handdator

Visa fullständig version : Barry DeMey-flyes.......


lauria
2005-09-04, 14:22
Jag har läst om Barry DeMey-flyes, men jag kan inte förstå hur det går till :smash: ...kan nån förklara?

Fatalist
2005-09-04, 14:51
Böj armbågarna mycket mycket mer, om jag förstått det rätt. Jag brukar köra som flyes fast med 90 graders vinkel i armbågen, och sen pressa lite i slutfasen också. Tror detta är Demey-flyes?

dtox
2005-09-04, 14:52
i "vanliga" flyes ska inte armarna vara helt raka va?

Bolio
2005-09-04, 14:56
Nej, aldrig helt raka.

dtox
2005-09-04, 14:59
Nej, aldrig helt raka.

Hur ska man ha armarna vinklade då? bara något? inte 90 grader va?

Bolio
2005-09-04, 15:02
Ja, litegranna. Det beror på hur du vill belasta pectoralis. Jag brukar dessutom vrida på handen så att handflatorna pekar rakt mot mitt huvud. Testa så får du känna skillnaden. Flyes är för övrigt en sån övning där man helst ska satsa på strikthet och kontakt ( :em: ), annars blir det väldigt ofta fel.

Ulf A Big
2005-09-04, 19:38
Jag har läst om Barry DeMey-flyes, men jag kan inte förstå hur det går till :smash: ...kan nån förklara?

Jag tror att det egentligen Franco Colombos hantelpressar som ni pratar om det var någon halvvariant av flyes och hantelpress där han vinklade ut hantlarna i botten. Vilket resulterar i en extrem stretch av bröstmuskeln i botenläget. Jag tror att övningen finns beskriven på hans hemsida som jag inte minns namnet på och hittade inte den heller när jag letade.

Lillgrabben
2005-09-04, 19:44
En kompis har börjat pula litegrann med följande övning;


Du använder en vikt som är gränsfall till tung för dig att träna flyes med. Kör en negativ fly & pressa sedan upp vikten som du skulle ha gjort med en hantelpress. Upprepa.

Han är mkt nöjd & säger att det tar otroligt bra på bröstet!




MVH

Allan
2005-09-04, 19:57
Det är nog jag som ligger bakom den termen.
Nå, ställ bänken i ganska hög lutning, åtminstone fyrtiofem grader. Luta ryggen mot bänken men se till att skulderbladen hamnar ovanför övre kanten.. Kör sedan flyes i en stoooor rörelse, Den ger bra kontakt kan jag säga.
Barry Demey är en jättetrevlig holländsk byggare som kommit trea, fyra och femma i Olympia. Han blinkar nästan aldrig vilket är lite läskigt men han visade mig den här. Den heter säkert nåt annat men jag kallar den Berry Demeyflyes.


allan

Arne Persson
2005-09-04, 23:06
Hur ska man ha armarna vinklade då? bara något? inte 90 grader va?


Från mitt kurskompendium i övnings/rörelselära: Flyes på plan bänk: Övningen tränar främst bröstmusklernas nedre och mellersta delar (M. pectoralis major pars sternocostalis et abdominalis), deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et acromialis). Rörelsen är en adduktionsrörelse i axelleden. Denna övning skiljer sig ifrån hantelpress genom att armbågsvinkeln är konstant. Utförande: Starta övningen med armarna helt raka och hantlarna ihop. Hantlarna skall vara vinkelräta jmf med hantelpressen (se bild).Så fort nedsänkningen startas skall armbågarna inta en svag vinkel (c:a 120-140°) som bibehålls genom hela övningen. Andas in och spänn upp bröstkorgen maximalt. Sänk hantlarna genom så långt det går genom att låta överarmarna beskriva en halvcirkulär rörelse i axelleden. Eftersom armbågslederna är låsta så kommer hantlarna långt ut ifrån kroppen (se bild) och blir därför betydligt tyngre jmf med hantelpress. Dra därefter, endast mha bröstmusklerna, tillbaka hantlarna i samma halvcirkulära rörelsebana till utgångsläget.

Lutande flyes på bänk: Övningen tränar främst bröstmusklernas mellersta och övre delar (M. pectoralis major pars clavicularis et sternocostalis), deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et acromialis). Övningens rörelse är en adduktion/flexion i axelleden. Denna övning utföres som föregående övning. Lutningen på ryggstödet skall vara densamma som vid ex. lutande bänkpress, dvs c:a 30-35°. (Högre lutning kan hos vissa ge för mycket effekt på axlarnas framsida istället för bröstmusklerna). Obs! Denna övning är betydligt svårare att utföra korrekt än motsvarande lutande hantelpress.