handdator

Visa fullständig version : Träna för många gånger i veckan?


fonzie
2005-09-03, 22:21
Tjo.
Jag har nu hållit på med ett 4-dagars schema i en månad, och det har gått jättebra! Känner mig som att jag skulle palla minst ett pass till i veckan.

Jag älskar att gå till gymmet, får mig att glömma bort vad som sker runt om kring mig och får ut onda tankar ur huvudet m.m.
Jag tränar med andra ord för att må bra psykist och fysiskt. Om jag kunde skulle jag gärna träna 14 ggr i veckan. :D

Förutom att jag går i skolan och tränar, så sitter jag rätt mycket still...
om jag tänker på det, tung fysisk aktivitet 6 timmar i veckan och sedan mer eller mindre stillasittande resten av alla timmar på dygnet.. borde inte det ge utrymme för att klämma in pass så man kan köra ett 5-6 dagars schema kanske? ;)

Vad tror ni kunniga? Blir det för katabolt? Även om man eventuellt skulle komplettera med ett kosttillskott som kanske HMB eller ALC? Man kanske skulle prata med en läkare eller så och se vad han säger om det. *rolleyes*

Fettecke
2005-09-03, 22:26
är den enda orsaken att du vill döda tid, samt att det är kul att gå på gymmet ? så anser jag att det blir nog motsatt effekt... särskilt om du går i skolan och ägnar mindre tid åt det som är "viktigt"... sen så är det lätt att du blir uttråkad när du tränar så ofta, samt att ditt kanske existerande privatliv blir ännu mer lidande...

för mig så låter det som om du inte har så mkt liv förutom träningen ? isf så vore det synd, att träningen styr livet.

men, nej... klart det inte är katabolt om du lägger upp det rätt... men du får ju käka mer, offra mer tid osv... du får ju göra en övervägning... men det är nog inte bättre än tidigare om du inte är på mer seriös nivå, procentuellt sett iaf.

Beast
2005-09-03, 22:32
Klart som fan att du ska träna mer om du vill och klarar det. Det blir inte dåligt nej, tänk bara på att lägga upp kosten ordentligt.

Fettecke
2005-09-03, 22:36
läste igenom det jag skrev nyss, eftersom edit-knappen försvann så gick de inte att redigera det så det såg snyggare ut ;), det är inte menat så negativt som det kanske låter... mer som en tankeställare på varför.

läkare kan du stryka, läkaren vet inte hur Du funkar, du får prova dig fram... känner du att du blir slöare i vardagen osv så vet du troligen vad problemet är. klart du kan få guidning, men du vet bäst själv efter ett tag.
jag själv fick bättre effekt av träningen / vardagen när jag gick ner till 4 dagar från 5...

Allan
2005-09-03, 22:38
Klart som fan att du ska träna mer om du vill och klarar det. Det blir inte dåligt nej, tänk bara på att lägga upp kosten ordentligt.

Wörd! Det är för många som tränar för lite. Endast du kan veta vad din kropp klarar - men det fordrar mycket mycket mer planering och eftertanke

allan
tränade tretton pass i veckan som mest

fonzie
2005-09-04, 09:59
hehe, Fettecke har rätt... ;) Jag har tagit avstånd från mina kompisar lite eftersom de inte accepterar den jag är och att jag börjat träna. Plus att de tråkar ut mig...de super och knullar mest. :booty:
Det är någonting som jag har svårt för eftersom jag även lider av en del psykiska problem. Så gymmet är ett kanonsätt för mig att rensa tankarna! :)
Ska ta ut några vilodagar nu efter 10 veckor, sen efter det ska jag börja en kreatinpyruvat kur. Så småningom så kan jag prova på att lägga in ett extra pass på mitt 4-dagars schema för att se hur det känns.

Ett schema kanske skulle kunna se ut:

Måndag - Bröst/Mage
Tisdag - Armar/Rygg
Onsdag - Vila
Torsdag - Ben/Axlar
Fredag - Bröst/Mage
Lördag - Vila
Söndag - Vila/Axlar/Ben

Vad tror ni om kosttillskott etc. Jag använder: Vassle, Kasein, Dextropur, Kreatinpyruvat, Vitamineral och Omega-3. Behöver jag något mer? Jag tänker då främst på Antioxidanter/Aminosyror eller kanske HMB.

Fettecke
2005-09-04, 10:24
Vad tror ni om kosttillskott etc. Jag använder: Vassle, Kasein, Dextropur, Kreatinpyruvat, Vitamineral och Omega-3. Behöver jag något mer? Jag tänker då främst på Antioxidanter/Aminosyror eller kanske HMB.

HMB har väll blivit bevisat att det har störst effekt på de som är otränade...
resten vet jag inte...

Fettecke
2005-09-04, 10:33
sedan så tränar du visa delar dubbelt så mkt. vilket blir lite dumt i längden...

Måndag - bröst/mage
Tisdag - biceps/rygg
Onsdag - Vila
Torsdag - Axlar / triceps
Fredag - underdelen av benet / underarmar
Lördag - Vila
Söndag - framsida/baksida lår

något sånt körde jag, fast mån-fre istället... funkade ganska hyffsat tyckte jag.

Toel
2005-09-04, 10:40
Wörd! Det är för många som tränar för lite. Endast du kan veta vad din kropp klarar - men det fordrar mycket mycket mer planering och eftertanke

allan
tränade tretton pass i veckan som mest

Visst, men kanske inte bland nybörjarna. Jag har uppfattat det som att trådskaparen är just nybörjare? Tror ju absolut inte att 4 pass i veckan är för lite.

Träna så mkt du orkar. Så länge du ökar och tycker det är kul så kört hårt. Finns dock en risk, som med allt annat, att man tröttnar om man kör för mkt. Det är inte gott att äta glass alla dagar i veckan.

raZmus
2005-09-04, 11:05
Jag kör minst 5 pass i veckan, på gymmet då alltså. Och det är jag verkligen inte ensam om, som Allan skriver, bara du kan veta när du är "trött".

fonzie
2005-09-04, 11:17
Åh där ser man! :)
Får man fråga hur du gör med social-livet när du tränar så mycket? Min mor brukar alltid säga att "det handlar bara om att prioritera". Hon har nog mycket rätt i det. ;)
Kanske man ska ta o dra ner till gymmet idag t.om, känner verkligen för det. :D

Lite annan info om hur "stor" jag är etc. *flex*
Ligger på 2400 kcal/dag, 16 år, 190 cm, 78 kg.

mentzer
2005-09-04, 11:23
Åh där ser man! :)
Får man fråga hur du gör med social-livet när du tränar så mycket? Min mor brukar alltid säga att "det handlar bara om att prioritera". Hon har nog mycket rätt i det. ;)
Kanske man ska ta o dra ner till gymmet idag t.om, känner verkligen för det. :D

Lite annan info om hur "stor" jag är etc. *flex*
Ligger på 2400 kcal/dag, 16 år, 190 cm, 78 kg.

Spontan tanke, ÄT MER! Det lär behövas om du ska träna oftare.
Om nu inte målet är att deffa.

fonzie
2005-09-04, 11:47
Jo diet var tanken. ;)

Fettecke
2005-09-04, 12:20
Jo diet var tanken. ;)

Ehh, 190cm, på 78kg är inte mkt, specielt inte om du är otränad....

Beast
2005-09-04, 12:39
Seriöst Fettecke, har DU rätten att säga att det inte är mycket? Kollat på din egna bild senast? Man blir inte bäst bara för man läser på ett forum. Låt killen träna 10pass/vecka om han vill! Mår HAN bra av det och klarar det så ska han köra det helt enkelt.

Fonzie: Tycker du ska öka kcal till 3000 gämt till o börja med, om det går åt fel håll kan du testa läggas in lite cardio utöver träningen också (om inte fettecke misstycker dvs).

Fettecke
2005-09-04, 12:48
Seriöst Fettecke, har DU rätten att säga att det inte är mycket? Kollat på din egna bild senast? Man blir inte bäst bara för man läser på ett forum. Låt killen träna 10pass/vecka om han vill! Mår HAN bra av det och klarar det så ska han köra det helt enkelt.

klart han får träna hur ofta han vill, men jag är ute efter en eftertanke...
jag själv har vart i samma läge som honom, och har inga positiva erfarenheter av det...

sen när har jag påståt att han Inte får träna X antal pass ?
ifall man inte får uttrycka sig fritt på forumet så hade det inte vart ett forum idag...

skriv ett PM till mig om vad du tycker och tänker.! det vore uppskattat

Rolle_T
2005-09-04, 12:49
Känner du att du skulle klara 5 pass i veckan så go for it.. Själv kör jag 4 (m, ti, to, fr) och klämmer in ett simpass på on eller lö. Testade att köra må-fr men kände att min återhämtning inte var 100%:ig till nästa pass. Att gymma på lö & sö är för min del uteslutet av olika skäl.

fonzie
2005-09-04, 13:15
hehe klart att alla är olika.
Jo jag är rätt spinkig under allt fett jag har. ;)
Vill bli av med så mycket av det innan jag börjar ett seriöst byggprojekt.
Har hållit på ett tag nu på ett mindre energiunderskott och har fått mindre bf OCH en ökning i muskelmassa...även om jag fortfarande befinner mig på nybörjar nivå så börjar jag känna hur min kropp aklimatiserar sig till hård träning. :)
Snabbare återhämtning, bättre hållning, bättre kondition m.m.

Tänkte att mitt 5:e pass i veckan kan vara typ som kompletterande all-round pass, kör lite bröst, lite armar...det jag känner att jag orkar och behöver helt enkelt! Vad tror ni om det?

Tror jag ökar mitt energiintag lite också! :thumbup:

Fettecke
2005-09-04, 13:19
Tänkte att mitt 5:e pass i veckan kan vara typ som kompletterande all-round pass, kör lite bröst, lite armar...det jag känner att jag orkar och behöver helt enkelt! Vad tror ni om det?

Tror jag ökar mitt energiintag lite också! :thumbup:

*undrar om Beast blir arg nu när jag skriver igen*
klart du kan ha det som ett underhållspass... åter igen så får du tänka på att kroppen behöver återhämtning

ditt komp. pass blir på söndagen då eller ?
passa på för guds skull att inte köra tungt den dagen om du ska köra samma muskler 1-2 dagar efteråt...

ett teknikpass vore ju inte fel eller ?

Beast
2005-09-04, 14:58
Fettecke: Tycker hela ditt resonemang suger rätt hårt här. Har man inget liv för man satsar på något? Satsar man på nåt så gör man just det, resten är mindre viktigt. Varför skulle man inte kunna ägna mer tid åt det (som du räknar som) viktigt? Återigen, DU tycker skolan är viktigare än träning.. dåså skoj för dig. Men för oss som satsar på byggning lär man kunna med vilken gymnasial utbildning som helst samtidigt som man satsar fullt på byggning. Du är medveten om att man kan sköta läxorna samtidigt som man äter t.ex?
Orkar inte engagera mig mer på dig.

Fonzie: Bättre du lägger upp ett 5 eller 6 split schema och kör efter det än att gå ner o köra hela kroppen.

Toel
2005-09-04, 16:37
DU tycker skolan är viktigare än träning.

Skolan är viktigare.

Mackan.D
2005-09-04, 16:52
Wörd! Det är för många som tränar för lite. Endast du kan veta vad din kropp klarar - men det fordrar mycket mycket mer planering och eftertanke

allan
tränade tretton pass i veckan som mest

men samma muskel får väl icke tränas för ofta?

fonzie
2005-09-04, 17:00
Hoho!
Kom precis hem efter mitt pass. Kompletterade som jag sa med ett "helkropps" pass. Kändes som Fettecke sa träligt att inte kunna köra TUGNT eftersom jag ska köra samma muskler imorrn också. ;)
Kändes inte heller lika effektivt som mina vanliga (2-muskelgrupper) pass.

Jag tror det blir bättre om jag skiftar mellan att köra ett extra Rygg/Armar respektive Ben/Axlar pass varannan vecka.

Tex. Vecka 1 kompletterar jag med ett Rygg/Arm pass på söndag och Vecka 2 med ett Ben/Axel pass på söndag.
Kommer dock känna mig för här till att börja med och nöja mig med 4-dagars passen om jag känner mig svagare eller krasslig. :)

Klart alla prioriterar olika vad som är viktigt för en, men för tillfället är träning och skolan viktigare för mig än det mesta.
Gör inte mycket annat än tränar och gör läxor. :D

tp_88
2005-09-04, 17:01
Skolan är viktigare.
För de flesta är säkert svaret "ja", men inte för alla. Glöm inte det.

Jag håller med Beast förövrigt också, satsar man så ska man fan satsa. Som ordspråket ( ett väldigt bra sådant ) lyder: "Bättre lyst till den sträng som brast än aldrig spänna en båge."

Lite OT också: Släng in nåt mer pass/vecka och se hur det känns och hur du utvecklas. Se till att äta mer också! 2400kcal är INTE mycket, speciellt inte med tanke på att du tränar och dessutom är så ung. Lycka till!

tp_88
2005-09-04, 17:05
*Dumma edit-time*

EDIT: Du verkar käka en väldig massa kosttillskott också. Ha ingen övertro till dessa, glöm inte maten.

fonzie
2005-09-04, 17:54
För de flesta är säkert svaret "ja", men inte för alla. Glöm inte det.

Jag håller med Beast förövrigt också, satsar man så ska man fan satsa. Som ordspråket ( ett väldigt bra sådant ) lyder: "Bättre lyst till den sträng som brast än aldrig spänna en båge."

Lite OT också: Släng in nåt mer pass/vecka och se hur det känns och hur du utvecklas. Se till att äta mer också! 2400kcal är INTE mycket, speciellt inte med tanke på att du tränar och dessutom är så ung. Lycka till!

Ska jag slänga in ett pass till?!
Det gör jag iofs mer än gärna! ;)

Har gått på 2400 kcal och 4 dagars pass o det har gått bra. Nu räknar jag inte toknoga. Äter 6 mål om dagen, så lågt GI som möjligt, inga härdade/mättade fetter.

Allan
2005-09-04, 18:23
Såg precis att delar av mitt tidigare inlägg ramlat bort. Man SKA inte skriva saker före fem på morronen; det är helt uppenbart.
Nå, följande gäller: Du ska läsa igenom precis allt som står i Best of...Och sedan ska vi rätta till vissa felaktiga erfarenheter som du dragit här. Dessutom ska vi rätta till en annan sak, och den är viktig. Emellanåt förekommer det att en blind leder en annan blind. Det är vanligt här på Kolozzeum - det betyder att en snubbe som tränat sex månader instruerar en annan snubbe, som tränat i två månader.
Det kan inte gå annat än åt helvete.

Under dina första sex månader som tränande kan du inte dra andra framstegsslutsatser av din träning än att du blir bättre på tekniken. Ohyggligt lite av dina framsteg kommer att vara resultatet av processer i din kropp.
Detta är än mer märkbart om du befinner dig i puberteten, och där är man tills man är tjugofem ungefär (om man är man). Att du skulle ha tappat fem kilo i massa på en månad är inte möjligt; däremot kan du ha tappat en del vätska, men det är inte heller troligt. Speciellt inte om du tränar så hårt som det verkar.
Hård träning skapar en tonus i muskeln som hos nybörjare innebär att man drar på sig vätska istället (extremt förenklat).

Vissa kroppsdelar behöver mer träning än andra, eftersom de är mer komplexa och större. Bröst och armar hör inte dit. Däremot rygg och ben. Du skulle klara dig jättebra på nybörjar programmen i Best of...

Att du ökar på den här varianten har inte ett skvatt att göra med programmet. Du ökar på rent felaktiga varianter också i början. Men sen tar det slut och då måste man in på det vi vet funkar.


Folk tjafsar om överträning för tidigt, precis som med alla andra kringkunskaper. Man ska börja med att träna HÅRT. Kan man inte det kan man ta allt vad periodisering och tillskott och GI och vad som helst och köra upp nånstans. Träningen är alltid basen. Och för att träna för mycket och för hårt måste man ligga på nivåer som är rent obegripliga för de flesta på Kolozzeum kan jag säga.


allan

Allan
2005-09-04, 18:24
Ska jag slänga in ett pass till?!
Det gör jag iofs mer än gärna! ;)

Har gått på 2400 kcal och 4 dagars pass o det har gått bra. Nu räknar jag inte toknoga. Äter 6 mål om dagen, så lågt GI som möjligt, inga härdade/mättade fetter.

Varför det?


Mer info tack


allan

fonzie
2005-09-04, 18:35
Vad menar du?
Vaför jag ska slänga in ett pass till?

Läste din text! Bra skrivet. Får en att tänka över vad det är man håller på med igentligen. ;)

Shadow Warrior
2005-09-04, 18:55
Vaför jag ska slänga in ett pass till?


Du växer inte mer bara för att du tränar mer, det tar tid för kroppen att effektivisera sej/anpassa sej osv.

Akilles
2005-09-04, 18:59
Folk tjafsar om överträning för tidigt, precis som med alla andra kringkunskaper. Man ska börja med att träna HÅRT. Kan man inte det kan man ta allt vad periodisering och tillskott och GI och vad som helst och köra upp nånstans. Träningen är alltid basen. Och för att träna för mycket och för hårt måste man ligga på nivåer som är rent obegripliga för de flesta på Kolozzeum kan jag säga.

Då kan du väl beskriva för fonzie hur man gör när man tränar hårt, och hur man vet när man tränar hårt (så kan jag tjyvlyssna).

Det kom ju en del synpunkter på det för ett tag sedan i en tråd som du startade, men personligen tycker jag inte att det framkom något bra mått på vad som är hård träning. Vissa bubblade om spyor, svimningar och liknande, men de inläggen var det kanske inte så många som fäste sig vid. z_bumbi kom däremot med ett mer nyanserat inlägg, som jag vill minnas blev mer uppskattat:

1. progressiv belastning
2. tunga vikter
3. blundar för smärta
4. är inte vikträdd (mentalt)
5. kost och vila

Själv tyckte jag också att det var ett bra inlägg, men nu vet jag inte om jag tycker att den den definitionen räcker till. Själv tror jag att jag tränar enligt alla punkter ovan utom nr. 2, men är ändå medveten om det orimliga i tanken att just jag skulle träna hårdare än någon annan. Om man belastar progressivt, om man inte blundar för smärtan utan fortsätter att pressa när det tar stopp, om man gång på gång prövar tyngre vikter än det visar sig att man klarar av, om man är noga med att sköta kost och vila - är det då verkligen ett tecken på att man tränar hårt? Jag känner mig nämligen säker på att väldigt många av medlemmarna här följer samtliga punkter ovan, och dessutom punkt nr. 2 (tunga vikter) - men ändå säger du att de flesta här inte ens vet vad hård träning är. Du har säkert rätt, men kan du då inte försöka lära oss vad hård träning är? Konkret. Eller är det inte genomförbart på annat sätt än att se dig själv in action i Deltas benpress?

MilkmaN
2005-09-04, 19:00
Glöm inte bort att läsa ALLT som finns i best of kollo heller!

Allan
2005-09-04, 19:07
Jag inbillade mig under en tid (när jag var ung, märk väl) att jag tränade hårt. Det var när jag tränade tyngdlyftning. Jag var nog lite kaxig kring det också, vilket slutade med att jag fick träna ett gäng pass med vuxna elitlyftare. Sen knep jag käft.
När jag började bygga märkte jag rätt snabbt att mina träningskompisar kroknade innan jag gjorde det. Och tuppkammen växte. Sen fick jag andra kompisar och upptäckte ytterligare dimensioner på begreppet total utmattning och hängivenhet.
Det finns sätt att måttsätta hur hård träning man utsätter sig för. Man mäter mjölksyra, serotonin, adrenalin och ett gäng andra substanser. Man korsar styrka med pulsutveckling och syreupptag. Och sen står man där med definitionen...
Sen dök Mats Kardell upp och tränade precis skiten ur samtliga försökspersoner och hans värden gick totalt på sniskan mot de som redan var uppmätta. Per Tesch ledde de försöken och han bara skakade på huvudet.
Att försöka definiera hård träning är som att försöka definiera vackert. Det betyder olika saker för olika människor. Vad man däremot kan vara överens om är att frågan är mest aktuell för de som fortfarande har kvar att "gå varvet runt", dvs hela kedjan från rörelseinlärning till regress/stagnation.
Efter ett tag vet man vad som spelar roll - och att ligga på kaloriunderskott är omöjligt om man vill kunna ta sig till bristningsgränsen.

Vill du pröva på ett pass så PMa mig.


allan

Snake
2005-09-04, 19:39
Men allan, låt säga att en nybörjare vill träna hårt som fan och göra det 5-10 gånger i veckan styrke varvat med kondisträning. Är det bra eller dåligt, kan denne tillgodogöra sig träningen på samma vis som en mer erfaren person? Man hör hela tiden att ni propagerar för Bumbis 2-3-dagars schema, är det då fel och bortkastat om en hormonstinn 17-åring som bara väntar på att göra av med all energi ökar träningsdosen?

tp_88
2005-09-04, 20:00
Ska jag slänga in ett pass till?!
Det gör jag iofs mer än gärna! ;)

Har gått på 2400 kcal och 4 dagars pass o det har gått bra.
Det sa jag inte. Jag sa att du kunde TESTA OM DU VILL att slänga in ett pass till och se hur det känns och hur du utvecklas.

Rekommendationerna för en "vanlig" vuxen man är väl ungefär där. Lägg då till att du tränar ( hårt hoppas jag! :) ) och dessutom växer naturligt. Då är det inte så mycket enligt mig.

MilkmaN
2005-09-04, 20:04
Själv så kan jag ibland träna 8 eller t o m 10 gånger i veckan. Då tränar jag visserligen inte styrka och alla passen är verkligen inte tunga. Nåja, jag lever iaf än!

Allan
2005-09-04, 20:16
Men allan, låt säga att en nybörjare vill träna hårt som fan och göra det 5-10 gånger i veckan styrke varvat med kondisträning. Är det bra eller dåligt, kan denne tillgodogöra sig träningen på samma vis som en mer erfaren person? Man hör hela tiden att ni propagerar för Bumbis 2-3-dagars schema, är det då fel och bortkastat om en hormonstinn 17-åring som bara väntar på att göra av med all energi ökar träningsdosen?

Man kan inte tillgodogöra sig träningen fullt ut - men totalt bortkastat är det ju inte. Oftast handlar det ju om att det kan ta år att lära sig träna så hårt att man faktiskt nyskapar muskulatur; per definition är det omöjligt för nån med mindre än ett års träning bakom sig att pressa det där extra ur sig.
Sen får man ju se vad folk vill ha - ytterligt få sjuttonåringar är egentligen villiga att satsa precis allt. Det är kul att träna styrka - man kanske tränar så mycket man vill och sen är man nöjd med sina resultat. Jag vet inte.


allan

fonzie
2005-09-04, 20:38
hmm...intressant. Är det det som kallas för hypertrofi? (Sett det ordet överallt men aldrig riktigt greppat betydelsen till 100%)

Jag borde kanske hålla tillgodo med 4 pass i veckan tillsvidare och se till att jag pressar så jag kroknar...eller ja, ni kanske börjar tröttna på mina tankegångar vid det här laget. *slap*

Får pröva mig fram, och köra så hårt jag kan. :)

Jag tror i grund och botten så handlar det om hur starkt psyke och hur bestämd man är. Jag är av tron att de flesta människor kan springa hur långt som helst i princip.. om man verkligen ger sig fan på att man SKA klara 5 km utan paus så GÅR det. Du KAN springa 5 mil...etc, de ända begränsningarna sitter i ditt huvud. *min livsfilosofi*

MilkmaN
2005-09-04, 20:47
KAN springa 5 mil...etc, de ända begränsningarna sitter i ditt huvud. *min livsfilosofi*

ELLER i dina benhinnor/knäen :D

fonzie
2005-09-04, 21:08
hah! passa dig! ifrågasätt aldrig en gotlännings livsfilosofi! *grr27*




:D

BigForre
2005-09-05, 15:49
Någon som överhuvudtaget läst och begrundat första inlägget? Den enda som verkar tänkt en aning längre i den här tråden är fettecke, övriga verkar inte sett längre än frågan "går det att träna fem dagar i veckan?" Det är klart som fan att han kan prova att träna en dag till i veckan...blir fan smått irriterad...Är det inte en själ som börjat fundera över av vilken anledning han vill ner en extra dag till gymmet!? Lägg in en extra dag om du gör det av rätt anledning, gymmet löser inga problem åt dig, men du kanske lägger undan dem ett slag...

En tanke om du vill lägga in en extra träningsdag och redan är nöjd på det sätt du splittar, varför inte forstätta med din 4 split och rulla den snabbare bara, istället för att lägga in ett helkroppspass, dina lår vet inte om det är måndag eller tisdag.

Och till sist, irritation två, skicka inte ut signalar till folk att plugget är att försumma, det gör mig fan fly förbannad. Ni ska ha kommit bra långt och vara bra jävla säkra på vad ni hålller på med i ert byggande innan ni börjar lägga studier åt sidan...

userfriendly
2005-09-05, 15:57
mitt schema nu inför tävling innefattar NOLL vilodagar.
MEN jag sitter still mkt på dagarna, plus att vissa pass inte tar mer än 30-40min.. bara bröst träning sliter inte spec mkt..
men dt e inte nåt jag rekommenderar ngn som tränar uppbyggnad..

Yes
2005-09-05, 16:21
Att du skulle ha tappat fem kilo i massa på en månad är inte möjligt; däremot kan du ha tappat en del vätska, men det är inte heller troligt. Speciellt inte om du tränar så hårt som det verkar.

Har du lust att förklara lite hur det funkar med viktminskning? Det vore intressant att veta varför fem kilo på en månad inte är möjligt, och hur lång tid det tar innan man börjar förlora massa.

Jag har varit på diet i sju veckor nu, om jag räknat rätt, och enligt vågen har jag tappat 6-7kg. Säkert en hel del vätska, men jag har också blivit bra mycket mindre. Du vet, kläderna sitter lösare och det börjar bli svårt att hålla brallorna uppe. Vad kommer allt det sig av, om jag inte minskat i massa?

userfriendly
2005-09-05, 16:22
Har du lust att förklara lite hur det funkar med viktminskning? Det vore intressant att veta varför fem kilo på en månad inte är möjligt, och hur lång tid det tar innan man börjar förlora massa.

Jag har varit på diet i sju veckor nu, om jag räknat rätt, och enligt vågen har jag tappat 6-7kg. Säkert en hel del vätska, men jag har också blivit bra mycket mindre. Du vet, kläderna sitter lösare och det börjar bli svårt att hålla brallorna uppe. Vad kommer allt det sig av, om jag inte minskat i massa?

förstår ditt resonemang... 5kg på en månad e inte alls omöjligt!!! men typ 2kg av det totala man tappar brukar vara vatten o liknande..

Yes
2005-09-05, 16:26
Jag tror i grund och botten så handlar det om hur starkt psyke och hur bestämd man är. Jag är av tron att de flesta människor kan springa hur långt som helst i princip.. om man verkligen ger sig fan på att man SKA klara 5 km utan paus så GÅR det. Du KAN springa 5 mil...etc, de ända begränsningarna sitter i ditt huvud. *min livsfilosofi*
Isåfall tror du i grund och botten fel. Om jag skulle försöka springa fem mil oavbrutet kommer jag i värsta fall så långt att jag kollapsar och spyr blod. Lite vilja ändrar knappast vad kroppen klarar av.

Yes
2005-09-05, 16:29
förstår ditt resonemang... 5kg på en månad e inte alls omöjligt!!! men typ 2kg av det totala man tappar brukar vara vatten o liknande..
Det var iof inte så mycket ett resonemang som en frågeställning. Jag menar alltså inte att Allan skulle ha fel(vilket förstås inte är omöjligt), utan jag vill bara lära mig hur det funkar. :)

Zera
2005-09-05, 16:35
Har du lust att förklara lite hur det funkar med viktminskning? Det vore intressant att veta varför fem kilo på en månad inte är möjligt, och hur lång tid det tar innan man börjar förlora massa.

Jag har varit på diet i sju veckor nu, om jag räknat rätt, och enligt vågen har jag tappat 6-7kg. Säkert en hel del vätska, men jag har också blivit bra mycket mindre. Du vet, kläderna sitter lösare och det börjar bli svårt att hålla brallorna uppe. Vad kommer allt det sig av, om jag inte minskat i massa?

Men med massa så menar han väl muskelmassa, om du gått ner 6-7 kg så tror jag att en hel del av det är fett och inte muskler som försvunnit.

Yes
2005-09-05, 16:56
Jag utgick ifrån att det var fett som menades.

Beast
2005-09-05, 17:07
Jo jag läste på första inlägget, fick Du reda på exakt VARFÖR han vill träna mer ens? Kan bottna i att han bli större också, och dagliga störningsmoment blir man av med på gymet..

Och till irritation nr#2, like i give a fuck? Jag va borta bra mycket från plugget och fick endå näst högst betyg. Jag är medveten om mitt val att satsa på byggning och resten är mindre viktigt för MIG (läs "MIG")

Det slutar med att valet är hans, vill han satsa allt på byggning ska han göra det, vill han satsa allt på att komma till månen ska han det, vill han sitta i kassan på ica ska han det kom inte du och säg att han inte ska.

Ger mig helt i denna tråden nu.

Någon som överhuvudtaget läst och begrundat första inlägget? Den enda som verkar tänkt en aning längre i den här tråden är fettecke, övriga verkar inte sett längre än frågan "går det att träna fem dagar i veckan?" Det är klart som fan att han kan prova att träna en dag till i veckan...blir fan smått irriterad...Är det inte en själ som börjat fundera över av vilken anledning han vill ner en extra dag till gymmet!? Lägg in en extra dag om du gör det av rätt anledning, gymmet löser inga problem åt dig, men du kanske lägger undan dem ett slag...

Och till sist, irritation två, skicka inte ut signalar till folk att plugget är att försumma, det gör mig fan fly förbannad. Ni ska ha kommit bra långt och vara bra jävla säkra på vad ni hålller på med i ert byggande innan ni börjar lägga studier åt sidan...

fonzie
2005-09-05, 21:24
Fem pass i veckan verkar gå bra! Så länge ja äter och sover bra. :thumbup:

Är lite stolt över mig själv som kan träna så här (för mig) mycket. Har gått från total soffpotatis nämligen. *rolleyes*

Tack för alla svar! :bow:

mangs
2005-09-07, 09:45
Fem pass i veckan verkar gå bra! Så länge ja äter och sover bra. :thumbup:

Är lite stolt över mig själv som kan träna så här (för mig) mycket. Har gått från total soffpotatis nämligen. *rolleyes*

Tack för alla svar! :bow:


Kul att det går bra föär dig men är det inte lite tidigt att utvärdera hur bra det går efter endast 2 dagar? ;)

Metal_boy_
2005-09-07, 10:37
Du kan aldrig träna för många DAGAR i veckan, men du kan träna för mycket.