handdator

Visa fullständig version : benhinneinflammation?


JLL
2005-09-04, 14:36
Känner smärta längs med smalbenet (båda benen) när jag springer...har jag åkt på benhinneinflammation? I såna fall kanske det finns nån här som kan svara på hur lång tid det brukar ta innan det går över, om det finns nåt sätt att skynda på processen och om det är ngt annat än löpning jag bör undvika.

mystic[-_-]
2005-09-04, 14:46
Fick känningar av det när jag började gå mycket för deffen men jag vilade en vecka och fixade bättre skor så blev det bra. Sen vande jag mig gradvis också så jag inte pressade på med massor av cardio + prommenader direkt

JLL
2005-09-05, 19:19
Är det något som kan bli kroniskt om man inte tar det lugnt?

MilkmaN
2005-09-05, 19:21
Kan även vara flera andra saker, som har snarlika symptom, exempelvis för stark framsida/baksida vilket resulterar i en form av benbrott då den ena sidan drar alltför mkt. Det går inte över av sig själv, om det nu är inflammation. Ta det lite lungare och trappa långsamt upp träningsdosen, fixa riktiga skor. Tigerbalsam och liknande saker hjälper.

King Grub
2005-09-05, 19:44
Är det något som kan bli kroniskt om man inte tar det lugnt?

Ja!

Läs också:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48560&highlight=kompartmentsyndrom

JLL
2005-09-06, 12:37
Har kört intervallträning 6 gånger i veckan senaste månaden så det är kanske inte så konstigt att jag åkt på detta. Tänkte vila en vecka, köpa bättre skor och minska träningsmängden och se om jag klarar mig i fortsättningen. Är det vettigt eller borde jag redan nu försöka få tag i en läkare som kan sånt här? Pratade med husläkmottagningen och dom sa bara att jag skulle vila några dagar och att det inte fanns nån risk för nån kronisk skada.

Player
2005-09-06, 14:56
Har kört intervallträning 6 gånger i veckan senaste månaden så det är kanske inte så konstigt att jag åkt på detta. Tänkte vila en vecka, köpa bättre skor och minska träningsmängden och se om jag klarar mig i fortsättningen. Är det vettigt eller borde jag redan nu försöka få tag i en läkare som kan sånt här? Pratade med husläkmottagningen och dom sa bara att jag skulle vila några dagar och att det inte fanns nån risk för nån kronisk skada.

Du kanske ska variera dig mer med konditionsträningen, intervallpass tär mycket på kroppen.