handdator

Visa fullständig version : Träningsmetodik alá HST


Ulf A Big
2005-09-04, 10:32
Förslag på lite annorlunda upplägg framöver oavsett om man använder prep eller inte kan se ut så här:

Första 4-6veckorna tränar du maxstyrka 1-2 arbetsset per övning och respantal 1-5 med tre helkroppspass i veckan eller fyra pass dvs två helkroppspass i veckan.
Uppvärmning gör man med magträning och korsryggsträning och ett set/6reps lätt och ett set tillvänjning 75% 1RM á 2 reps sedan pang på rödbetan.
Vila mellan seten bör ligga runt 2-4 minuter tempo 2.(1) dvs två sekunder ned och explosivt upp.

Nästa 4-6 veckor tränar du hypertrofi 1-2 arbetsset per övning och repsantal 6-12 med tre helkroppspass i veckan eller fyra pass i veckan dvs två helkroppspass/vecka.
Uppvärmning mage och korsrygg och ett lätt set på 50% 1RM och sedan pang på rödbetan.
Vila mellan seten bör ligga runt 2-3 minuter och tempo i övningen 4.2 dvs Fyra sekunder ned och två sekunder upp.

När det gäller antal övningar per muskelgrupp bör de inte vara fler än två och urval av övningar bör vara cyklande t.ex. första passet Bänkpress och Dips samt 45 sekunder stretch av bröstmuskeln, andra passet snedbänk och pullover och bröststretch, tredje programmet Bänkpress i maskin och sned hantelpress samt stretch av bröstmuskeln veckan därpå upprepas cykeln av övningar.

Programmet riktar sig till rena muskelbyggare och inte till styrkelyftare eller annan kraftidrott.
Vad jag har utgått ifrån här är de faktiska faktorer som spelar in i träningen och om du vill maximera möjligheterna till maximal muskelutveckling så får du 11 st tillväxtfaser med tre dagars programmet per månad. Enligt den forskning som redovisas i sammanställningen där man jämför med ett liknande träningsupplägg som du tar upp finns det signifikanta skillnader i ökningar av styrka och muskelmassa som hänger ihop med höjd frekvens av träningstillfällen.

Om vi tittar på ett ganska representativt normalt byggarupplägg som du tar upp så är det ca 5 tillväxtfaser under en månad dvs 6 tillväxttillfällen mindre jämfört med upplägget som presenteras.

Själva periodiseringen är enligt de studier på utveckling av styrka och muskulärtillväxt. Hypertrofi träningen är en blandning av överbelastning och uthållighet "Mjölksyra" och man kan tydligt se att efter ca 4- 6 veckor stagnerar resultatet både styrkemässigt och muskulärt. Den negativa utveckling bryter man med att gå över till att träna maximalstyrka under nästa period som också är runt 4-6 veckor.

Man kan säga att det är en trappstegsliknande progress i själva periodiseringen.

Det kan säkert finnas andra upplägg enligt de resultat som jag bygger mina tankar på om maximal muskelutveckling(hypertrofi). Men tror att det som jag lägger fram är en riktig tankegrund då det gäller att optimera sin träning med hjälp av periodisering.

Overkill blir det bara om du fortsätter i samma modell som tidigare här handlar det om att i ett set alt maximalt med två set att stimulera muskeln med överbelastning.

Det gäller bara att försiktigt börja träningen och se efter vad just du tål och modifiera inom ramen för programmet.
Det kanske tar ca 2 veckor att utröna vad som passar dig, tre helkroppspass eller uppdelat på fyra pass så att det blir 2 helkroppspass. Frekvensen för tre helkroppspass kan vara: dag 1 träning, dag 2 vila dag 3 träning, dag 4-5 vila dag 6 träning så rullar det på. Om du föredrar fyra pass dag 1 träning, dag 2 vila, dag 3 träning, dag 4 vila dag 5 träning, dag 6 vila och dag 7 träning.

Det här upplägget bygger på studier för styrketräning för maxstyrka och maxhypertrofi med en periodisering som häver platåerna i utvecklingskurvan. Bygger på detta kompendium/sammanfattning runt styrketräning:

http://natqa.uas.se/biomek/ref/sok_styrketraning.pdf

spacedog
2005-09-04, 10:53
Är detta det upplägg du kör nu?

Ulf A Big
2005-09-04, 11:21
Ja i princip. Under Hypertrofin kör jag första passet med 6 reps andra passet 8 reps och tredje passet 12 reps i arbetsset. Känns mycket bra!!
I styrkefasen kommer jag att försöka mig på något liknande det här. Första passet 1-3 reps andra passet 2-4reps och tredje passet 3-5 reps.

spacedog
2005-09-04, 11:24
Låter bra, håll oss uppdaterade! :thumbup:

fonzie
2005-09-04, 13:20
Åh! Det här var intressant!
Låter som ett väldigt proffesionellt upplägg. :cool:
Finns någon bra källa för nybörjare som mig själv där jag kan lära mig mer om styrketräning på en mer avancerad nivå?

Gör det något om man "lånar" din idé till eget kommande bygge? :D Behöver lite seriös muskel och styrkeökning. Du skulle inte ha nåt emot att förklara i lite rundare slänger hur du kom fram till ditt schema? Jag vill lära mig! *rolleyes*

pia
2005-09-04, 13:42
Om man kör 4 pass i veckan behöver man byta mer än den veckan just övningar. När du kör 3 pass så byter du övningar 3 ggr men räcker det med 2 ggr när man kör 2 helkroppspass. När man kör 4 pass blir det också två dagar som man kör efter varandra. Spelar det då roll hur vilka muskler man lägger ihop. Jag tänkte mest på att bröst axlar och triceps arbetar ihop, men jag vill inte ha rygg och ben på samma pass så jag tänkte Rygg axlar biceps och Bröst triceps ben ihop.

pia
2005-09-04, 13:48
En fråga till. Är det bra under maxstyrkefasen att använda knäskydd, armbågsskydd eller klarar man sig bra utan. Ett knäskydd kommer jag behöva eftersom jag har problem med ett knä fortfarande väntar på ortoped, är förmodligen något som lossnat i knät som irriterar och det känns bättre om jag har knäskydd då när jag kör. Kan bälte också vara smart att använda i tunga fasen eller är det bättre utan. En del tycker man ska använda en del inte. Finns bra argument både för och emot tycker jag.

Ulf A Big
2005-09-04, 19:51
Pia
En fråga till. Är det bra under maxstyrkefasen att använda knäskydd, armbågsskydd eller klarar man sig bra utan. Ett knäskydd kommer jag behöva eftersom jag har problem med ett knä fortfarande väntar på ortoped, är förmodligen något som lossnat i knät som irriterar och det känns bättre om jag har knäskydd då när jag kör. Kan bälte också vara smart att använda i tunga fasen eller är det bättre utan. En del tycker man ska använda en del inte. Finns bra argument både för och emot tycker jag.

Jag tror inte att det är fel att skydda kroppen mot skador.

pia
Om man kör 4 pass i veckan behöver man byta mer än den veckan just övningar. När du kör 3 pass så byter du övningar 3 ggr men räcker det med 2 ggr när man kör 2 helkroppspass (Det räcker). När man kör 4 pass blir det också två dagar som man kör efter varandra. Spelar det då roll hur vilka muskler man lägger ihop. Jag tänkte mest på att bröst axlar och triceps arbetar ihop, men jag vill inte ha rygg och ben på samma pass så jag tänkte Rygg axlar biceps och Bröst triceps ben ihop.

Det går säker jättebra att göra som du föreslår du vet bäst vad som passar dig och det är den bästa input du har när det gäller att lägga upp ett program.

Om man jämför mitt förslag med HST så kan det lika gärna vara så att HST är ett bättre upplägg än vad jag föreslår. Nu när jag satt mig in i det så tycker jag att det är ett mycket smart upplägg med periodisering och allt. Därför tror jag att man kan snegla på på det när det gäller att lägga upp program.

I mitt upplägg kan jag redan nu säga att hypertrofifasen på 4-5 veckor är helt ok men när det gäller maximalstyrkefasen kan den variera från 2 veckor till 5 veckor beroende på träningserfarenhet och genetik, så där är mitt upplägg bara ett ca snittid utifrån de resultat som presenteras i kompendiet.

Ulf A Big
2005-09-15, 11:52
Har nu startat maximalstyrkeperioden med träning tre ggr per vecka och repsantal 1-5. Tränat 4 helkroppspass och känner att kroppen svarar fantastiskt bra på omläggningen. Ett problem som har uppstått är att viktmagasinen är för knappa så jag får hänga på extra vikter för att få tillräckligt motstånd. Köpte precis ett nytt årskort, egentligen på fel gym nu när jag får flaskhalsproblem på grund av att de inte har tillräckligt tunga viktmagasin.

jwzrd
2005-09-15, 12:08
Har nu startat maximalstyrkeperioden med träning tre ggr per vecka och repsantal 1-5. Tränat 4 helkroppspass och känner att kroppen svarar fantastiskt bra på omläggningen. Ett problem som har uppstått är att viktmagasinen är för knappa så jag får hänga på extra vikter för att få tillräckligt motstånd. Köpte precis ett nytt årskort, egentligen på fel gym nu när jag får flaskhalsproblem på grund av att de inte har tillräckligt tunga viktmagasin.

Vilka viktmagasin och hur mycket är det på dom? Vilket märke på gynstol snackar vi om?

Otto GROV
2005-09-15, 12:21
Har nu startat maximalstyrkeperioden med träning tre ggr per vecka och repsantal 1-5. Tränat 4 helkroppspass och känner att kroppen svarar fantastiskt bra på omläggningen. Ett problem som har uppstått är att viktmagasinen är för knappa så jag får hänga på extra vikter för att få tillräckligt motstånd. Köpte precis ett nytt årskort, egentligen på fel gym nu när jag får flaskhalsproblem på grund av att de inte har tillräckligt tunga viktmagasin.

Kan du ge lite exempel på arbetsvikter du kör på?
samt vilka ökningar du gjort

Ulf A Big
2005-09-15, 13:42
Jag ska lägga upp tråden som träningsjournal istället det kan nog vara av mer värde för er. Gynstolarna är i majoritet Gymleco/Nordic Gym och viktmagasinen ligger tror jag på runt 100-130 kg.

The Draf
2005-09-15, 16:37
Trodde HST gick ut på att man körde 2 veckor på 10-12 reps
2 veckor 8-10
2 veckor 6-8
2 veckor 4-6
Sen började cykeln om. Så körde jag iaf i sommras. Har det ändrats nu eller?

Ulf A Big
2005-09-15, 20:42
Trodde HST gick ut på att man körde 2 veckor på 10-12 reps
2 veckor 8-10
2 veckor 6-8
2 veckor 4-6
Sen började cykeln om. Så körde jag iaf i sommras. Har det ändrats nu eller?
Läs från ttråden från början. Alá HST är mer ett litet annorlunda koncept än HST i sitt grundutförande.

Fredrik_
2005-09-16, 08:32
Trodde HST gick ut på att man körde 2 veckor på 10-12 reps
2 veckor 8-10
2 veckor 6-8
2 veckor 4-6
Sen började cykeln om. Så körde jag iaf i sommras. Har det ändrats nu eller?

Det där är väl också någon form av HST-inspirerad variant och inte den "äkta" varan. Enligt www.hypertrophy-specific.com:

Tre helkroppspass i veckan med:

2 veckor: 15 reps
2 veckor: 10 reps
2 veckor: 5 reps
2 veckor: 5 reps negatives alt. 5 reps
Därefter "strategic deconditioning" - vila i minst en vecka - innan cykeln börjar om igen.

Dessutom stegrande belastning allt eftersom, med en obligatorisk viktökning i varje pass.

Har testat att köra efter det konceptet och ökat bra på det jämfört med 3-splitten jag körde innan. Fast för mig som relativ nybörjare är det nog mer en psykologisk effekt.. vikthöjningen varje pass har fått mig att våga köra tyngre vikter än vad jag gjort förut.

Däremot har jag än så länge hoppat över 15-reps stadiet.. verkar mer vara till för rehabilitering än något annat om jag förstått det hela rätt, och det kanske kan vara bra att ha med det i någon cykel då och då.