handdator

Visa fullständig version : ang Obliques


dtox
2005-09-03, 23:50
Ja, hur ser Obliques egentligen ut? Har sett en bild på exrx.net men där ser man bilden från sidan, vill egentligen se den framifrån.
Min fråga är egentligen..eftersom jag vill bli bredare från midjan och uppåt (INTE MIDJAN) tänkte jag höra om Obliques är en bra muskelgrupp att träna.
Jag vill alltså träna partierna ÖVER midjan (typ långt ut på sidan av magen, nedre delen av lats?) Hoppas bilden nedan hjälper er att förstå vad jag menar :)

http://img59.imageshack.us/img59/7272/bodyfront6xf.gif

OBS! Alltså INTE midjan.

Fatalist
2005-09-04, 00:01
Såhär, ungefär.

(notera tummen upp)

dtox
2005-09-04, 00:03
Såhär, ungefär.

(notera tummen upp)

Ja, ungefär där de övre pilarna pekar. Precis där, om man tränar Obliques, får man massa där då? Alltså -> bredare ?

Arne Persson
2005-09-04, 00:20
Ja, ungefär där de övre pilarna pekar. Precis där, om man tränar Obliques, får man massa där då? Alltså -> bredare ?


Kom i håg att M. obliquus externus urspinger ännu högre upp, från 5-12 revbenen.

Fatalist
2005-09-04, 00:48
Ja, ungefär där de övre pilarna pekar. Precis där, om man tränar Obliques, får man massa där då? Alltså -> bredare ?

Där pilarna pekar är de områden som växte som ogräs när jag började träna obliques tungt. Jag antar att på mig så är det mina obliques och ja - mitt midjemått ökade med typ 2-3 cm *screwy*

HenrY
2005-09-04, 08:55
På Dexter Jackson kan man se dessa muskler bra!

Edit: Förövrigt en av de absolut snyggaste fysiker på proffstouren! :hbang:

dtox
2005-09-04, 12:00
Tycker ni jag bör träna Obliques om jag tycker min midja är för bred och vill få ett bredare område ÖVER midjebenet? Vilket alltså skulle göra att jag får en bredare mage, typ?

Fatalist
2005-09-04, 15:03
Du får bredare midja av att träna obliques, hela mellangärdet blir bredare. Förstår inte varför du vill ha det, förmodligen är det massa över midjan som saknas så att den ser mjäkig ut :)

dtox
2005-09-04, 15:05
Du får bredare midja av att träna obliques, hela mellangärdet blir bredare. Förstår inte varför du vill ha det, förmodligen är det massa över midjan som saknas så att den ser mjäkig ut :)

Det är massa över midjan som fattas, ja. ser fan ut som en kvinna med höfter *grr* ;)

Sniggel
2005-09-04, 23:39
Om du känner att höfterna syns mycket så kan det nog funka med obliques träning, det borde jämna ut skillnaden i bredd mellan (midjan o lite uppåt) och höftens bredd. Sen skadar ju inte Lats-träning för omfånget på övre delen av överkroppen :-)

dtox
2005-09-06, 19:16
har lagt upp en bild på mig så ni kan förstå exakt vad jag vill.
den SVARA PILEN visar vad jag inte vill att det ska gå in så mycket.
den RÖDA visar min breda midja *grr*

Där den svarta pilen pekar vill jag alltså inte att det ska gå in så mycket, vill vara bredare där.

Vad ska jag göra, tycker ni? vad hade ni gjort?
I dagsläget kör jag följande ryggövningar: Chins, Latsdrag (både nacke och bröst), Sittande rodd, hantelrodd, shrugs och marklyft (så snart min rygg e bra igen, tycker det är obekvämt med mark pga att det klickade i ryggen).
Hursomhelst, någon övning jag ska lägga till eller så? Är obliques att rekommendera för mig och min breda midja?

Här är bilden på mig! (http://img174.imageshack.us/img174/2444/bild18024gl.jpg)

dtox
2005-09-07, 14:08
well, någon?

Liten Men Fet
2005-09-07, 14:24
well, någon?

Enda anledningen till att du tycker att du har för bred midja är för att du är smal över axlarna. Det löser sig med vanlig träning som gör att du blir bitigare.
Annars får du väl försöka minska ner dit bäckenben..

dtox
2005-09-07, 14:29
Enda anledningen till att du tycker att du har för bred midja är för att du är smal över axlarna. Det löser sig med vanlig träning som gör att du blir bitigare.
Annars får du väl försöka minska ner dit bäckenben..

Midjan ÄR bred och partierna över är smala. jag kör latsdrag (6set), chins, sittande rodd och nån mer ryggövning. Klart att det löser sig med tiden, men jag undrar om jag bör köra obliques, eller om de framhäver midjan ännu mer. Skulle ni köra obliques om ni va i mina kläder?

bubbe
2005-09-07, 16:35
nä, strunta i hur du ser ut just nu. kör på, träna mycket och ha roligt. Dumt att specialträna någon del innan du ens har kommit igång ordentligt. En dag när du ser dig i spegeln kommer du att upptäcka att det inte alls se ut som förut!

Sheogorath
2005-09-07, 16:50
Midjan ÄR bred och partierna över är smala. jag kör latsdrag (6set), chins, sittande rodd och nån mer ryggövning. Klart att det löser sig med tiden, men jag undrar om jag bör köra obliques, eller om de framhäver midjan ännu mer. Skulle ni köra obliques om ni va i mina kläder?

NEJ. Obliquesträning ger dig bredare midja. Punk slut.

dtox
2005-09-07, 17:17
nä, strunta i hur du ser ut just nu. kör på, träna mycket och ha roligt. Dumt att specialträna någon del innan du ens har kommit igång ordentligt. En dag när du ser dig i spegeln kommer du att upptäcka att det inte alls se ut som förut!
Du har en poäng där. Jag kör på som vanligt och hoppas att det löser sig så fort som de går :) tack för era svar!

TylerDurden84
2005-09-13, 16:05
NEJ. Obliquesträning ger dig bredare midja. Punk slut.

Det du säger är rätt på sätt och vis, midjan blir större, men det beror på vilken del av midjan du menar. Genom att träna obliquerna så får man (i alla fall jag) en mer konvex form. Killen som startade tråden har lite konkav form just nu, precis som jag hade. Mina jeans sitter lika bra i midjan fortfarande efter jag tränat sidan på magen hårdare bör tilläggas. Men det stämmer som ni andra skrev, genom att träna bl a vingarna och axlarna så får man illusionen av en smalare midja!

konkav: http://www.augenoptiker.at/archiv/brillengeschichte/konkav.jpg
konvex: http://www.augenoptiker.at/archiv/brillengeschichte/konvex.jpg

dtox
2005-09-13, 17:43
Det du säger är rätt på sätt och vis, midjan blir större, men det beror på vilken del av midjan du menar. Genom att träna obliquerna så får man (i alla fall jag) en mer konvex form. Killen som startade tråden har lite konkav form just nu, precis som jag hade. Mina jeans sitter lika bra i midjan fortfarande efter jag tränat sidan på magen hårdare bör tilläggas. Men det stämmer som ni andra skrev, genom att träna bl a vingarna och axlarna så får man illusionen av en smalare midja!

konkav: http://www.augenoptiker.at/archiv/brillengeschichte/konkav.jpg
konvex: http://www.augenoptiker.at/archiv/brillengeschichte/konvex.jpg

så för dig löstes "problemet" genom att träna obliques? :)

Mr. Moose
2005-09-13, 19:48
Glöm specialträning av diverse muskelgrupper. Vad du behöver är att köra hårt med bas övningar ett par år.

Koncentrera dig på att bli starkare i knäböj, marklyft, bänkpress, framåtlutad rodd, dips osv, osv....

När du lagt på dig 20-25 Kg ungefär är det dags att specialträna.

Nu är det dags för att köra basövningar o äta som det inte fanns någon morgondag.

Claes

keffat_liv
2005-09-13, 19:54
IMO är det snyggare när man inte tränar obliques. Höfterna syns på mig med, jag tycker det är snyggt... alla tjejer som klänger på en tycker också det är snyggt ;)

dtox
2005-09-13, 19:55
IMO är det snyggare när man inte tränar obliques. Höfterna syns på mig med, jag tycker det är snyggt... alla tjejer som klänger på en tycker också det är snyggt ;)
skojar du? man ser ju fan ut som en kvinna :) :em:

keffat_liv
2005-09-13, 20:00
skojar du? man ser ju fan ut som en kvinna :) :em:

jag skiter i hur jag ser ut så länge brudarna gillar det :) och dom gillar tydligen det :thumbup:

YTS
2005-09-13, 23:04
Dtox. Prova följande superset:
Crunches med vikt 3 x 20 reps
Twistar, där du spänner hela bukpartiet och skuggboxas mycket långsamt och följer slagen genom att vrida med överkroppen i slagen 10 reps varje hand.
Bents. Där du håller bägge händerna på nacken, spänner bukpartiet och långsamt böjer överkroppen från sida till sida, 10 reps åt vart håll.


Detta program + smala latsdrag uppifrån i latshiss + Axelhantelpressar bygger precis de områden du önskar.


Yngve

Mr. Moose
2005-09-14, 06:56
Ni läser Flex, Muscle & Fitness o liknande utskrifter, eller hur? Programmen dom publiserar fungerar INTE!!

Lär av en som hållit på länge, jag har tränat sen Jesus gick i blöjor.

GLÖM specialträning av vissa muskelgrupper, kör bas-övningar ett par år, SEN kanske ni behöver programmen ni slösar tid på nu.

Claes

TylerDurden84
2005-09-14, 13:37
så för dig löstes "problemet" genom att träna obliques? :)

Glöm specialträning av diverse muskelgrupper. Vad du behöver är att köra hårt med bas övningar ett par år.

Koncentrera dig på att bli starkare i knäböj, marklyft, bänkpress, framåtlutad rodd, dips osv, osv....

När du lagt på dig 20-25 Kg ungefär är det dags att specialträna.

Nu är det dags för att köra basövningar o äta som det inte fanns någon morgondag.

Claes

IMO är det snyggare när man inte tränar obliques. Höfterna syns på mig med, jag tycker det är snyggt... alla tjejer som klänger på en tycker också det är snyggt ;)

dtox: Ja

Mr. Moose: Absolut, inget snack om det. Men det skadar inte att träna obliques lite extra för det.

keffat_liv: Vem vet, tjejerna kanske skulle klänga på dig ännu mer om du hade större obliques :naughty: :)

dtox
2005-10-16, 12:05
För träning av Obliques, vilken övning rekommenderar ni?
Fick syn på Dumbbell Side Bend på exrx.net..
Där håller snubben hantel i en hand och böjer sig åt båda hållen. Ska man även byta hand med hanteln eller? : ;)

Fatcan
2005-10-16, 12:10
Frågan är ju "hur" dina obliques kommer växa av att träna dom...mina t.ex växer nästan bara längst ned, vilket stör mig som fan. Har aldrig specialtränat dom utan kör tunga övningar som knäböj, marklyft, militärpress etc.

dtox
2005-10-16, 12:13
Frågan är ju "hur" dina obliques kommer växa av att träna dom...mina t.ex växer nästan bara längst ned, vilket stör mig som fan. Har aldrig specialtränat dom utan kör tunga övningar som knäböj, marklyft, militärpress etc.
Jag HOPPAS ju att de växer mest högst upp :)

nemd
2005-10-16, 12:17
Tycker du ska lyssna på Mr.Moose, kör tunga basövningar, Obliques aktiveras med dem och växer av det i början. Skit i massa speicalträning nu och lägg mer energi som du kunde slösat på dem övningarna på de tunga övningarna. Sen som mångasäger så kommer det lösa sig när dina muskler blir större och grövre.

Jag hade/har samma prob som du, visst jag är inte allt för stor och muskulös men mina vingar har breddat sig lite och har blivit bred över axlarna och även fått lite shystare lår. Mitt problem med höfterna är fortfarande inte borta men en mycket mer behagligare syn ska jag säga dig. Du har inte tränat så länge har jag för mig? Så kör på 1 år till och se hur det ser ut då och skit i specialträningen av dem, de kommer växa endå.

dtox
2005-10-16, 12:33
Tycker du ska lyssna på Mr.Moose, kör tunga basövningar, Obliques aktiveras med dem och växer av det i början. Skit i massa speicalträning nu och lägg mer energi som du kunde slösat på dem övningarna på de tunga övningarna. Sen som mångasäger så kommer det lösa sig när dina muskler blir större och grövre.

Jag hade/har samma prob som du, visst jag är inte allt för stor och muskulös men mina vingar har breddat sig lite och har blivit bred över axlarna och även fått lite shystare lår. Mitt problem med höfterna är fortfarande inte borta men en mycket mer behagligare syn ska jag säga dig. Du har inte tränat så länge har jag för mig? Så kör på 1 år till och se hur det ser ut då och skit i specialträningen av dem, de kommer växa endå.
Det låter vettigt, men jag tänker: Varför inte redan nu börja köra lite Obliques så det jämnar ut sig fortare? Jag menar, om 1-2år kanske det fortfarande ser likadant ut (kanske lite bättre men men)...så jag funderar på att börja köra LITE obliques iaf. Kan inte skada.

Shadow Warrior
2005-10-16, 12:36
Det låter vettigt, men jag tänker: Varför inte redan nu börja köra lite Obliques så det jämnar ut sig fortare? Jag menar, om 1-2år kanske det fortfarande ser likadant ut (kanske lite bättre men men)...så jag funderar på att börja köra LITE obliques iaf. Kan inte skada.

Oblikerna är bra för styrka ingenting annat, kör lite sidebends 4x5 borde göra dem starkare utan att "riskera" att bygga massa där.

dtox
2005-10-26, 19:26
Om jag tränar Obliques, kommer området på bilden nedan bli bredare?
Och, vilka andra övningar bygger massa i just det området?

http://img368.imageshack.us/img368/132/18hu1.jpg

Alltså, vill bli bredare där, så det inte blir 2 stora V. Ett vid lats och ner och ett uppochnedvänt från övre midja och ner *grr* Vill VERKLIGEN bli bredare där så fort som möjligt.

Fatcan
2005-10-26, 20:41
Det är svårt att säga, du får testa och se om det blir bättre. Min obliques växer typ bara längst ned :MrT:.

Sheogorath
2005-10-26, 20:58
Stämmer in med föregående. Specialtränar jag obliques (vilket jag dumt nog gjorde mitt första år av PRECIS samma anledning som du tänkte göra det) lägger sig obliquerna som två korvar direkt ovanför höftbenen och FÖRVÄRRAR alltså timglas/kvinnoformen. Det du ska göra är att bygga allmänt, precis som så många andra sagt. Knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, bencurl, chins och vadresningar. Där har du grunden för ett allsidigt och sunt muskelbyggande program. Specialtränar du obliquerna kan det mycket väl bli så att du helt enkelt förvärrar situationen.

erks
2005-10-27, 21:55
som de flesta säger så kommer allsidig träning att lösa dina problem. växer din överkropp kommer "problemet" att bli mindre och mindre och en vacker dag vaknar du upp och inser att du ser jävligt bra ut :thumbup:
ge det ett år till. det är inte något hokus pokus det här med träning.
:bpump: :eating: :sleep:

Zerohero
2005-10-28, 07:38
Jag skulle inte rekomedera Obliques träning, tränande dem själv för jag tänkte att man skulle träna alla muskler. På tre månader hade de blivit stora. De låg ut över höftbena som korvar. Värst är att det är ojämt stora. Min mage ser mycket större ut nu. Slutade med det sen men mindre har de nog inte blivit.

Fatcan
2005-10-30, 16:26
Kändes onödigt att starta en ny tråd så jag lägger in min fråga här istället:

Nu vill jag verkligen inte att mina obliques ska växa mera. Dom har blivit som två love handles av muskler...ser inte bra ut. Om jag tog bort de övningar som jag tror får dom att växa mest (marklyft och knäböj) ett tag, och kör typ benpress och hypersträck istället. Hur långt tid kan det ta innan obliques börjar krympa? Om dom ens kommer göra det?