... mest för jag är lite locked up i diverse grejer. :) lite oxvaktande möjligtvis. :thumbup:

kettlebellGuden
2011-11-30, 23:05
http://camaro5.com/forums/attachment.php?attachmentid=155983&stc=1&d=1282248052

passande med reinkarnation av den här tråden.

Henchman
2011-12-01, 19:35
Bild
Med tanke på hur gammal religion jag skriver om så ska nog inte några år på en tråd göra något. :)

Jag har lärt mig en hel del matnyttigt av buddhismen. Munklivet lockar dock mindre nu än tidigare... mest för jag är lite locked up i diverse grejer. :) lite oxvaktande möjligtvis. :thumbup:

Att leva som munk är ju ett ett stort steg att ta, men man kommer ju troligen kunna lära sig en hel del bara av någon månad som munk. Svårt att ge upp sin vardag mot något helt annat, men det är ju det som är intressant också.

General Disarray
2011-12-01, 21:01
Ja visst är det tråkigt att inte fler kan mer om denna filosofin. Hade alla förstått grunderna till Buddhismen så hade världen varit så fruktansvärt mycket bättre. Inte så konstigt dock att det är som det är, med tanke på att den hamnar inom ramarna utav "religion". Religion har ju inte ett särskilt populärt rykte i dagens samhälle, antar att folk tänker: "Buddhism? andra gudar samma skit".


Någon annan som lärt sig något matnyttigt av buddhismen?
Oja.... läran om buddhism har lett till meditation, som i sin tur lett till en väldig personlig utveckling. Som du säger, självdistans, fokus, målmedvetenhet.

senaste veckorna känns det dock som om jag hamnat i någon negativ svacka... skola och träning och så går hur bra som helst, men har märkt att jag har börjat få svårt att sätta mig in i nuet, det är HEMSKT, hoppas det vänder snart. Jullov snart och allt trevligt som tillkommer med det, skönt att slippa skolan en stund och jag hoppas på lite sinnesfrid. :)

jag råder ALLA till att läsa på om buddhism och meditation, peace!

ByggarBertil
2011-12-01, 21:06
jag råder ALLA till att läsa på om buddhism och meditation, peace!

Några lästips? Verkar rätt intressant.

General Disarray
2011-12-01, 21:28
Några lästips? Verkar rätt intressant.

har faktiskt inga riktigt bra lästips...
http://viewonbuddhism.org/
här hittar du nog en del information om buddhismen, men du kan nog lätt bli ganska uttråkad, vet själv inte riktigt vad som står där, kommer bara ihåg att jag kollat där inne för ett tag sen.

När jag läste boken "The power of now" av Eckhart Tolle började jag på riktigt förstå meningen med meditation, han skriver en hel del riktigt intressanta saker faktiskt.

krellik
2011-12-01, 21:43
En del tankar från buddhismen har helt klart påverkat hur jag ser på tillvaron.