handdator

Visa fullständig version : Luftfuktighet ger "kallare" minusgrader?


Grisen
2005-09-03, 23:06
Är det verkligen så att högre luftfuktighet ger en upplevd "kallare" kyla även om minusgrad talet är detsamma.

Jag vill ha kalla fakta *fniss* alltså forskningsrapporter och dylikt, inte påståenden tagna från en känsla.

Dumleman
2005-09-03, 23:12
Sök på specifik värmekapacitet på google :).

Fatalist
2005-09-03, 23:39
Högre luftfuktighet har precis som posten över med vattnes specifika värmekapacitet att göra. Desto mer vattenmolekyler i luften desto bättre hålls värmen

Bjorne
2005-09-04, 00:44
Redan fått en förklaring, kan också komma med en förklaring, har tyvärr inget annat att bidra med.

Vatten leder värme bättre än luft, precis som metallen koppar leder värme bättre än luft. Och du vet säkert hur det är att ta på något av koppar, ett element ex som är 40°c bränner du dig på, fast du kan sitta i en bastu som är dubbelt så varm. Kastar du sedan på vatten på bastuaggregatet så upplever du det genast varmare i bastun, detta är som sagt för att vatten leder värme bättre än luft. Det funkar naturligtvis tvärtom också.

Sverker
2005-09-04, 06:36
Är det verkligen så att högre luftfuktighet ger en upplevd "kallare" kyla även om minusgrad talet är detsamma.

Jag vill ha kalla fakta *fniss* alltså forskningsrapporter och dylikt, inte påståenden tagna från en känsla.


Du måste ta med att kallare luft kan inte hålla lika mycket vattenånga utan vattnet faller ut som dagg resp. rimfrost när det blir kallare på de tidiga morgontimmarna. Sambandet temperatur och luftfuktighet är beskrivet i ett Mollierdiagram:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.teokonsult.se/plat/images/Mollierdiagram-650.jpg&imgrefurl=http://www.teokonsult.se/plat/Fukt_ix_diagram.htm&h=910&w=650&sz=118&tbnid=xE2KXWO_2pMJ:&tbnh=146&tbnw=104&hl=sv&start=1&prev=/images%3Fq%3Dmollierdiagram%26svnum%3D10%26hl%3Dsv %26lr%3D%26sa%3DG

Vill du fördjupa dig i diagrammet så finns också "fukt-temperaturen" men då är det på gränsen till nördism :D






Varför behöver man kunna detta :confused:
När man t e x skall sprejtorka mjölk är det bra att kunna.

maccan_sth
2005-09-04, 07:39
Vatten leder värme bättre än luft, precis som metallen koppar leder värme bättre än luft. Och du vet säkert hur det är att ta på något av koppar, ett element ex som är 40°c bränner du dig på, fast du kan sitta i en bastu som är dubbelt så varm. Kastar du sedan på vatten på bastuaggregatet så upplever du det genast varmare i bastun, detta är som sagt för att vatten leder värme bättre än luft. Det funkar naturligtvis tvärtom också.

Nja! Objection, your honor! Visserligen är det helt korrekt att vatten leder värme bättre än luft (fast det är oxå så att vätskor nästan alltid leder värme bättre än gaser). När man kastar vatten på ett het bastuaggregat så är det visserligen så att luft+ånga balndningen leder något bättre men den stora skillnaden är den "konvektiva transporten av latent värme". Det krävs nämligen väldigt mycket energi för att avdunsta vatten. Det är energi som "lagras" i fasomvandlingsvärmet och kan återfås från vattnet om man kondensera det. Och det är det som händer när ångan når din kropp - du är förhoppningsvis något kallare än bastuaggregatet och åntrycket nära din kropp är mycket lägre. Därför vill vatten kondensera på hudet och avge sitt rätt stora fasomvandlingsvärme (som det hade samlat på sigfrån aggregatet).

Det är alltså inte bara så att värme leds bättre (värmeledningen har en väldigt specifik mekanism) utan att det transporteras bättre genom konvektion och utnyttjandet av latent värme. By the way, om man sitter rakt övanför aggregatet så att svettet rinner diret på aggregatet och avdunstas igen, då har mans skapat en sluten process, som heter heat-pipe och är det effektivaste sättet att transportera värme (inte riktigt sant, men nästan).

hasse36
2005-09-04, 08:13
Gäller smältentalpin även för fria vattenmolekyler?

Kan den ökade kyleffekten vid minusgrader förklaras med att det finns iskristaller i luften som smälter på huden?

Den kan inte förklaras med den ökade värmeledningsförmågan. Vid 0 grader kan luft innehålla mindre än 5 g vattenånga.

Yankeee
2005-09-04, 08:33
Varför behöver man kunna detta :confused:

När folk i södra sverige säger att -40 i norrland känns som -10 i södra sverige? :)

Sverker
2005-09-04, 08:55
Kan den ökade kyleffekten vid minusgrader förklaras med att det finns iskristaller i luften som smälter på huden?




Det skulle jag kalla snö.
Ja, snö som smälter på händer och ansikte ÖKAR avkylningseffekten på kroppen :D

Sverker
2005-09-04, 08:57
När folk i södra sverige säger att -40 i norrland känns som -10 i södra sverige? :)


Alla som upplevt fuktig motvind och - 1 grad vid Öresund vet att -40 grader i Pajala är för veklingar.

Grisen
2005-09-04, 11:37
När folk i södra sverige säger att -40 i norrland känns som -10 i södra sverige? :)


Precis...

Tack så mycket för många och bra svar!

jakke
2005-09-04, 12:30
Alla som upplevt fuktig motvind och - 1 grad vid Öresund vet att -40 grader i Pajala är för veklingar.
Det är skitsnack..

hasse36
2005-09-04, 12:35
Det skulle jag kalla snö.
Ja, snö som smälter på händer och ansikte ÖKAR avkylningseffekten på kroppen :DSuck!

Fartman
2005-09-04, 12:43
Alla som upplevt fuktig motvind och - 1 grad vid Öresund vet att -40 grader i Pajala är för veklingar.

Nja, riktigt så är det inte. -40 är fruktansvärt kallt.
Men lite håller jag med, när jag gjorde lumpen häruppe förra året så hade vi -30 och värre då och då. Givetvis var det dagar som vi var ute.
MEN, den gången jag frös mest av allt det var nere på drottningholm (högvakten) i slutet av oktober. Fy faan för den jävla snuskkylan som kommer när man är omgiven av vatten och måste stå relativt still hela tiden.
Fast det hade givetvis inte varit lika farligt om man hade haft ordentliga kläder på sig istället för högvaktsmunderingen.

Sverker
2005-09-04, 13:13
Suck!

Vadå suck :confused:

hasse36
2005-09-04, 13:25
Vadå suck :confused:Du måste rimligtvis ha förstått att jag inte frågade om det blir kallt om snö smälter i ansiktet. Eller?

Att kall fuktig luft upplevs som kallare än torrare luft vid samma temperatur, kan inte förklaras med ökad värmeledningsförmåga. Smältentalpin vid fasövergången is->vatten skulle jag kunna köpa.

Smältvärme/Smältentalpi (http://susning.nu/Sm%E4ltv%E4rme)

Danne
2005-09-04, 13:34
Varför behöver man kunna detta :confused:


Jag använder detta dagligen i mitt arbete :)

hasse36
2005-09-04, 13:36
Du måste rimligtvis ha förstått att jag inte frågade om det blir kallt om snö smälter i ansiktet. Eller?

Att kall fuktig luft upplevs som kallare än torrare luft vid samma temperatur, kan inte förklaras med ökad värmeledningsförmåga. Smältentalpin vid fasövergången is->vatten skulle jag kunna köpa.

Smältvärme/Smältentalpi (http://susning.nu/Sm%E4ltv%E4rme)Högre specifik värmekapacitet kan heller inte förklara fenomenet! Anser jag.

Dumleman
2005-09-04, 13:37
Högre specifik värmekapacitet kan heller inte förklara fenomenet! Anser jag.
Motivera!

hasse36
2005-09-04, 16:17
Motivera!Tja, vad sägs om att motivera det du själv antyder genom att hänvisa till Google.

Men för fan, jag vill väldigt gärna veta om jag har fel. Så här tänker jag.

Antag:
För vatten är värmekapaciteten 4,18 kJ/(kg*K) och för
luft 1,00 kJ/(kg*K).

Luft väger 1,23 kg/m3 vid 15° C och normaltryck.

Specifik värmekapacitet för vattenånga: 1,9 kJ/(kg*K)

Vid 0° C kan luft inehålla knappt 5 g vattenånga.

OK, för att höja temperaturen på 1 m3 torr luft med 1° C krävs 1,23*1 = 1,23 kJ.

1 m3 luft kan som sagt innehålla max 5 g vattenånga och det krävs 0,005*1,8 = 0,009 = ca 0,01 kJ. Vi har lite väl få värdesiffror här men det ser ut som om ökningen av energibehovet går från 1,23 kJ till 1,24 kJ när vi går från absolut torr luft till luft som är mättad med vattenånga.

Vill du höja temperaturen med 10° C så är det bara att multiplicera med 10 och vi får 12,3 resp 12,4 kJ. För en hel jävla kubikmeter!

Jämför med de kalorier vi ofta jagar.
1 kcal = 4,18 kJ

Densiteten för luft är angiven 15° C men det spelar ingen större roll.

Sverker
2005-09-04, 16:40
Vill du höja temperaturen med 10° C så är det bara att multiplicera med 10 och vi får 12,3 resp 12,4 kJ. För en hel jävla kubikmeter!


Mellan tummen och pekfingret så värmer en mäniska upp ett rum med 100 W, som en stark glödlampa. Det är intressant för ventilationstekniker som dimensionerar fram luft till små sammanträdesrum.


Jag tycker det inte låter så svårt att krypa in i en 1 kbm stor låda och mäta upp en temperaturhöjning på 10 grader... kan inte ta såååå lång tid.

hasse36
2005-09-04, 17:12
Jag tycker det inte låter så svårt att krypa in i en 1 kbm stor låda och mäta upp en temperaturhöjning på 10 grader... kan inte ta såååå lång tid.Jag är för tjock för dylika laborationer så jag räknar istället.

100 W säger du. Ja, det är lika med 0,1 kW vilket är lika med 0,1 kJ/s.
Vi kan nu ställa upp följande ekvation:

0,1 * x = 12,4 <=> x = 12,4 / 0,1 = 124

Alltså: 124 sekunder